Gå til innhold

Seks år og ikke mistet noen melketenner


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor normalt er det?

Gutten min er 6 år og 5 mnd og har ikke tegn til å begynne å få løse tenner. 

Noen av vennene har knapt tenner igjen og på skolen henger det oversikt over hvor mange tenner hver enkelt har mistet. Det er kun sønnen min som ikke har noen ruter farget og han syns det er litt flaut og rart. 

Er han unormalt sen, eller er det flere på samme alder som fremdeles har alle melketennene inntakt?

Anonymkode: 4282f...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt kan vel være innenfor normalen, men det jeg har hørt er at barn som mister tenner sent- langt oppi skolealder får sterkere tenner enn om man mister tennene tidlig. Så du får se positivt på det, si det gjerne til sønnen din også.

Anonymkode: 3e8f9...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 6 år og snart 6 mnd. Mistet sin første melketann i går. To iklassen som har fylt syv  som ikke har mistet noen enda.

Anonymkode: 37b49...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, 1. klassing som fylte 6 i november. Barnet er utålmodig, mor tar det helt med ro! 😬

Anonymkode: cc842...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn mistet sin første tann noen uker etter hun fylte syv. Fikk tenner sent også; var 14 måneder da den første tannen kom.

Anonymkode: 09c50...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt. Begge mine var 8 før de mistet sin første tann. Noen er tidlige, andre er sene, det er store variasjoner:-) Ingen av de var spesielt sent ute med å få tenner heller, så ikke nødvendigvis en sammenheng der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor normalt er det?

Gutten min er 6 år og 5 mnd og har ikke tegn til å begynne å få løse tenner. 

Noen av vennene har knapt tenner igjen og på skolen henger det oversikt over hvor mange tenner hver enkelt har mistet. Det er kun sønnen min som ikke har noen ruter farget og han syns det er litt flaut og rart. 

Er han unormalt sen, eller er det flere på samme alder som fremdeles har alle melketennene inntakt?

Anonymkode: 4282f...db6

Har skolen en oversikt over hvem som har mistet tenner og hvor mange??? 😳 Herregud, nå følte jeg konkurransesamfunnet ble tatt til et nytt nivå...

Anonymkode: 5f403...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min går i klasse med en 8-åring som nettopp mistet sin første.

Anonymkode: 5c9c2...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor normalt er det?

Gutten min er 6 år og 5 mnd og har ikke tegn til å begynne å få løse tenner. 

Noen av vennene har knapt tenner igjen og på skolen henger det oversikt over hvor mange tenner hver enkelt har mistet. Det er kun sønnen min som ikke har noen ruter farget og han syns det er litt flaut og rart. 

Er han unormalt sen, eller er det flere på samme alder som fremdeles har alle melketennene inntakt?

Anonymkode: 4282f...db6

Hvorfor har de en slik oversikt? Krysser de av når de får hår på tissen og mensen også?? Utrolig SÆRT

Anonymkode: 7168c...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har skolen en oversikt over hvem som har mistet tenner og hvor mange??? 😳 Herregud, nå følte jeg konkurransesamfunnet ble tatt til et nytt nivå...

Anonymkode: 5f403...383

Jeg reagerte også litt på det 🙈 såg det da vi var på kosekveld på skolen. Jeg skjønner jo tanken om at det er stas å miste tenner osv, men det kan jo fort bli enda en arena de skal måles på. 

Takk for alle svar, greit å vite at det er innafor normalen, selv om det ikke har vært en stor bekymring. 

Hi

Anonymkode: 4282f...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor har de en slik oversikt? Krysser de av når de får hår på tissen og mensen også?? Utrolig SÆRT

Anonymkode: 7168c...a2d

Æsj, du er jo bare ekkel! Selv om jeg syns det var litt unødvendig, så trekker jo du det langt over alle grenser. Ærlig talt, her er det jo du som er SÆR!

Anonymkode: 4282f...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Æsj, du er jo bare ekkel! Selv om jeg syns det var litt unødvendig, så trekker jo du det langt over alle grenser. Ærlig talt, her er det jo du som er SÆR!

Anonymkode: 4282f...db6

Nei vettu hva, de måles på kropp og modenhet. At ikke foreldre har reagert på dette? 

Anonymkode: 7168c...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei vettu hva, de måles på kropp og modenhet. At ikke foreldre har reagert på dette? 

Anonymkode: 7168c...a2d

Vi har ikke visst det, enkelt og greit. Men det kan da virkelig ikke sammenlignes med pubertet relaterte ting. 

Det ER lov å bruke hue. 

Hi

Anonymkode: 4282f...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ikke visst det, enkelt og greit. Men det kan da virkelig ikke sammenlignes med pubertet relaterte ting. 

Det ER lov å bruke hue. 

Hi

Anonymkode: 4282f...db6

Såklart det kan sammenliknes! Du ser jo selv at gutten din føler på dette. Kropp er kropp, tenner eller hår, samme greia. De burde jo tatt med høyde og vekt også...🙄

Anonymkode: 7168c...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn blir sju til sommeren og har heller ikke mistet noen tenner. Han er en av to i klassen som ikke har mistet, men den andre er født sist på året. 

