Gå til innhold

Lekegrind... Er det ok å bruke som "timeout" plass?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Storebror slår lillebror og tar leker fra lillebror. Eldste er 2, yngste er 9 mnd.

Er lekegrind ok som "timeout" plass? Har hørt at vi aldri skal bruke seng som en "straff"..

Anonymkode: 596ca...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk trappa, eller ein krakk/pute plassert på ein nøytral plass på kjøkkenet eller i stova.

Ein skal ikkje bruke ein plass barna forbinder med leik og kos, som time-out. I ei lekegrind kan han begynne å leike, og då forsvinn hensikten med time-out. Med mindre du rydder utav lekegrinda for kvar gong. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal vel ikke bruke timeout i det hele tatt. Han er jo uansett så liten selv, han skal jo ikke straffes (ingen barn skal det)

Men du kan vel sette ham i lekegrinda for å gi babyen litt "space". Uten at det fremstilles som en straff eller noe fælt.

Anonymkode: eed6c...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Som hun over sier, så bruker du et trappetrinn eller en krakk. 

Men, timeout på en 2-åring er også rimelig dødfødt uansett. Sannsynligheten for at barnet oppfatter sammenheng mellom handling og konsekvens, og tar lærdom med til neste gang, er ikke særlig stor.

Anonymkode: 4d3c1...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her.

Vi tenkte å få tak i en lekegrind bare for dette formålet. Barnet forbinder ikke lekegrinden med lek.

Men hvordan få barnet til å slutte å slå minstemann? 

Anonymkode: 596ca...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hi her.

Vi tenkte å få tak i en lekegrind bare for dette formålet. Barnet forbinder ikke lekegrinden med lek.

Men hvordan få barnet til å slutte å slå minstemann? 

Anonymkode: 596ca...102

Åja, et lite fengsel, altså.

For å få toaringen til å slutte å slå den minste, må dere passe på hele tiden. Når han/hun slår, sier dere "nei" og tar ham vekk fra babyen og trøster babyen VELDIG (altså: slåing er 1. ikke lov og 2. gir bare mer oppmerksomhet til babyen og ikke til toåringen). Og så må derte tenke på hva som kan være årsaken til slåingen? Nettopp: sjalusi. Det betyr at toåringen er redd dere er mer glad i babyen enn i ham/henne. Ergo: gi toåringen masse, masse positiv oppmerksomhet (men ikke når han/hun slår).

Anonymkode: eed6c...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man bruker da ikke time out på en sjalu 2-åring!

Har selv barn med under 2 år mellom, og det var litt krigssone når yngste begynte bevege seg rundt, ta lekene til eldste, ta plass i huset rett og slett.

Det går seg gjerne til når språket kommer på plass hos yngste så de kan leke sammen, da kan eldste dirigere leken og yngste forstå hva som blir sagt.

Frem til det må du være litt på, si nei og ta vekk storebror hver gang han slår, det er ikke lov. Men ellers skille de litt, sitte mellom de, være tilstede og med.

Mine jenter er nå 11 (snart 12) og 10 år, de har vært bestevenner siden yngste var 1,5 år, leker fra morgen til kveld. 

Det var utrolig slitsomt en stund når de var på den alderen dine er nå, det var mye skriking, klyping, dytting og "krangling". De var sjalu på hverandre, ville sitte på fanget samtidig og hylte til hverandre, eldste dyttet yngste når hun reiste seg osv. Men det har vært en lykke siden, de er verdens beste venner.

Anonymkode: 0f357...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg får helt vondt i magen. Sett babyen i lekegrind av og til, du, så slipper 2-åringen å ha guarden oppe hele tiden. Da skal du se han slutter å slå også. 

Anonymkode: 75987...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. :(

Jeg ville nok heller investert i et foreldreveiledningskrus enn en lekegrind.

Anonymkode: 73593...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

Storebror slår lillebror og tar leker fra lillebror. Eldste er 2, yngste er 9 mnd.

Er lekegrind ok som "timeout" plass? Har hørt at vi aldri skal bruke seng som en "straff"..

Anonymkode: 596ca...102

helt greit så lenge barnet liker det tenker jeg,min hatet det så slapp

Anonymkode: ab445...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her.

Vi tenkte å få tak i en lekegrind bare for dette formålet. Barnet forbinder ikke lekegrinden med lek.

Men hvordan få barnet til å slutte å slå minstemann? 

Anonymkode: 596ca...102

Du må være i forkant og sørge for at storebror ikke får mulighet til å slå. Ned på gulvet sammen med ungene er det eneste som nytter i den alderen. Det hjelper ingenting å sette 2 åringen i lekegrind han forstår likevel ikke hvorfor du gjør det og blir enda mer trassig og sint hvis du forsøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er ikke greit å stenge en toåring inne. Du kan da ikke for alvor tenke at det er en god plan? Han er et lite barn på bare to år. 

