Gå til innhold

Hva gjør dere med klær som er brukt, men fortsatt rene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 7.4.2019 den 13.29, Anonym bruker skrev:

Haha, morsomt forsøk på hersketeknikk. Det er dessverre dem som ikke følger normal hygiene og som ikke vasker klær så ofte som lukter. Har vært et par sånne på hver arbeidsplass jeg har vært på. Miljøvennlige mennesker som luftet klærne heller enn å vaske. Hun ene lagde til og med sin egen deo. Den funka ikke for å si det sånn. Men hun trodde jo hun var friskheten selv...

Anonymkode: 2cf22...e1a

Like fullt: Dersom du har et behov for å vaske alle klær etter max to gangers bruk, har du et kroppsluktproblem. Jeg snakker selvsagt ikke om truser, sokker, singleter og andre kroppsnære plagg, men f.eks. bukser og gensere/cardiganer. Hvis det blir lukt i slike klær etter to gangers bruk, er legen mitt beste tips til deg. Det er et vennlig råd, ikke en hersketeknikk. 

Anonymkode: 3f1cc...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såg nettopp eit klipp frå «Praktisk info med Jon Almaas». Det er ikkje nødvendig å vaske handduken etter kvar bruk! 

Vi legger den død! 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Like fullt: Dersom du har et behov for å vaske alle klær etter max to gangers bruk, har du et kroppsluktproblem. Jeg snakker selvsagt ikke om truser, sokker, singleter og andre kroppsnære plagg, men f.eks. bukser og gensere/cardiganer. Hvis det blir lukt i slike klær etter to gangers bruk, er legen mitt beste tips til deg. Det er et vennlig råd, ikke en hersketeknikk. 

Anonymkode: 3f1cc...056

Det er hersketeknikk, trenger du Google det? Det er jo ikke svettestank som er problemet, det lukter bare ikke friskt av brukte klær. De er jo også brukt... da vasker man dem. 

Anonymkode: 2cf22...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2019 den 13.14, Anonym bruker skrev:

Her legges klær som kan brukes videre over en kommode på badet. Fleecejakker eller større gensre henges på knagg i gangen sammen med annet yttertøy. 

Anonymkode: b1bd8...ecc

Det gjør vi også. Fungerer utmerket 😊

Anonymkode: e2958...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er for kort til å vaske klær og håndklær etter én gangs bruk. Har langt bedre ting å bruke tiden min på. 

Anonymkode: c8f31...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Livet er for kort til å vaske klær og håndklær etter én gangs bruk. Har langt bedre ting å bruke tiden min på. 

Anonymkode: c8f31...c11

Ja, det er jo 20 sekunder av livet du ikke får igjen... du vasker kanskje for hånd? 😂

Anonymkode: 2cf22...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er hersketeknikk, trenger du Google det? Det er jo ikke svettestank som er problemet, det lukter bare ikke friskt av brukte klær. De er jo også brukt... da vasker man dem. 

Anonymkode: 2cf22...e1a

Jeg skjønner ikke helt hva den "friske" lukta du snakker om er. Skyllemiddel? Jeg vasker tøyet med parfymefritt vaskemiddel, så en genser eller ei bukse lukter tilnærmet ingenting når det er tørt. Etter 8 timer på kroppen lukter de fortsatt ingenting. Hva slags ufrisk lukt er det som skal sette seg i strikkejakka eller skjørtet mitt mens jeg er på min stillesittende jobb? Hvor mange timer bruker du f.eks et par jeans før de, i følge deg, må vaskes? Eller kan det handle om hva slags materialer du har i klærne dine? Syntetiske stoffer setter det seg jo lettere lukt i enn f. ull, bomull og lin. Jeg lufter alltid tøy jeg har brukt én gang og som kan brukes igjen, og siden jeg har luktesans som en blodhund så kjenner jeg det jo om det lukter av tøyet. Jeg har hjemmestrikka ullkofter som ikke er vasket noen sinne, selv om de er flere år gamle. Bunaden min ble sist renset for 6 år siden. Ellers blir den luftet, børstet og ev. fjernet flekker på, og det er faktisk bra nok i massevis. 

Anonymkode: f7291...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2019 den 9.45, Anonym bruker skrev:

Hjemme hos oss vokser haugen med "brukt en eller to ganger, men er for rene til å vaskes". Hva gjør dere med slike klær? Hvis en genser er brukt én dag, pleier vi ikke vaske den bare fordi den er brukt, så lenge den lukter rent og ikke har flekker. Og vi vil gjerne ikke gå med akkurat de samme klærne flere dager i strekk, så da blir det gjerne et par bukser og noen gensere som vokser i en haug.

