Gå til innhold

Er så lei av kvinner som mener de sitter på fasiten når det gjelder å føde, kropp osv.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt lette svangerskap og fødsler. Vært raskt på beina etter fødsler og følt meg i fin form. Med første spratt magen tilbake på to dager og jeg passet mine gamle klær. Jeg hverken trener eller har anoreksia. Kroppen min er slik. 

Og så kommer de profesjonelle mammaene, de som mener man skal ligge som et vrak i to døgn på sykehuset. Blø gjennom alt som er av klær og bleier og ikke klare å sitte på en uke. 

Ta bare disse som mener noe om at hertuginne Kate var på beina rett etter fødsel og viste frem barna. Mulig hun ble presset til det, mulig hun gjorde det frivillig. Hvorfor skal damer som har hatt det tøffere enn feks meg mene noe om at JEG var i fin form? Hvorfor skal de si at min kropp er ikke slik en EKTE kvinnekropp ser ut etter et svangerskap? Hva i helvete skjer når man skal få pekefinger fordi man føler seg opplagt etter fødsel og fordi kroppen min er slik at den raskt går tilbake der den var?

Jeg er helt for å vise hvordan det er å faktisk nylig ha født, men ikke søren om det er fasiten å vralte rundt på sykehuset med bleierumpa pakket inn i joggebukse, ei heller å ha muffinsmage ett år etter fødsel. Ikke misforstå meg nå, muffinsmage er helt OK det, ikke noe galt i å ha dette etter en fødsel. Jeg har ikke det, og det burde søren meg være lov det også uten å bli beskyldt for å være opptatt av utseende.

Er så lei av pekefinger og tordentaler fra kvinner som mener de har fasiten. 

Anonymkode: 53437...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hatt lette svangerskap og fødsler. Vært raskt på beina etter fødsler og følt meg i fin form. Med første spratt magen tilbake på to dager og jeg passet mine gamle klær. Jeg hverken trener eller har anoreksia. Kroppen min er slik. 

Og så kommer de profesjonelle mammaene, de som mener man skal ligge som et vrak i to døgn på sykehuset. Blø gjennom alt som er av klær og bleier og ikke klare å sitte på en uke. 

Ta bare disse som mener noe om at hertuginne Kate var på beina rett etter fødsel og viste frem barna. Mulig hun ble presset til det, mulig hun gjorde det frivillig. Hvorfor skal damer som har hatt det tøffere enn feks meg mene noe om at JEG var i fin form? Hvorfor skal de si at min kropp er ikke slik en EKTE kvinnekropp ser ut etter et svangerskap? Hva i helvete skjer når man skal få pekefinger fordi man føler seg opplagt etter fødsel og fordi kroppen min er slik at den raskt går tilbake der den var?

Jeg er helt for å vise hvordan det er å faktisk nylig ha født, men ikke søren om det er fasiten å vralte rundt på sykehuset med bleierumpa pakket inn i joggebukse, ei heller å ha muffinsmage ett år etter fødsel. Ikke misforstå meg nå, muffinsmage er helt OK det, ikke noe galt i å ha dette etter en fødsel. Jeg har ikke det, og det burde søren meg være lov det også uten å bli beskyldt for å være opptatt av utseende.

Er så lei av pekefinger og tordentaler fra kvinner som mener de har fasiten. 

Anonymkode: 53437...5fc

Jeg reagerte faktisk på den samme artikkelen. Jeg er i og for seg helt enig i budskapet, som var at en nybakt mor ikke skal behøve å stille opp nystriglet bare noen timer etter fødsel. Det er helt sikkert ikke noe kongelige kvinner har gjort fordi de har hatt lyst, men fordi det er en forventning. Nybakte mødre skal få slippe å tenke på både utseendet og offentligheten i tiden etter fødselen. Men jeg reagerte på at det ble skrevet om "krigssonen mellom beina", som om det er en sannhet om hvordan samtlige kvinner har det etter fødsel. Jeg har også født to barn, og ingen av gangene var det "krigssone". Ingen revning, ingen voldsomme smerter etterpå. Hovent og ømt og blod i massevis, joda, men absolutt ingen krigssone. Jeg fikk også igjen figuren min ganske umiddelbart (antakelig ikke samme dag som fødselen, men det tenkte jeg overhodet ikke på, så det vet jeg ikke), men melkesprengen kom jo, og rushet med følelser. Er veldig glad for at jeg fikk lov til å tilbringe noen dager i beskyttet atmosfære (sykehuset og hjemme), og slapp å stå i et blitzregn.

