Gå til innhold

Lekegrind... Er det ok å bruke som "timeout" plass?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi her.

Vi tenkte å få tak i en lekegrind bare for dette formålet. Barnet forbinder ikke lekegrinden med lek.

Men hvordan få barnet til å slutte å slå minstemann? 

Anonymkode: 596ca...102

Men.. Jeg syns lekegrind blir for dumt. Hva med å gripe inn i situasjonen. Sitte ned på gulvet og snakke om det. Det tar 20 sek. Gjenta og gjenta. Og stappe ungen oppi lekegrinda gjør det lettvint for deg, men syns det er en dårlig løsning. 

Anonymkode: 4023e...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men.. Jeg syns lekegrind blir for dumt. Hva med å gripe inn i situasjonen. Sitte ned på gulvet og snakke om det. Det tar 20 sek. Gjenta og gjenta. Og stappe ungen oppi lekegrinda gjør det lettvint for deg, men syns det er en dårlig løsning. 

Anonymkode: 4023e...0b6

Som jeg skrev senere i tråden så har jeg endret på det. Men det er klart det blir litt vanskelig å følge med konstant da jeg er hjemme med de hele døgnet, mye alene.

 

H.i.

Anonymkode: 596ca...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2019 den 10.36, Anonym bruker skrev:

Storebror slår lillebror og tar leker fra lillebror. Eldste er 2, yngste er 9 mnd.

Er lekegrind ok som "timeout" plass? Har hørt at vi aldri skal bruke seng som en "straff"..

Anonymkode: 596ca...102

Straffe et barn på to år?? 😱 Du kødder? 

Anonymkode: c331a...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi her.

Takk for svar. Jeg ser at jeg har tenkt helt feil. Har nå begynt å si streng NEI. Trøste baby. Gi masse oppmerksomhet til storebror ellers. At han slår er nytt, det er etter at minste er begynt å leke på gulvet at dette er blitt et problem. Han har aldri vært sjalu før nå. Han er i grunn ikke sjalu tror jeg. Han er sur på minsten som leker med felles leker. Og det virker som det er først nå at storebror har oppdaget at vi har minsten... veldig rart.

Anonymkode: 596ca...102

Hvis en baby i en alder av 9 mnd? først nå har begynt å leke på gulvet?? så er det vel ikke så rart. Høres ut som dere har snakket og forbereder eldste lite og ikke involvert ham i babyen? 

Anonymkode: c331a...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen personlig erfaring, men har hørt om barnrike familier som putter babyen i lekegrind for å holde eldre søsken unna. Kanskje det er et alternativ? Altså ingen straff, bare beskyttelse for babyen.

Anonymkode: 92740...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi her.

Takk for svar. Jeg ser at jeg har tenkt helt feil. Har nå begynt å si streng NEI. Trøste baby. Gi masse oppmerksomhet til storebror ellers. At han slår er nytt, det er etter at minste er begynt å leke på gulvet at dette er blitt et problem. Han har aldri vært sjalu før nå. Han er i grunn ikke sjalu tror jeg. Han er sur på minsten som leker med felles leker. Og det virker som det er først nå at storebror har oppdaget at vi har minsten... veldig rart.

Anonymkode: 596ca...102

I storebrors øyne er det nok hans leker, så ros gjerne ekstra når han deler fint. Ellers brukte vi mye å tid på å prate om hvor heldig lillebror er som har en sånn morsom storebror, og hvor glad lillebror blir når storebror kommer og i det hele tatt bygge opp godfølelser mellom guttene. Var nøye med å ikke formulere oss slik at den eldste ikke alltid skulle prestere og være «den store, fornuftige», samtidig som vi la vekt på alt han kunne få lov til som babyen var for liten til.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis en baby i en alder av 9 mnd? først nå har begynt å leke på gulvet?? så er det vel ikke så rart. Høres ut som dere har snakket og forbereder eldste lite og ikke involvert ham i babyen? 

Anonymkode: c331a...6f9

Det er helt vanlig at en slags sjalusi begynner når yngste tar mer plass, når yngste reiser seg for å gå, river ned og tar tak i leker, begynner å kreve og forlange alt fra leker til oppmerksomhet. Plutselig går det opp for eldste at den lille er en rival, og vips er sjalusien der.

Det kan gå veldig greit å ha en baby i hus, men når babyen plutselig blir et større barn våkner nye følelser i eldste.

 

Anonymkode: 0f357...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt vanlig at en slags sjalusi begynner når yngste tar mer plass, når yngste reiser seg for å gå, river ned og tar tak i leker, begynner å kreve og forlange alt fra leker til oppmerksomhet. Plutselig går det opp for eldste at den lille er en rival, og vips er sjalusien der.

Det kan gå veldig greit å ha en baby i hus, men når babyen plutselig blir et større barn våkner nye følelser i eldste.

 

Anonymkode: 0f357...383

Takk for forklaring. Har ikke helt skjønt dette. 

Anonymkode: 596ca...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...