Gå til innhold

Er det noen gang OK å kommentere folks vekt og spisevaner?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Gadd ikke lese alt dette. Teskje porsjoner er nok ikke din sterke side.

Anonymkode: c91ea...b5b

Da er det ikke rart at du ikke skjønner, når du ikke evner å lese det hun skriver engang

Anonymkode: ec92b...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er du som ikke vil forstå, for innlegget hennes er klart og tydelig

Anonymkode: ec92b...5ac

Nei, hun sier både ja og nei. Det er ikke tydelig. Men det er tydelig hun har problemer med overvekten sin. STORE problemer...

Anonymkode: c91ea...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er det ikke rart at du ikke skjønner, når du ikke evner å lese det hun skriver engang

Anonymkode: ec92b...5ac

Evner? Jeg sovner av det. Hun gjentar seg selv til det kjedsommelige.

Anonymkode: c91ea...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er det ikke rart at du ikke skjønner, når du ikke evner å lese det hun skriver engang

Anonymkode: ec92b...5ac

Kunsten å være kort og konsis er undervurdert. Men det er kanskje for folk med litt selvbeherskelse?

Anonymkode: c91ea...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

La meg prøve med en tesje. Den første gangen du kommenterer innlegget mitt skriver du at jeg skjønner at det er kul umulig for folk å vite når jeg vil de skal blåse det bort, og når jeg vil ha sympati og snakke om det. Jeg svarer deg at jeg ikke skjønner at det er så vanskelig, og ber deg lese en gang til. Grunnen til at jeg ber deg lese en gang til, er at du legger ord i munnen på meg. Det ikke noe min kommentar om at jeg på noe tidspunkt ønsker at folk skal blåse dette vekk. Jeg sier derimot at jeg ønsker at folk IKKE skal blåse det vekk. Det vil si at du ut fra det jeg skriver bør kune forstå når jeg ønsker at folk skal blåse det vekk. Svaret på det er aldri. En person med normal leseforståelse burde klare å forstå dette uten å få det forklart.

Nå antar jeg at grunnen til at du synes dette er så vanskelig, må være at selv om jeg ikke ønsker at problemet skal blåses bort, så ønsker jeg likevel ikke at folk skal bestemme seg for å "fikse" meg på eget initiativ. Dette antar jeg, fordi det er det eneste jeg sier om at jeg ikke alltid til ønsker å snakke om dette, og jeg kan dermed ikke forstå at det er noe annet i mitt innlegg som kan vris til at jeg på noe tidspnkt ønsker problemet blåst vekk. Likevel er det en vesentlig forskjell på det å blåse vekk et problem, og det å unnlate å påpeke det i tide og utide. Hvis du ikke klarer å se den forskjellen t,ror jeg det må være noe allvorlig i veien med begrepsapparatet ditt.

Da jeg ba deg lese det en gang til, svarte du med å spørre om jeg mente at folk skulle lese tankene mine for å skjønne når det er greit å snake om min overvekt, før du foralte meg at sånne som meg er slitsome, fordi uansett hva andre gjør så blir det feil, og jeg mener visst at det er sååå lett å skjønne. Jeg fortsetter med tesjeen min: Jeg har ikke bett hverken deg, eller noen andre, om å lese tankene mine. Jeg har bett deg lese det jeg skrev omigjen, og jeg mener at det burde være lett å vite hva jeg mener når man har lest det. Jeg forventer ikke at alle mennesker rundt meg kan lese tankene mine. Jeg har aldri på noe som helst tidspunkt sagt at det er lett for folk rundt meg å vite hva jeg tenker. Jeg har sagt at det burde være lett for deg å vite hva jeg mener, fordi jeg har skrevet det ned, og du har lest det.