Anonymkode: 20c50...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver ☺️

Med nummer en var jeg et vrak. Stor fødselsskade og hardangersøm herfra til månen gjorde gangen vraltene, sitting grusomt og vide bukser et must. Lite søvn og påfølgende varseldepresjon. 

Med nummer to ble han født i fred og ro hjemme, jeg var i knallform en time senere, og neste morgen var vi alle på lekeplassen med storebroren (minsten lå dypt nede i vognen). 

Vi var på sykehuset etter 48t for sjekk hos barnelege. Da er jeg sminket, håret satt opp og normalt trange jeans. Det var nesten så jeg fikk stygge blikk av de som dubbet rundt i up and go voksenstr og sykehusskjorter, med mørke ringer under øynene. Men altså, jeg kan da ikke la være å sminke meg i solidaritet heller? 

Jeg er liten og nett. Går opp 20kg som gravid, og ned 21 innen 6mnd. Gjør ikke noe for det, det bare er sånn. 

-Men jeg skal nesten skamme meg fordi formen var så fin med nummer to? Pft, tøys og tull, sier jeg. Folk må slutte å stikke nesen sin der de ikke hører hjemme :) INGEN vet hva som ligger under overflaten. Kanskje ulmer en barseldepresjon, kanskje en tarmsykdom gjør deg slank, kanskje dette var den ene dagen man orket å stelle seg litt ekstra før man gikk ut. Ikke glem det, folkens. 

Anonymkode: fa809...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Jeg får ikke slettet siteringen over, men samme det.

Jeg er enig med deg, HI, i at ingen sitter på noen fasit, og at "mammakroppen" og alt det der, er noe som kommer i mange fasonger og med ulik grad av energi osv. Ekte kvinnekropper er heldigvis ulike.

Med det sagt; du formulerer deg rimelig nedlatende. "Ikke søren om det er fasiten å vralte rundt på sykehuset med bleierumpa pakket inn i joggebukse, ei heller å ha muffinsmage ett år etter fødsel" - ikke forvent sympati når du snakker sånn om de som muligens har det ganske mye verre enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Man kan ikke vise solidaritet på alle mulige måter. Jeg hadde en drømmefødsel som tok 4 timer fra riene startet til babyen var født. Kun to pynteting og jeg kjenner meg ikke igjen i det mange sier om at fødsel gjør så hinsides vondt. Jeg hadde flat mage etter fødselen, dog gikk jeg i joggebukse, men fikk høre av helsepersonell at jeg så så kvikk ut. Det må da være lov det. Like så at noen går der i sykehusskjorte og fortsatt ser gravid ut.

Nummer to kommer om ca 10 uker og jeg håper selvfølgelig det går like knirkefritt denne gangen 

 

Alle er ulike 

Anonymkode: dead3...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, men du rakker selv ned på de som sliter selv. Jeg skulle gjerne ha hatt det som deg, men jeg revner masse når jeg føder. Har blitt sydd feil så det holdt også. Kroppen kommer seg fint, men har masse stygge arr fra operasjoner så pent blir det aldri. Blør som en foss og MÅ bruke bleier. Selv flere år etter fødsel sliter jeg med underlivet. Det er derfor ikke veldig oppløftende å få beskjed om og forventning om å være så perfekt. Barna mine har også slitt med sykdom og har sovet svært lite. Det gjør ikke saken bedre. Det starter med kompliserte svangerskap og ender som regel i barseltid fra helvete. 

Anonymkode: 2933e...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg følte meg også ganske pigg etter fødsel, sånn bortsett fra akutt søvnmangel etter flere dager på føden, både før jeg fødte og etter. Det var deilig å komme hjem for å si det slik, å få sovet ut.

Synes det samme kan sies om graviditet - min graviditet var så godt som problemfri, jeg eeeeelsket å være gravid. Men det har man jo nesten ikke lov å si, man skal jo lide og plages, ellers er det ikke godt nok.

