Gå til innhold

Er så lei av kvinner som mener de sitter på fasiten når det gjelder å føde, kropp osv.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Vaskedama skrev:

Så du mener at trening ikke hjelper for alle? Det var dagens! Kan du med sikkerhet si det? Har du prøvd?

Man kan ikke trene bort en stor diastase, eller slapp hud etter megamage. Og like viktig, man får ikke trent om det ikke er tid til det. Midt oppi småbarnstilværelsen er det ikke bare å sette tilside barnas behov fordi mamma må trene seg til fin kropp igjen. 

Anonymkode: c565e...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke fått stygge blikk, fått pekefinger og beskjed om å slutte å slanke meg. Når man er nybakt mor så treffer den hardt, det er jo nesten som de sier jeg er en dårlig mor som mishandler barnet mitt. Ja det er en overreaksjon men med masse følelser, usikkerhet rundt alt som er nytt så følte jeg meg utrolig sårbar på ting som kunne tolkes som kritikk av min omsorg for barnet. 

Angående sminke. Det var snakk om mascara og lipgloss. Kjørte ikke full pakke da. 😊

Anonymkode: 53437...5fc

Da kan du faktisk ha trodd du hadde utviklet en spiseforstyrrelse, og ment det godt, selv om det ikke opplevdes slik. Noen  mødre kan nok ta litt av for å komme tilbake til den «gamle kroppen» sin, og det har det nok blitt mer av de siste årene.

Det er helt normalt at det kan ta et år før kroppen er i gjenge igjen. Dette er nok mer vanlig enn å være slank etter et par dager. (Men det betyr ikke at jeg kaller slike kropper unormale)

Jeg må innrømme at når du skriver «sminke», så så jeg for meg mer enn lipgloss og maskara.

 

Anonymkode: 72a3b...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vaskedama skrev:

Så du mener at trening ikke hjelper for alle? Det var dagens! Kan du med sikkerhet si det? Har du prøvd?

Igjen: du leser det du VIL lese.

Jeg gjentar meg selv:

1. Trening er bra.

2. Magemusklene kan skille seg, og da hjelper bare operasjon.

Jeg presiserer:

3. Men det er ikke alle det går for. (Her burde jeg muligens tilføyd «å trene», for å være helt presis. Jeg tenkte da på folk som blir sengeliggende i graviditeten pga ymse, og annet)

Jeg utdyper:

4. Noen ganger er ikke trening nok. Man kan ha gjort alt riktig, og allikevel skjer det ting under og etter fødselen. Trening er bra, men ingen 100% garanti.

Til slutt:

5. Så får du bare ta og antyde at jeg ikke vet hva trening er, hvis det får deg til å føle deg flink og perfekt. 

Anonymkode: 72a3b...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Man kan ikke trene bort en stor diastase, eller slapp hud etter megamage. Og like viktig, man får ikke trent om det ikke er tid til det. Midt oppi småbarnstilværelsen er det ikke bare å sette tilside barnas behov fordi mamma må trene seg til fin kropp igjen. 

Anonymkode: c565e...243

He he trening handler vel ikke bare om å ha fin kropp. Setter alltid barna først. De har en pappa også som kan legge mens jeg trener en time. Jeg legger to før trening, han to mens jeg trener når alle sover trener han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Igjen: du leser det du VIL lese.

Jeg gjentar meg selv:

1. Trening er bra.

2. Magemusklene kan skille seg, og da hjelper bare operasjon.

Jeg presiserer:

3. Men det er ikke alle det går for. (Her burde jeg muligens tilføyd «å trene», for å være helt presis. Jeg tenkte da på folk som blir sengeliggende i graviditeten pga ymse, og annet)

Jeg utdyper:

4. Noen ganger er ikke trening nok. Man kan ha gjort alt riktig, og allikevel skjer det ting under og etter fødselen. Trening er bra, men ingen 100% garanti.

Til slutt:

5. Så får du bare ta og antyde at jeg ikke vet hva trening er, hvis det får deg til å føle deg flink og perfekt. 

Anonymkode: 72a3b...c77

Da regner jeg med at du ikke trener. Det burde alle gjøre. Uavhengig av barn eller ikke. I form av basseng, yoga eller andre former. Alle kvinner bør ha en dag/ en time hvor man trener i uka ( hvertfall) uansett. Om man har svigerforeldre, mor eller far , barnepass på senteret, sin mann som kan gi deg en time i uken til å holde kropp og sinn i form.  noe form for trening burde alle gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da kan du faktisk ha trodd du hadde utviklet en spiseforstyrrelse, og ment det godt, selv om det ikke opplevdes slik. Noen  mødre kan nok ta litt av for å komme tilbake til den «gamle kroppen» sin, og det har det nok blitt mer av de siste årene.

