Gå til innhold

21.mars: Verdensdagen for downs syndrom


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal du vise din støtte idag? 

Anonymkode: 5e8cd...f3c

Hvordan gjør man det da?

Anonymkode: 7880f...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge jentene mine (4. og 6.klasse) gikk til skolen i dag med to forskjellige sokker, for å vise at det er helt greit å ikke være helt lik andre :)

Jeg er hjemme i dag, så skal ikke "markere" meg ute i verden, men tar på meg to forskjellige sokker etter at jeg har dusja jeg også.

Jeg tenker at verden går mest fremover ved at vi påvirker de små/unge.

Anonymkode: b01dc...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sikkert både ignorant og slem, men jeg skjønner virkelig ikke vitsen med at man skal markere ‘downs dagen’ i det hele? 

Alle er like mye verd, uansett diagnose. Er det liksom verre eller bedre å ha DS enn andre utfordringer? 

Jeg føler at det bare er enda en anledning til å vise andre ‘se, hvor engasjert og raus jeg er’. 

Ingenting blir forandret av å ha på forskjellige sokker! 

Anonymkode: 7f833...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er en av mange spessialdager som ikke betyr noe for meg.

Anonymkode: ea7f2...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er sikkert både ignorant og slem, men jeg skjønner virkelig ikke vitsen med at man skal markere ‘downs dagen’ i det hele? 

Alle er like mye verd, uansett diagnose. Er det liksom verre eller bedre å ha DS enn andre utfordringer? 

Jeg føler at det bare er enda en anledning til å vise andre ‘se, hvor engasjert og raus jeg er’. 

Ingenting blir forandret av å ha på forskjellige sokker! 

Anonymkode: 7f833...d5b

Det er opp til hver enkelte organisasjon å lage slike ting. Mulig ikke alle vil lykkes like godt som rockesokk. Selvsagt er alle like mye verdt. Man velger også selv de ting man føler treffer i hjertet. Det betyr ikke at jeg som kjører rockesokk er mer verdt enn deg som ikke gjør det. 

Downs er noe som fortsatt er tabu i mange land (som andre funksjonshemminger) i noen land låses de inne fordi det er skam å få de. Har du downs, er du mongo brukes fortsatt som skjellsord, også i Norge. Jeg ønsker å være med på dette da saken står mitt hjerte nær. 

Anonymkode: 325e1...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er sikkert både ignorant og slem, men jeg skjønner virkelig ikke vitsen med at man skal markere ‘downs dagen’ i det hele? 

Alle er like mye verd, uansett diagnose. Er det liksom verre eller bedre å ha DS enn andre utfordringer? 

Jeg føler at det bare er enda en anledning til å vise andre ‘se, hvor engasjert og raus jeg er’. 

Ingenting blir forandret av å ha på forskjellige sokker! 

Anonymkode: 7f833...d5b

Enig med deg jeg. 

Anonymkode: 43ef9...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis trengs ikke den dagen om 10-20 år lengre, da har staten funnet ut at det er greit at en simpel blodtest som kan påvise Downs og andre trisomier. Jeg syns at alle som er født med Downs skal få all støtte de trenger for å mestre livet sitt og litt til, men det endrer ikke mitt syn at det beste er at det ikke fødes barn med Downs. Og før hylekoret kommer, 90% av alle kvinner som vet at fosteret det bærer på har denne gendefekt tar abort, så jeg antar de det gjelder er enig med meg.

Anonymkode: 57920...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at jeg bare skal være hjemme i dag, så markerer jeg ikke dagen, er ikke typen som må legge ut sokkene mine på fb bare for å vise at jeg markerer.
Hvis jeg skal ut senere, eller dersom jeg hadde hatt jobb i dag, så ville jeg nok markert.

Anonymkode: d40ff...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjører rockesokk i dag, mest fordi jeg har en kollega som har barn med Downs :) Ungene og mannen har og rockesokk

Anonymkode: b8b3c...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er sikkert både ignorant og slem, men jeg skjønner virkelig ikke vitsen med at man skal markere ‘downs dagen’ i det hele? 

Alle er like mye verd, uansett diagnose. Er det liksom verre eller bedre å ha DS enn andre utfordringer? 

Jeg føler at det bare er enda en anledning til å vise andre ‘se, hvor engasjert og raus jeg er’. 

Ingenting blir forandret av å ha på forskjellige sokker! 

Anonymkode: 7f833...d5b

Må si meg enig her altså. 

Vi markerer ikke diabetes dagen ol. heller... 

Anonymkode: d4d79...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er sikkert både ignorant og slem, men jeg skjønner virkelig ikke vitsen med at man skal markere ‘downs dagen’ i det hele? 

Alle er like mye verd, uansett diagnose. Er det liksom verre eller bedre å ha DS enn andre utfordringer? 

Jeg føler at det bare er enda en anledning til å vise andre ‘se, hvor engasjert og raus jeg er’. 