Babytiden var også helt fantastisk, jeg var trygg, babyen harmonisk, og alt gikk på skinner. Ingen blødende nippler eller våkennetter her i gården. Men det er ikke lov å si det heller, for med mindre man er helt på felgen som nybakt mor, med en skrikende baby som aldri sover, så "vet man ikke hva det vil sies å ha barn".

Så med mindre alt på alle plan er bånn i bøtta og dritkjipt, så er det liksom ikke ekte, bare tilgjort og pyntet. 🙄

Anonymkode: 20b02...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hatt lette svangerskap og fødsler. Vært raskt på beina etter fødsler og følt meg i fin form. Med første spratt magen tilbake på to dager og jeg passet mine gamle klær. Jeg hverken trener eller har anoreksia. Kroppen min er slik. 

Og så kommer de profesjonelle mammaene, de som mener man skal ligge som et vrak i to døgn på sykehuset. Blø gjennom alt som er av klær og bleier og ikke klare å sitte på en uke. 

Ta bare disse som mener noe om at hertuginne Kate var på beina rett etter fødsel og viste frem barna. Mulig hun ble presset til det, mulig hun gjorde det frivillig. Hvorfor skal damer som har hatt det tøffere enn feks meg mene noe om at JEG var i fin form? Hvorfor skal de si at min kropp er ikke slik en EKTE kvinnekropp ser ut etter et svangerskap? Hva i helvete skjer når man skal få pekefinger fordi man føler seg opplagt etter fødsel og fordi kroppen min er slik at den raskt går tilbake der den var?

Jeg er helt for å vise hvordan det er å faktisk nylig ha født, men ikke søren om det er fasiten å vralte rundt på sykehuset med bleierumpa pakket inn i joggebukse, ei heller å ha muffinsmage ett år etter fødsel. Ikke misforstå meg nå, muffinsmage er helt OK det, ikke noe galt i å ha dette etter en fødsel. Jeg har ikke det, og det burde søren meg være lov det også uten å bli beskyldt for å være opptatt av utseende.

Er så lei av pekefinger og tordentaler fra kvinner som mener de har fasiten. 

Anonymkode: 53437...5fc

Er du helt blåst?

Anonymkode: c565e...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere har misforstått bittebittelitt altså. Selvsagt er det ingen fasit, selvsagt er ingen like, men det må da være bedre for vordende mammaer og vite hva som kan skje og at alt er greit? De aller fleste er ikke i vanlig gjenge to dager etter fødsel og det tror jeg dere skjønner også? Håper da det... 

Hvorfor er det greit for dere som er heldige å gni det inn for oss som ikke er det? Får dere som har hatt drømmesvangerskap, drømmefødsel og som har drømmekroppen det enda bedre ved å rakke ned på oss som går gjennom masse dritt og som har muffinsmage 4 år etter siste fødsel? Tror dere ikkevi har hatt og har det kjipt nok uten å måtte få beskjed om at vi burde være bedre og flinkere? Men nei, det er jo såklart dere perfekte som det er synd på😳🙄 Fordi det sies at alle har det kjipt og det er jo ikke sant for dere. Det må jo føles fælt å lese slikt midt oppi det perfekte livet. 

Herlighet, det må jo mangle endel mellom øra på dere som mener det er synd på dere som er heldige. Blir faktisk helt matt....

Anonymkode: c565e...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så vanskelig å forstå at det er litt irriterende og bittert å høre om andre kvinner som har seilt gjennom en drømmefødsel på 4 timer uten en eneste rift og som tilsynelatende spretter tilbake til vanlig form både i kropp, sinn og underliv umiddelbart etter fødsel der man kanskje sitter med fødselsskader, rifter, urinlekkasje, dvask kropp, ringer under øynene og barselstårer? Tenker du bare får prise deg lykkelig over at du har vært en av de svært heldige som har sluppet unna disse tingene. 

Anonymkode: 545a1...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har enkle svangerskap og kommer seg raskt har da ingen grunn til å føle seg truffet av at det er mange som ikke gjør det. Det er større forventninger om at man skal komme seg raskt og slanke seg enn at man ikke gjør det. Så da kan de som har det lett bite det i seg slik at man kan normalisere det som ikke er lett. 

