Gå til innhold

Overhøring for konfirmantene, og jeg jobber!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har konfirmant, og søndagen i slutten av mai skal de ha overhøring med familie og evt faddere. Jeg jobber 12 timers vakter hele helga, og det er ikke lett å komme unna de.

Mannen, søsken og besteforeldre blir med. Men, hvor viktig er det at jeg er med på dette? Skjønner at det er viktig, men er det akseptabelt om jeg ikke får blitt med?

Det er jo da generalprøve med gudstjeneste og kaffe og kaker etterpå. De skal stille i penklær.

Anonymkode: 2452d...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo, hele familien er jo der. Viktigere at du er der på selve konfirmasjonen. Får være måte på med alt foreldrene skal delta i...

Anonymkode: 4166e...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet vel best hvor viktig det er for din konfirmant, men sånn på generelt grunnlag tenker jeg at han klarer seg kjempefint med fadre og resten av familien tilstede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke i min datters overhøring i fjor, ingen i familien var det heller. Hun hadde nok valgt å ikke ha noen i sin konfirmasjon heller om det hadde gått, så alt foreldre og familie ikke absolutt må være med på får vi ikke lov til. Utifra hva hun sa så var det ikke mange foreldre som hadde vært der heller, så hun var ikke eneste uten (hadde hun vært det så hadde hun bedt meg komme, for hun skal ikke under noen omstendigheter skille seg ut. )

Anonymkode: c13d1...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har konfirmant, og søndagen i slutten av mai skal de ha overhøring med familie og evt faddere. Jeg jobber 12 timers vakter hele helga, og det er ikke lett å komme unna de.

Mannen, søsken og besteforeldre blir med. Men, hvor viktig er det at jeg er med på dette? Skjønner at det er viktig, men er det akseptabelt om jeg ikke får blitt med?

Det er jo da generalprøve med gudstjeneste og kaffe og kaker etterpå. De skal stille i penklær.

Anonymkode: 2452d...da6

Hadde jeg gjort det mot datteren min ville hun ikke snakket med meg på lenge men du kjenner ditt barn best å veit hvordan hun/han reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, spør konfirmanten! 

Slik: Hvor viktig er det for deg å ha med deg hele familien i overhøringsgudstjenesten? 

Min ville nok svart at det er fint om minst en av oss foreldre er med, men ellers er det ikke så nøye. 

Anonymkode: 783ca...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min bryr seg ikke ikke nevneverdig. Så for han spiller nok ingen stor rolle. Tenkte bare på om det er forventet at begge foreldrene stiller. Har ikke hatt konfirmant før, så alt dette opplegget er nytt for meg.

Hi

Anonymkode: 2452d...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en dato dere har visst lenge? Hvorfor har du ikke ordnet deg fri på ved en så viktig anledning?

Absolutt alle foreldrene er med her, det er svært høytidelig og den første gangen vi såg konfirmantene i bunad og dress. Jeg hadde gjort alt i min makt for å kunne delta, den er like viktig som selve konfirmasjonsdagen her i vår by. 

Anonymkode: 1d774...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo en dato dere har visst lenge? Hvorfor har du ikke ordnet deg fri på ved en så viktig anledning?

Absolutt alle foreldrene er med her, det er svært høytidelig og den første gangen vi såg konfirmantene i bunad og dress. Jeg hadde gjort alt i min makt for å kunne delta, den er like viktig som selve konfirmasjonsdagen her i vår by. 

Anonymkode: 1d774...ef5

Fordi jeg nettopp har startet i ny jobb. Det har derfor ikke vært mulig for meg å ordne fri.

Hi

Anonymkode: 2452d...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg nettopp har startet i ny jobb. Det har derfor ikke vært mulig for meg å ordne fri.

Hi

Anonymkode: 2452d...da6

Da burde du jo gitt beskjed om dette ved ansettelsen? 

Noen ganger må man bare slutte å være tafatt og tro at ting ordner seg av seg selv. 

Anonymkode: 1d774...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går sikkert fint at du ikke er der så lenge du dukker opp i selve konfirmasjonen :)

Anonymkode: aedc4...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo en dato dere har visst lenge? Hvorfor har du ikke ordnet deg fri på ved en så viktig anledning?

Absolutt alle foreldrene er med her, det er svært høytidelig og den første gangen vi såg konfirmantene i bunad og dress. Jeg hadde gjort alt i min makt for å kunne delta, den er like viktig som selve konfirmasjonsdagen her i vår by. 

Anonymkode: 1d774...ef5

Bunad og dress???

Her stiller konfirmantene i pent antrekk - ikke bunad, dress eller kjole. Vanlig at foreldrene og kanskje småsøsken er med men ingen annen familie. 

Anonymkode: ef6f8...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da burde du jo gitt beskjed om dette ved ansettelsen? 

Noen ganger må man bare slutte å være tafatt og tro at ting ordner seg av seg selv. 

Anonymkode: 1d774...ef5

Tafatt? Tror du det bare er å be om fri når man er nyansatt i en jobb?

 

Anonymkode: 2452d...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var stefar med. Jeg jobbet. Mange hadde ikke foreldre med seg. Noen kom i pent antrekk, men ikke alle. Ikke så høytidelig her med andre ord. 

Anonymkode: 8fccb...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo en dato dere har visst lenge? Hvorfor har du ikke ordnet deg fri på ved en så viktig anledning?

