Gå til innhold

21.mars: Verdensdagen for downs syndrom


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvorfor ønsker du det?

Anonymkode: 7f833...d5b

fordi det er helt tragisk og ta vekk barn som faktisk kan få et godt liv, skjønner hvis barnet bare lever noen timer eller månder med bare smerter

Anonymkode: 938dd...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner flere personer med Downs syndrom som jeg jobber med eller har jobbet med. Jeg vil si at alle disse menneskene har beriket livet mitt og lært meg mye. Jeg vet likevel ikke hva jeg hadde gjort hvis jeg selv hadde blitt gravid med et barn med Downs syndrom. Jeg har akkurat tatt fosterdiagnostikk på det fosteret jeg bærer, men aner ikke hva jeg ville gjort dersom jeg hadde fått beskjed om at det var stor sannsynlighet for kromosonavvik.

Jeg liker de personene jeg kjenner, men ville ikke hatt de rundt med 24/7.

Men jeg var også glad for å dra hjem når jeg hadde vært barnevakt før jeg selv fikk barn, likevel fikk jeg egne barn.

Anonymkode: d40ff...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner flere personer med Downs syndrom som jeg jobber med eller har jobbet med. Jeg vil si at alle disse menneskene har beriket livet mitt og lært meg mye. Jeg vet likevel ikke hva jeg hadde gjort hvis jeg selv hadde blitt gravid med et barn med Downs syndrom. Jeg har akkurat tatt fosterdiagnostikk på det fosteret jeg bærer, men aner ikke hva jeg ville gjort dersom jeg hadde fått beskjed om at det var stor sannsynlighet for kromosonavvik.

Jeg liker de personene jeg kjenner, men ville ikke hatt de rundt med 24/7.

Men jeg var også glad for å dra hjem når jeg hadde vært barnevakt før jeg selv fikk barn, likevel fikk jeg egne barn.

Anonymkode: d40ff...2b9

Når en tar fosterdiagnostikk, sjekker en da fosteret for alle kromosomfeil og syndromer ? Eller kun for Down syndrom, Trisomi 13 og Trisomi 18 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

fordi det er helt tragisk og ta vekk barn som faktisk kan få et godt liv, skjønner hvis barnet bare lever noen timer eller månder med bare smerter

Anonymkode: 938dd...894

Men alle får ikke et godt liv, alle er ikke så velfungerende som de vi ser på Tangerudbakken. Og det er vel ingen som oppriktig ønsker det for barnet sitt.

Anonymkode: 7880f...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sotosmor skrev:

Når en tar fosterdiagnostikk, sjekker en da fosteret for alle kromosomfeil og syndromer ? Eller kun for Down syndrom, Trisomi 13 og Trisomi 18 ?

Er ikke helt sikker, er en kombinasjon mellom blodprøve og ultralyd, hvor de sammenligner disse.

Anonymkode: d40ff...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er at vi i dag avler på nesten alle mennesker. De som for 200 år siden hadde dødd før de fikk forplantet seg får i dag like mange barn som dem med de beste genene. Det er uheldig. Jeg tror ikke det er noen som ønsker å bli født med sykdom. Jeg jan i hvertfall ikke komme på noen sykdom jeg vil si er en berikelse.

Anonymkode: ea7f2...fca

Enig!

Anonymkode: 9eee6...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

det har jeg.

Håper folk føder flere barn med downs og ikke tar vekk når de får greie på det

Anonymkode: 938dd...894

Hvordan kan du håpe på det? Hadde det vært greit om man kunne ta bort Downs før befruktning? Dvs at ingen trengte abortere foster, det bare ble ikke fler med Downs? Eller mener du vi MÅ ha mennesker med Downs i samfunnet?

