Gå til innhold

Inspirert - dere som ‘aldri ser på NRK’


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken kunnskap og informasjon er det du mener man går glipp av ved å ikke bruke Nrk?

Anonymkode: e0182...9f1

 

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men mitt spørsmål kan du ikke svare på?

Anonymkode: e0182...9f1

Beklager, jeg misset spørsmålet ditt. 

Jeg mener at NRK er i særstilling når det gjelder debatter og dokumentarer om nasjonale interesser, politikk og samfunnsvitenskap. Jeg mener at de er den aktøren som gir best og mest nøytral informasjon om dette. 

Jeg er nysgjerrig på hvordan de som aldri ser en debatt eller nyhetssending på NRK får sin informasjon fra. Tv2? 

Jeg leser mange avsier, både norske og utenlandske, likevel føler jeg at jeg lærer mest og best ved å høre hva f.eks politikere sier personlig uten å få det referert av en journalist. 

Hi

Anonymkode: c2bda...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spør igjen: dere som mener at NRK kun bedriver propaganda - kan dere underbygge den påstanden?

Anonymkode: 45cae...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Debatter finnes på BBC og andre kanaler som ikke driver propaganda slik NRK gjør. Dokumentarer finnes på Discovery, BBC og lignende kanaler. Venstrevridde nyheter fra NRK er ikke interessant.

Anonymkode: cb515...e32

Vi må regne med at alle distributører sender innhold påvirket av eierenes interesser. Jeg er ikke enig i at NRK er så voldsomt venstrevridd, men de eies av den norske stat og er selvfølgelig påvirket av det. 

Problemet er at alle andre kanaler også er påvirket av hvem som eier dem. Hverken BBC eller Discovery er heller "nøytrale" noe mer enn det NRK er. De er bare påvirket i en litt annen rettning og påvirket av en lirr annen kultur. Det kan derfor være lurt å utsette seg selv for flere typer mediedistributører.

Den store fordelen med NRK er at de er fokusert mot norske forhold. Ettersom jeg bor i norge er det viktigere for meg å være oppdatert på hva som skjeri norsk skolepolitikk eller med politireformen i Norge enn tilsvarende i Sveits eller Mosambik. For å få god informasjon om nasjonale og lokale forhold trenger jeg en norsk kanal.

Anonymkode: 154b2...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Beklager, jeg misset spørsmålet ditt. 

Jeg mener at NRK er i særstilling når det gjelder debatter og dokumentarer om nasjonale interesser, politikk og samfunnsvitenskap. Jeg mener at de er den aktøren som gir best og mest nøytral informasjon om dette. 

Jeg er nysgjerrig på hvordan de som aldri ser en debatt eller nyhetssending på NRK får sin informasjon fra. Tv2? 

Jeg leser mange avsier, både norske og utenlandske, likevel føler jeg at jeg lærer mest og best ved å høre hva f.eks politikere sier personlig uten å få det referert av en journalist. 

Hi

Anonymkode: c2bda...945

Jeg skjønner ikke helt hva slags informasjon du mener, kan du være litt mer konkret?

Anonymkode: e0182...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt hva slags informasjon du mener, kan du være litt mer konkret?

Anonymkode: e0182...9f1

Du kan ta direktesendinger fra Stortinget eller et program som "Språkteigen" for å ta noe. 

Jeg finner sjelden gode tvdebatter om typise norske forhold andre steder enn nrk. Avisene har litt, men de er som regel mer senasjonspregede og går ofte ikke så mye i dybden.

Anonymkode: 154b2...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel mer urovekkende at du ikke kan svare. 😱

Anonymkode: aa9e9...c83

😂 Du greier virkelig ikke tenke deg til det? Helt seriøst? Du tror all kunnskap man får er via NRK? Virkelig? Nå troller du fælt!

Anonymkode: 34d8c...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ta direktesendinger fra Stortinget eller et program som "Språkteigen" for å ta noe. 

Jeg finner sjelden gode tvdebatter om typise norske forhold andre steder enn nrk. Avisene har litt, men de er som regel mer senasjonspregede og går ofte ikke så mye i dybden.

Anonymkode: 154b2...9a4

Jeg er ikke så politisk engasjert at jeg hadde sett på direktesendinger fra Sortinget uansett. Ser ikke så ofte på debatter, men det hender. Språkteigen vet jeg ikke hva er for et program.

Anonymkode: e0182...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har aldri hørt en podcast

2. Hater sport, så det ser jeg ikke.

3. Nei, jeg ser ikke debattprogrammer, synes det er meningsløst. Foretrekker å lese.

4. Ser gjerne dokumentarer, men ikke på direktesendt tv, og ikke på nrk.

5. Hører ikke på radio, av lyd foretrekker jeg spotify, hvor jeg bestemmer selv hva som spilles.

6. Ser ikke på andre tv-kanaler heller.

7. Leser ikke nrk sine nettaviser, men mange andre.

8. Bruker ikke værvarsel.

9. Har andre ting å gjøre i julen, enn å sitte forann tv'en.

10. Foretrekker å velge filmer og serier selv, så ser kun på netflix/ hbo.

 

Men...vi har tv, og de andre i familien bruker dette. 

