Gå til innhold

Hva er egentlig vitsen med å være vegetarianer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så nødvendig å kutte ut alt av kjøtt? 

Hvorfor kan man ikke holde seg unna kjøtt i hverdagen, men vise alminnelig høflighet når man er bedt bort på middag eller skal besøke noen over tid, ved at man spiser det som blir tilbudt?

Vi får besøk i påsken av en som plutselig har bestemt seg for å være vegetarianer og altså ikke kan spise hverken pinnekjøtt, biff eller lammelår. Jeg liker å stelle til koselige måltider og vil at gjestene mine skal trives, men hva i all verden skal jeg lage til denne gjesten? Og er det virkelig innafor av gjesten å forvente at jeg lager et vegetaralternativ til hver eneste middag? 

For meg fremstår vegetarianer som oppmerksomhetssyke og selvopptatte, de fleste har ikke engang en fornuftig forklaring på hvorfor de plutselig ikke kan spise alminnelig mat!

Anonymkode: fc43c...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Marihønne

Det er veldig mange gode grunner til at man velger å være vegetarianer 

Miljø, dyrevern, egen helse.  

Det finnes forresten vegetar alterntiver til det aller meste.. bare kjøp soya versjonene. Soyaburger, soyakjøttdeig, søya pølser, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige grunner til at folk velger en slik livsstil. Dersom grunnen er dyrevern er det naturlig å kutte ut alt kjøtt. Selv velger jeg vegetarisk hovedsakelig på grunn av miljø, men også av hensyn til helsen. Jeg spiser vegetarmat hjemme og på restaurant, men spiser det jeg får servert hjemme hos andre eller der menyen er satt (selv om jeg nok forsyner meg mindre av kjøttet).

Anonymkode: 38cc3...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dette er et trolleforsøk. 

Jeg er ikke vegetarianer men synes folk skal få ta disse valgene uten å få drittfolk som deg etter seg. Du liker å stelle i stand og at gjestene trives?? Så lenge gjestene gjør som du vil mener du da?

Anonymkode: e53de...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at gjesten forventer det? Jeg hadde nemlig antatt at jeg fikk spise tilbehøret til kjøttet. Potetene, grønnsakene, sausen. Jeg hadde ikke forventet egne måltider eller vegetar for hele gjengen. Hvorfor akkurat denne personen er vegetarianer er for øvrig umulig å svare på, selvsagt. 

Anonymkode: 5fd48...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at man velger å være veggis, pga dyrevern. Hadde jeg vært det så hadde jeg tilbudt meg å ta med meg noe jeg kan erstatte kjøtt med til måltidene, og spist tilbehøret du lager til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes mye flotte vegetar alternativer. Jeg personlig lager mye forskjellig tilbehør alltid til kjøttrettene hadde vert mer en nok for en vegetarianer å velge mellom der. Finnes annet en potet og saus altså 🙄

Anonymkode: ebc5f...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sikker på at gjesten forventer det? Jeg hadde nemlig antatt at jeg fikk spise tilbehøret til kjøttet. Potetene, grønnsakene, sausen. Jeg hadde ikke forventet egne måltider eller vegetar for hele gjengen. Hvorfor akkurat denne personen er vegetarianer er for øvrig umulig å svare på, selvsagt. 

Anonymkode: 5fd48...fde

Så du mener at resten skal få mindre tilbehør fordi du skal spise deg mett på kun det? Det heter tilbehør av en grunn.

HI:

Kjøp rødbettburger eller annen vegatarburger. Har noen billige på Kiwi. Ikke gjør noe mer ut av det enn det.

Anonymkode: a72c2...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener at resten skal få mindre tilbehør fordi du skal spise deg mett på kun det? Det heter tilbehør av en grunn.

HI:

Kjøp rødbettburger eller annen vegatarburger. Har noen billige på Kiwi. Ikke gjør noe mer ut av det enn det.

Anonymkode: a72c2...b19

Klarer ikke hi å koke flere poteter og grønnsaker når hun vet om situasjonen på forhånd? Da er man rimelig tafatt. 

Anonymkode: 5fd48...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener at resten skal få mindre tilbehør fordi du skal spise deg mett på kun det? Det heter tilbehør av en grunn.

HI:

Kjøp rødbettburger eller annen vegatarburger. Har noen billige på Kiwi. Ikke gjør noe mer ut av det enn det.

Anonymkode: a72c2...b19

Er du helt tett? Hvor jævelig vanskelig er det å koke ekstra tilbehør? Det er også mye billigere. 

Når man tror man har lest den dummeste kommentaren her inne, så kommer folk som deg. 

Anonymkode: e53de...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Håper dette er et trolleforsøk. 

Jeg er ikke vegetarianer men synes folk skal få ta disse valgene uten å få drittfolk som deg etter seg. Du liker å stelle i stand og at gjestene trives?? Så lenge gjestene gjør som du vil mener du da?

