Gå til innhold

Hva er egentlig vitsen med å være vegetarianer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva med å sende en melding om hva som står på menyen? Be vegetarianeren ta med alternativer som passer og be hun om å hjelpe deg på kjøkkenet slik at du kan lære til neste gang! 

Anonymkode: e873c...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En annen ting hadde selvfølgelig vært om det var snakk om nøtteallergi, feks.

Anonymkode: 74357...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva annet hadde du laget til pinnekjøtt og lammelår, for eksempel? 

Saus laget på kjøttkraft kan de ikke spise. 

Hi

Anonymkode: fc43c...717

Til lammelår er ratatouille og ovnsbakte rosmarinpoteter nydelig. Tzatziki passer også godt til lam. Det samme med fetaost og oliven og deilige salater. 

Anonymkode: 38cc3...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjesten uttrykt en mening om at det er du som må lage et alternativ? 

Jeg pleier å ta med noe selv, gjerne litt ekstra så alle kan smake, hvis de vil. Blir jo bare som et ekstra tilbehør. Det er jo alltid koselig å kunne bidra med uansett om det er vegetar eller ikke. 

Anonymkode: 28dec...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega av meg er vegetarianer, men hun spiser det som blir servert men velger å ikke forsyne seg av kjøtt  uten å klage 🙂. Vet at det er mange som er vegetarianere som klager på at det ikke er noe som de kan spise selv om det er masse forskjellige typer salater og grønnsaker. 

Anonymkode: dd7e4...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vegetarianer av tre grunner: Miljø, dyrevelferd og egen helse (blir kvalm og uvel av kjøtt) drar jeg på besøk spiser jeg normal menge tilbehør (altså ikke mer enn de kjøttspisende spiser) eller tar med eget. Forventer ikke at folk skal diske opp med vegetarretter.

Må si du virkelig rimelig fordumsfull. Vil du ikke at vennene (?) dine skal spise opp all tilbehøret, så lager du ekstra. Garantert billigere enn ekstra kjøtt uansett. De fleste vegetarianere blir syke av kjøtt etter en tid uten, så ikke rart folk ikke vil trykke i seg kjøtt bare fordi verten er lite forståelsesfull. 

Anonymkode: 17db3...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånne som deg er grunnen til at jeg nesten aldri takker ja til sånne invitasjoner lenger. Jeg prøver å tilrettelegge selv så godt jeg kan og tar med egen mat, men så må jeg sitte å svare på nedlatende spørsmål om maten min hele kvelden. Vitser om døde dyr og annet jeg ikke synes er hyggelig. Så får jeg også gjerne en ekkel kommentar fra vert om at det er så mye styr med vegetarmat, de stod i en evighet på butikken og det var kjempedyrt. Veldig hyggelig å være gjest da... 

Anonymkode: c1048...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Til lammelår er ratatouille og ovnsbakte rosmarinpoteter nydelig. Tzatziki passer også godt til lam. Det samme med fetaost og oliven og deilige salater. 

Anonymkode: 38cc3...87d

Tenger ikke lam om jeg får dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du fremstår som utrolig fordomsfull og navlebeskuende. Det er ofte gode helsemessige og/eller dyrevelferdsmessige årsaker til at noen ikke spiser kjøtt.

Spiser kjøtt selv, men kjøtt er ikke noe jeg ville ha kalt "alminnelig mat". Det er tross alt dyre-lik.

Anonymkode: 0a337...ce2

Stein i glasshus... osv...😂 Dyrelik faktisk🙄

Anonymkode: c9335...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hvorfor vi ha så lang tarm? Fordi vi er planteetere og trenger lang tarm for å ta opp all næringen. Pandaen har kort tarm, for dei var kjøttetere. Det er derfor dei må spise 22 timer i døgnet. For å klare ta opp all næringen frå bambusen. 

Så å påstå at vi har spist kjøtt så lenge vi har eksistert, er feil!