Jeg hadde enkle svangerskap og fødsler, men det never jeg faktisk ikke med mindre folk spør direkte. Jeg vil ikke virke som om jeg skryter av hvor lett det var etter noen har fortalt meg at deres fødsel varte i 50 timer eller de måtte ha hastekeisersnitt etter 24 timer med rier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er så lei av pekefinger og tordentaler fra kvinner som mener de har fasiten. 

Anonymkode: 53437...5fc

Hvis din respons er å ikke ta høyde for at det å være i dårlig form er mer regelen enn unntaket, så er du jo atskillig dummere enn dem du er irritert på. 

Selv blir jeg f eks provosert over alle som stryker til eksamen eller syns skolefag er vanskelige, siden jeg hadde 18 seksere på vitnemålet mitt etter vgs og fikk A på masteroppgaven min. Men jeg klarer å innse at dette ikke er gjennomsnittet. Det er ikke jeg som setter standarden (i så fall ville pensum på alle skoler og høyskoler vært mye vanskeligere.)

Så når det irriterer deg at andre ikke er like spreke, eller at andre syns man skal ta hensyn til at graviditet, fødsel og amming er en påkjenning, så forteller du egentlig bare at du ikke er i stand til å ta til deg info. Du er kort sagt ...litt tett?

Anonymkode: 8bb44...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nummer to kommer om ca 10 uker og jeg håper selvfølgelig det går like knirkefritt denne gangen 

 

Og hvis ikke...? Skal du da bli sur på dem som sa at det ikke alltid er knirkefritt? Eller skal du tenke "Å ja, var det DEEEEET de mente?"

Anonymkode: 8bb44...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg irriterer meg over det som sier at normalen er...... det er ingen normal. Jeg seilte ikke gjennom fødselen uten en rift. Jeg sydde ganske mye med første, likevel følte jeg meg både opplagt og sprek. 

Skjønner flere føler seg truffet av muffinsmage greia, jeg sier jo at det er helt OK å ha dette, men jeg sier også at det er normalt å ikke ha det. Jeg har sett nok av diskusjoner i media om at det ikke er slik en kvinne ser ut etter fødsel. Jo, vi ser OGSÅ slik ut. Etter hun bloggeren viste bilde av seg selv ble det et helvetes leven. Jeg er fullstendig enig i at å ta et slikt bilde er idiotisk, jeg ville ikke gjort det selv. Uabsett, da startet diskusjonen om hvor unaturlig det var. Kvinnen måtte tillate seg å bli litt rundere og mykere i kroppen. Jeg blir irritert når det blir sagt at det er ikke slik ekte kvinner ser ut, jeg ser slik ut. 

Jeg blir irritert når kvinner kommer med pekefinger, for egen fødsel og opplevelse er ikke fasiten. Selvsagt skal en kvinne få føle seg sliten, en kvinne må få lov til å gjøre nøyaktig det hun selv vil etter fødsel. En kvinnes kropp skal ikke diskuteres etter fødsel. Sannheten er bare den at alle er forskjellig og det er lov å strutte av energi, ha lyst til å både sminke seg og ta på seg den buksa man selv ønsker OM MAN VIL. 

 

 

Anonymkode: 53437...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring fra begge deler. 10 år mellom fødslene. Den første var magen borte før jeg forlot sykehuset, ingen stor blødning og ingen vektoppgang under svangerskapet. 10 år senere fikk jeg alt! 25 kg opp, muffinmage, store blødninger, følte meg rett og slett dvask og ustelt de første 6-7 mnd etter fødsel, før jeg var tilbake der jeg ville.

Med første fikk jeg mange kommentarer, men ikke hyggelige. Alt var rettet mot meg og samboer, om han ikke avlastet nok, om vi hadde det bra siden jeg raste ned i velt(noe jeg ikke gjorde, jeg hadde bare ikke baby-kilo), omjeg EGENTLIG hadde det bra eller bare satt opp et skjold. Veldig sårende. Med neste, bare gode ord, selv on jeg vet at flesteparten var løgn.

 

Anonymkode: 1f54f...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er lei av at folk rakker ned på slike som deg, så du rakker ned på dem? Klassisk.

