Gå til innhold

Overhøring for konfirmantene, og jeg jobber!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På ‎16‎.‎04‎.‎2019 den 22.53, Anonym bruker skrev:

Da burde du jo gitt beskjed om dette ved ansettelsen? 

Noen ganger må man bare slutte å være tafatt og tro at ting ordner seg av seg selv. 

Anonymkode: 1d774...ef5

Idiot... om man "sier i fra" eller ikke, så betyr jo ikke det at de tar vikarer ut av tynne lufta. Eller at de i det hele tatt vurderer dette som god nok grunn til å gi vedkommende fri. Hvis hun jobber i helsevesenet tror jeg virkelig ikke at en overhøring i kirka regnes som presserende... 

Anonymkode: 4166e...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Poenget? Det er gjerne at man følger opp barnet sitt når det har valgt å konfirmeres?

Det er tydligvis lokale forskjeller, men her er det altså en stor dag for konfirmantene. De har på bunad og dress, det er en høytidelig sermoni i kirken og det er underholdning, kaffe og kaker sammen med konfirmant og foreldre etterpå. 

Ungdommen liker godt denne festen, de får tatt bilder sammen med vennene sine, det er det jo ofte ikke tid til på selve konfirmasjonsdagen, og de er så flotte og ser så voksne ut. 

Det er en fin og viktig dag. 

Anonymkode: 1d774...ef5

"Følger opp"? Jøss, hvor inkompetent regner du med at en 15-åring er...?

Anonymkode: 4166e...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Hva har det med humanetisk konfirmasjon å gjøre? Er det sånn at man ikke trenger å være der for ungdommene sine om man velger humanetisk? Det har jeg aldri hørt før.

 

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, tenk om man må bruke tid på å følge opp ungene! Skulletattsegut!!

Anonymkode: 1d774...ef5

De som velger humanistisk konfirmasjon her får lov til å delta på en laiv som heter "På flukt". Da spiller de ulike roller, ute i det fri, som gir dem opplevelsen av å være flykninger. Det kan gå et døgn uten at de får mat, for eksempel, og de må øve på å finne løsninger der det ikke er noen åpenbare muligheter for dem. 

Skulle VIRKELIG tatt seg ut om jeg som mor dukket opp for å "følge opp" min sønn eller datter i noe som potensielt kan gi dem en unik mulighet til modning og vekst, og som blir en skjellsettende opplevelse for livet. Men neida - hold mamma i hånda, det ser ut til å være tidens tanke... skal dere følge dem opp helt inn i førstegangstjenesten, eller? Bli med inn på muntlig eksamen når de tar forberedende? Fins der ikke en eneste fordel, slik enkelte ser det, i å få ha noen frisoner der foreldrenes klamme hånd ikke ligger over dem?

Anonymkode: 4166e...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er ikke gudstjeneste noe jeg trives med, så ja, jeg er veldig glad for at jeg slipper det. Har ikke noe problem med å følge opp barna mine, men det trenger jo ikke å være mer enn det må heller, og jeg synes det er unødvendig mye ekstra for kirkelig konfirmasjon. Men jeg stiller alltid opp når jeg trengs.

Anonymkode: 06e85...36e

Er ikke kristen selv, men barna har tatt et bevisst valg om å konfirmere seg. De har tilogmed måtte døpe seg.  

Men så klart jeg stiller opp. To - tre gudstjenester skader ingen. Og jo man følger opp barna sine mer enn man må!

Her har de forøvrig ikke en slik høytidelig høring. Det er kun ungdomene, prest og fotograf.  Ingen andre får være med inn. 

Anonymkode: fb823...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Idiot... om man "sier i fra" eller ikke, så betyr jo ikke det at de tar vikarer ut av tynne lufta. Eller at de i det hele tatt vurderer dette som god nok grunn til å gi vedkommende fri. Hvis hun jobber i helsevesenet tror jeg virkelig ikke at en overhøring i kirka regnes som presserende... 

Anonymkode: 4166e...f65

Idiot? Du føler dette er en god måte å bli tatt seriøst i en debatt?

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

"Følger opp"? Jøss, hvor inkompetent regner du med at en 15-åring er...?

Anonymkode: 4166e...f65

Selvsagt følger man opp sin 15 åring? Det er jo en kjempeviktig alder å vite at foreldrene følger med og støtter når det trengs. Hvor gamle er/var dine barn da du sluttet å følge dem opp?

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

De som velger humanistisk konfirmasjon her får lov til å delta på en laiv som heter "På flukt". Da spiller de ulike roller, ute i det fri, som gir dem opplevelsen av å være flykninger. Det kan gå et døgn uten at de får mat, for eksempel, og de må øve på å finne løsninger der det ikke er noen åpenbare muligheter for dem. 