Hva gjør dere?

Anonymkode: 465ec...2e2

Vasker klærne selvfølgelig. Jeg bytter klær hver dag og vasker dem dagen etterpå. Synes det er uhygienisk å kle på seg brukte klær etter å ha vært i dusjen. Selv om klærne ikke er synlig skitne er de ikke rene og jo det lukter av klærne selv om de ikke har flekker. Skjønner meg ikke på folk som bruker klær flere dager uten å vaske dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2019 den 11.20, Anonym bruker skrev:

Det har ingen verdens ting med å "ikke orke" å gjøre, det er av mange grunner at vi ikke vasker unødvendig. Miljø for eksempel. Alt som har minste antydning til å ikke være rent, vaskes selvfølgelig. Jeg snakker om det som er brukt, men rent. Les hovedinnlegget?

Anonymkode: 465ec...2e2

Men hvis de er rene, så kan de vel bare legges tilbake i klesskapet eller kommoden?

Anonymkode: 2a789...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2019 den 13.24, Anonym bruker skrev:

Hehe, jeg er mikrobiolog, og jeg VET at man ikke blir steril utenpå kroppen og i rompa av en vanlig dusj. Det er jo heller ikke målet, men det vil jo likevel si at det blir masse bakterier i det fuktige håndkleet som er fult av hudrester. På et lunt bad så er det ideelle forhold for bakterier å vokse i. Bruker en det mange ganger eller det henger lenge kommer det lukt. Akkurat som i klær man har vasket i vaskemaskina men glemte å henge opp. 

Anonymkode: 2cf22...e1a

Du tar nytt håndkle hver gang du vasker deg på hendene og da?

Anonymkode: 2a789...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Havfruene

Vasker ikke rene klær. Gjenbruk er bra og forsøker å bruke på ny og på ny. Bruker gjerne samme håndkle i en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er jo 20 sekunder av livet du ikke får igjen... du vasker kanskje for hånd? 😂

Anonymkode: 2cf22...e1a

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😊😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Vaske for hånd du liksom😂 Den var god du! Tøysejenta!

Nei, jeg bruker nok litt lenger tid enn 20 sekunder på en klesvask. Skal jo ryddes inn i skaper igjen.

Men uansett er livet for kort til å bruke 20 sek på å vaske rene klær hver dag. Mye annet jeg heller gjør da!

Anonymkode: c8f31...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er hersketeknikk, trenger du Google det? Det er jo ikke svettestank som er problemet, det lukter bare ikke friskt av brukte klær. De er jo også brukt... da vasker man dem. 

Anonymkode: 2cf22...e1a

Om du kaller det svettestank eller ufrisk lukt er det samme. Poenget er at dine klær lukter vondt fortere enn andres, og at det trolig er et problem du kan få hjelp med. 

Anonymkode: 3f1cc...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.4.2019 den 20.24, Anonym bruker skrev:

Men jeg har da opptil flere helt rasjonelle grunner til hvorfor jeg vasker klær når jeg gjør...? Men det ER jo litt ekkelt å gå med samme klær over lang tid, ikke bare jeg som mener det da. Man svetter, mister hudceller med millioner av bakterier på, man plukker opp støv og skitt og lukt fra omgivelsene og det lukter jo ikke rent av et brukt plagg. Det trenger ikke stinke, men det lukter ikke rent og freshe. Og så tenker man jo på at om personen ikke orker sette på klesvask så orker de neppe dusje og vaske håret så ofte heller. Det henger jo i hop. 

Anonymkode: 2cf22...e1a

Jeg får feks egentlig ikke lov til å dusje før jeg går på jobb. Hva tenker du om det da? Bør jeg bare legge meg ned og dø siden jeg er ekkel og stinker?

Anonymkode: 65120...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er hersketeknikk, trenger du Google det? Det er jo ikke svettestank som er problemet, det lukter bare ikke friskt av brukte klær. De er jo også brukt... da vasker man dem. 

Anonymkode: 2cf22...e1a

Du må ha en ekstremt stram kroppslukt. Eller en ekstremt finslig nese. Eller litt bakteriefobi. Det er visst også mikrobiologer som er uenig med deg med tanke på håndklevask. 

Anonymkode: 78cd9...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får feks egentlig ikke lov til å dusje før jeg går på jobb. Hva tenker du om det da? Bør jeg bare legge meg ned og dø siden jeg er ekkel og stinker?