Når det gjelder når det at jeg ikke ønsker at noen skal snakke om min personlige overvekt uten at jeg selv har åpnet for det, så har jeg aldri opplevd at noen har gjort det. Jeg antar det er fordi jeg omgås mennesker som kan forholde seg til normal folkesikk. Likevel har jeg i denne tråden uttrykt at det er noe jeg ikke hadde ønsket, fordi Hi lurer på om det er noe det er greit å gjøre i forhold til His kollega. Jeg mener at svaret er nei, og har derfor formidlet det til Hi. Samtidig sa jeg noe om at jeg ikke liker at det blir blåst bort. Det er ikke uvanlig at det skjer at det blir blåst bort, jeg kom med et parr eksempler i det første innlegget mitt. Jeg liker ikke at det blir blåst bort på den måten, det oppleves ikke godt. Men jeg skjønner jo at folk ikke blåser det bort for å være stygge med meg. Jeg tror heller de gjør det i en misforstått omsorg, fordi de håper det vil få meg til å føle meg bedre. Jeg har aldri, som du påstår, ment at dette burde være sååå lett å skjønne. Jeg har tvertimot forståelse for at dette er vanskelig, og selvom jeg ikke liker at det blir blåst bort, er det heller ikke noe jeg tar meg direkte nær av.

Den siste kommentaren din til meg er at jeg bør lese omigjen, og åpne for at jeg kanskje uttrykker meg tvetydig, før du smeller på med litt ironi, der du hevder at jeg neppe gjør noe feil. Jeg gjør ofte feil jeg, men nå har jeg, før jeg skrev dette svaret, lest det originale innlegget mitt omigjen flere ganger, og kan virkelig ikke se hvor det er tvetydig.Jeg regisrerer også at det originale innlegget mitt er det innlegget i tråden som har fått flest tommler opp, samt at en anonym bruker som har sitert det og sagt at det er godt skrevet , også har fått et par tommler opp. Jeg antar at det betyr at det finnes en del mennesker som klarer å lese det jeg skriver uten å bli så forvirret som du ble.

Anonymkode: da1fb...70b

Ikke bruk tida på å krangle med denne anonyme. Vedkommende leser ikke hva du skriver/har problemer med overvektige/whatever. Det er ikke vanskelig å skjønne hva du mener og du høres ikje vanskelig ut. Jeg var en av de som ga deg tommel opp. Jeg skrev også et innlegg før deg om at jeg har en overvektig kollega. Og da mener jeg overvektig som i helseskadelig. Hun er aldri syk.

Jeg har null problem med å forholde meg til henne, behandler henne akkurat slik du skisserer i det første innlegget ditt. Selvfølgelig bringer jeg ikke overvekten hennes på bane, det gjør ingen av oss faste som jobber med henne.Vi er da normalt utrustet med sosiale evner og folkeskikk. 

EN gang har jeg opplevd at overvekten hennes ble påtalt av en kollega. Det var oss tre til stede, kollegaen dro opp et ukeblad og viste henne et oppslag om en kvinne som hadde slanket bort en umasse kg. «Sånn kan du også gjøre». Det var dødspinlig og helt feil. Men denne dama har alvorlige problemer med samhandling med andre, hun er inne til samtaler med sjefer pga væremåten sin titt og ofte. Det er noe alvorlig feil med henne. Er nok noe feil med den anonyme du diskuterer med her også, hvis hun da ikke bare troller....

Nei, slapp av, alle normale her inne skjønner hvordan du vil bli behandlet. Det er ikke noe problem i det hele tatt.

Anonymkode: c461b...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Betyr dette at man heller ikke kan fortelle folk at det er dårlig for helsa å røyke, og/eller oppfordre dem til å slutte?

Anonymkode: 70e9a...cb9

Jepp!

Alle voksne i dag vet hva røyking gjør med kroppen. De slutter ikke fordi du plutselig får den geniale ide å fortelle dem det. Men ønsker de selv å slutte kan du trå til og støtte!

