Gå til innhold

Den saken om flyvertinner idag...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh, en liten hissig skapfeminist du?🤣🤣

Anonymkode: f24b0...48f

Patetisk forsøk på hersketeknikk

Anonymkode: e5a8f...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Storm i vannglass. Alle jobber har kleskoder og konvensjoner om utseende,  noen mer formelt regulert enn andre, og det er bare å finne seg en annen jobb om man ikke er komfortabel med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med svaret ditt? Mulig jeg er dum, men jeg ser ikke sammenhengen.. 

Anonymkode: bc694...0e4

Da må du se på svaret jeg siterte.

Anonymkode: f24b0...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, sug lut skrev:

Storm i vannglass. Alle jobber har kleskoder og konvensjoner om utseende,  noen mer formelt regulert enn andre, og det er bare å finne seg en annen jobb om man ikke er komfortabel med det.

Enig!

Anonymkode: f24b0...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at de er kjønnsdiskriminerende. De pålegger kvinner å sminke seg og bruke hæler. Så begrunner de hælene med ergonomi, uten at menn pålegges det samme. At kvinner pålegges å bruke foundation og øyesminke er jo helt på trynet. 

At det er regler for å ikke bruke for mye sminke er ok. 

Anonymkode: 508eb...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er at de er kjønnsdiskriminerende. De pålegger kvinner å sminke seg og bruke hæler. Så begrunner de hælene med ergonomi, uten at menn pålegges det samme. At kvinner pålegges å bruke foundation og øyesminke er jo helt på trynet. 

At det er regler for å ikke bruke for mye sminke er ok. 

Anonymkode: 508eb...766

Dette.

Hvis man skal forebygge dårlig rygg, bør man i alle fall ikke definere at hælene kan være opp til 7 cm, da er jo påstanden om ergonomi bare en vikarierende begrunnelse. Og hvis man later som om det bare er damene som kan feile dette, blir det jo latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kleskode og uniform må man finne seg i. At kvinner må sminke seg litt for å se mer «delikate» ut må man finne seg i. Jeg har også kleskode på jobb. Jeg må gå med skjørt eller dressbukse høye heler på sko, skjorte og blazer. Jeg må se ren og pen ut også. Jeg jobber ikke i en bransje der man kan være en grå mus og sånn er der bare.

Menn uten sminke er helt ok det også. De har sin uniform og kvinner har sin. Sånn er det og vi kan ikke gå dit at det ikke skal være noen som helst forskjell på kvinner og menn, for det er en forskjell på kjønnene.

Anonymkode: 36b15...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånn er det og vi kan ikke gå dit at det ikke skal være noen som helst forskjell på kvinner og menn, for det er en forskjell på kjønnene.

Anonymkode: 36b15...cc8

Men dette er jo en påtvunget forskjell, ikke en medfødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Storm i vannglass. Alle jobber har kleskoder og konvensjoner om utseende,  noen mer formelt regulert enn andre, og det er bare å finne seg en annen jobb om man ikke er komfortabel med det.

Problemet er ikke at det finnes en kleskode, men at det er kjønnsforskjeller i hvordan man skal fremstå som ansatt, og at disse forskjellene går ut over hygienekrav og langt over i hva som regnes for feminint og attraktivt. 

Dessuten er dette et systemproblem. Da er det for billig å foreslå at det skal løses på individnivå. Den "bare å finne seg en annen jobb"-retorikken trodde jeg historien hadde vist at vi er ferdige med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Men dette er jo en påtvunget forskjell, ikke en medfødt.

Du hoppet over biologi i skolen, eller?

Anonymkode: f24b0...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du hoppet over biologi i skolen, eller?

Anonymkode: f24b0...48f

Mener du sminke og høye hæler er en biologisk forskjell mellom kvinner og menn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

At kvinner må sminke seg litt for å se mer «delikate» ut må man finne seg i. 

Anonymkode: 36b15...cc8

Nei, man MÅ absolutt ikke finne seg i det. Like lite som man må finne seg i at kvinner tjener mindre enn menn for samme jobb eller at homofili er oppsigelsesgrunn. Det finnes ikke ETT rasjonelt argument for at sminke og høye heler MÅ være del av flyvertinners arbeidsuniform.

Kan forstå det hvis man er prostituert, skuespiller eller modell. Men flyvertinne?

Anonymkode: a4873...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er dust å pålegge damer å smøre inn huden med foundation. Synes det hun SV-dama sa, var spot on.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, ostepop123 skrev:

Mener du sminke og høye hæler er en biologisk forskjell mellom kvinner og menn?

Nei. At det er forskjeller mellom mann og kvinne er et faktum. Ikke gjør deg dummere enn du er. Du forsto utmerket hva jeg mente

Anonymkode: f24b0...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du hoppet over biologi i skolen, eller?