Anonymkode: 65120...04e

Du får egentlig ikke lov til å dusje før du går på jobb? Hva slags jobb har du som har dusjeforbud?

Anonymkode: 2a789...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan vel gjøre forskjellige ting? Person A vasker, person B gjør ikke. Er vel greit det, vel?

Anonymkode: 661e2...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er jo 20 sekunder av livet du ikke får igjen... du vasker kanskje for hånd? 😂

Anonymkode: 2cf22...e1a

Du bruker 20 sekund på å vaske klær?

Du er jammen superwoman du!

Som du ser så er du ganske alene om p mene at alt må vaskes etter en gangs bruk. Noen ganger er det smarteste man kan gjøre å innse at man er litt i utakt med andre og trekke seg stille ut. Ellers så oppleves man fort som litt slitsom og opphengt. 

Vi legger alle klærne (ikke yttertøy) til barna til vask etter en gangs bruk, men vi voksne kan bruke de flere ganger. Jeg har en stol på rommet som fungerer som mellomstasjon. Funker flott. 

Anonymkode: a9c58...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sjekk en gang til du. Noter gjerne om det hjelper litt?

Anonymkode: 2cf22...e1a

I tillegg til å ha en usunn bakteriefobi, er du forferdelig nedlatende og lite sjarmerende. Flott kombinasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sjekk en gang til du. Noter gjerne om det hjelper litt?

Anonymkode: 2cf22...e1a

Var det ikke du som sutret over at noen brukte hersketeknikk på deg? Splinten i eget øye, osv. 

Anonymkode: a9c58...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får egentlig ikke lov til å dusje før du går på jobb? Hva slags jobb har du som har dusjeforbud?

Anonymkode: 2a789...b40

Jobber blant annet med protesekirurgi. Etter dusj mister man mer hudpartikler. Noe som ikke er lurt å legge igjen i en protese. 

Anonymkode: 65120...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jobber blant annet med protesekirurgi. Etter dusj mister man mer hudpartikler. Noe som ikke er lurt å legge igjen i en protese. 

Anonymkode: 65120...04e

Beskyttelsesdrakt hadde kanskje vært en ide?

Anonymkode: a9c58...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Fru Banderas skrev:

I tillegg til å ha en usunn bakteriefobi, er du forferdelig nedlatende og lite sjarmerende. Flott kombinasjon!

Hvem snakker om bakteriefobi? Når dere ikke har flere argumenter så begynner dere å finne opp ting? Smart...

Anonymkode: 2cf22...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt hva den "friske" lukta du snakker om er. Skyllemiddel? Jeg vasker tøyet med parfymefritt vaskemiddel, så en genser eller ei bukse lukter tilnærmet ingenting når det er tørt. Etter 8 timer på kroppen lukter de fortsatt ingenting. Hva slags ufrisk lukt er det som skal sette seg i strikkejakka eller skjørtet mitt mens jeg er på min stillesittende jobb? Hvor mange timer bruker du f.eks et par jeans før de, i følge deg, må vaskes? Eller kan det handle om hva slags materialer du har i klærne dine? Syntetiske stoffer setter det seg jo lettere lukt i enn f. ull, bomull og lin. Jeg lufter alltid tøy jeg har brukt én gang og som kan brukes igjen, og siden jeg har luktesans som en blodhund så kjenner jeg det jo om det lukter av tøyet. Jeg har hjemmestrikka ullkofter som ikke er vasket noen sinne, selv om de er flere år gamle. Bunaden min ble sist renset for 6 år siden. Ellers blir den luftet, børstet og ev. fjernet flekker på, og det er faktisk bra nok i massevis. 

Anonymkode: f7291...a5f

Det trenger jo ikke være lukt fra kroppen da. Men fra kantine, eksos ol. Kjenner du ikke forskjell på et friskt nyvasket plagg og er brukt har du virkelig dårlig luktesans altså. 

Anonymkode: 2cf22...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du tar nytt håndkle hver gang du vasker deg på hendene og da?

Anonymkode: 2a789...b40

Hånd håndklær byttes daglig. Litt

 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😊😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Vaske for hånd du liksom😂 Den var god du! Tøysejenta!

Nei, jeg bruker nok litt lenger tid enn 20 sekunder på en klesvask. Skal jo ryddes inn i skaper igjen.

Men uansett er livet for kort til å bruke 20 sek på å vaske rene klær hver dag. Mye annet jeg heller gjør da!

Anonymkode: c8f31...c11

Ja, sitte på DIB er jo mye mer produktivt....,

Anonymkode: 2cf22...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...