Anonymkode: daaf8...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke bruk tida på å krangle med denne anonyme. Vedkommende leser ikke hva du skriver/har problemer med overvektige/whatever. Det er ikke vanskelig å skjønne hva du mener og du høres ikje vanskelig ut. Jeg var en av de som ga deg tommel opp. Jeg skrev også et innlegg før deg om at jeg har en overvektig kollega. Og da mener jeg overvektig som i helseskadelig. Hun er aldri syk.

Jeg har null problem med å forholde meg til henne, behandler henne akkurat slik du skisserer i det første innlegget ditt. Selvfølgelig bringer jeg ikke overvekten hennes på bane, det gjør ingen av oss faste som jobber med henne.Vi er da normalt utrustet med sosiale evner og folkeskikk. 

EN gang har jeg opplevd at overvekten hennes ble påtalt av en kollega. Det var oss tre til stede, kollegaen dro opp et ukeblad og viste henne et oppslag om en kvinne som hadde slanket bort en umasse kg. «Sånn kan du også gjøre». Det var dødspinlig og helt feil. Men denne dama har alvorlige problemer med samhandling med andre, hun er inne til samtaler med sjefer pga væremåten sin titt og ofte. Det er noe alvorlig feil med henne. Er nok noe feil med den anonyme du diskuterer med her også, hvis hun da ikke bare troller....

Nei, slapp av, alle normale her inne skjønner hvordan du vil bli behandlet. Det er ikke noe problem i det hele tatt.

Anonymkode: c461b...24d

Ja, for det hadde jo sikkert blitt godt mottatt om man unnlot å sende kaka til den overvektige? Eller svarte at det var lurt å ikke spise kake om de takket nei? Eller man faktisk svarte seg enige i at det neppe kan være lett å finne klær når en er så stor som hun sa hun kunne åpne med. Tror du hun egentlig VIL at folk skal være enig i henne om at hun er feit? Tviler altså. Det er mye bedre å være sur for det etterpå at de faktisk var høflige å ikke sa hun var tykk osv. Slike folk blir uansett ikke fornøyd. Fordi de ikke er formøyd med seg selv. De må gjøre noe med det først, så kan de kanskje bli fornøyd i samspill med andre også. 

Anonymkode: c91ea...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, for det hadde jo sikkert blitt godt mottatt om man unnlot å sende kaka til den overvektige? Eller svarte at det var lurt å ikke spise kake om de takket nei? Eller man faktisk svarte seg enige i at det neppe kan være lett å finne klær når en er så stor som hun sa hun kunne åpne med. Tror du hun egentlig VIL at folk skal være enig i henne om at hun er feit? Tviler altså. Det er mye bedre å være sur for det etterpå at de faktisk var høflige å ikke sa hun var tykk osv. Slike folk blir uansett ikke fornøyd. Fordi de ikke er formøyd med seg selv. De må gjøre noe med det først, så kan de kanskje bli fornøyd i samspill med andre også. 

Anonymkode: c91ea...b5b

Du ønsker virkelig å være vanskelig!

Selvfølgelig byr man kake rundt til alle! - men man presser ikke kake på noen som ikke ønsker det. Uansett vekt. Og man kommenterer da aldri hva andre spiser/ikke spiser? Almindelig folkeskikk!

Snakker vedkommende om at det er vanskelig å finne klær som passer trenger man ikke blåse det bort, men man trenger jo heller ikke å si "skjønner jeg godt så feit som du er." Det går an å spørre hva slags fasong som passer best eller vise interesse på andre måter og så se hvor samtalen går. Da er man på vei inn i en skikkelig samtale. Slike samtaler kan etterhvert være til hjelp. Avvisning og fordømmelse er det aldri!

Og i praksis vet du aldri hvorfor en person er skikkelig overvektig. Da skal man være helt tett på i familie/vennskap. 

