Gå til innhold

Samboer undervurderer bakovervendt bilstol...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan fint snu barnet når det er over 3 år. 

Var også i ei stygg utforulykke. Bilen total vrak. Jenta satt forovervendt. Ingen skade i det heile. Hun var 4 år. 

Anonymkode: 8674d...dc6

Jeg var i en stygg kollisjon da jeg var 2 år. Satt foran, OG forovervendt. Bilen var totalvrak, og jeg hadde ikke en skramme😂

Anonymkode: 51260...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har en liten bil (volksvagen golf) så ikke noe egnet familiebil akkurat. 

Datter på 4,5 år er 106 cm og 18 kg og sitter fortsatt helt fint bakovervendt. Jeg vil ha henne bakovervendt lengst mulig i motsetning til samboer. Trygg trafikk anbefaler bakovervendt sikring så lenge som mulig og minimum til barnet er 4 år. Da er det ikke dermed sagt at fra 4 år er det 100 % trygt å sitte forovervent. 

Til sommeren kommer lillebror og da skal han selvsagt sitte bakovervent, men samboer mener vi har for liten bil til det. Lillebror må sitte bak fører med bilstol. Vi har ikke isofix. Hvilken babybilstol tar minst plass og er mest mulig fleksibel? Vi er avhengig av å kunne flytte bilstolen mellom ulike biler.

Kan babybilstol plasseres bak i midten?

Samboer mener vi bør flytte 4åringen forovervent ; men det er uaktuelt pga hun sitter i fempunktssele og kolliderer man blir det i verste fall indre halshugging. 

Samboer synes jeg er nazi med bakovervent sikring, mens jeg synes han undervurderer det. 

 

På forhånd takk for hjelpa 😊

Anonymkode: d9b56...9af

Jeg kjører en up og har lillebror stående bakovervendt bak meg. Da bør det vel få i golfen også? (det skal sies at jeg er 160 cm høy, men dog). 

Anonymkode: 6806a...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var i en stygg kollisjon da jeg var 2 år. Satt foran, OG forovervendt. Bilen var totalvrak, og jeg hadde ikke en skramme😂

Anonymkode: 51260...eae

Så bra det gikk fint med dere. Legene mente han ville vært skadd om han hadde sittet forover, pga hvordan ulykken var. Husker ikke spesifikasjonene. 

Mener fortsatt at bakovervendt lengst mulig er det beste. Dere må gjerne flire av det, hvis det kan gjøre dagen bittelitt bedre.

Anonymkode: 3a774...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

STAKKARS jente, dette smittes over på henne

Anonymkode: 38380...f4a

Stakkars henne fordi hun har en mamma som er fornuftig og bryr seg og skjønner seg på sikkerhet?

Anonymkode: c378f...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Haha, uff, det blir nesten litt for patadoksalt. Du er hysterisk opptatt av sikring av barnet ditt i bil. Og så kjører dere rundt i en liten og SØTTEN (!) år gammel bil. Er du i det hele tatt klar over hvor mye som har skjedd på sikkerhetsfronten på biler på 17 år. 

Du burde trekke deg rolig ut av denne samtalen, for du er på gyngende grunn her. Bilen deres er så gammel at de som har betydelig nyere bil enn dere sitter betydelig sikrere, selv med en fireåring i beltestol.

Jeg er selv opptatt av bilsikring, og alle ungene satt bakovervendt lenge. Nå har jeg lange barn som vokste ut av setene i høyden (ørene over kanten) når de var fire, så litt andre problem enn hos deg. Nå er imidlertid mine skolebarn og bruker beltestoler, så det er ikke en problemstilling lenger.

Anonymkode: 8413f...37d

Det er vel desto viktigere da at hun sitter bakovervendt og mest mulig sikkert iom at de har gammel bil?? Du mener at siden de har gammel og utrygg bil kan hun like gjerne snus så det blir enda mer utrygt? Logikken var hvor??

Anonymkode: c378f...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan fint snu barnet når det er over 3 år. 

Var også i ei stygg utforulykke. Bilen total vrak. Jenta satt forovervendt. Ingen skade i det heile. Hun var 4 år. 

