Gå til innhold

Hva er egentlig vitsen med å være vegetarianer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er du helt tett? Hvor jævelig vanskelig er det å koke ekstra tilbehør? Det er også mye billigere. 

Når man tror man har lest den dummeste kommentaren her inne, så kommer folk som deg. 

Anonymkode: e53de...580

Hahaha så sant 😂

Anonymkode: 9b3f6...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes så mye god veggismat, at det har jeg aldri tenkt på som et problem. Når vi får gjester serverer vi bare veggismat til alle. Det gjør jo ingenting. Vi spiser forresten kjøttfritt flere dager i uken uansett. Hadde det ikke vært for mannen hadde vi nok bare spist kjøtt én eller to dager i uken til vanlig uansett. 

Anonymkode: 88161...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner bekymringen din, HI. Det er ofte krevende fra før og være vert og planlegge flere middager, og da kan det bli en ekstra stressfaktor at en gjest vil ha spesiell kost.

Jeg syns du skal fortelle gjesten din at du ikke er så erfaren med å lage alternativer til kjøtt. Spør om det er ok for gjesten å ta med et alternativ selv, så er problemet løst.

Og legg vekk irritasjonen du har for denne gjesten, det er best for deg også:)

Anonymkode: 68da6...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det så nødvendig å kutte ut alt av kjøtt? 

Hvorfor kan man ikke holde seg unna kjøtt i hverdagen, men vise alminnelig høflighet når man er bedt bort på middag eller skal besøke noen over tid, ved at man spiser det som blir tilbudt?

Vi får besøk i påsken av en som plutselig har bestemt seg for å være vegetarianer og altså ikke kan spise hverken pinnekjøtt, biff eller lammelår. Jeg liker å stelle til koselige måltider og vil at gjestene mine skal trives, men hva i all verden skal jeg lage til denne gjesten? Og er det virkelig innafor av gjesten å forvente at jeg lager et vegetaralternativ til hver eneste middag? 

For meg fremstår vegetarianer som oppmerksomhetssyke og selvopptatte, de fleste har ikke engang en fornuftig forklaring på hvorfor de plutselig ikke kan spise alminnelig mat!

Anonymkode: fc43c...717

Hvorfor er det nødvendig å syte så jævlig over at noen mennesker velger å ikke spise kjøtt?

Hvorfor er det umulig å med glede tilberede kjøtt i hverdagen, men også stelle i stand en kjøttfri tallerken til en gjest som ikke ønsker å spise dette?

For meg så fremstår mennesker som ikke kan stelle i stand en tallerken uten kjøtt som oppmerksomhetssyke og selvopptatte, de fleste har ikke engang en fornuftig forklaring på hvorfor de ikke kan anrette en tallerken uten kjøtt.

-----—----------------

Og nei, jeg er ikke vegetarianer, men det du sier høres bare så utrolig teit ut at jeg bare måtte snu på det -  vær litt på tilbudssiden, det vil garantert ikke ta livet av deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke stå og lage en ekstra middag hver dag. Veggisen får spise tilbehør, så kan dere kose dere med masse god mat. Lag evt posesaus til veggis

Anonymkode: ea202...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva annet hadde du laget til pinnekjøtt og lammelår, for eksempel? 

Saus laget på kjøttkraft kan de ikke spise. 

Hi

Anonymkode: fc43c...717

Jeg hadde lagd feks rosenkål forkokt og så stekt i ovnen med hvitløk og to forskjellige oster på. Så en god og deilig rotmos av noe slag. Glaserte gullerøtter til feks. Da trengs det ikke saus da rotmosen er «sausete» nok. Dette er sunt og godt for alle som tilbehør, og passer veldig fint til lam. 

Anonymkode: ebc5f...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, StjertIøvetann skrev:

Hvorfor er det nødvendig å syte så jævlig over at noen mennesker velger å ikke spise kjøtt?

Hvorfor er det umulig å med glede tilberede kjøtt i hverdagen, men også stelle i stand en kjøttfri tallerken til en gjest som ikke ønsker å spise dette?

For meg så fremstår mennesker som ikke kan stelle i stand en tallerken uten kjøtt som oppmerksomhetssyke og selvopptatte, de fleste har ikke engang en fornuftig forklaring på hvorfor de ikke kan anrette en tallerken uten kjøtt.

-----—----------------

Og nei, jeg er ikke vegetarianer, men det du sier høres bare så utrolig teit ut at jeg bare måtte snu på det -  vær litt på tilbudssiden, det vil garantert ikke ta livet av deg. 