Og som jeg nevnt tidligere; to i min familie blir sjuk av kjøtt. Men de spiser fisk eller tilbehøret! Kok noen ekstra poteter og grønsaker, så er saken biff!

Anonymkode: 57142...5d0

Tror du på dette selv? Folk er urolig lette å hjernevaske. Når de leser noe de synes passer adopterer de det som «sannheten»😳🙄

Anonymkode: c9335...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ville servert fisk flere av dagene i allefall. Og kokt mer potet og grønnsaker til kjøttmåltider, eller hva med å høre med dem hva de forventer? eller om de ønsker å hjelpe til med middagslaging, så kan de jo lage det alternativet de er vant til.

Aner for øvrig ikke hvorfor folk velger å blir vegetarianer, kan forstå dette med å redusere kjøttforbruket pga miljø og dyrehensyn, men synes det er litt drastisk å kutte det ut.

Anonymkode: 83e16...13f

Hva hjelper det å lage fisk? Vegetarianere spiser ikke det heller...

Anonymkode: 110a6...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det så nødvendig å kutte ut alt av kjøtt? 

Hvorfor kan man ikke holde seg unna kjøtt i hverdagen, men vise alminnelig høflighet når man er bedt bort på middag eller skal besøke noen over tid, ved at man spiser det som blir tilbudt?

Vi får besøk i påsken av en som plutselig har bestemt seg for å være vegetarianer og altså ikke kan spise hverken pinnekjøtt, biff eller lammelår. Jeg liker å stelle til koselige måltider og vil at gjestene mine skal trives, men hva i all verden skal jeg lage til denne gjesten? Og er det virkelig innafor av gjesten å forvente at jeg lager et vegetaralternativ til hver eneste middag? 

For meg fremstår vegetarianer som oppmerksomhetssyke og selvopptatte, de fleste har ikke engang en fornuftig forklaring på hvorfor de plutselig ikke kan spise alminnelig mat!

Anonymkode: fc43c...717

Spørsmålet er: Hva er vitsen med å spise kjøtt, når det finnes fullgode alternativer? 

Anonymkode: 4335f...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Spørsmålet er: Hva er vitsen med å spise kjøtt, når det finnes fullgode alternativer? 

Anonymkode: 4335f...691

Kjøtt er en god kilde til både prpteiner og fett som vi trenger. Det finnes alternativer, men ikke loke gode.

Hadde ikke "mennesket" begynt å spise kjøtt for over 2 millioner år siden ville det ikke vært mennesker slik vi kjenner dem i dag. Vi trengte kjøttet for å utvikle hjernen vår. Uten kjøtt hadde vi sansynlig vis enten forblitt en litt dum ape eller dødd ut.

Anonymkode: aa019...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjøtt er en god kilde til både prpteiner og fett som vi trenger. Det finnes alternativer, men ikke loke gode.

Hadde ikke "mennesket" begynt å spise kjøtt for over 2 millioner år siden ville det ikke vært mennesker slik vi kjenner dem i dag. Vi trengte kjøttet for å utvikle hjernen vår. Uten kjøtt hadde vi sansynlig vis enten forblitt en litt dum ape eller dødd ut.

Anonymkode: aa019...cb3

Det er over hodet ikke noe problem å få i seg nok vegetarisk protein med ørlite kunnskap om ernæring. 

Hvor har du påstanden under fra? Homo sapiens kognitive evner skyldes trolig en tilfeldig mutasjon. Neandertalerne spiste også kjøtt, men mutasjonen skjedde ikke med dem. Og hva har det uansett med våre valg i dag å gjøre?

Anonymkode: 4335f...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en i familien, hun spiser bare tilbehøre, klager aldri på vi andre spiser kjøtt, så da synes jeg det er helt okey :)

Anonymkode: c4002...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er over hodet ikke noe problem å få i seg nok vegetarisk protein med ørlite kunnskap om ernæring. 

Hvor har du påstanden under fra? Homo sapiens kognitive evner skyldes trolig en tilfeldig mutasjon. Neandertalerne spiste også kjøtt, men mutasjonen skjedde ikke med dem. Og hva har det uansett med våre valg i dag å gjøre?