De har også oversikt på veggen hvor mange tenner alle har mistet. Jeg synes det er litt rart, men gutten min synes ikke det er ubehagelig, så jeg regner med at lærerne har presentert oversikten på en god måte. 

Anonymkode: cdbc9...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg reagerte også litt på det 🙈 såg det da vi var på kosekveld på skolen. Jeg skjønner jo tanken om at det er stas å miste tenner osv, men det kan jo fort bli enda en arena de skal måles på. 

Takk for alle svar, greit å vite at det er innafor normalen, selv om det ikke har vært en stor bekymring. 

Hi

Anonymkode: 4282f...db6

Og hva med de som har mistet tenner før de begynte på skolen da

Anonymkode: 3123d...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym bruker said:

Hvor normalt er det?

Gutten min er 6 år og 5 mnd og har ikke tegn til å begynne å få løse tenner. 

Noen av vennene har knapt tenner igjen og på skolen henger det oversikt over hvor mange tenner hver enkelt har mistet. Det er kun sønnen min som ikke har noen ruter farget og han syns det er litt flaut og rart. 

Er han unormalt sen, eller er det flere på samme alder som fremdeles har alle melketennene inntakt?

Anonymkode: 4282f...db6

Nei. tannlegen sa at man skal ha mistet alle før 10 år, min var 8 og halvt når han mistet sine 2 første, og hadde mistet alle 20 når han var nesten 10

Anonymkode: f27ca...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hva med de som har mistet tenner før de begynte på skolen da

Anonymkode: 3123d...b07

Hva med dem?

hi

Anonymkode: 4282f...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. tannlegen sa at man skal ha mistet alle før 10 år, min var 8 og halvt når han mistet sine 2 første, og hadde mistet alle 20 når han var nesten 10

Anonymkode: f27ca...253

Man "skal" ikke ha mistet alle tennene før man er 10 år. Jeg har en på skadet 12 år som fortsatt ikke har mistet alle og han er fortsatt innen normalen. 

Han måtte trekke første tann da han akkurat hadde fylt 6 år fordi han slo den kraftig og det til nesten er år før det kom opp en ny. Helt normalt det også. 

Det med oversikt over hvor mange tenner de har mistet tror jeg er vanlig. I klassene til begge mine barn har de hatt det. Det er selvfølgelig ikke ment som noen konkurranse eller oversikt over utvikling, men rett og slett matte i praksis. Det å telle er den viktigste tingen de lærer i matte i 1. klasse og det er det de gjør med oversikten. 

Anonymkode: 84768...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var fylt 7 før han mistet sin første. Er 7,5 nå og har mistet 2. Selv mistet jeg min første da jeg var 5 og siste da jeg var 12. Husker det var en i klassen som hadde mistet alle, samtidig som en annen kun hadde mistet 2. Så det er mye som er normalt. :)

Anonymkode: 7fdfa...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt. Ikke like normalt med tannstatistikk på skolen, kanskje? 

Anonymkode: 384d9...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 6 år og 7 mnd har ikke mistet noen enda. Han fikk tenner seint, da. 

 

Men sånn skjema hadde vi også i ‘91, så dere trenger ikke bli krenket for det nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg reagerte også litt på det 🙈 såg det da vi var på kosekveld på skolen. Jeg skjønner jo tanken om at det er stas å miste tenner osv, men det kan jo fort bli enda en arena de skal måles på. 

Takk for alle svar, greit å vite at det er innafor normalen, selv om det ikke har vært en stor bekymring. 

Hi

Anonymkode: 4282f...db6

Ja, det var seriøst rart. Å miste tenner er noe barn kan «ha for seg selv». Ikke at vi voksne ikke skal synes det er stas, men at barna får ha det som en slags egen arena, som de snakker om på egne premisser, der vi voksne ikke blander oss inn (med unntak av å være tannfe og spørre om de snart har ramla ut og slike ting..). 

Jeg blir helt oppgitt av det samfunnet vi har, der voksne skal infiltrere alle deler av barndommen. Det er leit på barnas vegne. 

Anonymkode: 5f403...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var forresten hos tannlegen for 6 mnd siden med jenta på 6 år. Og da sa tannlegen at «nei men her var det jo to løse fortenner». Vi klarte ikke kjenne det selv, men tannlegen vet jo hva hun snakker om. Så Poden (og jeg 😂) ble jo helt henrykte, og tenkte at nå detter de ut snart, men nå har det gått et halvt år og vi kan fortsatt nesten ikke kjenne at de er løse 😂 Venter stadig...

Anonymkode: 5f403...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det meste er normalt.

men må bare at jeg synes det er UTROLIG teit av skolen å føre en sånn oversikt!! Skape konkurranse av noe barna ikle har noen mulighet til å påvirke!! 😤

Anonymkode: 492aa...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...