Anonymkode: f24b0...48f

I biologitimene lærte vi i alle fall ikke at sminke var medfødt, jeg vet ikke hva de underviste på din skole? Eller at kvinner må passe seg for flate sko mer enn menn må?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei. At det er forskjeller mellom mann og kvinne er et faktum. Ikke gjør deg dummere enn du er. Du forsto utmerket hva jeg mente

Anonymkode: f24b0...48f

Og du forsto utmerket hva JEG mente, men du tillot deg å være frekk i kjeften likevel. Right back at ya!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. At det er forskjeller mellom mann og kvinne er et faktum. Ikke gjør deg dummere enn du er. Du forsto utmerket hva jeg mente

Anonymkode: f24b0...48f

Men du må jo mene at dette på et eller annet vis knytter seg til sminke og høye hæler, ettersom du mener det er relevant å trekke det frem her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange svar har jeg aldri fått på en tråd før:)) å jeg har vært her inne siden 2005!

men takk for svar, enig i at en bør bestemme selv om en vil ha sminke osv, men tenker at kravene var ikke så forferdelige som media vil ha det til..som noen skrev lenger oppe, storm i vannglass! 

HI

Anonymkode: bfd3b...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så mange svar har jeg aldri fått på en tråd før:)) å jeg har vært her inne siden 2005!

men takk for svar, enig i at en bør bestemme selv om en vil ha sminke osv, men tenker at kravene var ikke så forferdelige som media vil ha det til..som noen skrev lenger oppe, storm i vannglass! 

HI

Anonymkode: bfd3b...f5e

Media påpekte vel ikke at de var "forferdelige", media ba om politiske kommentarer på hvorvidt det er greit at en arbeidsgiver forskjellsbehandler kvinner og menn, og stiller utseendekrav til kvinnelige ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, sug lut skrev:

Storm i vannglass. Alle jobber har kleskoder og konvensjoner om utseende,  noen mer formelt regulert enn andre, og det er bare å finne seg en annen jobb om man ikke er komfortabel med det.

Du synes at de som påpeker kjønnsdiskriminering bør finne seg en annen jobb?? Jøss, rart at verden går fremover med sånne steinalderholdninger. 

Anonymkode: 508eb...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kleskode og uniform må man finne seg i. At kvinner må sminke seg litt for å se mer «delikate» ut må man finne seg i. Jeg har også kleskode på jobb. Jeg må gå med skjørt eller dressbukse høye heler på sko, skjorte og blazer. Jeg må se ren og pen ut også. Jeg jobber ikke i en bransje der man kan være en grå mus og sånn er der bare.

Menn uten sminke er helt ok det også. De har sin uniform og kvinner har sin. Sånn er det og vi kan ikke gå dit at det ikke skal være noen som helst forskjell på kvinner og menn, for det er en forskjell på kjønnene.

Anonymkode: 36b15...cc8

Det er ikke logikk i det du skriver. 

Jeg har alltid hatt kleskode i alle mine jobber, og jeg har aldri blitt pålagt hæler, foundation eller øyesminke. 

Anonymkode: 508eb...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pashla skrev:

Men dette er jo en påtvunget forskjell, ikke en medfødt.

Mener du at det ikke er medfødt at kvinner/jenter er mer glad i å pynte seg og se fin ut enn menn/gutter? I de fleste tilfeller er det faktisk sånn det er selv om vi prøver hardt å lære barna våre noe annet. 

Jeg forsøkte å lære min eldste datter å snekre og skru bil, men det er null interesse. Hun ville heller bake og perle og danse. Sønnen min har vært med på matlaging fra han var liten, men interessene er fotball, bil og snekring. Det ER forskjell og det er bare sånn det er. 

Anonymkode: 36b15...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke logikk i det du skriver. 

Jeg har alltid hatt kleskode i alle mine jobber, og jeg har aldri blitt pålagt hæler, foundation eller øyesminke. 

Anonymkode: 508eb...766

Det mangler ikke logikk bare fordi du ikke har opplevd det. 

Anonymkode: 36b15...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, man MÅ absolutt ikke finne seg i det. Like lite som man må finne seg i at kvinner tjener mindre enn menn for samme jobb eller at homofili er oppsigelsesgrunn. Det finnes ikke ETT rasjonelt argument for at sminke og høye heler MÅ være del av flyvertinners arbeidsuniform.

Kan forstå det hvis man er prostituert, skuespiller eller modell. Men flyvertinne?

Anonymkode: a4873...b4d

Hvorfor tenker du det er ok i de yrkene men ikke i andre yrker?

Anonymkode: 36b15...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at det ikke er medfødt at kvinner/jenter er mer glad i å pynte seg og se fin ut enn menn/gutter? I de fleste tilfeller er det faktisk sånn det er selv om vi prøver hardt å lære barna våre noe annet. 

Jeg forsøkte å lære min eldste datter å snekre og skru bil, men det er null interesse. Hun ville heller bake og perle og danse. Sønnen min har vært med på matlaging fra han var liten, men interessene er fotball, bil og snekring. Det ER forskjell og det er bare sånn det er. 

Anonymkode: 36b15...cc8

Min mann elsker å være på kjøkkenet, det er stort sett han som lager middag, mens jeg kan nesten ikke fordra det fordi jeg syns det er kjedelig. Jeg kan (hobby)snekre og fikse, det kan riktignok mannen også, men jeg er kvinne og burde ikke være interessert i sånt, samme som at mannen ikke bør være interessert i å være på kjøkkenet?

Datteren har aldri lekt med dukker, barbie og andre typiske "jenteleker", hun har aldri vært interessert. 

Jeg tok neglelakk på nevøen min en gang vi jenter satt med det, fordi han ville også pynte seg.

Og her kan mange komme med eksempler, for jeg og min familie er vel ikke så annerledes enn de fleste andre?

Anonymkode: bc694...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...