Anonymkode: 9eee6...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mennesker med Downs er like verdifulle og en like stor berikelse som alle andre. Snakket med sønnen til en døende pasient der jeg jobber i dag. Han har Downs. Han ringte meg for å fortelle at han syntes det var så trist at moren var blitt så syk, og at han var lei seg. Han ville komme på besøk i dag etter han hadde vært på jobb, og trøste henne. For en skjønn type! Jeg smeltet. Snakk om å vise følelser, omsorg, åpenhet og kjærlighet ❤️ 

Anonymkode: c99c2...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes mennesker med Downs er like verdifulle og en like stor berikelse som alle andre. Snakket med sønnen til en døende pasient der jeg jobber i dag. Han har Downs. Han ringte meg for å fortelle at han syntes det var så trist at moren var blitt så syk, og at han var lei seg. Han ville komme på besøk i dag etter han hadde vært på jobb, og trøste henne. For en skjønn type! Jeg smeltet. Snakk om å vise følelser, omsorg, åpenhet og kjærlighet ❤️ 

Anonymkode: c99c2...042

Du mener dette er noe bare Downs mennesker besitter? Eller er du bare overrasket over at de også kan?

Anonymkode: 9eee6...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mener dette er noe bare Downs mennesker besitter? Eller er du bare overrasket over at de også kan?

Anonymkode: 9eee6...659

Jeg synes det er typisk for mennesker med Downs, ettersom de lever mer ufiltrert. Vi typiske er ofte så opptatte av fasade, ikke vise sårbarhet. Downs-folk har ofte mer barnlige kvaliteter i positiv forstand. Jeg har aldri fått en lignende telefon fra typiske pårørende for eksempel.

Anonymkode: c99c2...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er at vi i dag avler på nesten alle mennesker. De som for 200 år siden hadde dødd før de fikk forplantet seg får i dag like mange barn som dem med de beste genene. Det er uheldig. Jeg tror ikke det er noen som ønsker å bli født med sykdom. Jeg jan i hvertfall ikke komme på noen sykdom jeg vil si er en berikelse.

Anonymkode: ea7f2...fca

For noe tøys og tull. Selv med alle disse dårlige genene som nå forplanter seg lever vi mye lengre nå enn for 200 år siden.

Livet er ikke perfekt. Mange lever gode liv med sykdom. Min datters beste venninne har et syndrom. Jeg er uendelig takknemlig for at hun finnes. Det er jo trist om du tror sykdom og syndrom er det eneste som definerer et menneske.

Anonymkode: 31847...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en fin og viktig markering. Venninnen min har fått en datter med et sjeldent syndrom. Vi markerer dagen med rockesokk. Husk at denne dagen også gjelder for barn/voksne med andre syndromer og ikke bare Downs syndrom. Den symboliserer mangfold og at det er helt greit at alle er forskjellige. Alle skal respekteres!

Anonymkode: bbeb3...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Denne organisasjonen støtter jeg i alle fall ikke.

Men ja, jeg har fulgt oppfordringen fra andre organisasjoner, som f.eks Nettverk for Downs syndrom, og gått med to forskjellige (og fargerike) sokker i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er typisk for mennesker med Downs, ettersom de lever mer ufiltrert. Vi typiske er ofte så opptatte av fasade, ikke vise sårbarhet. Downs-folk har ofte mer barnlige kvaliteter i positiv forstand. Jeg har aldri fått en lignende telefon fra typiske pårørende for eksempel.

Anonymkode: c99c2...042

Nei for de sitter vel gjerne heller ved den døendes side...

Anonymkode: 9eee6...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tenk når man har utryddet alle med: Downs, angst, anlegg for kreft, høyt hårfeste (veldig aktuelt), øvrige psykiske lidelser, anlegg for fedme, anlegg for allergier, og alle andre uaksepterte tilstander i menneskekroppen, da er det bare deg igjen i hele verden, da. 

Anonymkode: 5e8cd...f3c

Kan ikke sammenlignes. Anlegg for kreft og alle andre ting du ramser opp er nettopp det, anlegg. På ingen måte sikker at man får det. Downs derimot er noe man er født med, 100%, bare graden av utviklingshemmelse varierer. Noen kan leve et greit liv med veiledning og støtte, og så har du de som må bruke bleie livet ut. Og disse søte solskinnsbarn blir også voksen og når du har opplevd en sint 15åring på 100 kg som er utagerende og ikke er tilgjenglig for logikk eller fornuft ser saken meget annerledes ut.

Med blodtest kan man allerede i uke 8 (eller 10, husker ikke) påvise Downs og trisomie 13 og 18, lenge før fristen for selvbestemt abort går ut. Det er derfor testen er forbudt i Norge, man vil ikke åpne for å fjerne disse fostre. Jeg derimot mener at så lenge det er helt greit å abortere friske fostre "fordi det ikke passer akkurat nå" må det være ok å gjøre det med syke barn også.