Jeg vet om en ung jente som trener mange timer hver uke men som sliter med noe medisinsk så hun er kraftig overvektig. De få gangene hun er ute på byen og spiser pizza med sine venner, hvordan tror du folk ser på henne da? De ser bare en feit person som spiser pizza og fordømmer henne uten å vite noe om henne ellers. Jeg kjenner også en middelaldrende dame som er kraftig overvektig. Det har komt etter at hun kom seg ut av et langt ekteskap med en mann som mishandlet henne. Men det forteller hun jo ikke folk! Jeg vet at hun ikke bruker å spise på pauserommet på jobben fordi hun er redd for fordømmende blikk fra kolleger om hun spiser annet enn salat. 

Så uansett situasjon: Dropp fordømmelse og følg almindelig folkeskikk! Vanskeligere er det ikke!

 

Anonymkode: daaf8...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du ønsker virkelig å være vanskelig!

Selvfølgelig byr man kake rundt til alle! - men man presser ikke kake på noen som ikke ønsker det. Uansett vekt. Og man kommenterer da aldri hva andre spiser/ikke spiser? Almindelig folkeskikk!

Snakker vedkommende om at det er vanskelig å finne klær som passer trenger man ikke blåse det bort, men man trenger jo heller ikke å si "skjønner jeg godt så feit som du er." Det går an å spørre hva slags fasong som passer best eller vise interesse på andre måter og så se hvor samtalen går. Da er man på vei inn i en skikkelig samtale. Slike samtaler kan etterhvert være til hjelp. Avvisning og fordømmelse er det aldri!

Og i praksis vet du aldri hvorfor en person er skikkelig overvektig. Da skal man være helt tett på i familie/vennskap. 

Jeg vet om en ung jente som trener mange timer hver uke men som sliter med noe medisinsk så hun er kraftig overvektig. De få gangene hun er ute på byen og spiser pizza med sine venner, hvordan tror du folk ser på henne da? De ser bare en feit person som spiser pizza og fordømmer henne uten å vite noe om henne ellers. Jeg kjenner også en middelaldrende dame som er kraftig overvektig. Det har komt etter at hun kom seg ut av et langt ekteskap med en mann som mishandlet henne. Men det forteller hun jo ikke folk! Jeg vet at hun ikke bruker å spise på pauserommet på jobben fordi hun er redd for fordømmende blikk fra kolleger om hun spiser annet enn salat. 

Så uansett situasjon: Dropp fordømmelse og følg almindelig folkeskikk! Vanskeligere er det ikke!

 

Anonymkode: daaf8...9dd

Men det er jo ikke nok. For vanlig folkeskikk liker jo ikke hun jeg svarte. 

Anonymkode: c91ea...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo ikke nok. For vanlig folkeskikk liker jo ikke hun jeg svarte. 

Anonymkode: c91ea...b5b

Tøys. Det hun beskrev var bare vanlig folkeskikk og ikke noe annet. At du ikke skjønner dr du leser er bare ditt problem.

Anonymkode: c461b...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dummeste uttrykket jeg vet om. Det impliserer at begge standpunkter er like gode. Det er de ikke. Jeg er ikke enig i å være uenig med deg, jeg er uenig og mener at du tar feil (og har dårlig folkeskikk!).

Anonymkode: 85c0c...35c

Nei, det er ikke mangel på folkeskikk, og jeg tar ikke feil. Jeg ville selvfølgelig ikke tatt det opp helt utav det blå. Men når kollegaen selv stadig snakker om hvor lite energi og hvor ofte hun er syk og hanglete, da er det en naturlig ting å ta opp - at kostholdet har veldig mye å si for immunforsvaret og helsen generelt, og også energien.

 

Anonymkode: deef3...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min leder spør og kommenterer vekt og spising. Jeg er tynn og er klar over det selv. I perioder med mye stress og belastninger blir jeg ofte ekstra tynn (lever med en sammensatt og vanskelig situasjon hjemme med en samboer med kreft og et barn med autisme). Leder sier ofte ting som "du som er så tynn", "du har så lite underhudsfett", sender meg fatet en ekstra gang når vi har noe godt og spør meg om jeg har spist. Jeg tenker at det er fordi hun bryr seg og det er hyggelig, men føles litt dumt noen ganger.

