Gå til innhold

Hva er egentlig vitsen med å være vegetarianer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Marihønne
4 hours ago, DetYrer said:

Menn generelt bør ikke spise soya da det inneholder mye østrogen.

Fordi rødt kjøtt som hi egentlig tenkte å servere er jo kjempesunt. Bearbeidet kjøtt er nok mye mer helseskadelig enn soya. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, Marihønne skrev:

Igjen... hvorfor ramser du opp masse ingredienser som man kan være allergisk mot? Man kan I teorien være allergisk mot alt. Sannsynligheten for det er betraktelig mindre. Det som forbauser meg er at ingen av dere evner å tro at Hi har noen form for sosiale antenner og faktisk makter å spørre vedkommende om det er greit at hun/han spiser en soya middag el lignende

Med holdningen hun har til vegetarianere, så tviler jeg på at hun bryr seg om det

Anonymkode: 41506...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Marihønne skrev:

Igjen... hvorfor ramser du opp masse ingredienser som man kan være allergisk mot? Man kan I teorien være allergisk mot alt. Sannsynligheten for det er betraktelig mindre. Det som forbauser meg er at ingen av dere evner å tro at Hi har noen form for sosiale antenner og faktisk makter å spørre vedkommende om det er greit at hun/han spiser en soya middag el lignende

Du greier faktisk ikke å svare på hvilke ingredienser de bruker mest av i vegetariske retter, til tross for at du PÅSTÅR at de jeg har nevnt ikke brukes i vegetariske retter.

Jeg vet selvsagt at du tar feil 😛 jeg bor med en som spiser veldig mye vegetarisk, og har lest bakpå hva det inneholder. Soya, soya, soya, nøtter, bønner, sopp, soya. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2019 den 7.32, Marihønne skrev:

Det er veldig mange gode grunner til at man velger å være vegetarianer 

Miljø, dyrevern, egen helse.  

Det finnes forresten vegetar alterntiver til det aller meste.. bare kjøp soya versjonene. Soyaburger, soyakjøttdeig, søya pølser, osv. 

Sier meg enig i denne kommentaren :) har selv venner som er både vegetarianere og veganere, har ikke problemer med finne alternative middagsretter eller kakeoppskrifter, finnes mye å velge mellom :) 

Anonymkode: 3b83d...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, DetYrer skrev:

Du greier faktisk ikke å svare på hvilke ingredienser de bruker mest av i vegetariske retter, til tross for at du PÅSTÅR at de jeg har nevnt ikke brukes i vegetariske retter.

Jeg vet selvsagt at du tar feil 😛 jeg bor med en som spiser veldig mye vegetarisk, og har lest bakpå hva det inneholder. Soya, soya, soya, nøtter, bønner, sopp, soya. 

Jeg spiser mye vegetarisk, og jeg er ikke i nærheten av soya i det hele tatt... Jeg bruker ikke erstatningsprodukter... 

Anonymkode: 934ba...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marihønne
1 hour ago, DetYrer said:

Du greier faktisk ikke å svare på hvilke ingredienser de bruker mest av i vegetariske retter, til tross for at du PÅSTÅR at de jeg har nevnt ikke brukes i vegetariske retter.

Jeg vet selvsagt at du tar feil 😛 jeg bor med en som spiser veldig mye vegetarisk, og har lest bakpå hva det inneholder. Soya, soya, soya, nøtter, bønner, sopp, soya. 

Da tror jeg du må lese kommentaren min igjen, kjære deg. Jeg skrev at mange av de ingrediensene også blir brukt I ikke vegetariske retter (altså animalske retter)  Slik som soya og diverse grønnsaker som blir spist nesten like mye av kjøttspisere som vegetarianere. Kjenner jeg nesten blir litt flau av hvor skråsikker du tror du er bare fordi du "bor med en som spiser mye vegetar mat" jaja... god påske da. 

Ps; når påsto jeg at de ikke ble brukt I vegetariske retter? Akkurat det jeg sa var "Du vet soya, bønner, mais, nøtter, rotfrukter og egg som regel er i ikke vegetariske retter også, sant?" 

Nøkkelord "OGSÅ" 

Snakk om å lage seg en mening før du I det hele tatt har lest ordentlig. Blir nesten litt flau.

Endret av Marihønne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.4.2019 den 7.32, Marihønne skrev:

Det er veldig mange gode grunner til at man velger å være vegetarianer 

Miljø, dyrevern, egen helse.  