Da synes jeg de som er vegetarianere skal lage en tallerken med kjøtt når de får gjester som spiser kjøtt også

Anonymkode: ea202...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, hva med å være litt løsningsorientert og faktisk spørre gjesten din om hvorfor vedkommende ikke spiser kjøtt og hvordan dere kan finne en god løsning. Ingen gjester vil være en ekstra belastning og jeg er helt sikker på at vedkommende ikke gjør dette for å være vanskelig.

Du sier at du liker å stelle istand koselige måltider for gjestene dine, men hvis ikke denne gjesten liker/vil spise kjøtt, er det vel ikke særlig koselig å spise dette bare for å vise allminnelig høflighet som du sier?

Tips: lag en pastarett, enkelt, billig, mettende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2019 den 7.32, Marihønne skrev:

Det er veldig mange gode grunner til at man velger å være vegetarianer 

Miljø, dyrevern, egen helse.  

Det finnes forresten vegetar alterntiver til det aller meste.. bare kjøp soya versjonene. Soyaburger, soyakjøttdeig, søya pølser, osv. 

Ehhh... veldig mange er allergiske mot soya. Og bønner. Og mais. Og nøtter. Og rotfrukter. Og egg. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hvorfor vi ha så lang tarm? Fordi vi er planteetere og trenger lang tarm for å ta opp all næringen. Pandaen har kort tarm, for dei var kjøttetere. Det er derfor dei må spise 22 timer i døgnet. For å klare ta opp all næringen frå bambusen. 

Så å påstå at vi har spist kjøtt så lenge vi har eksistert, er feil!

Og som jeg nevnt tidligere; to i min familie blir sjuk av kjøtt. Men de spiser fisk eller tilbehøret! Kok noen ekstra poteter og grønsaker, så er saken biff!

Anonymkode: 57142...5d0

Er bambus blitt kjøtt nå? 

"Det er derfor de må spise 22 timer i døgnet. For å klare å ta opp all næringen av bambusen".

Anonymkode: 61a1f...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da synes jeg de som er vegetarianere skal lage en tallerken med kjøtt når de får gjester som spiser kjøtt også

Anonymkode: ea202...626

De fleste jeg kjenner som er vegetarianere serverer ofte kjøtt til gjester, meg selv inkludert. Vi bruker bare mer penger på etisk kjøtt. 

Anonymkode: 17db3...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

De fleste jeg kjenner som er vegetarianere serverer ofte kjøtt til gjester, meg selv inkludert. Vi bruker bare mer penger på etisk kjøtt. 

Anonymkode: 17db3...0fb

Og de jeg kjenner serverer bare vegetarmat og skryter av hvor godt og sunt og miljøvennlig det er. Mens jeg sitter og brekker meg av enkelte ting

Anonymkode: ea202...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2019 den 17.35, Anonym bruker skrev:

Spørsmålet er: Hva er vitsen med å spise kjøtt, når det finnes fullgode alternativer? 

Anonymkode: 4335f...691

Det er ikke alle som kan spise de "fullgode alternativene".

Anonymkode: 27bd2...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marihønne
13 hours ago, DetYrer said:

Ehhh... veldig mange er allergiske mot soya. Og bønner. Og mais. Og nøtter. Og rotfrukter. Og egg. osv.

Du vet soya, bønner, mais, nøtter, rotfrukter og egg som regel er i ikke vegetariske retter også, sant? De mest vanlige allergiene er ingredienser som man nesten ALLTID finner i alle retter. Poenget ditt er? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marihønne skrev:

Du vet soya, bønner, mais, nøtter, rotfrukter og egg som regel er i ikke vegetariske retter også, sant? De mest vanlige allergiene er ingredienser som man nesten ALLTID finner i alle retter. Poenget ditt er? 

Poenget er vel at du skrev at det bare var å kjøpe soya versjonene så var alt løst, men mange kan ikke spise soya.

Anonymkode: 41506...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2019 den 19.35, Anonym bruker skrev:

Har du sett en gulrot løpe lykkelig over en eng? Sørge over dødt avkom? Leke? 

Anonymkode: 17db3...0fb

 

96BF28AB-6C2A-4405-91F3-DADCCB683A05.jpeg

Anonymkode: c9335...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marihønne
1 hour ago, Anonym bruker said:

Poenget er vel at du skrev at det bare var å kjøpe soya versjonene så var alt løst, men mange kan ikke spise soya.