Anonymkode: f0960...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2019 den 22.49, Anonym bruker skrev:

Ja, det hadde jeg gjort om den 40-åringen hadde samme kosthold og stadig hadde lite energi, stadig var syk og borte fra jobb.

Når en person er "svært overvektig" og har lite energi og er mye syk, da er det lite sannsynlig at kostholdet (og vekten) ikke har noe med problemene hennes å gjøre.

Anonymkode: deef3...75e

Hadde du vært min kollega og tatt opp vekt og kosthold med meg hadde jeg bedt deg dra rakt til et varmt sted og bedt deg passe dine egne saker. Eller jeg hadde i en svært offentlig situasjon begynt å spørre deg ut om ditt sexliv eller noe annet svært privat. 

Anonymkode: 6d529...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du vært min kollega og tatt opp vekt og kosthold med meg hadde jeg bedt deg dra rakt til et varmt sted og bedt deg passe dine egne saker. Eller jeg hadde i en svært offentlig situasjon begynt å spørre deg ut om ditt sexliv eller noe annet svært privat. 

Anonymkode: 6d529...a01

Om du og andre hadde lest det jeg faktisk skrev til å begynne med så ville dere sett at jeg IKKE ville tatt opp kollegaens vekt. Jeg var tydelig på at jeg ville tatt opp kosthold mtp. immunforsvar og energi, noe kollegaen selv sier hun sliter med. Eneste gangen jeg ville nevnt overvekt var ved å si at jeg hadde det på samme måte før jeg la om kostholdet og gikk ned i vekt selv. Men utover det ville jeg kun fokusert på helsefordelene ved kostholdsendring.

Når kollegaen selv snakker om manglende energi og at hun stadig er så syk, da åpner hun jo selv for å snakke om det, og det er jo idioti å ikke kommentere kostholdet når denne kollegaen har et kosthold som gjør henne sykere.

Anonymkode: deef3...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du og andre hadde lest det jeg faktisk skrev til å begynne med så ville dere sett at jeg IKKE ville tatt opp kollegaens vekt. Jeg var tydelig på at jeg ville tatt opp kosthold mtp. immunforsvar og energi, noe kollegaen selv sier hun sliter med. Eneste gangen jeg ville nevnt overvekt var ved å si at jeg hadde det på samme måte før jeg la om kostholdet og gikk ned i vekt selv. Men utover det ville jeg kun fokusert på helsefordelene ved kostholdsendring.

Når kollegaen selv snakker om manglende energi og at hun stadig er så syk, da åpner hun jo selv for å snakke om det, og det er jo idioti å ikke kommentere kostholdet når denne kollegaen har et kosthold som gjør henne sykere.

Anonymkode: deef3...75e

Nei, det åpner ikke for det. Jeg vil ikke at mine kolleger skal kommentere kostholdet mitt. Jeg spiser sunt. Jeg trener. Jeg er normalvektig. Jeg er frisk. Jeg er likevel totalt utslitt. Det kommer av at jeg har en del belastninger på privaten som jeg ikke deler med mennesker på jobben. Er du lege? Hva vet du egentlig om din kollega? Idiotee vet ikke når de skal holde munn.

Du bør være mer ydmyk med tanke på hva som angår deg. Løst prat i lunsjen er ikke en invitasjon om «gode» løsninger fra deg.

Anonymkode: 6d529...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det åpner ikke for det. Jeg vil ikke at mine kolleger skal kommentere kostholdet mitt. Jeg spiser sunt. Jeg trener. Jeg er normalvektig. Jeg er frisk. Jeg er likevel totalt utslitt. Det kommer av at jeg har en del belastninger på privaten som jeg ikke deler med mennesker på jobben. Er du lege? Hva vet du egentlig om din kollega? Idiotee vet ikke når de skal holde munn.