Anonymkode: 8674d...dc6

Bra du slapp skade da 

Det vil alltid være unntak, er ikke dermed sagt at det alltid går like bra og man kan ikke bruke det som "hvilepute"

Anonymkode: d9b56...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel desto viktigere da at hun sitter bakovervendt og mest mulig sikkert iom at de har gammel bil?? Du mener at siden de har gammel og utrygg bil kan hun like gjerne snus så det blir enda mer utrygt? Logikken var hvor??

Anonymkode: c378f...804

Nettopp. Hvorfor forverre situasjonen?

Det blir som å si "jeg spiser så usunt at det har ingen hensikt å gjøre andre ting som gagner helsa". Tankegangen "alt eller ingenting"

Anonymkode: d9b56...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så bra det gikk fint med dere. Legene mente han ville vært skadd om han hadde sittet forover, pga hvordan ulykken var. Husker ikke spesifikasjonene. 

Mener fortsatt at bakovervendt lengst mulig er det beste. Dere må gjerne flire av det, hvis det kan gjøre dagen bittelitt bedre.

Anonymkode: 3a774...d77

Er ikke sikkert det er sant en gang 

Man kan ikke leve på at folk har opplevd mirakler. Det hjelper fint lite den dagen det ikke går like bra 

Anonymkode: d9b56...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjører en up og har lillebror stående bakovervendt bak meg. Da bør det vel få i golfen også? (det skal sies at jeg er 160 cm høy, men dog). 

Anonymkode: 6806a...f04

Hvilken bilstol har du? Jeg er 176 cm og samboer er 181 cm så vi er litt høyere 

HI

Anonymkode: d9b56...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Lol. Dere er hvertfall hysteriske. 

Anonymkode: 8674d...dc6

Det er blitt veldig vanlig å bruke "hysterisk-kortet. Jeg kaller det kvalitetsbevisst

Anonymkode: d9b56...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du får bare kalle meg hysterisk, vær så god, men det er faktisk fem ganger sikrere å sitte bakovervent kontra forovervent. Kan skille mellom liv og død. Barn skal være minimum 110 cm for å sitte i beltestol og min datter er kun 106 cm. Som sagt så skal Fempunktssele ikke plasseres forovervent, kun bakovervent, så nei, det er for tidlig å flytte henne forovervent. 

Ja, man KAN snu de fremover når de er 15 mnd, men det er en veldig stor risiko å ta. Man kan enkelt redusere risiko for varige skader og død ved bakovervent sikring. 

Dog ønsket jeg tips til en bra babybilstol, så kom gjerne med tips 😊

HI

Anonymkode: d9b56...9af

Ut i fra overskriften din virket det vel egentlig som du var ute etter en diskusjon i stedet for tips til bilstol. Samme med teksten i hovedinnlegget, som inneholder 90% info om din og samboers uenighet rundt bilstol hvor du setter i gang med både henvisninger til trygg trafikk og detaljer om selve problemstillingen deres.

Men for å svare på det du spør om her da, så har jeg både Axkid minikid og joie every stage. Begge får godt plass bak setet mitt i min toyota auris, men så er jeg bare 165 høy, da. Min på 3,5 år liker minikiden best, i den har hun veldig god beinplass da den kan monteres ytterst på setet.

Jeg slår et stort slag for axkid minikid. Når vi har hatt besøk av barn og de har fått låne setet hennes har de dratt hjem til foreldrene og sagt at de ønsker seg et sånt sete (minikid), for den er visst helt fantastisk å sitte i. Dette kommer fra unger mellom 3,5 og 4 år som for lengst er flyttet forovervendt i sine biler 👍 Setet er også svært romslig, min er 103 cm høy og har vanvittig god plass i den enda.

Anonymkode: 2f8c0...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på ditt, HI! 

Bakovervendt lengst mulig er svært fornuftig, kanskje særlig i en så gammel bil. 

Jeg synes nok at dere absolutt bør vurdere å bytte bil, for det er , logisk nok, store sikkerhetsmessige forbedringer i nyere biler. 