Det finnes forresten vegetar alterntiver til det aller meste.. bare kjøp soya versjonene. Soyaburger, soyakjøttdeig, søya pølser, osv. 

Du er klar over at soya er alt annet enn sunt? Det tukler med hormonene og kan gi en rekke helseplager og sykdommer. At folk tør å spise slik drittmat. En venninne av meg spiser mye soyabasert og opplevde blant annet å ha mensen i over 30 dager. Hun er både titt og ofte syk. Ikke tilfeldig. 

Jeg spiser en del kjøtt, men primært økologisk og jeg er opptatt av dyrevelferd samt at jeg bruker hele dyret, koker kraft av "skroget"/bein og dette gir masse god næring. 

Kjøtt inneholder mye nyttige næringsstoffer, blant annet fett, proteiner og sink, B12. Mennesket er skapt for å spise kjøtt. 

Spiser man kun grønnsaksbaserte måltider så får man ikke i seg nok proteiner. Bønner og linser inneholder proteiner, men kroppen klarer ikke nyttiggjøre seg de, da de mangler noen essensielle aminosyrer, kan sammenliknes med et alfabet som mangler noen bokstaver 

Anonymkode: 6f877...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2019 den 17.39, Anonym bruker skrev:

Kjøtt er en god kilde til både prpteiner og fett som vi trenger. Det finnes alternativer, men ikke loke gode.

Hadde ikke "mennesket" begynt å spise kjøtt for over 2 millioner år siden ville det ikke vært mennesker slik vi kjenner dem i dag. Vi trengte kjøttet for å utvikle hjernen vår. Uten kjøtt hadde vi sansynlig vis enten forblitt en litt dum ape eller dødd ut.

Anonymkode: aa019...cb3

Nettopp. Man får ikke i seg alle essensielle aminosyrene ved å spise grønnsaker. 

Dessuten er B12 superviktig for nervesystemet 

Anonymkode: 6f877...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er klar over at soya er alt annet enn sunt? Det tukler med hormonene og kan gi en rekke helseplager og sykdommer. At folk tør å spise slik drittmat. En venninne av meg spiser mye soyabasert og opplevde blant annet å ha mensen i over 30 dager. Hun er både titt og ofte syk. Ikke tilfeldig. 

Jeg spiser en del kjøtt, men primært økologisk og jeg er opptatt av dyrevelferd samt at jeg bruker hele dyret, koker kraft av "skroget"/bein og dette gir masse god næring. 

Kjøtt inneholder mye nyttige næringsstoffer, blant annet fett, proteiner og sink, B12. Mennesket er skapt for å spise kjøtt. 

Spiser man kun grønnsaksbaserte måltider så får man ikke i seg nok proteiner. Bønner og linser inneholder proteiner, men kroppen klarer ikke nyttiggjøre seg de, da de mangler noen essensielle aminosyrer, kan sammenliknes med et alfabet som mangler noen bokstaver 

Anonymkode: 6f877...721

Det er en myte, går helt fint å få i seg fullverdig protein uten kjøtt. Fullkorn kombinert med bønner er en bra start. 

Mennesker er langt mer skapt for å spise insekter fremfor kjøtt fra store klovdyr, bare så det er sagt. 

B12 fikk vi via vann tidligere. Og det at vi gravde mye i jorden, spiste røtter med jord på, innsektet osv. Grunnen til at vi ikke får i oss nok B12 i dag er at vi er for renslige. B12 kommer fra bakterier. Vi slipper unna kolera, men må få i oss vitaminet på en annen måte. Og det er uproblematisk. Jod fra melk får vi fordi de tilsetter det i dyrefôret. Kan like gjerne ta tilskuddet selv som å kjøre det via ei ku. 

Når det er sagt så blander jeg meg ikke inn i hva andre spiser eller ikke, alle står fritt til å ta egne valg. Skulle bare så gjerne sett at debatten bar mer preg av vitenskap og mindre myter. Er altfor mange påstander som alle tror er sanne kun fordi mange nok gjentar det. 

 

Anonymkode: 28dec...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marihønne
2 hours ago, Anonym bruker said:

Du er klar over at soya er alt annet enn sunt? Det tukler med hormonene og kan gi en rekke helseplager og sykdommer. At folk tør å spise slik drittmat. En venninne av meg spiser mye soyabasert og opplevde blant annet å ha mensen i over 30 dager. Hun er både titt og ofte syk. Ikke tilfeldig. 