Skulle VIRKELIG tatt seg ut om jeg som mor dukket opp for å "følge opp" min sønn eller datter i noe som potensielt kan gi dem en unik mulighet til modning og vekst, og som blir en skjellsettende opplevelse for livet. Men neida - hold mamma i hånda, det ser ut til å være tidens tanke... skal dere følge dem opp helt inn i førstegangstjenesten, eller? Bli med inn på muntlig eksamen når de tar forberedende? Fins der ikke en eneste fordel, slik enkelte ser det, i å få ha noen frisoner der foreldrenes klamme hånd ikke ligger over dem?

Anonymkode: 4166e...f65

Du skjønner ikke forskjellen på å følge opp og å blande seg inn i ting man ikke skal? Da skjønner jeg mer av at 15 åringen din vil klare seg selv. 

Anonymkode: 1d774...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, tenk om man må bruke tid på å følge opp ungene! Skulletattsegut!!

Anonymkode: 1d774...ef5

Vi som ikke har unger som konfirmerer seg kirkelig, følger dem likevel opp på alt i livet altså. Vi bare gjør det ikke på en arena der et stort flertall av de som er der, kun gjør det for penger og av "tradisjon" selv om de ikke har noen tro i bunn.

Just sayin'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Idiot? Du føler dette er en god måte å bli tatt seriøst i en debatt?

Selvsagt følger man opp sin 15 åring? Det er jo en kjempeviktig alder å vite at foreldrene følger med og støtter når det trengs. Hvor gamle er/var dine barn da du sluttet å følge dem opp?

Du skjønner ikke forskjellen på å følge opp og å blande seg inn i ting man ikke skal? Da skjønner jeg mer av at 15 åringen din vil klare seg selv. 

Anonymkode: 1d774...ef5

Man slipper taket gradvis for å vise dem at man stoler på at de er kompetente. Hvis de begynner å grine over at mamma mangler på overhøringen, da har man sviktet som mor.

Anonymkode: 4166e...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man slipper taket gradvis for å vise dem at man stoler på at de er kompetente. Hvis de begynner å grine over at mamma mangler på overhøringen, da har man sviktet som mor.

Anonymkode: 4166e...f65

Det er forskjell på å ‘begynne å grine’ og være skuffet over at foreldrene ikke deltar på en arena hvor de fleste andre har med seg foresatte. 

Så enkelt som det, faktisk. 

Anonymkode: 1d774...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Fru Banderas skrev:

Vi som ikke har unger som konfirmerer seg kirkelig, følger dem likevel opp på alt i livet altså. Vi bare gjør det ikke på en arena der et stort flertall av de som er der, kun gjør det for penger og av "tradisjon" selv om de ikke har noen tro i bunn.

Just sayin'

Jada. Du skjønte sikkert hva jeg mente? 

Men alltid greit å få hevde seg selv litt. Gir deg et lite løft, ikke sant?

Anonymkode: 1d774...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er forskjell på å ‘begynne å grine’ og være skuffet over at foreldrene ikke deltar på en arena hvor de fleste andre har med seg foresatte. 

Så enkelt som det, faktisk. 

Anonymkode: 1d774...ef5

Og dette "barnet" skal også ha med seg foresatte. Far og søsken kommer. '

Hvis din 15-åring ikke skal få lov til å oppleve skuffelser, eller ikke skal måtte finne seg i at jobb innimellom går foran, da er du en curlingmamma. Lykke til til barnet ditt, det vil neppe takke deg.

Anonymkode: 4166e...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og dette "barnet" skal også ha med seg foresatte. Far og søsken kommer. '

Hvis din 15-åring ikke skal få lov til å oppleve skuffelser, eller ikke skal måtte finne seg i at jobb innimellom går foran, da er du en curlingmamma. Lykke til til barnet ditt, det vil neppe takke deg.

Anonymkode: 4166e...f65

Jeg tenker bare at det er noen ganger man som foreldre stiller opp for barna så langt det lar seg gjøre. Overhøring/samtalegudstjeneste er her vi bor en såpass høytidelig og viktig del av konfirmasjonshandlingen at jeg hadde gjort alt for å få delta. 

Å beskylde andre for å være curlongforeldre er som regel ikke annet enn patetisk hersketeknikk som brukes for å unnskylde sin egen ignoranse og latskap. 

Anonymkode: 1d774...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker bare at det er noen ganger man som foreldre stiller opp for barna så langt det lar seg gjøre. Overhøring/samtalegudstjeneste er her vi bor en såpass høytidelig og viktig del av konfirmasjonshandlingen at jeg hadde gjort alt for å få delta. 

Å beskylde andre for å være curlongforeldre er som regel ikke annet enn patetisk hersketeknikk som brukes for å unnskylde sin egen ignoranse og latskap. 

Anonymkode: 1d774...ef5

Si meg en ting; har du speil?

Anonymkode: 82000...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker bare at det er noen ganger man som foreldre stiller opp for barna så langt det lar seg gjøre. Overhøring/samtalegudstjeneste er her vi bor en såpass høytidelig og viktig del av konfirmasjonshandlingen at jeg hadde gjort alt for å få delta. 