Du bør være mer ydmyk med tanke på hva som angår deg. Løst prat i lunsjen er ikke en invitasjon om «gode» løsninger fra deg.

Anonymkode: 6d529...a01

Jeg skrev også i mitt første innlegg at hvis man skulle ta den samtalen så måtte det gjøres på en respektfull måte. Det innebærer selvfølgelig ikke å snakke om slikt når andre er tilstede.

Jeg har kunnskap til å uttale meg, også om kosthold. Og det er ingen tvil om at det å spise boller og drikke brus til lunsj når man har lite energi og stadig er syk er med på å svekke immunforsvaret og tappe kroppen for energi ytterligere. Det er fakta. Det er faktisk forbausende mange som ikke forstår hvor mye kostholdet har å si for helsen. Man ser det bare i denne tråden, det ropes opp om at man ikke skal kommentere andres overvekt, det er fokuset. Fokuset burde ikke være på kollegaens overvekt, men på det at hun selv sier hun ikke har energi og at hun stadig er så syk, og det at hun har et kosthold som vil gjøre henne oftere syk og få enda mindre energi.

Din situasjon kan ikke sammenlignes med His eksempel, du er frisk, du spiser sunt, du trener, du er normalvektig.

Anonymkode: deef3...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2019 den 19.52, Anonym bruker skrev:

Min leder spør og kommenterer vekt og spising. Jeg er tynn og er klar over det selv. I perioder med mye stress og belastninger blir jeg ofte ekstra tynn (lever med en sammensatt og vanskelig situasjon hjemme med en samboer med kreft og et barn med autisme). Leder sier ofte ting som "du som er så tynn", "du har så lite underhudsfett", sender meg fatet en ekstra gang når vi har noe godt og spør meg om jeg har spist. Jeg tenker at det er fordi hun bryr seg og det er hyggelig, men føles litt dumt noen ganger.

Anonymkode: f0960...f51

Det synes jeg er dårlig gjort av sjefen din. 

Lurer på om hun hadde sagt "du som er så tykk og har mye underhudsfett....." Dersom du hadde vært overvektig? Neppe, for det er visstnok greit å kommentere slanke folk men ikke overvektige.

Glad min sjef ikke er slik for jeg hadde nok svart med samme mynt (og dermed gjort ting 100x verre).

Anonymkode: 5145a...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2019 den 18.33, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke mangel på folkeskikk, og jeg tar ikke feil. Jeg ville selvfølgelig ikke tatt det opp helt utav det blå. Men når kollegaen selv stadig snakker om hvor lite energi og hvor ofte hun er syk og hanglete, da er det en naturlig ting å ta opp - at kostholdet har veldig mye å si for immunforsvaret og helsen generelt, og også energien.

 

Anonymkode: deef3...75e

Det er tegn på både dårlig folkeskikk og manglende sosiale antenner, og det er symptomatisk at du ikke er i stand til å se det selv. 

Anonymkode: 85c0c...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er tegn på både dårlig folkeskikk og manglende sosiale antenner, og det er symptomatisk at du ikke er i stand til å se det selv. 

Anonymkode: 85c0c...35c

Nei det synes jeg heller ikke er dårlig folkeskikk. Dersom kollegaen selv tar initiativ og klaget over lite energi osv så er det vel ikke dårlig gjort å komme med diverse råd?? Jeg kan ikke skjønne at det ikke skal være lov....

Jeg har selv kommet med råd til ei kollega som har klaget på at hun har lite energi og at hun prøver å gå ned i vekt og slikt. Hva skal jeg liksom svare henne? Ta deg en hamburger?? Selvfølgelig kommer jeg med råd og tips!

Anonymkode: 5145a...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...