 

 

Anonymkode: 66b15...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke så politisk engasjert at jeg hadde sett på direktesendinger fra Sortinget uansett. Ser ikke så ofte på debatter, men det hender. Språkteigen vet jeg ikke hva er for et program.

Anonymkode: e0182...9f1

Språkteigen er et radioprogram/podkast om norsk språk.

Hvordan holder du deg oppdatert på norsk politikk?

Anonymkode: 154b2...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Språkteigen er et radioprogram/podkast om norsk språk.

Hvordan holder du deg oppdatert på norsk politikk?

Anonymkode: 154b2...9a4

Da kan jeg si at språkteigen hadde jeg aldri brukt tiden min på. Jeg leser aviser, ser på andre tv-kanaler, søker på nett. Jeg skjønner ikke hvorfor du tror at informasjon bare finnes på Nrk

Anonymkode: e0182...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da kan jeg si at språkteigen hadde jeg aldri brukt tiden min på. Jeg leser aviser, ser på andre tv-kanaler, søker på nett. Jeg skjønner ikke hvorfor du tror at informasjon bare finnes på Nrk

Anonymkode: e0182...9f1

Jeg tror ikke infprmasjon bare finnes der, men jeg mener det er den beste distributøren vi har om ting som er spessielt viktige for oss som bor i Norge på samme måte som BBC er viktig i Storbritania.

Anonymkode: 154b2...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på NRK kun på julaften. Ellers i året så ser jeg ikke på det. Når jeg skal zappe gjennom kanalene så er jeg ikke innom 1-3 som er NRK-kanalene. Starter alltid på nr 4 som er tv2. 

Sønnen bruker vel nrk super innimellom. 

Anonymkode: fb56e...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😂 Du greier virkelig ikke tenke deg til det? Helt seriøst? Du tror all kunnskap man får er via NRK? Virkelig? Nå troller du fælt!

Anonymkode: 34d8c...ea6

Kjære vene, jeg spør jo fordi jeg er nysgjerrig, da! Kanskje jeg også kan få noen tips? 

Selv bruker jeg NRK og en hel rekke andre informasjonskanaler, mange norske aviser, noen utenlandske, bl.a. TV2 av andre norske tv-kanaler, videre bl.a. BBC, Discovery, svensk og dansk allmenkringkaster, og flere andre kilder. NRK er en viktig brikke i dette, men langt fra den eneste. 

Hvilke kilder bruker du? 

Anonymkode: aa9e9...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke infprmasjon bare finnes der, men jeg mener det er den beste distributøren vi har om ting som er spessielt viktige for oss som bor i Norge på samme måte som BBC er viktig i Storbritania.

Anonymkode: 154b2...9a4

Kankje den er det, ikke vet jeg. Men jeg finner den informasjonen jeg trenger andre steder. Det å ikke bruke Nrk er ikke et aktivt valg, det har bare blitt sånn siden det ikke er noe særlig som trekker meg dit. Det har jo med interesser å gjøre, og det må jo være greit at man er forskjellige på det området.

Anonymkode: e0182...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kankje den er det, ikke vet jeg. Men jeg finner den informasjonen jeg trenger andre steder. Det å ikke bruke Nrk er ikke et aktivt valg, det har bare blitt sånn siden det ikke er noe særlig som trekker meg dit. Det har jo med interesser å gjøre, og det må jo være greit at man er forskjellige på det området.

Anonymkode: e0182...9f1

Jeg er enig til en viss grad. Det kan godt hende du klarer å holde deg godt oppdatert med andre kilder, men jeg synes ikke det er greit at noen velger bort seriøse nyheter og ikke gidder å følge med i det som sljer i eget land. Jeg mener ikke at alle interesser er like verdifulle.

Anonymkode: 154b2...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er veldig, veldig få som ikke er innom nrk mst en gang i uka. Det finnes det statistikk på.

85% av befolkningen ser nrk på tv på en vanlig dag. De aller fleste er innom yr nå og da og så godt som alle barn i norge har et frhold til nrk super.

https://www.nrk.no/aarsrapport/2017/statistikk-_-arsrapport-2017-1.14000945

Anonymkode: 154b2...9a4

Jeg er en av de 15%-ene. De eneste gangene jeg er innom NRK er på lillejulaften og julaften, samt noen få ganger på jobb for å vise passende dokumentarer (er lærer i VGS).  Ellers aldri, faktisk. Vi har ikke en gang vanlig TV, bare strømmer. Barna også.