Anonymkode: 2712a...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Nei. Det er ikke greit å stenge en toåring inne. Du kan da ikke for alvor tenke at det er en god plan? Han er et lite barn på bare to år. 

Anonymkode: 2712a...85f

dør ikke av det

Anonymkode: ab445...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp lekegrind for å skille ungene den tiden du ikke kan være sammen med de hele tiden, når du lager middag, går på do og lignende. Ikke for timeout. 2 åringen vil uansett snart klatre ut av lekegrinda, og da ut av grindsenga også, så har du det gående.

Bedre å sette minste i lekegrinda, ha den som et friområde.

Anonymkode: ed4f5...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

dør ikke av det

Anonymkode: ab445...9ab

😘

Anonymkode: 2712a...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars barn. En toåring er fortsatt liten. Trolig er det frustrasjon og et rop om oppmerksomhet. Ser dette så ofte der man har tette barn, man har urealistiske forventninger til den eldste, som slettes ikke er så stor. Selvsagt skal ikke en toåring slå, men det kan komme av mange ting. Å straffe de fremfor å veilede blir for enkelt. Du må delta mer og gi toåringen litt tid og oppmerksomhet. 

Anonymkode: a7ee3...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to med litt under to års mellom. Eldste var veldig brutal mot minste selv som nyfødt. Jeg måtte være tilstede absolutt hele tiden. Skulle jeg på do måtte jeg ta med en av dem, skulle jeg lage mat måtte minst en i høystol ved siden av osv. Ikke et sekund kunne de være alene sammen. Ja, det er krevende. Jeg var alene nesten hver ettermiddag og ofte var eldste syk så jeg var alene mange dager. Det går over. 

Anonymkode: 0d111...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har to med litt under to års mellom. Eldste var veldig brutal mot minste selv som nyfødt. Jeg måtte være tilstede absolutt hele tiden. Skulle jeg på do måtte jeg ta med en av dem, skulle jeg lage mat måtte minst en i høystol ved siden av osv. Ikke et sekund kunne de være alene sammen. Ja, det er krevende. Jeg var alene nesten hver ettermiddag og ofte var eldste syk så jeg var alene mange dager. Det går over. 

Anonymkode: 0d111...01f

Selv om hun var nyfødt*

Anonymkode: 0d111...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Storebror slår lillebror og tar leker fra lillebror. Eldste er 2, yngste er 9 mnd.

Er lekegrind ok som "timeout" plass? Har hørt at vi aldri skal bruke seng som en "straff"..

Anonymkode: 596ca...102

Ikke bruk time-out!!😮 

Anonymkode: dcbf9...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

helt greit så lenge barnet liker det tenker jeg,min hatet det så slapp

Anonymkode: ab445...9ab

Du er og forblir en elendig mor med elendige holdninger, BW

Anonymkode: 4d3c1...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi her.

Vi tenkte å få tak i en lekegrind bare for dette formålet. Barnet forbinder ikke lekegrinden med lek.

Men hvordan få barnet til å slutte å slå minstemann? 

Anonymkode: 596ca...102

En 2 åring i lekegrind, nei nei nei. Ikke bruk timeout heller. Dere sier nei med streng stemme og stopper bevegelsen hans før han får slått. ikke gi hn mer oppmerksomhet på det enn det. Det er ganske vanlig at unger i den alderen er fysiske med andre unger.

Anonymkode: 5c774...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her.

Takk for svar. Jeg ser at jeg har tenkt helt feil. Har nå begynt å si streng NEI. Trøste baby. Gi masse oppmerksomhet til storebror ellers. At han slår er nytt, det er etter at minste er begynt å leke på gulvet at dette er blitt et problem. Han har aldri vært sjalu før nå. Han er i grunn ikke sjalu tror jeg. Han er sur på minsten som leker med felles leker. Og det virker som det er først nå at storebror har oppdaget at vi har minsten... veldig rart.

Anonymkode: 596ca...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her.

Takk for svar. Jeg ser at jeg har tenkt helt feil. Har nå begynt å si streng NEI. Trøste baby. Gi masse oppmerksomhet til storebror ellers. At han slår er nytt, det er etter at minste er begynt å leke på gulvet at dette er blitt et problem. Han har aldri vært sjalu før nå. Han er i grunn ikke sjalu tror jeg. Han er sur på minsten som leker med felles leker. Og det virker som det er først nå at storebror har oppdaget at vi har minsten... veldig rart.

Anonymkode: 596ca...102

Flott at du valgte en annen metode 😊 Lykke til!

Anonymkode: 4d3c1...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...