Du ville klaget akkurat like mye om samfunnets forventninger om du måtte tuslet rundt med bleie i noen dager etter fødsel 

Anonymkode: 28824...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så du er lei av at folk rakker ned på slike som deg, så du rakker ned på dem? Klassisk.

Du ville klaget akkurat like mye om samfunnets forventninger om du måtte tuslet rundt med bleie i noen dager etter fødsel 

Anonymkode: 28824...01d

Om du kommer ut av skyttergropa så kan vi kanskje diskutere skikkelig. Når jeg skriver bleierumpe i joggebukser og muffinsmage så kommer dette fra kvinner som rakker ned på sånne som meg. De vil ha retten til å subbe rundt på barsel i joggebukser. Og de vil stolt vise frem muffinsmagen på stranda uten å få blikk. 

Jeg har sagt gjentatte ganger i denne tråden at jeg synes alle kvinners forskjellige behov skal respekteres. Jeg rakker ikke ned på noen, jeg sier jeg er lei av å bli fortalt at slik ser ikke virkeligheten ut etter en fødsel. 

Jeg kunne jo skrevet et innlegg at nå må faen meg kvinner skjerpe seg. At kvinner har født siden tidenes morgen og at det slettes ikke er en bragd. Videre kunne jeg sagt de får se å komme seg på beina og være til nytte. Selv var jeg oppe og gikk to timer etter fødsel. Dét hadde vært å rakke ned på andre kvinner. 

Jeg ber om at kvinner tenker litt lengre enn sitt sønderrevnede underliv og innse at kvinner er forskjellig. Synes du virkelig det er for mye forlangt? Eller skal jeg bare bli med på denne greia som går i sosiale medier nå? Det handler liksom om kvinnefrigjøring å fortelle hvordan en EKTE kvinne ser ut under klærne. Har du null strekkmerker og flat mage er du ikke ekte. Og Gud forby om du viser deg frem i noe sexy. 

Anonymkode: 53437...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg reagerte faktisk på den samme artikkelen. Jeg er i og for seg helt enig i budskapet, som var at en nybakt mor ikke skal behøve å stille opp nystriglet bare noen timer etter fødsel. Det er helt sikkert ikke noe kongelige kvinner har gjort fordi de har hatt lyst, men fordi det er en forventning. Nybakte mødre skal få slippe å tenke på både utseendet og offentligheten i tiden etter fødselen. Men jeg reagerte på at det ble skrevet om "krigssonen mellom beina", som om det er en sannhet om hvordan samtlige kvinner har det etter fødsel. Jeg har også født to barn, og ingen av gangene var det "krigssone". Ingen revning, ingen voldsomme smerter etterpå. Hovent og ømt og blod i massevis, joda, men absolutt ingen krigssone. Jeg fikk også igjen figuren min ganske umiddelbart (antakelig ikke samme dag som fødselen, men det tenkte jeg overhodet ikke på, så det vet jeg ikke), men melkesprengen kom jo, og rushet med følelser. Er veldig glad for at jeg fikk lov til å tilbringe noen dager i beskyttet atmosfære (sykehuset og hjemme), og slapp å stå i et blitzregn.

Anonymkode: 20c50...3b0

Vet du, etter første var det krigssone. Sydde mange sting og var skikkelig øm. Ubehagelig å sitte men ikke sååå vondt. Likevel var rusen over å bli mamma så stor at alt var supert til tross revne. Og når jeg deler min opplevelse så sier jeg det ikke er fasiten. Jeg var i lykkerus og full av energi. At noen opplever å revne anderledes enn meg skjønner jeg, for meg var det å revne ikke noe å snakke om en gang. 

Synes også kvinner skal få dele av sine opplevelser. Men det må være mulig å dele sine opplevelser uten å skrive «sannheten om en fødsel er en helt annet enn hva den og den (velg selv) viser»

Sannheten for meg er åpenbart en helt annen en hva den er for eksempel for denne kvinnen som skrev et brev til hertuginnen som snart skal føde. 

 

Anonymkode: 53437...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen få som er heldige.

