Gå til innhold

Samboer undervurderer bakovervendt bilstol...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har en liten bil (volksvagen golf) så ikke noe egnet familiebil akkurat. 

Datter på 4,5 år er 106 cm og 18 kg og sitter fortsatt helt fint bakovervendt. Jeg vil ha henne bakovervendt lengst mulig i motsetning til samboer. Trygg trafikk anbefaler bakovervendt sikring så lenge som mulig og minimum til barnet er 4 år. Da er det ikke dermed sagt at fra 4 år er det 100 % trygt å sitte forovervent. 

Til sommeren kommer lillebror og da skal han selvsagt sitte bakovervent, men samboer mener vi har for liten bil til det. Lillebror må sitte bak fører med bilstol. Vi har ikke isofix. Hvilken babybilstol tar minst plass og er mest mulig fleksibel? Vi er avhengig av å kunne flytte bilstolen mellom ulike biler.

Kan babybilstol plasseres bak i midten?

Samboer mener vi bør flytte 4åringen forovervent ; men det er uaktuelt pga hun sitter i fempunktssele og kolliderer man blir det i verste fall indre halshugging. 

Samboer synes jeg er nazi med bakovervent sikring, mens jeg synes han undervurderer det. 

 

På forhånd takk for hjelpa 😊

Anonymkode: d9b56...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du er hysterisk ... Kan fint flytte henne fremover nå.. min snudde når han var 3 år da var han 112cm, kan faktisk snu når barnet er 15mnd hvis man vil, er en abefalling og ha de bakover til de er 4 og barnet ditt er eldre, så helt greit med fremovervendt nå

Anonymkode: 38380...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er plass til bakovervendt bak sjafør og du insisterer på det må jo du sitte bak da.

Skru av kollisjonsputen og sett storesøster bakovervendt foran, ha lillebror bakovervendt i baksetet bak henne, også sitter du bak sjåføren.

Men jeg synes også du er hysterisk. Kjøp et godt sete til jenta og snu henne, hun kan fint sitte forovervendt nå som hun er 4,5 år. Våre barn har byttet til forovervendt bilsete når de var mellom 3 og 4 år, litt etter hvor lange og tunge de var. Fempunkssele er ikke nødvendig lenger.

Anonymkode: 5a60a...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke hysterisk. Min bror er lege og jobber innen traumemedisin.
Han er VILT og HYSTERISK opptatt av at barnesetene skal stå bakovervendt.
Og det er fordi han har førstehånds erfaring med hvor grusomme konsekvensene kan bli ved en kollisjon, forovervendt sete og små barn med store hoder i forhold til kroppen. Han kan bli helt på gråten hvis han ser eller hører folk som setter barna fremovervendt i bilen før det er absolutt nødvendig.

Stå på ditt.

Anonymkode: da7a8...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Nei, du er ikke hysterisk. Min bror er lege og jobber innen traumemedisin.
Han er VILT og HYSTERISK opptatt av at barnesetene skal stå bakovervendt.
Og det er fordi han har førstehånds erfaring med hvor grusomme konsekvensene kan bli ved en kollisjon, forovervendt sete og små barn med store hoder i forhold til kroppen. Han kan bli helt på gråten hvis han ser eller hører folk som setter barna fremovervendt i bilen før det er absolutt nødvendig.

Stå på ditt.

Anonymkode: da7a8...409

slutt og skrem folk.... kjenner flere leger som ikke er slik, dere OVERDRIVER

Anonymkode: 38380...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

du er hysterisk ... Kan fint flytte henne fremover nå.. min snudde når han var 3 år da var han 112cm, kan faktisk snu når barnet er 15mnd hvis man vil, er en abefalling og ha de bakover til de er 4 og barnet ditt er eldre, så helt greit med fremovervendt nå

Anonymkode: 38380...f4a

Du får bare kalle meg hysterisk, vær så god, men det er faktisk fem ganger sikrere å sitte bakovervent kontra forovervent. Kan skille mellom liv og død. Barn skal være minimum 110 cm for å sitte i beltestol og min datter er kun 106 cm. Som sagt så skal Fempunktssele ikke plasseres forovervent, kun bakovervent, så nei, det er for tidlig å flytte henne forovervent. 