Ingenting blir forandret av å ha på forskjellige sokker! 

Anonymkode: 7f833...d5b

Enig!

Anonymkode: 9eee6...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Forhåpentligvis trengs ikke den dagen om 10-20 år lengre, da har staten funnet ut at det er greit at en simpel blodtest som kan påvise Downs og andre trisomier. Jeg syns at alle som er født med Downs skal få all støtte de trenger for å mestre livet sitt og litt til, men det endrer ikke mitt syn at det beste er at det ikke fødes barn med Downs. Og før hylekoret kommer, 90% av alle kvinner som vet at fosteret det bærer på har denne gendefekt tar abort, så jeg antar de det gjelder er enig med meg.

Anonymkode: 57920...b56

Enig!

Anonymkode: 55a9b...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Forhåpentligvis trengs ikke den dagen om 10-20 år lengre, da har staten funnet ut at det er greit at en simpel blodtest som kan påvise Downs og andre trisomier. Jeg syns at alle som er født med Downs skal få all støtte de trenger for å mestre livet sitt og litt til, men det endrer ikke mitt syn at det beste er at det ikke fødes barn med Downs. Og før hylekoret kommer, 90% av alle kvinner som vet at fosteret det bærer på har denne gendefekt tar abort, så jeg antar de det gjelder er enig med meg.

Anonymkode: 57920...b56

Ja, 90% av kvinner som vet at fosteret har Down syndrom velger abort. Så har du en ikke ubetydelig andel som velger å IKKE teste seg fordi svaret ikke spiller noen rolle. Dermed blir det feil å anta at 90% av kvinner totalt vil velge vekk foster med Down syndrom ( det er nemlig en bias du må ta med i regnskapet).

Jeg markerer rockesokk vel så mye for å vise at ulikhet er ok ikke bare med tanke på Down syndrom, men også andre syndrom, utfordringer og sjeldenheter.

Anonymkode: 31847...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare sorte sokker, så det blir lite rockesokk på meg;-P dessuten er det ingen som ser sokkene mine når jeg er ute blant folk likevel. Jenta på 12 har rockesokk på skolen, helt etter eget initiativ (dvs ikke vi hjemme som har fortalt henne om det, hun som fortalte OSS om det;-)) Greit med en slik markering syns jeg, men jeg må innrømme at jeg syns det er litt teit å legge ut bilder av sokkene sine på fb og insta, bare å for å vise hvor "flinke" og "rause" de er.

Anonymkode: a5701...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som har barn i småskolen og jobber i bhg er muligens mer opptatt av mangfold og å fronte det enn andre. Så andreklassingen min hoppet på opplegget i morges og fortalte til klassekamerater at det handlet om at det er fint at vi ikke er like. Førskolebarnet ville ikke ha sokker utenpå strømpebuksa så hun droppet det. Jeg klarte finne en grå og en mørkeblå sokk så ikke så spenstig for meg. 

Anonymkode: 80dfd...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forhåpentligvis trengs ikke den dagen om 10-20 år lengre, da har staten funnet ut at det er greit at en simpel blodtest som kan påvise Downs og andre trisomier. Jeg syns at alle som er født med Downs skal få all støtte de trenger for å mestre livet sitt og litt til, men det endrer ikke mitt syn at det beste er at det ikke fødes barn med Downs. Og før hylekoret kommer, 90% av alle kvinner som vet at fosteret det bærer på har denne gendefekt tar abort, så jeg antar de det gjelder er enig med meg.

Anonymkode: 57920...b56

Tenk når man har utryddet alle med: Downs, angst, anlegg for kreft, høyt hårfeste (veldig aktuelt), øvrige psykiske lidelser, anlegg for fedme, anlegg for allergier, og alle andre uaksepterte tilstander i menneskekroppen, da er det bare deg igjen i hele verden, da. 

Anonymkode: 5e8cd...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tenk når man har utryddet alle med: Downs, angst, anlegg for kreft, høyt hårfeste (veldig aktuelt), øvrige psykiske lidelser, anlegg for fedme, anlegg for allergier, og alle andre uaksepterte tilstander i menneskekroppen, da er det bare deg igjen i hele verden, da. 

Anonymkode: 5e8cd...f3c

Problemet er at vi i dag avler på nesten alle mennesker. De som for 200 år siden hadde dødd før de fikk forplantet seg får i dag like mange barn som dem med de beste genene. Det er uheldig. Jeg tror ikke det er noen som ønsker å bli født med sykdom. Jeg jan i hvertfall ikke komme på noen sykdom jeg vil si er en berikelse.

Anonymkode: ea7f2...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har jeg.

Håper folk føder flere barn med downs og ikke tar vekk når de får greie på det

Anonymkode: 938dd...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

det har jeg.

Håper folk føder flere barn med downs og ikke tar vekk når de får greie på det

Anonymkode: 938dd...894

Hvorfor ønsker du det?

Anonymkode: 7f833...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...