Anonymkode: 4335f...691

Ikke meg du svarer, men uten kjøtt hadde ikke hjernen vår utviklet seg som den gjorde. Det er rene fakta. 

Anonymkode: 8bdc7...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutta å spise kjøtt hovedsaklig som følge av dyrevelferd for 25 år siden. Jeg er verken jålete eller oppmerksomhetssyk. Snarere tvert i mot. Blir jeg invitert til middag gjør jeg alltid vertskapet oppmerksom på at jeg ikke spiser kjøtt, og at jeg mer enn gjerne tar med meg noe mat hvis det er ønskelig. Jeg synes du skal si fra om hva som er på menyen og be vedkommende ta med seg noe selv, dersom du ikke vil lage noe ekstra/tilrettelegge. Å bare spise tørr potet og kokte grønnsaker er stusselig.

Anonymkode: 11be1...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Stein i glasshus... osv...😂 Dyrelik faktisk🙄

Anonymkode: c9335...f1e

Det er det jo?

Anonymkode: 4335f...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du svarer, men uten kjøtt hadde ikke hjernen vår utviklet seg som den gjorde. Det er rene fakta. 

Anonymkode: 8bdc7...7a7

Link til det? Av det pålitelige slaget.

Anonymkode: 4335f...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det jo?

Anonymkode: 4335f...691

Det er bevist at planter reagerer på smerte, at de kan kommunisere med hverandre. Trær tar vare på sine avkom, men også eldre eksemplarer i nabolaget. De forsvarer både seg selv og andre av arten. De kan huske, de kan lære, de kan kommunisere og de kan forsvare seg. Og de reagerer på smerte med stress. De berører hverandre bevisst.

Det er arrogant å bare si at kjøtt er dyrelik, men tro at planter ikke også har evner vi ellers tror er forbeholdt mennesker og dyr.

Anonymkode: 27bd2...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det jo?

Anonymkode: 4335f...691

Å kalle det dyrelik er barnslig, det er jo mat. Kaller du grønnsaker lik også? De er jo også drept da hvis du skal være på det nivået der. Gulerotlik...

Anonymkode: c9335...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å kalle det dyrelik er barnslig, det er jo mat. Kaller du grønnsaker lik også? De er jo også drept da hvis du skal være på det nivået der. Gulerotlik...

Anonymkode: c9335...f1e

Haha, dette begynner jo bli litt vittig, men det finnes faktisk folk som er helt ekstreme på dette. De spiser ikke epler som er plukket på treet, for de kan bare spise nedfallsfrukt osv :ler:

Anonymkode: 32c34...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du svarer, men uten kjøtt hadde ikke hjernen vår utviklet seg som den gjorde. Det er rene fakta. 

Anonymkode: 8bdc7...7a7

Det er nok ikke så enkelt. Mennesker utvikler seg etter hva som er tilgjengelig. Derfor vil du se at mennesker i f.eks India tar opp næring på en annen måte enn mennesker i f.eks England.

Mennesker begynte mest sannsynlig å spise kjøtt pga klimaendringer som gjorde det vanskelig å få nok mat. Det var tilgangen på mat som gjorde at vi utviklet oss, ikke typen mat. Man kan selvsagt si at kroppen har lettere å ta opp animalsk jern, det er sant, men i det store og det hele er det ikke typen mat vi spiser som har en betydning, men næringsstoffene vi får i oss. I dagens samfunn er det såpass enkelt å ha en næringsrik diett at det blir for enkelt å si at "mennesker trenger kjøtt". Vi trenger næring. 

Anonymkode: 17db3...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å kalle det dyrelik er barnslig, det er jo mat. Kaller du grønnsaker lik også? De er jo også drept da hvis du skal være på det nivået der. Gulerotlik...

Anonymkode: c9335...f1e

Har du sett en gulrot løpe lykkelig over en eng? Sørge over dødt avkom? Leke? 

Anonymkode: 17db3...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...