Jeg tenker vi alle kunne tenke oss å høre til i den gruppen! Men faktum er at de fleste ikke har det slik. Da blir det feil når influensere m.fl. poster masse bilder og kommentarer hvor de får det til å virke somom det er slik kvinnekroppen er/skal være. Det blir ødeleggende for flertallet av kvinner som får slike forventninger tredd ned over seg.

Selvfølgelig skal folk snakke pent til deg! Men samtidig må du i denne situasjonen akseptere at om du trekker oppmerksomhet til kroppen din blir det opplevd som skryt. I tillegg skryt av noe du ikke styrer selv. Når man selv vralter rundt med et vrak av en kropp er man nok ikke så romslig for sånt.

Uansett hva det gjelder: Når man selv er heldig og problemfri samtidig som folk omkring en er nedsyltet i problemer, så holder man en lav profil og takker de høyere makter for at man selv slipper slikt. Det er det samme uansett om det dreier seg om penger, helse eller noe tredje.

Jeg synes ikke du kan tillate deg å være fornærmet. 

Anonymkode: 7533a...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror dere har misforstått bittebittelitt altså. Selvsagt er det ingen fasit, selvsagt er ingen like, men det må da være bedre for vordende mammaer og vite hva som kan skje og at alt er greit? De aller fleste er ikke i vanlig gjenge to dager etter fødsel og det tror jeg dere skjønner også? Håper da det... 

Hvorfor er det greit for dere som er heldige å gni det inn for oss som ikke er det? Får dere som har hatt drømmesvangerskap, drømmefødsel og som har drømmekroppen det enda bedre ved å rakke ned på oss som går gjennom masse dritt og som har muffinsmage 4 år etter siste fødsel? Tror dere ikkevi har hatt og har det kjipt nok uten å måtte få beskjed om at vi burde være bedre og flinkere? Men nei, det er jo såklart dere perfekte som det er synd på😳🙄 Fordi det sies at alle har det kjipt og det er jo ikke sant for dere. Det må jo føles fælt å lese slikt midt oppi det perfekte livet. 

Herlighet, det må jo mangle endel mellom øra på dere som mener det er synd på dere som er heldige. Blir faktisk helt matt....

Anonymkode: c565e...243

Men kjære deg. Jeg tipper du er flott med eller uten muffinsmage. Jeg visste det med muffinsmage ville bli tatt ille opp. Jeg siterte bare noe jeg har lest i beskrivelse av hva hverdagen for ekte kvinner etter fødsel er. Jeg bryr meg ikke om mager, rumpe, lår osv. Jeg bryr meg om at folk har det bra og får dekket eget behov. Jeg har følt veldig på det å bli naturlig slank raskt. Jeg har fått kommentarer på at jeg må ikke slanke meg for da mister jeg melka. Jeg har fått kommentarer på at jeg trenger ikke slanke meg tilbake umiddelbart. Jeg kan ikke noe for at jeg er slik. Så etter slike kommentarer fra folk jeg kjenner så stikker det selvsagt litt når det blogges, skrives artikler om hvordan ekte kvinner har det. 

Som jeg sa, du er garantert flott som du er. Du og jeg har begge fått barn, bare det er fantastisk. Jeg skulle bare ønske at kvinner som har født kunne være litt rausere med hverandre. Alt er en konkurranse i dag. 

 

Anonymkode: 53437...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er noen få som er heldige.

Jeg tenker vi alle kunne tenke oss å høre til i den gruppen! Men faktum er at de fleste ikke har det slik. Da blir det feil når influensere m.fl. poster masse bilder og kommentarer hvor de får det til å virke somom det er slik kvinnekroppen er/skal være. Det blir ødeleggende for flertallet av kvinner som får slike forventninger tredd ned over seg.

Selvfølgelig skal folk snakke pent til deg! Men samtidig må du i denne situasjonen akseptere at om du trekker oppmerksomhet til kroppen din blir det opplevd som skryt. I tillegg skryt av noe du ikke styrer selv. Når man selv vralter rundt med et vrak av en kropp er man nok ikke så romslig for sånt.

Uansett hva det gjelder: Når man selv er heldig og problemfri samtidig som folk omkring en er nedsyltet i problemer, så holder man en lav profil og takker de høyere makter for at man selv slipper slikt. Det er det samme uansett om det dreier seg om penger, helse eller noe tredje.