Anonymkode: dbe0f...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke sikkert det er sant en gang 

Man kan ikke leve på at folk har opplevd mirakler. Det hjelper fint lite den dagen det ikke går like bra 

Anonymkode: d9b56...9af

Joda, sann historie 😉 

Motsatt, så har jeg en annen sann historie. Min nære venninnes mann var i en ulykke da han var liten. Far og lillesøster 4 år (som satt bakovervendt) ble drept. Han (forovervendt) overlevde. Poenget mitt, er at uansett hva, så vet vi aldri hva som vil skje. Når det er snakk om et barn som nærmer seg 5 år, så er det ikke galskap å snu barnet. Det er ikke noe man skal halshugges for. 

Anonymkode: 51260...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det går på høyde, ikke alder. Beltestol skal ikke brukes før barnet er minimum 110 cm. Har du vansker med å skjønne det? Er faktisk flere barn som har fått varige skader/død av å sitte for tidlig i beltestol. Beltestol avhenger at barnet sitter helt stille i stolen, eks siden belte skal ligge over hofter, ikke over mage 

HI

Anonymkode: d9b56...9af

Link? Jeg har hørt at det er alder det går på - først ved 4 års alder er nakken sterk nok. Høyde skal visstnok ikke ha så mye å si. Så igjen, har du link til påstanden om 110 cm?

Anonymkode: d45fe...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi blir nok ikke å kjøre i det hele tatt med nyfødt baby, derfor vurderer vi å avvente kjøp av babybilstol. Jeg triller han heller i vogn fra sykehuset. 

Ut fra datterens vekst å vurdere så langt så tror jeg ikke hun er 110 cm før tidligst når hun er 5,5 år. Hun var nemlig 105 cm i høst og er nå 6 mnd senere kun 1 cm lengre. Vi får vente å se da.

 

Angående at jenta sitter bakovervent framme på passasjersiden så vet jeg ikke hvor enkelt det er å skru airbag av på en bil som er 2002-modell. Får sjekke det ut.

 

HI

Anonymkode: d9b56...9af

Å oppdatere fra en 2002-modell til en bil som er under 5 år gammel vil ha MYE mer å si for sikkerheten ved et kræsj!

Du synes det er galskap at noen på 4 år men ikie 110cm sitter forovervendt, jeg synes det er større galskap å kjøre en så gammel bil.

 

Anonymkode: 8a41c...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Link? Jeg har hørt at det er alder det går på - først ved 4 års alder er nakken sterk nok. Høyde skal visstnok ikke ha så mye å si. Så igjen, har du link til påstanden om 110 cm?

Anonymkode: d45fe...526

Så herlig når folk her inne prøver å høres smart ut med «Link til påstand». 

Hvorfor er alderen mer relevant mener du? Høyden er viktig, pga setebeltet blant annet. Og airbag. 

Anonymkode: 51260...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man en bilstol som passer til barnet, legger bilbeltet seg riktig. Og barn skal være minst 140 cm før de kan sitte der det er airbag. Sjekk trygg trafikk. Trygg trafikk sier også minst 15 kg og rundt 100 cm når det gjelder beltestol. Så kom gjerne med link på hvor det står 110 cm, for det greier ikke jeg å finne. Og hvor lang man er, sier ikke noe på hva nakken tåler. Alder derimot, har nok en innvirkning på hva kropp og skjelett tåler. Jeg er for bakovervendt, og jeg følger trygg trafikk sine anbefalinger, men når man kommer med utsagn som at barn MÅ ( ikke bør) være minst 110 cm før de kan sitte i beltestol, bør man kunne komme med kilder til det, da det ikke er den offisielle anbefalingen i Norge.

Anonymkode: 068fa...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel desto viktigere da at hun sitter bakovervendt og mest mulig sikkert iom at de har gammel bil?? Du mener at siden de har gammel og utrygg bil kan hun like gjerne snus så det blir enda mer utrygt? Logikken var hvor??

Anonymkode: c378f...804

Jeg tror du må lese innlegget mitt igjen, jeg har ikke på noe tidspunkt sagt at hun skal snu ungen sin, selv om hun faktisk er mer enn gammel nok til at hun kan gjøre det med god samvittighet forøvrig.