Det er helt normalt at det kan ta et år før kroppen er i gjenge igjen. Dette er nok mer vanlig enn å være slank etter et par dager. (Men det betyr ikke at jeg kaller slike kropper unormale)

Jeg må innrømme at når du skriver «sminke», så så jeg for meg mer enn lipgloss og maskara.

 

Anonymkode: 72a3b...c77

Okei så da er det greit å påpeke det. Sånt irriterer meg. Det er greit å si til en jente du er for tynn eller du har anoreksia, men å si du er tjukk eller du har utviklet fedme er forbudt. 

Haha ment det godt å si du har utviklet en spiseforstyrelse. Skam deg!! Det er ikke noe mer greit enn å si har du utviklet fedme etter en graviditet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Vaskedama skrev:

Da regner jeg med at du ikke trener. Det burde alle gjøre. Uavhengig av barn eller ikke. I form av basseng, yoga eller andre former. Alle kvinner bør ha en dag/ en time hvor man trener i uka ( hvertfall) uansett. Om man har svigerforeldre, mor eller far , barnepass på senteret, sin mann som kan gi deg en time i uken til å holde kropp og sinn i form.  noe form for trening burde alle gjøre. 

6. Du er ikke særlig sympatisk.

7. Du klarer ikke å sette deg inn i andres livssituasjon.

8. Om jeg trener, eller ikke, har ingenting å si i denne sammenhengen. Vi snakker ikke om min kropp og mine fødsler, selv om jeg er sterkt fristet. Jeg skal unngå fellen og legge ut om mitt eget liv. Jeg snakker på generelt grunnlag, og med den kunnskapen om at livet er ikke alltid så lett som noen vil ha det til.

9. Jeg er ferdig snakka, og kommer ikke til å svare deg noe mer, om du så antyder at jeg hver onsdag bader i smult, og hver torsdag drikker den samme smulten, mens jeg holder puster for å forbrenne færrest mulig kalorier.

Anonymkode: 72a3b...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Vaskedama skrev:

Okei så da er det greit å påpeke det. Sånt irriterer meg. Det er greit å si til en jente du er for tynn eller du har anoreksia, men å si du er tjukk eller du har utviklet fedme er forbudt. 

Haha ment det godt å si du har utviklet en spiseforstyrelse. Skam deg!! Det er ikke noe mer greit enn å si har du utviklet fedme etter en graviditet 

Hvis det er legen, eller helsesøster som gjør det i embedets medfør, så er det greit.

Hvis det er nabodama, eller søppeltømmeren, eller andre perifere folk i livet ditt, så er det selvfølgelig ikke ok. Ei god venninne som spør forsiktig, kan gå, hvis dere har et slik forhold. Mannen din går jeg ut fra vet hvor mye du spiser eller ikke spiser, så hvis han kommer med pekefingeren, så har han kanskje rett.

Det er ikke noen vits i å ut av det blå legge seg opp i andres spiseforstyrrelser, enten de spiser for mye, eller for lite.

 

Anonymkode: 72a3b...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

6. Du er ikke særlig sympatisk.

7. Du klarer ikke å sette deg inn i andres livssituasjon.

8. Om jeg trener, eller ikke, har ingenting å si i denne sammenhengen. Vi snakker ikke om min kropp og mine fødsler, selv om jeg er sterkt fristet. Jeg skal unngå fellen og legge ut om mitt eget liv. Jeg snakker på generelt grunnlag, og med den kunnskapen om at livet er ikke alltid så lett som noen vil ha det til.

9. Jeg er ferdig snakka, og kommer ikke til å svare deg noe mer, om du så antyder at jeg hver onsdag bader i smult, og hver torsdag drikker den samme smulten, mens jeg holder puster for å forbrenne færrest mulig kalorier.

Anonymkode: 72a3b...c77

6. Og det er du

7. Livssituasjonen har du selv satt. Jeg fremmer viktigheten med å trene og ikke minst spise sunt. Som jeg skrev i mine innlegg, så var hovedårsaken til det for barnet i magen sin skyld. Men også får å slippe å måtte gå igjennom år fordi kroppen har blitt så ødelagt av dårlig kosthold og mangel på mosjon. Det virker som når noen blir gravide så bare setter de seg på ræva, og fôrer kroppen med skit. Også sutrer man etterpå for hele kroppen har forfalt. 