Ja, man KAN snu de fremover når de er 15 mnd, men det er en veldig stor risiko å ta. Man kan enkelt redusere risiko for varige skader og død ved bakovervent sikring. 

Dog ønsket jeg tips til en bra babybilstol, så kom gjerne med tips 😊

HI

Anonymkode: d9b56...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minute ago, Anonym bruker said:

Du får bare kalle meg hysterisk, vær så god, men det er faktisk fem ganger sikrere å sitte bakovervent kontra forovervent. Kan skille mellom liv og død. Barn skal være minimum 110 cm for å sitte i beltestol og min datter er kun 106 cm. Som sagt så skal Fempunktssele ikke plasseres forovervent, kun bakovervent, så nei, det er for tidlig å flytte henne forovervent. 

Ja, man KAN snu de fremover når de er 15 mnd, men det er en veldig stor risiko å ta. Man kan enkelt redusere risiko for varige skader og død ved bakovervent sikring. 

Dog ønsket jeg tips til en bra babybilstol, så kom gjerne med tips 😊

HI

Anonymkode: d9b56...9af

STAKKARS jente, dette smittes over på henne

Anonymkode: 38380...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

slutt og skrem folk.... kjenner flere leger som ikke er slik, dere OVERDRIVER

Anonymkode: 38380...f4a

Hvordan i all verden kan dere kalle det overdrivelse å forebygge varige skader og død på sine barn? Jeg er skremt over mange sine dårlige holdninger og kunnskaper i forhold til korrekt bilsikring

Anonymkode: d9b56...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

slutt og skrem folk.... kjenner flere leger som ikke er slik, dere OVERDRIVER

Anonymkode: 38380...f4a

Jeg sier bare det jeg selv har hørt fra den som får hardt skadde mennesker inn rett fra bilulykker og foran seg på operasjonsbordet. Det fins mange slags leger, alle leger har vel ikke akkurat disse erfaringene.

Anonymkode: da7a8...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

STAKKARS jente, dette smittes over på henne

Anonymkode: 38380...f4a

Ja, stakkars jente som plasseres på tryggeste måte. Er vel like før vi får barnevernet på nakken. 

HI

Anonymkode: d9b56...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg sier bare det jeg selv har hørt fra den som får hardt skadde mennesker inn rett fra bilulykker og foran seg på operasjonsbordet. Det fins mange slags leger, alle leger har vel ikke akkurat disse erfaringene.

Anonymkode: da7a8...409

Nettopp!

Anonymkode: d9b56...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Hvordan i all verden kan dere kalle det overdrivelse å forebygge varige skader og død på sine barn? Jeg er skremt over mange sine dårlige holdninger og kunnskaper i forhold til korrekt bilsikring

Anonymkode: d9b56...9af

klart du er. kjenner en dame med en 8 åring som sitter bakovervendt, er så sykt

Anonymkode: 38380...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Ja, stakkars jente som plasseres på tryggeste måte. Er vel like før vi får barnevernet på nakken. 

HI

Anonymkode: d9b56...9af

du bør åpne øyene, dine redseler går utover datteren din. HURRA FOR FAR

Anonymkode: 38380...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

klart du er. kjenner en dame med en 8 åring som sitter bakovervendt, er så sykt

Anonymkode: 38380...f4a

Datteren min fyller ikke kravene til å sitte forovervent. Hun er bare 106 cm. 

8-åring kan fint sitte bakovervent. Bøyde bein er ikke farlig . Synes det er mye verre med de som har barn under 110 cm forovervent 

HI

Anonymkode: d9b56...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heler vurdert ny bil.for det er ingenting som er så farlig som å sitte presset sammen inni en liten bil.

vet det ikke var det du spurte om,men det er viktigere enn bilstoler 

Anonymkode: 44f63...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

klart du er. kjenner en dame med en 8 åring som sitter bakovervendt, er så sykt

Anonymkode: 38380...f4a

Det er veldig mange du kjenner, BW? 