Ingen får barn for å berike samfunnet med annerledesbarn men fordi de ønsker et barn. Oppdager man at det er faktisk et barn som ikke er frisk må det være opp til kvinnen om hun vil ta utfordringen. For det er det. Familier som kan gå i stykker, et utviklingshemmet barn krever så mye mer enn friske barn, noe som eldre søsken får merke smertefullt.

Jeg har en kusine som er utviklingshemmet (fødselsskade) og brødrene vokste opp at de alltid kommer i andre rekke, den syke barns behov gikk alltid foran, og kravet at de må ta hånd om søstra når foreldre går bort en gang. Ja, foreldrene krevde at brødrene tar alle avgjørelser i sitt eget liv med hensyn til henne. F.eks. skulle de ikke flytte langt unna. Jeg skjønner at tanken at barnet som aldri blir en selvstendig voksen får en til å tenke rare tanker men holder alle andre barn gissler er ikke greit.

Anonymkode: 57920...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei for de sitter vel gjerne heller ved den døendes side...

Anonymkode: 9eee6...659

Langt ifra alle døende har pårørende ved sin side 24/7. Faktisk vil jeg påstå at mindretallet har dette. Heller ikke den aktuelle pasienten jeg snakket om. Ingen av hennes barn var der den natten. Det var sønnen med Downs som ringte og spurte om hvordan moren hadde det kl. 06. Men du virker mest opptatt av å snakke ned folk med Downs, du virker i alle fall svært lite mottakelig for å se deres positive/annerledes egenskaper. Sikker ikke vits å diskutere videre med deg.

Anonymkode: c99c2...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Denne organisasjonen støtter jeg i alle fall ikke.

Men ja, jeg har fulgt oppfordringen fra andre organisasjoner, som f.eks Nettverk for Downs syndrom, og gått med to forskjellige (og fargerike) sokker i dag. 

Hvorfor ikke, hva er galt med den organisasjonen?  Jeg har aldri hørt om den før

Anonymkode: 7880f...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Langt ifra alle døende har pårørende ved sin side 24/7. Faktisk vil jeg påstå at mindretallet har dette. Heller ikke den aktuelle pasienten jeg snakket om. Ingen av hennes barn var der den natten. Det var sønnen med Downs som ringte og spurte om hvordan moren hadde det kl. 06. Men du virker mest opptatt av å snakke ned folk med Downs, du virker i alle fall svært lite mottakelig for å se deres positive/annerledes egenskaper. Sikker ikke vits å diskutere videre med deg.

Anonymkode: c99c2...042

Poenget var at han hadde en spesielt rørende og hjertevarm måte å kommunisere på 😊❤️

Anonymkode: c99c2...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke sammenlignes. Anlegg for kreft og alle andre ting du ramser opp er nettopp det, anlegg. På ingen måte sikker at man får det. Downs derimot er noe man er født med, 100%, bare graden av utviklingshemmelse varierer. Noen kan leve et greit liv med veiledning og støtte, og så har du de som må bruke bleie livet ut. Og disse søte solskinnsbarn blir også voksen og når du har opplevd en sint 15åring på 100 kg som er utagerende og ikke er tilgjenglig for logikk eller fornuft ser saken meget annerledes ut.

Med blodtest kan man allerede i uke 8 (eller 10, husker ikke) påvise Downs og trisomie 13 og 18, lenge før fristen for selvbestemt abort går ut. Det er derfor testen er forbudt i Norge, man vil ikke åpne for å fjerne disse fostre. Jeg derimot mener at så lenge det er helt greit å abortere friske fostre "fordi det ikke passer akkurat nå" må det være ok å gjøre det med syke barn også.

Ingen får barn for å berike samfunnet med annerledesbarn men fordi de ønsker et barn. Oppdager man at det er faktisk et barn som ikke er frisk må det være opp til kvinnen om hun vil ta utfordringen. For det er det. Familier som kan gå i stykker, et utviklingshemmet barn krever så mye mer enn friske barn, noe som eldre søsken får merke smertefullt.