8. Har virkelig ingen behov for å vite mer om deg eller om du trener, men håper du til syvende og sist vet konsekvensene av en livsstil uten greit kosthold og trening. (Hjerte og karrsykdommer, kreft, diabetes, for å nevne noen ) 

9. Jeg står i stormen fordi jeg vet viktigheten av å trene, og spise sunt. Jeg setter derfor pris på kroppen min fordi jeg har jobbet hardt for den. Jeg irriterer meg over de som skal hylle de som har forfalt helt, og det er tydelig ingen ordentlig grunner. Bare at de orket ikke å ta vare på seg selv. Jeg hadde 5 kg unge, svær mage, innlagt pga kvalme, bekkenløsning og likevel fant jeg tid til å trene i vann 5 dager i uken, og jeg dyttet ikke i meg masse usunt. Men det var min prioritering for sånt er viktig for meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er legen, eller helsesøster som gjør det i embedets medfør, så er det greit.

Hvis det er nabodama, eller søppeltømmeren, eller andre perifere folk i livet ditt, så er det selvfølgelig ikke ok. Ei god venninne som spør forsiktig, kan gå, hvis dere har et slik forhold. Mannen din går jeg ut fra vet hvor mye du spiser eller ikke spiser, så hvis han kommer med pekefingeren, så har han kanskje rett.

Det er ikke noen vits i å ut av det blå legge seg opp i andres spiseforstyrrelser, enten de spiser for mye, eller for lite.

 

Anonymkode: 72a3b...c77

Jeg håper du skulle tilføye  det jeg skrev? Før jeg mener selvfølgelig at det ikke er greit å antyde at noen har anoreksia rett etter en fødsel, ei heller er det greit å utdype at du har gått opp i vekt etter en fødsel. Sånt er bare ikke greit. Ikke fra ens egen mann eller fra helsesøster. 

Jeg mener med det jeg skriver at det er veldig mange som har til gode å trene og spise sunnere når de er gravide. Jeg har født 4 barn, og jeg hadde ikke sett sånn her ut om jeg ikke gikk inn for det, men jeg spiste ofte, men valgte sunne alternativer. Alt må være ok. Om man ikke bryr seg så er det greit men sitt ikke å syt over at alt har forfalt. For det VAR en del man kunne ha gjort for å forhindre det. Også har det selvfølgelig mye å si hva utgangspunktet var fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Vaskedama skrev:

Da regner jeg med at du ikke trener. Det burde alle gjøre. Uavhengig av barn eller ikke. I form av basseng, yoga eller andre former. Alle kvinner bør ha en dag/ en time hvor man trener i uka ( hvertfall) uansett. Om man har svigerforeldre, mor eller far , barnepass på senteret, sin mann som kan gi deg en time i uken til å holde kropp og sinn i form.  noe form for trening burde alle gjøre. 

Hvorfor bør egentlig alle kvinner det? De sunneste kvinnene jeg har kjent har aldri trent en time.

Lever alle kvinner som tremer lengre?

Blir alle høyere elsket?

 

Anonymkode: 363f9...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener annenhver dag, har en aktiv jobb og har vært i aktivitet alt jeg kunne før, under og etter graviditet. Kroppen ser likevel rimelig forferdelig ut og jeg sliter ikke mindre med underlivet av den grunn. Magemusklene har delt seg, jeg har mye smerter under/etter sex og ved dobesøk. Tror du det er selvvalgt? 

Anonymkode: 2933e...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor bør egentlig alle kvinner det? De sunneste kvinnene jeg har kjent har aldri trent en time.

Lever alle kvinner som tremer lengre?

Blir alle høyere elsket?

 

Anonymkode: 363f9...664

Trening er mye mer enn bare å trene på et studio. Det er også å svømme, gå turer osv. Ja det er forsket på. Er du virkelig så dum. Blir alle høyere elsket? Wææh kjenner jeg vil ut av denne diskusjonen. Elsk deg selv for den du er. Bare ikke hakk på andre som prioriterer å trene og spise sunt. Men som selvfølgelig unner seg godt i blant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg trener annenhver dag, har en aktiv jobb og har vært i aktivitet alt jeg kunne før, under og etter graviditet. Kroppen ser likevel rimelig forferdelig ut og jeg sliter ikke mindre med underlivet av den grunn. Magemusklene har delt seg, jeg har mye smerter under/etter sex og ved dobesøk. Tror du det er selvvalgt? 