Jeg spiser en del kjøtt, men primært økologisk og jeg er opptatt av dyrevelferd samt at jeg bruker hele dyret, koker kraft av "skroget"/bein og dette gir masse god næring. 

Kjøtt inneholder mye nyttige næringsstoffer, blant annet fett, proteiner og sink, B12. Mennesket er skapt for å spise kjøtt. 

Spiser man kun grønnsaksbaserte måltider så får man ikke i seg nok proteiner. Bønner og linser inneholder proteiner, men kroppen klarer ikke nyttiggjøre seg de, da de mangler noen essensielle aminosyrer, kan sammenliknes med et alfabet som mangler noen bokstaver 

Anonymkode: 6f877...721

Foreslo soya fordi hi har null kunnskap om et plante basert kosthold... da blir soya alternativene et enkelt valg. Det at venninen din fikk mensen I over 30 dager er nok mer et veldig sjeldent untak. Dessuten er soya maten alternativer til junk food. Soya pølser, soya nuggets osv... fordi vanlig hurtimat er så sunt, ikke sant? Dessuten advarer verdens helse organisasjon sterkt mot rødt kjøtt og plasserer det I samme kreftfremkallende skala som røyk. Så det at kjøtt er så sunt er noe som har blitt motbevist I flere tiår. Tror ikke du finner noen sider som omhandler helseråd som ikke ber deg kutte ned på mengden kjøtt. Rødt kjøtt spesielt har blitt sterkt linket til kreft, hjerte og karsykdommer, slag, diabetes osv. Det at du ikke får I deg nok proteiner I et plante basert kosthold er en myte som har blitt motbevist for lenge siden.  

Hvis du er opptatt av dyrevelferd så er økologisk kjøtt nesten værre enn vanlig kjøtt. Det er en ubetydelig forskjell fra hvordan "fritt gående" , "økologiske" dyr har det mot hvordan dyr har det I vanlig produksjon. Synes det er like morsomt hver gang et voksent menneske tror dyrene lever fritt og svever på en sky av lykke bare fordi de kjøper økologisk kjøtt. Forsåvidt bryr jeg meg svært lite om hva folk spiser. Spiser selv både fisk og kylling, men når hi spurte hvorfor noen blir vegeterianer kan man faktisk ikke nekte for at det er mange gode grunner til å bli det og at selv I norge er det mange stygge eksempler på helt vanlig praksis I produksjonen som går imot et godt dyrevern. Økologisk eller ei. 

PS: tror de fleste har skjønt at økologisk mat kanskje ikke er så fantastisk som det høres ut som. Både helsemessig og for dyrene sin del.

Endret av Marihønne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er klar over at soya er alt annet enn sunt? Det tukler med hormonene og kan gi en rekke helseplager og sykdommer. At folk tør å spise slik drittmat. En venninne av meg spiser mye soyabasert og opplevde blant annet å ha mensen i over 30 dager. Hun er både titt og ofte syk. Ikke tilfeldig. 

Jeg spiser en del kjøtt, men primært økologisk og jeg er opptatt av dyrevelferd samt at jeg bruker hele dyret, koker kraft av "skroget"/bein og dette gir masse god næring. 

Kjøtt inneholder mye nyttige næringsstoffer, blant annet fett, proteiner og sink, B12. Mennesket er skapt for å spise kjøtt. 

Spiser man kun grønnsaksbaserte måltider så får man ikke i seg nok proteiner. Bønner og linser inneholder proteiner, men kroppen klarer ikke nyttiggjøre seg de, da de mangler noen essensielle aminosyrer, kan sammenliknes med et alfabet som mangler noen bokstaver 

Anonymkode: 6f877...721

Tull og tøys. Forskning viser at soya IKKE har negativ effekt på hormoner. Det betyr faktisk mer enn din tøvete svogerforskning.

Du blander forresten begreper også. En vegetarianer kan spise både egg og melkeprodukter, og får sjeldent mangler. En veganer derimot kan få problemer om de ikke er flinke nok til å sette sammen et fullverdig kosthold. Proteiner er sjeldent et problem, men en veganer kan få mangel på jern og b12, som begge kan erstattes med tilskudd. 

Anonymkode: 17db3...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...