Gå til innhold

Den saken om flyvertinner idag...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min mann elsker å være på kjøkkenet, det er stort sett han som lager middag, mens jeg kan nesten ikke fordra det fordi jeg syns det er kjedelig. Jeg kan (hobby)snekre og fikse, det kan riktignok mannen også, men jeg er kvinne og burde ikke være interessert i sånt, samme som at mannen ikke bør være interessert i å være på kjøkkenet?

Datteren har aldri lekt med dukker, barbie og andre typiske "jenteleker", hun har aldri vært interessert. 

Jeg tok neglelakk på nevøen min en gang vi jenter satt med det, fordi han ville også pynte seg.

Og her kan mange komme med eksempler, for jeg og min familie er vel ikke så annerledes enn de fleste andre?

Anonymkode: bc694...0e4

Interessene er ofte relatert mot kjønn uansett hva du sier. Tror du folk i steinalderen fordelte roller i hulen etter hva de ønsket eller hva som var det naturlige? Urinstinkter leder oss fortsatt.

Mener du da at de jentene som liker å leke med dukker og gutter som liker å leke med biler er annerledes? 

Anonymkode: 36b15...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Antarctica
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at det ikke er medfødt at kvinner/jenter er mer glad i å pynte seg og se fin ut enn menn/gutter? I de fleste tilfeller er det faktisk sånn det er selv om vi prøver hardt å lære barna våre noe annet. 

Jeg forsøkte å lære min eldste datter å snekre og skru bil, men det er null interesse. Hun ville heller bake og perle og danse. Sønnen min har vært med på matlaging fra han var liten, men interessene er fotball, bil og snekring. Det ER forskjell og det er bare sånn det er. 

Anonymkode: 36b15...cc8

Takk for denne vitenskapelige utlegningen basert på svogerforskning.

Forskjellen er likevel påtvunget hvis den kommer fra en arbeidsgivers instruks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Interessene er ofte relatert mot kjønn uansett hva du sier. Tror du folk i steinalderen fordelte roller i hulen etter hva de ønsket eller hva som var det naturlige? Urinstinkter leder oss fortsatt.

Mener du da at de jentene som liker å leke med dukker og gutter som liker å leke med biler er annerledes? 

Anonymkode: 36b15...cc8

Tror du virkelig de sminka seg og tok på høye hæler der inne i hula?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
37 minutter siden, ostepop123 skrev:

Tror du virkelig de sminka seg og tok på høye hæler der inne i hula?

Nå lo jeg faktisk høyt! Lurer på om de valgte Max Factor eller Maybelline???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tenker du det er ok i de yrkene men ikke i andre yrker?

Anonymkode: 36b15...cc8

Fordi dette er yrker det utseende spiller en vesentlig rolle. Det er ingen logikk i at flyvertinner skal måtte sminke seg. Det har ingen sammenheng med jobben de skal utføre.

Anonymkode: a4873...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er du flyvertinne? Hvorfor er det bra for ryggen med litt høyde på skoene?

Anonymkode: e5a8f...60d

Sjekket joggeskoene i huset, de fleste har en hæl mellom 3 og 5 cm, så det spørs jo helt hvordan de ser på regelverket da 😉

Anonymkode: cbcc2...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sjekket joggeskoene i huset, de fleste har en hæl mellom 3 og 5 cm, så det spørs jo helt hvordan de ser på regelverket da 😉

Anonymkode: cbcc2...c24

Snakk om å vri og vende på ting...

Poenget er ikke om det er bra med hæl på sko. Flyselskapene later som om det har med ergonomi å gjøre. Kvinner pålegges å gå med hæl, og siden de skal ha 2-7 cm hæl høres det svært lite ergonomisk ut. Det er ikke ergonomi å ha 7 cm hæl! Hvis de ville ta vare på rygger og knær hadde kabinpersonalet fått gå i joggesko!

Dette er kjønnsdiskriminering og sexisme/objektivisering av kvinner. Og det er bare patetisk at de later som om det har noe med ergonomi å gjøre. 

Anonymkode: 508eb...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste artikkelen, og jeg i tilfelle det er krav om sminke på damer kom det ikke helt fram....

