Gå til innhold

Store bivirkninger av p-sprøyte?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk baby for snart 3 måneder siden og tok p-sprøyten på 6 ukers kontrollen. Etter jeg tok denne fikk jeg voldsomt mange symptomer og det har nesten bare blitt verre og verre. Jeg ble utrolig nervøs for alt mulig rart allerede samme dagen, at jeg var dødssyk, at noe skulle skje babyen og mye annet. Ble kvalm, fikk hodepine, skjelett og leddsmerter, muskelsmerter, synsforstyrrelser, svimmelhet... Mye av dette står oppført som bivirkninger på pakningsvedlegget, men de fleste av disse er svært sjeldne står det. Jeg har tatt blodprøver hos legen som var fine, og fått sjekk av blodtrykk o.l. Alt fint...

Er det andre her som har slitt som har slitt med slike bivirkninger av Depo Provera også? Burde man opplyse lege om slike bivirkninger? Synes det er ganske grusomt å gå rundt sånn her... føler jo det er noe alvorlig galt med meg 😩 Blir ikke en sprøyte til for å si det sånn... 

Anonymkode: b59ff...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke gått på p-sprøyter, så jeg kjenner ikke til dem.

Anbefaler deg å melde fra om bivirkningene du har fått. Generelt sett er mange av bivirkningene underrapportert når det kommer til hyppighet. Du kan melde fra her: https://legemiddelverket.no/bivirkninger-og-sikkerhet/meld-bivirkninger/bivirkningsmelding-for-pasienter

Det jeg alltid har tenkt på som skummelt med p-sprøyten er at hvis man først har tatt den kan man liksom ikke bare hoppe av den. Tar man piller kan man jo slutte å ta dem, men er sprøyten satt er den satt.

Håper bivirkningene gir seg snart for deg!

Anonymkode: 23582...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det ble litt kræsj fordi det er så nære fødselen? Kroppen er vel full av hormoner fra før og så på dette kan jo kanskje bli litt mye. 

Anonymkode: fe064...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på den som en "superkur" mot endometeriose, da en sprøyte i mnd i 6mnd. Og var helt ødelagt i mange år etterpå. 

Jeg syntes det var litt rart at de kjørte på med sprøyta på 6ukera kontrollen. Flere får pring først eller lign for å se hvordan de tåler hormonene. 

Ville sagt fra til legen. 

Anonymkode: 940c9...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, fikk du sprøyta 6 uker etter fødselen? Det hadde jeg aldri turt, kroppen er jo full av hormoner etter fødselen enda... Trodde ikke det var anbefalt altså, men om du ikke ammer tenkte kanskje ikke hverken du eller legen på det?

De jeg kjenner som har gått på den har ikke hatt store bivirkninger mens de har tatt den, men to stykker måtte vente veldig lenge etter at de sluttet før kroppen fikk igang sitt eget hormonsystem, så de ble jo ikke gravide. Ene gikk i 2 år før hun ble gravid, fikk ikke eggløsning...

Anonymkode: 9bee0...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gått på den over lengre tid uten å merke noe bivirkninger, tok dog 6 mnd før jeg fikk igjen mensen når jeg sluttet på den. Ikke at det hadde så mye å si fordi jeg ikke skulle prøve å bli gravid da. Kan man bruke den mens man ammer? Jeg kunne gjerne tenkt meg den framfor minipillen som virker litt styr med. 

Anonymkode: 28b90...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.4.2019 den 19.31, Anonym bruker skrev:

Har gått på den over lengre tid uten å merke noe bivirkninger, tok dog 6 mnd før jeg fikk igjen mensen når jeg sluttet på den. Ikke at det hadde så mye å si fordi jeg ikke skulle prøve å bli gravid da. Kan man bruke den mens man ammer? Jeg kunne gjerne tenkt meg den framfor minipillen som virker litt styr med. 

Anonymkode: 28b90...6bd

Jeg ammer så det skal ikke være noe problem å gå på den. Men jeg kan ikke si at jeg anbefaler den 😣 

Anonymkode: b59ff...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.4.2019 den 19.31, Anonym bruker skrev:

Har gått på den over lengre tid uten å merke noe bivirkninger, tok dog 6 mnd før jeg fikk igjen mensen når jeg sluttet på den. Ikke at det hadde så mye å si fordi jeg ikke skulle prøve å bli gravid da. Kan man bruke den mens man ammer? Jeg kunne gjerne tenkt meg den framfor minipillen som virker litt styr med. 

Anonymkode: 28b90...6bd

Du kan bruke den mens du ammer. Startet 6 uker etter fødsel. Ingen bivirkninger foruten at vekta går ned mye til å begynne med. Har brukt det i 10 år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...