Anonymkode: e53de...580

Nei. Det var ikke det jeg skrev? Prøv igjen. 

Hi

Anonymkode: fc43c...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sikker på at gjesten forventer det? Jeg hadde nemlig antatt at jeg fikk spise tilbehøret til kjøttet. Potetene, grønnsakene, sausen. Jeg hadde ikke forventet egne måltider eller vegetar for hele gjengen. Hvorfor akkurat denne personen er vegetarianer er for øvrig umulig å svare på, selvsagt. 

Anonymkode: 5fd48...fde

Men saus kan de ikke spise, vet du, for den er laget på kjøttkraft. 

Jeg syns ellers det er stusselig å servere mat jeg vet gjestene ikke spiser. Så da lager man jo flere alternativ da.

hi

Anonymkode: fc43c...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes mye flotte vegetar alternativer. Jeg personlig lager mye forskjellig tilbehør alltid til kjøttrettene hadde vert mer en nok for en vegetarianer å velge mellom der. Finnes annet en potet og saus altså 🙄

Anonymkode: ebc5f...c34

Hva annet hadde du laget til pinnekjøtt og lammelår, for eksempel? 

Saus laget på kjøttkraft kan de ikke spise. 

Hi

Anonymkode: fc43c...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva annet hadde du laget til pinnekjøtt og lammelår, for eksempel? 

Saus laget på kjøttkraft kan de ikke spise. 

Hi

Anonymkode: fc43c...717

Hva med toro? 

Har selv to pescetarianere (spiser fisk, men ikke kjøtt) i familien. De blir fysisk dårlig av kjøtt, type; oppkast og diaré. Dei spiser poteter, kålrabistappe og saus når det blir servert pinnekjøtt. 

Anonymkode: 57142...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det så nødvendig å kutte ut alt av kjøtt? 

Hvorfor kan man ikke holde seg unna kjøtt i hverdagen, men vise alminnelig høflighet når man er bedt bort på middag eller skal besøke noen over tid, ved at man spiser det som blir tilbudt?

Vi får besøk i påsken av en som plutselig har bestemt seg for å være vegetarianer og altså ikke kan spise hverken pinnekjøtt, biff eller lammelår. Jeg liker å stelle til koselige måltider og vil at gjestene mine skal trives, men hva i all verden skal jeg lage til denne gjesten? Og er det virkelig innafor av gjesten å forvente at jeg lager et vegetaralternativ til hver eneste middag? 

For meg fremstår vegetarianer som oppmerksomhetssyke og selvopptatte, de fleste har ikke engang en fornuftig forklaring på hvorfor de plutselig ikke kan spise alminnelig mat!

Anonymkode: fc43c...717

Du fremstår som utrolig fordomsfull og navlebeskuende. Det er ofte gode helsemessige og/eller dyrevelferdsmessige årsaker til at noen ikke spiser kjøtt.

Spiser kjøtt selv, men kjøtt er ikke noe jeg ville ha kalt "alminnelig mat". Det er tross alt dyre-lik.

Anonymkode: 0a337...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du fremstår som utrolig fordomsfull og navlebeskuende. Det er ofte gode helsemessige og/eller dyrevelferdsmessige årsaker til at noen ikke spiser kjøtt.

Spiser kjøtt selv, men kjøtt er ikke noe jeg ville ha kalt "alminnelig mat". Det er tross alt dyre-lik.

Anonymkode: 0a337...ce2

Selvsagt er kjøtt alminnelig mat. Det er spist av mennesker så lenge vi har eksistert. Hva er mer alminnelig enn det?

Hva folk gjør hjemme og når de styrer det selv er meg helt likegyldig, men jeg ser også på for eksempel Fire stjerners middag at verten må lage et kjøttfritt alternativ til kun en person. Da tenker jeg dessverre at den ene personen liker oppmerksomheten den får og føler seg litt ekstra viktig. Stort sett er vegetarkosthold bare jåleri, de færreste er genuint dedikerte til hverken miljø eller dyrevelferd. 

Hi

Anonymkode: fc43c...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt er kjøtt alminnelig mat. Det er spist av mennesker så lenge vi har eksistert. Hva er mer alminnelig enn det?

Hva folk gjør hjemme og når de styrer det selv er meg helt likegyldig, men jeg ser også på for eksempel Fire stjerners middag at verten må lage et kjøttfritt alternativ til kun en person. Da tenker jeg dessverre at den ene personen liker oppmerksomheten den får og føler seg litt ekstra viktig. Stort sett er vegetarkosthold bare jåleri, de færreste er genuint dedikerte til hverken miljø eller dyrevelferd. 

Hi

Anonymkode: fc43c...717

Hvordan kan du konstantere at vegetarkosthold bare er jåleri? Det kan hende at det gjelder for din omgangskrets, men du kan da ikke skjære alle over en kam. Jeg synes for eksempel at du virker litt korttenkt og kun tenker på deg selv. Å nei, jeg må lage noe ekstra. Men jeg antar at du har andre gode sier, så jeg gidder egentlig ikke å bry meg..