Det jeg imidlertid har sagt er at det er rimelig paradoksalt å være så hysterisk opptatt av bilsikkerhet, og likevel kjøre rundt i en bil som nesten er 20 år gammel. Det har mye større betydning for sikkerheten til HIs barn. 

Men det var selvsagt ubehagelig å høre, så hun ba derfor om bevis og dokumentasjon fra meg på at bilene er tryggere nå enn for 17 år siden.

Jeg har ikke noe behov for å finne fram den type dokumentasjon. Jeg vet nemlig endel om hvor mye som har skjedd på disse siste 20 årene. Masse hjelpemidler i bilene for å hindre ulykker (antiskli, antispinn, sensorer som både bremser for deg og hindrer påkjørsler) OG sikringsutstyr når ulykken først er ute. Airbager flere steder, karosseri og ramme/struktur er utviklet og forbedret. Før var den stivere og overførte mye mer av kraften i ulykken på passasjerene, nå er den mykere og tar dermed unna mer av kraften i deformasjon. Det at bilen deformeres er BRA, deg betyr at mye av kraften er tatt opp i metallet istedenfor å overføres til passasjerene. Slike ting forskes det på og det skjer utvikling innen teknologi og sikkerhet årlig. 

Med alt det sagt, så må HI gjerne holde barnet sitt bakovervendt så lenge som mulig for min del. Bakover kan aldri bli feil sånn sett. Men jeg ville personlig aldri kjørt rundt i en så gammel bil på fast basis med det mest dyrebare jeg har, så av alle som har diskutert bilsikring i denne tråden, så kommer hun nesten dårligst ut i mine øyne, ironisk nok. 

Anonymkode: 8413f...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken bilstol har du? Jeg er 176 cm og samboer er 181 cm så vi er litt høyere 

HI

Anonymkode: d9b56...9af

Har et Britax Römer-sete med base. Et sånt babysete. Mannen er 1.80, litt usikker på om det hadde gått med han bak rattet. 

Anonymkode: 6806a...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier det igjen.bilen er for gammle og for trang for dere.tydelig at du har lite kunnskap når du ikke skjønner at det skjer ekstremt mye på bilfronten på 17 år.Volvo har som mål at ingen skal dø i en Volvo,dette er noe de har jobbet for i mange år.Bare airbag fronten har jo vært ekstremt utbedret siste årene.

var førstemann på det stedet i en bilulykke hvor barnet satt bakovervendt i en trang bil,han hadde fått hele bakruta knust over seg.Han var den eneste i bilen som var skadet.Ham var såpass høy at hodet hans tok det meste av støtten

Anonymkode: 44f63...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Joda, sann historie 😉 

Motsatt, så har jeg en annen sann historie. Min nære venninnes mann var i en ulykke da han var liten. Far og lillesøster 4 år (som satt bakovervendt) ble drept. Han (forovervendt) overlevde. Poenget mitt, er at uansett hva, så vet vi aldri hva som vil skje. Når det er snakk om et barn som nærmer seg 5 år, så er det ikke galskap å snu barnet. Det er ikke noe man skal halshugges for. 

Anonymkode: 51260...eae

Hvor solgte de bilstoler Som fireåringer kunne sitte bakovervendt i for 20+ år siden?

Om det stemmer så er det flere faktorer. Løse seler f.eks, det er veldig vanlig.

Anonymkode: 1baa0...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Joda, sann historie 😉 

Motsatt, så har jeg en annen sann historie. Min nære venninnes mann var i en ulykke da han var liten. Far og lillesøster 4 år (som satt bakovervendt) ble drept. Han (forovervendt) overlevde. Poenget mitt, er at uansett hva, så vet vi aldri hva som vil skje. Når det er snakk om et barn som nærmer seg 5 år, så er det ikke galskap å snu barnet. Det er ikke noe man skal halshugges for. 

Anonymkode: 51260...eae

Neida, er bare barnet som står i fare for halshugging da. 

Den historien er neppe sann forresten. Få satt bakovervendt før...

Anonymkode: c378f...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...