Jeg tenker at en som nærmer seg 5 år godt kan sitte forovervendt i beltestol. 

Anonymkode: 277ee...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

du bør åpne øyene, dine redseler går utover datteren din. HURRA FOR FAR

Anonymkode: 38380...f4a

Hun fyller faktisk ikke kravene for å sitte forovervent og da skal jeg heller ikke sette henne slik. 

Ja, hurra for far som tar lett på bilsikring

Anonymkode: d9b56...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Datteren min fyller ikke kravene til å sitte forovervent. Hun er bare 106 cm. 

8-åring kan fint sitte bakovervent. Bøyde bein er ikke farlig . Synes det er mye verre med de som har barn under 110 cm forovervent 

HI

Anonymkode: d9b56...9af

når er en på 15 mnd 110 lurer jeg på da? les deg opp du før du svarer. de kan snus allerede når de er 15mnd

Anonymkode: 38380...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ville heler vurdert ny bil.for det er ingenting som er så farlig som å sitte presset sammen inni en liten bil.

vet det ikke var det du spurte om,men det er viktigere enn bilstoler 

Anonymkode: 44f63...0b7

Det reagerte jeg også på. Er man så genuint opptatt av bilsikkerhet så sørger man først og fremst å kjøre en trafikksikker bil. En liten vw har lite å stille opp mot en Volvo x60. 

Anonymkode: 277ee...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er veldig mange du kjenner, BW? 

Jeg tenker at en som nærmer seg 5 år godt kan sitte forovervendt i beltestol. 

Anonymkode: 277ee...18a

Det går på høyde, ikke alder. Beltestol skal ikke brukes før barnet er minimum 110 cm. Har du vansker med å skjønne det? Er faktisk flere barn som har fått varige skader/død av å sitte for tidlig i beltestol. Beltestol avhenger at barnet sitter helt stille i stolen, eks siden belte skal ligge over hofter, ikke over mage 

HI

Anonymkode: d9b56...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

når er en på 15 mnd 110 lurer jeg på da? les deg opp du før du svarer. de kan snus allerede når de er 15mnd

Anonymkode: 38380...f4a

De kan det ja, men det er overhodet ikke trygt. Å tro noe annet er utrolig naivt 

Anonymkode: d9b56...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye blir dere å kjøre med en liten baby? Sannsynligvis ikke veldig langt og mye. Og før sommeren er omme, er jenta di garantert 110 cm. Erfaring tilsir at 4-5 åringer har en enorm lengdevekst om sommeren. Mine barn har i allefall strekt seg sikkert 5-10 cm i løpet av den sommeren før de fyller 5 år.

Så kan du jo i noen måneder sitte bak med babyen selv, mens jenta sitter fremme. Også mest praktisk egentlig i forhold til underholdning av babyen, gulping og lignende. Så kjøper du fremovervendt beltestol til jenta utpå høst/vinteren/nyåret. Jeg er enig i at bilsikring skal du ikke kimse med, men akkurat i dette tilfellet går det ikke på bekostning av sikkerheten.

Anonymkode: b8bb7...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Det går på høyde, ikke alder. Beltestol skal ikke brukes før barnet er minimum 110 cm. Har du vansker med å skjønne det? Er faktisk flere barn som har fått varige skader/død av å sitte for tidlig i beltestol. Beltestol avhenger at barnet sitter helt stille i stolen, eks siden belte skal ligge over hofter, ikke over mage 

HI

Anonymkode: d9b56...9af

ja for du er på jordet. men ferdig med denne saken nå. da jeg vet jeg har rett. god påske

Anonymkode: 38380...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

De kan det ja, men det er overhodet ikke trygt. Å tro noe annet er utrolig naivt 

Anonymkode: d9b56...9af

bryr meg ikke. vet jeg har rett. ha det

Anonymkode: 38380...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

bryr meg ikke. vet jeg har rett. ha det

Anonymkode: 38380...f4a

Får virkelig håpe du ikke møter på noen idioter i trafikken som sovner bak rattet eller taster på mobilen og dermed kolliderer med deg/dere

Anonymkode: d9b56...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...