Absolutt alle foreldrene er med her, det er svært høytidelig og den første gangen vi såg konfirmantene i bunad og dress. Jeg hadde gjort alt i min makt for å kunne delta, den er like viktig som selve konfirmasjonsdagen her i vår by. 

Anonymkode: 1d774...ef5

Da er det store forskjeller i Norges land. Svært få foreldre her (er faktisk usikker på om vi ble invitert med i det hele tatt), og ingen ungdommer var stivpyntet.

Jeg var ikke til stedet. Nå er ikke jeg religiøs så følte ikke at jeg gikk glipp av noe og konfirmanten savnet meg overhode ikke. Og jeg ser ikke helt poenget? 

Anonymkode: 004b7...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da er det store forskjeller i Norges land. Svært få foreldre her (er faktisk usikker på om vi ble invitert med i det hele tatt), og ingen ungdommer var stivpyntet.

Jeg var ikke til stedet. Nå er ikke jeg religiøs så følte ikke at jeg gikk glipp av noe og konfirmanten savnet meg overhode ikke. Og jeg ser ikke helt poenget? 

Anonymkode: 004b7...7cb

Poenget? Det er gjerne at man følger opp barnet sitt når det har valgt å konfirmeres?

Det er tydligvis lokale forskjeller, men her er det altså en stor dag for konfirmantene. De har på bunad og dress, det er en høytidelig sermoni i kirken og det er underholdning, kaffe og kaker sammen med konfirmant og foreldre etterpå. 

Ungdommen liker godt denne festen, de får tatt bilder sammen med vennene sine, det er det jo ofte ikke tid til på selve konfirmasjonsdagen, og de er så flotte og ser så voksne ut. 

Det er en fin og viktig dag. 

Anonymkode: 1d774...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Poenget? Det er gjerne at man følger opp barnet sitt når det har valgt å konfirmeres?

Det er tydligvis lokale forskjeller, men her er det altså en stor dag for konfirmantene. De har på bunad og dress, det er en høytidelig sermoni i kirken og det er underholdning, kaffe og kaker sammen med konfirmant og foreldre etterpå. 

Ungdommen liker godt denne festen, de får tatt bilder sammen med vennene sine, det er det jo ofte ikke tid til på selve konfirmasjonsdagen, og de er så flotte og ser så voksne ut. 

Det er en fin og viktig dag. 

Anonymkode: 1d774...ef5

Jeg klarer fint å følge opp barnet mitt i livet og på det jeg mener er viktige arenaer. Ja du forstår meg riktig, jeg synes den konfirmasjons undervisningen som gies, i vårt distrikt ihvertfall, ikke er bra. Den et rett og slett svært utdatert og treffer ikke ungdommen (og heller ikke meg). Inn det ene øret og ut det andre. Jeg vet ikke hvor mye du vet om undervisningen som blir gitt til din ungdom?

Høringen er mer uformell her. Jeg mener fortsatt at det ikke er krise for HI om hun ikke får med seg høringen. Det er seremonien og selve konfirmasjonen som er viktig. 

Burde ikke det være en vesentlig del av konfirmasjons undervisningen at man ser at det finnes andre løsninger på et dilemma enn sin egen og at den kan være like riktig eller gal som sin egen løsning? 

Anonymkode: 004b7...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er litt ekstra glad for at min har valgt humanistisk konfirmasjon. Nei, du trenger ikke å være der.

Anonymkode: 06e85...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner jeg er litt ekstra glad for at min har valgt humanistisk konfirmasjon. Nei, du trenger ikke å være der.

Anonymkode: 06e85...36e

Hva har det med humanetisk konfirmasjon å gjøre? Er det sånn at man ikke trenger å være der for ungdommene sine om man velger humanetisk? Det har jeg aldri hørt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det ingen overhøring da hun ble konfirmert. Hun ble konfirmert kristent.

Anonymkode: f04c0...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overføring? Tror det het samtalegudstjeneste her i fjor. Og nei, jeg var ikke tilstede, var på jobb. Faren var der da.

Gikk helt fint, tror ikke jeg var så veldig savnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Hva har det med humanetisk konfirmasjon å gjøre? Er det sånn at man ikke trenger å være der for ungdommene sine om man velger humanetisk? Det har jeg aldri hørt før.

Vel, ja. Man har ett foreldremøte når de begynner, som varer en time, og så er det å møte opp på konfirmasjonsdagen. Hører fra venninner med barn som konfirmerer seg kirkelig at det er mer å følge opp der.

Anonymkode: 06e85...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, ja. Man har ett foreldremøte når de begynner, som varer en time, og så er det å møte opp på konfirmasjonsdagen. Hører fra venninner med barn som konfirmerer seg kirkelig at det er mer å følge opp der.

Anonymkode: 06e85...36e

Ja, tenk om man må bruke tid på å følge opp ungene! Skulletattsegut!!

Anonymkode: 1d774...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, tenk om man må bruke tid på å følge opp ungene! Skulletattsegut!!

Anonymkode: 1d774...ef5

Nå er ikke gudstjeneste noe jeg trives med, så ja, jeg er veldig glad for at jeg slipper det. Har ikke noe problem med å følge opp barna mine, men det trenger jo ikke å være mer enn det må heller, og jeg synes det er unødvendig mye ekstra for kirkelig konfirmasjon. Men jeg stiller alltid opp når jeg trengs.

Anonymkode: 06e85...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...