Anonymkode: 41506...837

Og sannsynligheten for at akkurat denne personen er allergisk mot soya? Og nei langt fra flertallet er allergiske.  Noe som man enkelt finner ut etter å kun spørre denne personen.

Til Hi... Hvis ja han/hun er allergisk kan man lage til litt ekstra tilbehør. Som i utgangspunktet bare gjør det billigere for din del da grønnsaker og sauser er mye billigere enn kjøtt.

Endret av Marihønne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Marihønne skrev:

Og sannsynligheten for at akkurat denne personen er allergisk mot soya? Og nei langt fra flertallet er allergiske.  Noe som man enkelt finner ut etter å kun spørre denne personen.

Til Hi... Hvis ja han/hun er allergisk kan man lage til litt ekstra tilbehør. Som i utgangspunktet bare gjør det billigere for din del da grønnsaker og sauser er mye billigere enn kjøtt.

Det er ikke bare ved allergi man ikke skal spise soya, men og ved enkelte sykdommer.

Anonymkode: 41506...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marihønne
4 minutes ago, Anonym bruker said:

Det er ikke bare ved allergi man ikke skal spise soya, men og ved enkelte sykdommer.

Anonymkode: 41506...837

Noe man igjen enkelt kan finne ut om ved å spørre personen det gjelder... mange sykdommer som gjør at man ikke kan spise "alminnelig mat" eller som HI kaller det. Og igjen hva er sannsynligheten for at dette rammer akkurat denne ene personen? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marihønne
17 minutes ago, Anonym bruker said:

Det er ikke bare ved allergi man ikke skal spise soya, men og ved enkelte sykdommer.

Anonymkode: 41506...837

Hvis HI hadde startet en tråd der hun hadde spurt om fløtesaus var ok å servere gjestene så tviler jeg på det hadde vært mange i tråden som hadde sagt "nei tenk om de ikke tåler laktose!" Rett og slett fordi man nesten forventer at HI faktisk kommuniserer med gjestene sine. Regner med at hvis HI vurderer soya eller annet alternativ så hadde hun kommunisert dette med gjesten først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

96BF28AB-6C2A-4405-91F3-DADCCB683A05.jpeg

Anonymkode: c9335...f1e

😂😂😂😂😂

Anonymkode: c8d07...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2019 den 10.45, Anonym bruker skrev:

Vet du hvorfor vi ha så lang tarm? Fordi vi er planteetere og trenger lang tarm for å ta opp all næringen. Pandaen har kort tarm, for dei var kjøttetere. Det er derfor dei må spise 22 timer i døgnet. For å klare ta opp all næringen frå bambusen. 

Så å påstå at vi har spist kjøtt så lenge vi har eksistert, er feil!

Og som jeg nevnt tidligere; to i min familie blir sjuk av kjøtt. Men de spiser fisk eller tilbehøret! Kok noen ekstra poteter og grønsaker, så er saken biff!

Anonymkode: 57142...5d0

Tull. 

Fra urtiden har mennesker spist både kjøtt og planter ect. 

Før de klarte å gjøre ild. Spiste de kjøtt rått

Anonymkode: 35daa...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.4.2019 den 22.19, Marihønne skrev:

Du vet soya, bønner, mais, nøtter, rotfrukter og egg som regel er i ikke vegetariske retter også, sant? De mest vanlige allergiene er ingredienser som man nesten ALLTID finner i alle retter. Poenget ditt er? 

Jo, de er det. Hvilke ingredienser mener du en vegetarrett som regel består av? Glemte å nevne spinat, mandler, tomater, all frukt&bær, kål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.4.2019 den 0.38, Anonym bruker skrev:

Det er ikke bare ved allergi man ikke skal spise soya, men og ved enkelte sykdommer.

Anonymkode: 41506...837

Menn generelt bør ikke spise soya da det inneholder mye østrogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marihønne
3 hours ago, DetYrer said:

Jo, de er det. Hvilke ingredienser mener du en vegetarrett som regel består av? Glemte å nevne spinat, mandler, tomater, all frukt&bær, kål.

Igjen... hvorfor ramser du opp masse ingredienser som man kan være allergisk mot? Man kan I teorien være allergisk mot alt. Sannsynligheten for det er betraktelig mindre. Det som forbauser meg er at ingen av dere evner å tro at Hi har noen form for sosiale antenner og faktisk makter å spørre vedkommende om det er greit at hun/han spiser en soya middag el lignende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...