Anonymkode: 2933e...d43

Jaja here we go again. Ja for du kan operere deg! Når du velger å.ikke gjøre det så har du valgt det selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Vaskedama skrev:

Hvem sine forventninger om å være perfekt er det du snakker om? Mennesker lager sine egne forventninger. Du ser en som ser bra ut etter fødsel, og dermed skal du også måtte se slik ut. Det er en forventning, men den eneste som lager den forventningen er deg selv. Ikke glem når du peker en finger på en, så peker tre tilbake på deg selv. 

Jeg synes det er for mye hyllester av kvinner som ikke tar vare på seg selv etter fødsel, og alt for lite av de som faktisk gjør det. For min del er det en mye større oppgave enn det å bare la seg selv forfalle. Vi løfter ikke hverandre opp, med forsøker å trykke ned de som faktisk gjør en innsats for seg selv.

Jeg har født 4 barn. Jeg har trent helt frem til jeg fødte med alle mine. Jeg er ikke genetisk anlagt til å kunne bære barna mine problemfritt, men fra dagen jeg ble gravid tenkte jeg mye over kostholdet mitt, og jeg trente for psyken og det fysiske. Mye pga jeg ville ha friske barn, og som jeg ikke ville utsette for masse tull, men også fordi jeg ikke orket å gå å være misfornøyd med meg selv etter fødsel, også for å slippe masse strekkmerker som jeg måtte leve med. 

Hvorfor skal ikke jeg få litt skryt? Hvorfor skal du som ikke trener, spiser usunt, få all skryt? Mange fysiske og psykiske plager kommer av nettopp livsstilen vi lever. Det er en stor oppgave i dagens samfunn å spise sunt og trene, Pluss ha fire barn som skal gjøre sine aktiviteter og som skal ha kjærlighet og oppmerksomhet. Jeg synes jeg også fortjener en klapp på skulderen! 

Nettopp. Må også skyte inn at å skylde på gener er utdatert. Man har selv ansvar for egen helse og mye av plagene eller sykdommene folk har skyldes levevanene de har eller har hatt. Summene av alle levevanene avgjør hvordan svangerskapet blir. Mannens levevaner har også betydning. Alt er ikke tilfeldig slik mange fremstiller det. Fysisk, psykisk og åndelig innvirker. Nå må folk slutte å skylde på flaks eller uflaks. 

 

Anonymkode: dead3...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vaskedama skrev:

Jaja here we go again. Ja for du kan operere deg! Når du velger å.ikke gjøre det så har du valgt det selv!

Mine har også delt seg men jeg trener til jeg får operasjon. Har ikke den kontakten jeg skulle ønsket. Men jeg slutter ikke å.trene fordi om det er sånn. Uff visste ikke at folk setter så lite tid til å.trene. blir nesten spist levende av å fremme en sunn livsstil. God natt! Må prioritere søvnen .Ikke dette tullet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp. Må også skyte inn at å skylde på gener er utdatert. Man har selv ansvar for egen helse og mye av plagene eller sykdommene folk har skyldes levevanene de har eller har hatt. Summene av alle levevanene avgjør hvordan svangerskapet blir. Mannens levevaner har også betydning. Alt er ikke tilfeldig slik mange fremstiller det. Fysisk, psykisk og åndelig innvirker. Nå må folk slutte å skylde på flaks eller uflaks. 

 

Anonymkode: dead3...9ca

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vaskedama skrev:

Jaja here we go again. Ja for du kan operere deg! Når du velger å.ikke gjøre det så har du valgt det selv!

Det er ikke så enkelt. Ja, kan på sikt ta en operasjon, men ikke nå. Jeg hadde ikke fått barn dersom jeg hadde visst hvordan det ble. 

Anonymkode: 2933e...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Vaskedama skrev:

Amen!

Takk! Endelig noen som har skjønt det 👍

Anonymkode: dead3...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke så enkelt. Ja, kan på sikt ta en operasjon, men ikke nå. Jeg hadde ikke fått barn dersom jeg hadde visst hvordan det ble. 

Anonymkode: 2933e...d43

Dette er poenget mitt! Derfor har jeg valgt å jobbe forebyggende fra dagen jeg ble gravid. Jeg vil ikke være den som sitter å sier jeg hadde ikke fått barn om jeg hadde visst hvordan det ble. For det er feil mot livet og barna. 

