Gå til innhold

Jeg teller kcal, men har så sinnsykt søtsug :(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Å det har gjort at jeg da har sprukket idag og igår😔 Spist søtsaker og mer mat generelt.. har dårlig samvittighet. Jeg har nettopp startet med det, å har faktisk gått ned ganske raskt. Fra ca : 81 kg til 77. I forbigårs viste vekt 76,6. Men så var det dette søtsuget da.. hva kan jeg gjøre for å bli kvitt det? Er det dumt å drikke Pepsi Max mot det? Da tenker jeg det kommer til å bli to boks med Pepsi Max hver dag....

mannen spiser mye sjokolade, kjeks, ++ så blir veldig fristet når jeg ser han også spise søtsaker 😢 noen tips?

Anonymkode: fa039...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pepsi Max gir mer søtsug for mange, så det ville jeg droppet. Mitt beste tips er å sørge for stabilt blodsukker. Prøv å inkludere nok proteiner og godt fett i hvert måltid (men vær obs på kcal, du trenger mindre porsjoner når du har mer fett i maten). Noen mandler sammen med eplet, litt avokado i salaten, litt olivenolje på grønnsakene, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg fram med Pepsien om det hjelper eller øker søtsuget. Ellers kan jeg anbefale skyr. Fettfri og sukkerfri og den luftige er som å spise mousse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkererstatninger kan og trigge søtsuget, jeg ville holdt meg unna alt av sukker og sukkererstatninger var jeg deg. Du holder søtsuget ved like når du mater det litt og litt.

Anonymkode: bb28c...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk Pepsi max med god samvittighet, det påvirker på ingen måte blodsukkeret, og inneholder nesten ingen kalorier. Spis mer frukt, bær og grønnsaker (mye mer!).

Jeg synes det hjelper å lage plass til litt sjokolade i matplanen. Du kan spise 25 g Fruktnøtt for rundt 130 kcal. Passer fint til kaffen etter middag 😊 

Anonymkode: e8e85...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Prøv deg fram med Pepsien om det hjelper eller øker søtsuget. Ellers kan jeg anbefale skyr. Fettfri og sukkerfri og den luftige er som å spise mousse. 

Takk for tips, skal prøve meg fram. Drikker ellers ikke Pepsi Max. Skyr elsker jeg, men synes ikke den demper søtsuget...

Anonymkode: fa039...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Drikk Pepsi max med god samvittighet, det påvirker på ingen måte blodsukkeret, og inneholder nesten ingen kalorier. Spis mer frukt, bær og grønnsaker (mye mer!).

Jeg synes det hjelper å lage plass til litt sjokolade i matplanen. Du kan spise 25 g Fruktnøtt for rundt 130 kcal. Passer fint til kaffen etter middag 😊 

Anonymkode: e8e85...cdc

Takk ☺️ skal prøve meg fram. Mener du sjokoladen fra freia med fruktnøtt?:)

Anonymkode: fa039...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Takk ☺️ skal prøve meg fram. Mener du sjokoladen fra freia med fruktnøtt?:)

Anonymkode: fa039...497

Du sliter med søysug, men du vil fortsette å fore det. Hvorfor det? Kutt alt ut, så forsvinner søtsuget ganske fort

Anonymkode: bb28c...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du sliter med søysug, men du vil fortsette å fore det. Hvorfor det? Kutt alt ut, så forsvinner søtsuget ganske fort

Anonymkode: bb28c...a38

Hvor lang tid skal det ta før søtsuget forsvinner da? Jeg har kuttet det ut i over tre uker

Anonymkode: fa039...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor lang tid skal det ta før søtsuget forsvinner da? Jeg har kuttet det ut i over tre uker

Anonymkode: fa039...497

Hva har du spist de tre ukene, da?

Hvis du ellers har et kosthold som vil gi deg ubalanser i blodsukkeret så vil sukkersuget bare fortsette, selv om du teller kalorier.

Anonymkode: f7989...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk ☺️ skal prøve meg fram. Mener du sjokoladen fra freia med fruktnøtt?:)

Anonymkode: fa039...497

Jeg liker Freia Fruktnøtt, ja. Men du velger jo selv hva du vil ha. En vaffel med brunost eller en donut, det spiller ingen rolle.

Jeg antar du teller kalorier fordi du vil ned i vekt. Jeg antar videre at du ønsker å holde denne vekta etter at du har nådd målet ditt. Det er altså snakk om varig livsstilsendring. Å skulle fullstendig kutte ut sjokolade/donut/vafler/whatever fra kostholdet er i alle sammenhenger urealistisk og ikke noe du greier å fortsette med over tid.

For å oppnå en varig endring må du gjøre tilpasninger du kan leve med i lengden. Ingen gode kostplaner har nulltoleranse. Livet er ikke lineært, og det er heller ikke kosthold.

Hold deg i aktivitet, spis mer frukt, grønt og bær, og tillat deg å spise litt sjokolade innimellom. Du må se på kaloriunderskudd over tid! 

Anonymkode: e8e85...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva har du spist de tre ukene, da?

Hvis du ellers har et kosthold som vil gi deg ubalanser i blodsukkeret så vil sukkersuget bare fortsette, selv om du teller kalorier.

Anonymkode: f7989...7c9

Knekkebrød, egg, masse salat, grønnsaker generelt, fruktsalat, søtpotet, kylling/kalkun pålegg, biff, smothie for å nevne noen.. men jeg har pcos vet ikke om det kan ha noe med søtsuget 

Anonymkode: fa039...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg teller kalorier har jeg en juksedag. En dag i uken har jeg mulighet til å spise hva jeg vil mellom kl 17-21. Det hjelper meg for jeg vet den dagen kommer hver uke hvor jeg kan droppe alt mad. 