Jeg synes ikke du kan tillate deg å være fornærmet. 

Anonymkode: 7533a...8a6

Jeg har hverken skrytt eller vist meg frem. Men jeg fødte på våren så naturligvis gikk jeg med klær som ikke dekket så mye like etter. 

Fornærmet, jeg er egentlig mest lei nå. Jeg er så lei av «ropingen» som skjer.

Jeg klarer ikke helt å følge deg i hva du mener med å holde en lav profil? Jeg har bare vært meg selv, mener du jeg ikke burde vist at jeg følte meg sprek etter fødsel? Burde jeg ikke sminket meg da vi reiste hjem fra barsel? Burde jeg ikke gått tur med vogn og hund den dagen jeg kom hjem? 

Ellers er jeg enig i at å la seg avbilde i undertøyet to dager etter fødsel er tåpelig. Fokuset bør og skal ligge på babyen. 

Anonymkode: 53437...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du kommer ut av skyttergropa så kan vi kanskje diskutere skikkelig. Når jeg skriver bleierumpe i joggebukser og muffinsmage så kommer dette fra kvinner som rakker ned på sånne som meg. De vil ha retten til å subbe rundt barsel i joggebukser. Og de vil stolt vise frem muffinsmagen på stranda uten å få blikk. 

 

Anonymkode: 53437...5fc

Denne diskusjonen er så dum at tenkte ikke å kommentere. Greier som vanlig ikke å la vær 😜

Kan bare snakke for meg selv.: Ja selvfølgelig vil jeg ha retten til både å subbe og ha på meg joggebukse rett etter fødsel. Flott for dere som får på dere Levis 501 uten stretch på barsel, men behagelig kan det umulig være. 

Videre lurer jeg på hvordan noen greier å unngå bleie etter fødsel. Har dere ikke renselse 😳 eller lar dere bare det gå i trusa slik at dere får på dere levisen? Menskopp kanskje? 😂

(Tar forbehold her om at levis 501 kanskje er utdatert, er snart i bestemoralder, men poenget står.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du kommer ut av skyttergropa så kan vi kanskje diskutere skikkelig. Når jeg skriver bleierumpe i joggebukser og muffinsmage så kommer dette fra kvinner som rakker ned på sånne som meg. De vil ha retten til å subbe rundt på barsel i joggebukser. Og de vil stolt vise frem muffinsmagen på stranda uten å få blikk. 

Jeg har sagt gjentatte ganger i denne tråden at jeg synes alle kvinners forskjellige behov skal respekteres. Jeg rakker ikke ned på noen, jeg sier jeg er lei av å bli fortalt at slik ser ikke virkeligheten ut etter en fødsel. 

Jeg kunne jo skrevet et innlegg at nå må faen meg kvinner skjerpe seg. At kvinner har født siden tidenes morgen og at det slettes ikke er en bragd. Videre kunne jeg sagt de får se å komme seg på beina og være til nytte. Selv var jeg oppe og gikk to timer etter fødsel. Dét hadde vært å rakke ned på andre kvinner. 

Jeg ber om at kvinner tenker litt lengre enn sitt sønderrevnede underliv og innse at kvinner er forskjellig. Synes du virkelig det er for mye forlangt? Eller skal jeg bare bli med på denne greia som går i sosiale medier nå? Det handler liksom om kvinnefrigjøring å fortelle hvordan en EKTE kvinne ser ut under klærne. Har du null strekkmerker og flat mage er du ikke ekte. Og Gud forby om du viser deg frem i noe sexy. 

Anonymkode: 53437...5fc

Hjelpes, du er Tenker utifra tråden å dømme helt likt som de du prøver å henge ut i tråden. Du skriver: De vil ha retten til å subbe rundt i bleierompe og joggebukser,og stolt vise frem muffinsmagen på stranden. Og for all del, de kan være så stolte de bare vil av kroppen sin, og det kan du også. Jeg tror du bør jobbe litt med hvordan du ordlegger deg, for du klarer ikke få frem meningen din uten å gjøre nettopp det samme mot de med muffinsmage og bleierompe gjør mot deg, etter din mening.... 