Jeg har en kusine som er utviklingshemmet (fødselsskade) og brødrene vokste opp at de alltid kommer i andre rekke, den syke barns behov gikk alltid foran, og kravet at de må ta hånd om søstra når foreldre går bort en gang. Ja, foreldrene krevde at brødrene tar alle avgjørelser i sitt eget liv med hensyn til henne. F.eks. skulle de ikke flytte langt unna. Jeg skjønner at tanken at barnet som aldri blir en selvstendig voksen får en til å tenke rare tanker men holder alle andre barn gissler er ikke greit.

Anonymkode: 57920...b56

Downs er ingen sykdom!

Hva oppdragerstilen til din omtalte familie angår, skal jeg ikke uttale meg om. Jeg vil si at søsken av folk med Downs ofte blir mindre egoistiske enn andre, og det er en positiv ting.

Anonymkode: c99c2...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Langt ifra alle døende har pårørende ved sin side 24/7. Faktisk vil jeg påstå at mindretallet har dette. Heller ikke den aktuelle pasienten jeg snakket om. Ingen av hennes barn var der den natten. Det var sønnen med Downs som ringte og spurte om hvordan moren hadde det kl. 06. Men du virker mest opptatt av å snakke ned folk med Downs, du virker i alle fall svært lite mottakelig for å se deres positive/annerledes egenskaper. Sikker ikke vits å diskutere videre med deg.

Anonymkode: c99c2...042

Nei, det er jeg ikke. Men å påstå at folk med Downs er overlegne normale folk og mer berikende, det blir bare så utrolig dumt! Ingen ønsker vel Downs for noen?

Anonymkode: 9eee6...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Downs er ingen sykdom!

Hva oppdragerstilen til din omtalte familie angår, skal jeg ikke uttale meg om. Jeg vil si at søsken av folk med Downs ofte blir mindre egoistiske enn andre, og det er en positiv ting.

Anonymkode: c99c2...042

Jeg kjenner to med Downs og deres familier. Kjenner nok ingen andre som har hatt et så utfordrende og tøft liv som dem. Søsken har ikke fått hatt «eget liv», alt har dreid seg om den med Downs. Flere av søsknene valgte å bosette seg på andre siden av landet, for å få «puste litt egen luft». Vil ikke si det de har gått gjennom er positiv! Alle trenger å bli tatt vare på, og kunne få lov å ta vare på seg selv også, få lov å være litt egoistisk av og til. Men familiene her har ikke kunnet gjøre det da alt dreide seg om Downs. 

Anonymkode: 9eee6...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjører gjerne rockesokk, om så hver dag, men jeg støtter ikke stiftelsen Menneskeverd! Deres fronting av dette er en ren tilsnikelse!

http://linnrosenborg.blogg.no/1490108395_stiftelsen_menneskeverd_har_kuppet_den_viktige_rockesokken.html?fbclid=IwAR0t-WikIo97CLZCi23YhREP6kYWX22aFe2SzlZksUidguIm3mPPkseQKqY

Anonymkode: b1765...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner to med Downs og deres familier. Kjenner nok ingen andre som har hatt et så utfordrende og tøft liv som dem. Søsken har ikke fått hatt «eget liv», alt har dreid seg om den med Downs. Flere av søsknene valgte å bosette seg på andre siden av landet, for å få «puste litt egen luft». Vil ikke si det de har gått gjennom er positiv! Alle trenger å bli tatt vare på, og kunne få lov å ta vare på seg selv også, få lov å være litt egoistisk av og til. Men familiene her har ikke kunnet gjøre det da alt dreide seg om Downs. 

Anonymkode: 9eee6...659

Og jeg har to venner jeg vokste opp med, som hadde søsken med Downs. Deres barndom og oppvekst var normal. Jeg vet de går med rockesokk.

Anonymkode: c99c2...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er jeg ikke. Men å påstå at folk med Downs er overlegne normale folk og mer berikende, det blir bare så utrolig dumt! Ingen ønsker vel Downs for noen?

Anonymkode: 9eee6...659

Jeg har aldri sagt at de er overlegne normale folk eller mer berikende. Jeg har sagt de er LIKE berikende, og ofte har sine særtrekk som kan være sjarmerende og lærerike. 

Ikke alle med Downs skulle ønske de ikke hadde det. Mange er glade i seg selv som de er. Og de burde være stolte av den de er også! Akkurat som deg og meg.

Anonymkode: c99c2...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...