Retningslinjene var jo minimalt inngripende, og gikk jo helst på å begrense overdreven sminke. Storm i vannglass hele greia.

Alle jobber har kleskode. Det har bla med yrkets historikk å gjøre. Flyvertinne har tradisjonelt vært forbundet til glamour. Kravene har dempet seg, men det er nok ganske uaktuelt/umusikalsk å komme på jobb som flyvertinne usminket og med ustelt hår.

Dette i motsetning til helsepersonell, som historisk har sine røtter i militæret og klostervesenet. Der er det helt OK å ikke bruke sminke, ev sminke skal helst ikke vises...

Hadde en kollega som jobbet noen år i parfymeri, hun syntes det var en lettelse å begynne å jobbe som sykepleier igjen, da slapp hun å stashe seg daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at det ikke er medfødt at kvinner/jenter er mer glad i å pynte seg og se fin ut enn menn/gutter? I de fleste tilfeller er det faktisk sånn det er selv om vi prøver hardt å lære barna våre noe annet. 

Jeg forsøkte å lære min eldste datter å snekre og skru bil, men det er null interesse. Hun ville heller bake og perle og danse. Sønnen min har vært med på matlaging fra han var liten, men interessene er fotball, bil og snekring. Det ER forskjell og det er bare sånn det er. 

Anonymkode: 36b15...cc8

Kvifor skal alle måtte gjera noko, berre fordi «i dei fleste tilfeller» passer det inn i kjønnsrollemønsteret? 

Det er mykje som er medfødt, som du seier. Men det er ikkje grunnlag nok for å kreve at alle skal gå med sminke og høghæla sko!

Eg elsker strikking og anna håndarbeid, men eg hadde slutta på jobb, viss dei krevde at eg måtte gå med sminke. Eg dusjer, bruker reine klær og ser presantabel ut. Men eg gidder ikkje bruke meir tid på badet, berre for å ta på maskara!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi dette er yrker det utseende spiller en vesentlig rolle. Det er ingen logikk i at flyvertinner skal måtte sminke seg. Det har ingen sammenheng med jobben de skal utføre.

Anonymkode: a4873...b4d

Så flyvertinner utseende spiller ingen rolle? Du kjøper gjerne kaffe og vafler av en dame på flyet med svettemerker under armene og ansiktet fullt av kviser og tenker «du passer inn her»?

Anonymkode: 36b15...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, ostepop123 skrev:

Tror du virkelig de sminka seg og tok på høye hæler der inne i hula?

Hvis det var oppfunnet, så hadde de kanskje det

Anonymkode: 36b15...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Pashla skrev:

Takk for denne vitenskapelige utlegningen basert på svogerforskning.

Forskjellen er likevel påtvunget hvis den kommer fra en arbeidsgivers instruks.

Det var et eksempel, ikke forskning. Du kan gjerne mene at det ikke finnes noen medfødt forskjell på hankjønn og hunkjønn, men det er ikke korrekt. 

Arbeidsuniform er tillatt og det er da ikke noen krise å be noen sminke seg litt. Mange som kunne ha trengt det i andre yrker også

Anonymkode: 36b15...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så flyvertinner utseende spiller ingen rolle? Du kjøper gjerne kaffe og vafler av en dame på flyet med svettemerker under armene og ansiktet fullt av kviser og tenker «du passer inn her»?

Anonymkode: 36b15...cc8

Det hender jeg har svettemerker under armene, og gjerne også en kvise i ny og ne, men jeg har ikke visst om at det ikke er lov å tilby gjestene mine kaffe. Kanskje jeg må slutte? Den kan jo umulig smake det samme når jeg lager den, som når en som har dekket kvisene sine med foundation lager den? 

Anonymkode: b903a...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var et eksempel, ikke forskning. Du kan gjerne mene at det ikke finnes noen medfødt forskjell på hankjønn og hunkjønn, men det er ikke korrekt. 

Arbeidsuniform er tillatt og det er da ikke noen krise å be noen sminke seg litt. Mange som kunne ha trengt det i andre yrker også

Anonymkode: 36b15...cc8

Den medfødte forskjellen resulterer i alle fall ikke i at kvinner trenger sminken mer enn menn. Snarere tvert om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...