Anonymkode: ea1da...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser aldri på NRK. Det er ikke alle som vil se noe "med substans" når de ser på tv. Jeg ser på tv for underholdningens skyld og for å slappe av. Hvis jeg vil ha noe med substans leser jeg en bok eller artikler på nettet. Og jeg underholdes ikke kun av TV, men av pc. mobil, bøker, barna mine, familie, venner, aktiviteter osv. 

 

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig til en viss grad. Det kan godt hende du klarer å holde deg godt oppdatert med andre kilder, men jeg synes ikke det er greit at noen velger bort seriøse nyheter og ikke gidder å følge med i det som sljer i eget land. Jeg mener ikke at alle interesser er like verdifulle.

Anonymkode: 154b2...9a4

Så fordi jeg ikke ser på Nrk, så er jeg en som ikke gidder å følge med? Wow, du er veldig dømmende og sneversynt. Du har bare bestemt deg for at hvis man ikke ser på Nrk, så får man ikke med seg seriøse nyheter og viktige ting som skjer i landet. Jeg rister bare på hodet av deg Og hva du synes er greit eller ikke om mine tv-vaner er meg helt likegyldig. Jeg dømmer ingen andre for det de ser eller ikke ser på. Hvorfor gjør du det?

Anonymkode: e0182...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Pobie skrev:

Jeg ser aldri på NRK. Det er ikke alle som vil se noe "med substans" når de ser på tv. Jeg ser på tv for underholdningens skyld og for å slappe av. Hvis jeg vil ha noe med substans leser jeg en bok eller artikler på nettet. Og jeg underholdes ikke kun av TV, men av pc. mobil, bøker, barna mine, familie, venner, aktiviteter osv. 

 

Men hvor får du nyhetene fra? Kun nettaviser?

Dette er ikke kritikk, bare nysgjerrighet. 

Hi

Anonymkode: c2bda...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Språkteigen er et radioprogram/podkast om norsk språk.

Hvordan holder du deg oppdatert på norsk politikk?

Anonymkode: 154b2...9a4

Men seriøst? Vet du ikke at det finnes andre TV kanaler? Og nettaviser osv? Jeg blir skremt av slike NRK fanatikere som er så lite oppdatert...

Anonymkode: 34d8c...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke infprmasjon bare finnes der, men jeg mener det er den beste distributøren vi har om ting som er spessielt viktige for oss som bor i Norge på samme måte som BBC er viktig i Storbritania.

Anonymkode: 154b2...9a4

Du mener ja. Ikke alle mener det...

Anonymkode: 34d8c...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig til en viss grad. Det kan godt hende du klarer å holde deg godt oppdatert med andre kilder, men jeg synes ikke det er greit at noen velger bort seriøse nyheter og ikke gidder å følge med i det som sljer i eget land. Jeg mener ikke at alle interesser er like verdifulle.

Anonymkode: 154b2...9a4

Du mener at feks TV2 nyhetene er søppel? Tydelig at du mener bare dine interesser er verdifulle ja. Det trenger du ikke si. Jeg tror ikke engang at du filtrerer informasjonen du får heller jeg, men tror alt du hører på o hellige NRK er sannheten, helt uten å måtte bruke eget hode til å tenke. Fryktelig skummelt!

Anonymkode: 34d8c...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvor får du nyhetene fra? Kun nettaviser?

Dette er ikke kritikk, bare nysgjerrighet. 

Hi

Anonymkode: c2bda...945

Du bør komme deg ut fra under den steinen snart, det finnes en hel verden her ute!

Anonymkode: 34d8c...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så fordi jeg ikke ser på Nrk, så er jeg en som ikke gidder å følge med? Wow, du er veldig dømmende og sneversynt. Du har bare bestemt deg for at hvis man ikke ser på Nrk, så får man ikke med seg seriøse nyheter og viktige ting som skjer i landet. Jeg rister bare på hodet av deg Og hva du synes er greit eller ikke om mine tv-vaner er meg helt likegyldig. Jeg dømmer ingen andre for det de ser eller ikke ser på. Hvorfor gjør du det?

Anonymkode: e0182...9f1

Prøv å lese hva jeg faktisk skriver. Her tillegger du meg meninger jeg ikke har ytret.

Anonymkode: 154b2...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mener at feks TV2 nyhetene er søppel? Tydelig at du mener bare dine interesser er verdifulle ja. Det trenger du ikke si. Jeg tror ikke engang at du filtrerer informasjonen du får heller jeg, men tror alt du hører på o hellige NRK er sannheten, helt uten å måtte bruke eget hode til å tenke. Fryktelig skummelt!

Anonymkode: 34d8c...ea6

Nei, jeg mener ikke tv2 sine nyheter er søppel, men jeg mener at bare TV2 blir for ensidig og lite variert som eneste tvkanal for å holde seg oppdatert på det som foregår her i landet. Kanalen er etter min mening alt for tabloid som hovedkilde til nyheter og har for få seriøse debattprogramer.

Anonymkode: 154b2...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...