Å beskylde andre for å være curlongforeldre er som regel ikke annet enn patetisk hersketeknikk som brukes for å unnskylde sin egen ignoranse og latskap. 

Anonymkode: 1d774...ef5

Beklager, men du er nok dessverre  en veldig, veldig dårlig mor. Hvis du ikke klarer å se at noen ganger er det på tide å la barna fly litt solo, så trenger du dyptgående hjelp. 

Neida, bare kødder. Men denne tråden tar da virkelig helt av i moralsk forargelse over at en mor må jobbe på en helt uviktig markering i et veldig stort barns liv. Latskap, faktisk?? To tolvtimersvakter er latskap? Skjerp deg! 

Anonymkode: 4166e...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Si meg en ting; har du speil?

Anonymkode: 82000...72c

Neppe...

Anonymkode: 4166e...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke kristen selv, men barna har tatt et bevisst valg om å konfirmere seg. De har tilogmed måtte døpe seg.  

Men så klart jeg stiller opp. To - tre gudstjenester skader ingen. Og jo man følger opp barna sine mer enn man må!

Her har de forøvrig ikke en slik høytidelig høring. Det er kun ungdomene, prest og fotograf.  Ingen andre får være med inn. 

Anonymkode: fb823...04d

Hadde de valgt kristen konfirmasjon hadde jeg selvfølgelig stilt opp, men jeg hadde ikke likt det. Akkurat som jeg ikke liker å stå opp kl. 7 en søndags morgen for å stå i kiosken på en fotballcup eller gå på foreldremøte for å arrangere 17.mai. Det er stor forskjell på å følge opp barna og å like alt man må gjøre. Det er mye oppfølging jeg trives med, som å prate med dem, hjelpe til med lekser og lese til prøver, heie på dem når de spiller kamper osv, men det må faktisk være lov til å føle lettelse over å slippe å f.eks. måtte gå på høring når man ikke er kristen. Jeg er glad mine velger humanistisk konfirmasjon, av mange grunner, og en av dem er at jeg slipper å gå i kirken 😉

Anonymkode: 06e85...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker bare at det er noen ganger man som foreldre stiller opp for barna så langt det lar seg gjøre. Overhøring/samtalegudstjeneste er her vi bor en såpass høytidelig og viktig del av konfirmasjonshandlingen at jeg hadde gjort alt for å få delta. 

Å beskylde andre for å være curlongforeldre er som regel ikke annet enn patetisk hersketeknikk som brukes for å unnskylde sin egen ignoranse og latskap. 

Anonymkode: 1d774...ef5

Min erfaring er at curlingforeldre ikke innser at de er nettopp dette, ev. at de mener deres innblanding i barnas liv er sunn og slik det skal være. Om du er curlingmamma vet jeg ikke noe om, dette er bare en generell betraktning etter 17 år som mamma og 18 år som lærer.

Anonymkode: 06e85...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2019 den 7.50, Anonym bruker skrev:

Poenget? Det er gjerne at man følger opp barnet sitt når det har valgt å konfirmeres?

Det er tydligvis lokale forskjeller, men her er det altså en stor dag for konfirmantene. De har på bunad og dress, det er en høytidelig sermoni i kirken og det er underholdning, kaffe og kaker sammen med konfirmant og foreldre etterpå. 

Ungdommen liker godt denne festen, de får tatt bilder sammen med vennene sine, det er det jo ofte ikke tid til på selve konfirmasjonsdagen, og de er så flotte og ser så voksne ut. 

Det er en fin og viktig dag. 

Anonymkode: 1d774...ef5

Du må bo i indre Agder eller på Vestlandet.

Anonymkode: 6f6a4...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

8 hours ago, Anonym bruker said:

Man slipper taket gradvis for å vise dem at man stoler på at de er kompetente. Hvis de begynner å grine over at mamma mangler på overhøringen, da har man sviktet som mor.

Anonymkode: 4166e...f65

Enig. Kan droppe overhøring. Ellers forventer de sikkert at foreldrene er tilstede når de gifter seg også. Kutt navlestrengen!

Anonymkode: f272f...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Enig. Kan droppe overhøring. Ellers forventer de sikkert at foreldrene er tilstede når de gifter seg også. Kutt navlestrengen!

Anonymkode: f272f...6df

Skulle tro det var selve konfirmasjonen hun måtte droppe, sånn som folk hausser det opp. 

Hvis ungene dine ikke har skjønt at jobbforpliktelser går foran fritid, da har de fått en dårlig start...

Anonymkode: 4166e...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrefred, for noen svar HI får her! Ungdommen får jo med seg mange familiemedlemmer, hva er problemet? Mor har ny jobb og kan ikke denne gangen. Sånn er det bare. Lurer på om den moralske forargelsen hadde vært like stor dersom rollene var byttet om og det var far som ikke kunne komme pga ny jobb? 

Anonymkode: b446d...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du må bo i indre Agder eller på Vestlandet.

Anonymkode: 6f6a4...850

Må jeg? Så rart. 

Anonymkode: 1d774...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...