Det er like overfladisk det du sier nå. Vær stolt av merkene du har fått, men det er jo så mange der ute som ikke er det. Som ville vært foruten barna for å slippe merkene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk! Endelig noen som har skjønt det 👍

Anonymkode: dead3...9ca

Ja, begynte å føle meg litt alene 😅 he he..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke så enkelt. Ja, kan på sikt ta en operasjon, men ikke nå. Jeg hadde ikke fått barn dersom jeg hadde visst hvordan det ble. 

Anonymkode: 2933e...d43

Uansett en klem til deg for at du er så ærlig ♥️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor bør egentlig alle kvinner det? De sunneste kvinnene jeg har kjent har aldri trent en time.

Lever alle kvinner som tremer lengre?

Blir alle høyere elsket?

 

Anonymkode: 363f9...664

 

Må bare tilføye her at verden har forandret seg ganske drastisk. Det du sier er ikke bra. Det blir som min mor sier. Alle sterke kvinner jeg kjenner har røyket, og de levde nesten til de var 100 år, så derfor slutter ikke hun å røyke. Det blir bare for dumt. Alle Jeg kjenner som røyker har ikke dødd av det, mens hele verden står ovenfor en epidemi av dødsfall pga røyking. Samme gjelder fedme. Og i Norge så dør flere tusen av dette i året. Enten av kreft, diabetes, hjerteinfarkt, hjerneblødning, masse andre sykdommer som oppstår pga livsstil og kosthold. 

Derfor vil jeg sterkt fraråde å.tro på.dette som blir sagt her. For det er et farlig budskap. Folk må hylle sunne idealer, ikke hylle de som viser at fedme er ok for det er ikke ok. Det går bare en vei. Og alle vet hvilken vei. Jeg er ikke fanatiker, men jeg ønsker at mennesker blir mer bevisst på hva aktivitet gjør og ikke minst om bare en middag i uken blir litt sunnere så er det kjempe bra. Uten fokus på vekt, men på Helsen. 

Endret av Vaskedama
L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Vaskedama skrev:

Trening er mye mer enn bare å trene på et studio. Det er også å svømme, gå turer osv. Ja det er forsket på. Er du virkelig så dum. Blir alle høyere elsket? Wææh kjenner jeg vil ut av denne diskusjonen. Elsk deg selv for den du er. Bare ikke hakk på andre som prioriterer å trene og spise sunt. Men som selvfølgelig unner seg godt i blant. 

Spørsmålet er hvorfor alle bør trene? Det var du som skrev at alle burde det. Jeg spør hvorfor. Hva skal de oppnå med treningen?

Anonymkode: 363f9...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Vaskedama skrev:
  36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor bør egentlig alle kvinner det? De sunneste kvinnene jeg har kjent har aldri trent en time.

Lever alle kvinner som tremer lengre?

Blir alle høyere elsket?

 

Anonymkode: 363f9...664

 

Må bare tilføye her at verden har forandret seg ganske drastisk. Det du sier er ikke bra. Det blir som min mor sier. Alle sterke kvinner jeg kjenner har røyket, og de levde nesten til de var 100 år, så derfor slutter ikke hun å røyke. Det blir bare for dumt. Alle Jeg kjenner som røyker har ikke dødd av det, mens hele verden står ovenfor en epidemi av dødsfall pga røyking. Samme gjelder fedme. Og i Norge så dør flere tusen av dette i året. Enten av kreft, diabetes, hjerteinfarkt, hjerneblødning, masse andre sykdommer som oppstår pga livsstil og kosthold. 

Derfor vil jeg sterkt fraråde å.tro på.dette som blir sagt her. For det er et farlig budskap. Folk må hylle sunne idealer, ikke hylle de som viser at fedme er ok for det er ikke ok. Det går bare en vei. Og alle vet hvilken vei. Jeg er ikke fanatiker, men jeg ønsker at mennesker blir mer bevisst på hva aktivitet gjør og ikke minst om bare en middag i uken blir litt sunnere så er det kjempe bra. Uten fokus på vekt, men på Helsen. 

Min mor er 76. Hun er normalvektig, jobber 80%, har overskudd til å arrangere kurs for invandrere, gå på ski med barnebarn, leke med hunden osv. Hun har aldri trent, bare levd et aktivt liv. Hvorfor skulle hun trene?

Anonymkode: 363f9...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...