Anonymkode: 7a509...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver ☺️

Med nummer en var jeg et vrak. Stor fødselsskade og hardangersøm herfra til månen gjorde gangen vraltene, sitting grusomt og vide bukser et must. Lite søvn og påfølgende varseldepresjon. 

Med nummer to ble han født i fred og ro hjemme, jeg var i knallform en time senere, og neste morgen var vi alle på lekeplassen med storebroren (minsten lå dypt nede i vognen). 

Vi var på sykehuset etter 48t for sjekk hos barnelege. Da er jeg sminket, håret satt opp og normalt trange jeans. Det var nesten så jeg fikk stygge blikk av de som dubbet rundt i up and go voksenstr og sykehusskjorter, med mørke ringer under øynene. Men altså, jeg kan da ikke la være å sminke meg i solidaritet heller? 

Jeg er liten og nett. Går opp 20kg som gravid, og ned 21 innen 6mnd. Gjør ikke noe for det, det bare er sånn. 

-Men jeg skal nesten skamme meg fordi formen var så fin med nummer to? Pft, tøys og tull, sier jeg. Folk må slutte å stikke nesen sin der de ikke hører hjemme :) INGEN vet hva som ligger under overflaten. Kanskje ulmer en barseldepresjon, kanskje en tarmsykdom gjør deg slank, kanskje dette var den ene dagen man orket å stelle seg litt ekstra før man gikk ut. Ikke glem det, folkens. 

Anonymkode: fa809...377

Med stor fødselsskade og mange sting er det virkelig rart at at du fikk lov og ikke minst ville føde hjemme. Det høres ganske uansvarlig ut å ha en hjemmefødsel etter en slik fødsel. I tillegg er det trist at du ikke kan gi den lille nyfødte tid sammen med mor, men haster i gang med livet og skal vise han fram på en lekeplass (jada han lå dypt nede i vogna, men var nok noen som skulle se.)

 

å nei, jeg er ikke misunnelig. Har hatt drømmefødsler og fått kroppen tilbake raskt. Men jeg har likevel brukt tid på den nyfødte og har ikke hatt behov for å vise oss fram.

Anonymkode: 3a9a3...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 3 forskjellige svangerskap og fødsler.

Nr 1 fint svangerskap og jobbet hele veien.fødsel varte 9 timer og jeg fikk ruptur og gikk på smertestillende i 14 dager etter fødsel . Gikk ikke mye tur kan du si. Raste ned i kilo, men det var pga fødselsdepresjon og skrike baby.

nr 2 var svangerskap fra helvette . Var sykemeldt omtrent fra start til slutt. Fødsel varte 6 timer og fikk kun et pyntesting. Var på shoppingsentre 3 dager etter fødsel.Denne gangen la keg på meg masse i barsel og perm da jeg fikk sovebaby😂 ble lat, men var lykkelig.

Nr 3 hadde jeg verdens beste svangerskap .. hadde ikke en eneste sykedag. Fødsel varte kun 30 min og til tross for at jeg måtte sy var fysikken kjempe bra... fikk kolikk baby denne gangen og. Kiloene går sakte men sikkert av. Men ingen tvil om at kroppen bærer preg av 3 svangerskap/fødsler og ammepupper.

konklusjon: Vi og kroppene våre er forskjellige. Jeg har hatt begge erfaringer og kan ha ekte sympati med de det ikke går så lekende lett med.. 

Normalen er jo gjennomsnittet .. og gjennomsnittet er ikke i jeansen dagen etter fødsel. Og det kan være greit å påpeke. Du skal klart ikke skamme deg for å være i fin form før og etter fødsel. Men normalen er gjennomsnittet. Noen er over og noen er under.

trur ikke folk prøver å «shame» deg, men de snakker ut i fra de flestes erfaringer :) (snittet).

har selv et par venner som var i jeansen rett etter fødsel :) ingen av dem har jobbet for det og føler seg svært heldige. For man vet at det virkelig ikke trenger å være sånn 😅

Du skal kose deg med kroppen din og nyte at ting har gått lekende lett. Men at det er like «normalt» som de som vaser i bleie i 14 dager, muffin mage og amme pupper er jeg kanskje litt uenig med deg i :) 

Anonymkode: 5ebcd...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...