Anonymkode: 71998...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg liker Freia Fruktnøtt, ja. Men du velger jo selv hva du vil ha. En vaffel med brunost eller en donut, det spiller ingen rolle.

Jeg antar du teller kalorier fordi du vil ned i vekt. Jeg antar videre at du ønsker å holde denne vekta etter at du har nådd målet ditt. Det er altså snakk om varig livsstilsendring. Å skulle fullstendig kutte ut sjokolade/donut/vafler/whatever fra kostholdet er i alle sammenhenger urealistisk og ikke noe du greier å fortsette med over tid.

For å oppnå en varig endring må du gjøre tilpasninger du kan leve med i lengden. Ingen gode kostplaner har nulltoleranse. Livet er ikke lineært, og det er heller ikke kosthold.

Hold deg i aktivitet, spis mer frukt, grønt og bær, og tillat deg å spise litt sjokolade innimellom. Du må se på kaloriunderskudd over tid! 

Anonymkode: e8e85...cdc

Jeg er enig med deg, samme sa min mor. At det er urealistisk å droppe alt det «gode» på en gang. Men jeg vil så innmari ned i vekt, å det fort.    Men ja, må prøve å tenke langsiktig...

Anonymkode: fa039...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg teller kalorier har jeg en juksedag. En dag i uken har jeg mulighet til å spise hva jeg vil mellom kl 17-21. Det hjelper meg for jeg vet den dagen kommer hver uke hvor jeg kan droppe alt mad. 

Anonymkode: 71998...9a4

Det var smart, hva spiser du å drikker da?:)

Anonymkode: fa039...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var smart, hva spiser du å drikker da?:)

Anonymkode: fa039...497

Akkurat det jeg vil. Pizza, godteri, brus, is, kake eller annet jeg vil ha. Tar det jeg har lyst på og så mye jeg vil. Etter noen uker på kaloritelling orker jeg nesten ingenting på juksedagen uten å bli skikkelig kvalm og uvel, men det er bare fint. Det hjelper veldig i starten å vite om dagen. 

Anonymkode: 71998...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat det jeg vil. Pizza, godteri, brus, is, kake eller annet jeg vil ha. Tar det jeg har lyst på og så mye jeg vil. Etter noen uker på kaloritelling orker jeg nesten ingenting på juksedagen uten å bli skikkelig kvalm og uvel, men det er bare fint. Det hjelper veldig i starten å vite om dagen. 

Anonymkode: 71998...9a4

Det  gjør jeg også. Det er mye lettere å være flink på onsdag nårdu vet atdu kan spise så mye du vil av det du har lyst på på lørdag enn om du vet du må vente et år.

Anonymkode: 61003...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig med deg, samme sa min mor. At det er urealistisk å droppe alt det «gode» på en gang. Men jeg vil så innmari ned i vekt, å det fort.    Men ja, må prøve å tenke langsiktig...

Anonymkode: fa039...497

Ja, det kommer ikke til å skje. Slutt å lete etter quick fixes. Det finnes ikke!

Anonymkode: e8e85...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt/bær med vaniljekesam. 

Te med honning.

1 kopp kakao laget på kakaopulver og lettmelk.

Sukkerfri gelé.

Sukkerfrie pastiller.

Bakte epler med kanel, eller epler stekt i litt lønnesirup som karamelliserer seg. 

Banan bakt i ovn med litt ingefærpulver og lønnesirup.

Sukkerfri saftis.

Sukkerfri yoghurt med bær oppi.

Sukkerfri brus. 

Oppkuttet frukt.

Ofte har jeg søtsug fordi jeg kjeder meg, og har lyst å knaske på noe. Nå har jeg alltid en boks i kjøleskapet med oppkuttede gulrøtter i vann. Alltid ferske og gode. Det dekker behovet når jeg vil småspise foran TV. 

Anonymkode: 4a9b6...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig med deg, samme sa min mor. At det er urealistisk å droppe alt det «gode» på en gang. Men jeg vil så innmari ned i vekt, å det fort.    Men ja, må prøve å tenke langsiktig...

Anonymkode: fa039...497

Det fubgerer for meg. har ikke noe søtsug eller godtesug i det hele tatt.

Anonymkode: bb28c...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pepsi Max

te med suketter 

mocha frappe laget i blender med espresso, suketter, isbiter og litt lettmelk

friske eller frosne bær (spises som de er eller kjører dem til «syltetøy» og har over kesam eller yoghurt, eller lager smoothie med kalorifri saft)

Eple kuttet i tynne skiver med kaneldryss på

varm kakao laget av lettmelk, bakekakao og suketter. Varmes i melkeskummer for perfekt «konsistens»

Det er mange «godbiter» som demper søtsug uten å velte kaloriregnskapet. Jeg forsøker å velge disse fremfor sjokolade, men det hender jeg går på en «planlagt smell» i helgen.

 

Anonymkode: 451e8...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yt proteinpudding med sjokolade er god:) demper suget, samme med byggrynsgrøt boks fra butikken eller havrelapper laget med cottage cheese og sukkerfritt syltetøy😍

Anonymkode: 0ed9f...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spiser jeg når jeg får lyst på snop:

Gele med 0  kalorier

skumboller (mektig, men med forholdsvis lite kalorier)

bær med sukkerfri vaniljesaus eller vaniljekesam

lettis

 

Anonymkode: cc73a...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...