Anonymkode: f3f85...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Håper dette er et trolleforsøk. 

Jeg er ikke vegetarianer men synes folk skal få ta disse valgene uten å få drittfolk som deg etter seg. Du liker å stelle i stand og at gjestene trives?? Så lenge gjestene gjør som du vil mener du da?

Anonymkode: e53de...580

Jeg synes ikke man kan forvente at det skal lages ekstra spesialmat til hvert måltid. Da får man ordne noe vegetarmat selv, og ikke belaste verten unødig på grunn av dette.

Det er vel et valg man har tatt når man ble vegetarianer, og da må man følge det opp selv. 

Anonymkode: 74357...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville servert fisk flere av dagene i allefall. Og kokt mer potet og grønnsaker til kjøttmåltider, eller hva med å høre med dem hva de forventer? eller om de ønsker å hjelpe til med middagslaging, så kan de jo lage det alternativet de er vant til.

Aner for øvrig ikke hvorfor folk velger å blir vegetarianer, kan forstå dette med å redusere kjøttforbruket pga miljø og dyrehensyn, men synes det er litt drastisk å kutte det ut.

Anonymkode: 83e16...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår hva du mener, HI. Og jeg synes at har man allergi eller en annen livsstil enn flertallet, så kan man ta med eget. Jeg lager gjerne mat, men å lage egne retter til ett menneske som har en selvvalgt livsstil, nei takk. 

Anonymkode: 8bdc7...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt er kjøtt alminnelig mat. Det er spist av mennesker så lenge vi har eksistert. Hva er mer alminnelig enn det?

Hva folk gjør hjemme og når de styrer det selv er meg helt likegyldig, men jeg ser også på for eksempel Fire stjerners middag at verten må lage et kjøttfritt alternativ til kun en person. Da tenker jeg dessverre at den ene personen liker oppmerksomheten den får og føler seg litt ekstra viktig. Stort sett er vegetarkosthold bare jåleri, de færreste er genuint dedikerte til hverken miljø eller dyrevelferd. 

Hi

Anonymkode: fc43c...717

Vet du hvorfor vi ha så lang tarm? Fordi vi er planteetere og trenger lang tarm for å ta opp all næringen. Pandaen har kort tarm, for dei var kjøttetere. Det er derfor dei må spise 22 timer i døgnet. For å klare ta opp all næringen frå bambusen. 

Så å påstå at vi har spist kjøtt så lenge vi har eksistert, er feil!

Og som jeg nevnt tidligere; to i min familie blir sjuk av kjøtt. Men de spiser fisk eller tilbehøret! Kok noen ekstra poteter og grønsaker, så er saken biff!

Anonymkode: 57142...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det så enkelt som at jeg ikke nviterer folk jeg vet ikke liker maten. Hvis vi skal ha pinnekjøtt inviterer jeg ikke min søster. Hun spiser kjøtt men liker ikke pinnekjøtt eller kålrotstappe. Naboen som er vegetarianer (bare kona) inviterer jeg gjerne. Hun er glad i kålrotstappe og poteter og synes det er greit å spise det. Hvis vo skal ha noe med ris inviterer jeg ikke min far. Han vil ha poteter til alt osv.

Anonymkode: aa019...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hvorfor vi ha så lang tarm? Fordi vi er planteetere og trenger lang tarm for å ta opp all næringen. Pandaen har kort tarm, for dei var kjøttetere. Det er derfor dei må spise 22 timer i døgnet. For å klare ta opp all næringen frå bambusen. 

Så å påstå at vi har spist kjøtt så lenge vi har eksistert, er feil!

Og som jeg nevnt tidligere; to i min familie blir sjuk av kjøtt. Men de spiser fisk eller tilbehøret! Kok noen ekstra poteter og grønsaker, så er saken biff!

Anonymkode: 57142...5d0

Åh kutt ut. Vi har ikke fordøyelsessystemet til en planteeter. Men, vi har heller ikke fordøyelsessystemet til en kjøtteter. Vi er «omnivores», vårt fordøyelsessystem er bygget både til kjøtt OG planter. 

Logg av YouTube og skaff noe ordentlig informasjon.

Anonymkode: 8bdc7...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født og oppvokst vegeterianer fordi mine foreldre var opptatt av helse og miljø (jeg er 40 år, så ikke noe nytt). For meg smaker og lukter kjøtt fælt, sånn er det bare. Men jeg forventer ikke at alle skal ta hensyn til meg, spesielt de jeg ikke kjenner, men jeg setter stor pris på om venner og familie tar hensyn til at jeg ikke spiser kjøtt. Hvis det ikke er noe alternativ koser jeg meg med kjekt selskap og alt av maten unntatt kjøttet. Saus med kjøttkraft er ikke noe stor krise om jeg får det servert som gjest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...