Gå til innhold

Feil årstid å få seg kattunge?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det bedre å få kattunge på høsten? Så det er lettere å holde den inne til den er stor nok til å hå ut alene? Og kanskje flere tilgjengelig da også? Er jo nesten ingen som selges/gis bort nå?

Anonymkode: cfd44...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er jo fint nå, så kam den være med ut til sommeren. 

Anonymkode: 14135...f47

Må jo være inne noen mnd til? Og nå framover står jo dørene mye oppe. 

Anonymkode: cfd44...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Må jo være inne noen mnd til? Og nå framover står jo dørene mye oppe. 

Anonymkode: cfd44...ea5

En kattunge bør være inne i hvertfall 9 mnder før den kan begynne å være litt ute med dere.

Anonymkode: 2a22b...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss hadde det vært perfekt å få kattunge nå. Ingen har vel dørene mye oppe før mai? Spørs vel hvor du bor selvfølgelig. Er vel helt flott nå, så kan man tilvenne katta å være mer og mer ute når det blir varmere i været. Ingen av våre katter har vært inne i 2 mnd heller, har vel praktisert inne i 2-4 uker. Katter knytter seg til personer, ikke til hus. Katta vil være der dere er uansett.

Anonymkode: b48b9...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hos oss hadde det vært perfekt å få kattunge nå. Ingen har vel dørene mye oppe før mai? Spørs vel hvor du bor selvfølgelig. Er vel helt flott nå, så kan man tilvenne katta å være mer og mer ute når det blir varmere i været. Ingen av våre katter har vært inne i 2 mnd heller, har vel praktisert inne i 2-4 uker. Katter knytter seg til personer, ikke til hus. Katta vil være der dere er uansett.

Anonymkode: b48b9...ac7

Man slipper ikke ut en katt etter 2-4 uker

Anonymkode: 1835e...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

En kattunge bør være inne i hvertfall 9 mnder før den kan begynne å være litt ute med dere.

Anonymkode: 2a22b...c77

Er det sant? Hvorfor det?

Ingen av dem jeg kjenner som har katt har holdt den inne så lenge. Og kattene deres er veltilpasset og lette å ha med å gjøre. 

Anonymkode: 4ee74...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det sant? Hvorfor det?

Ingen av dem jeg kjenner som har katt har holdt den inne så lenge. Og kattene deres er veltilpasset og lette å ha med å gjøre. 

Anonymkode: 4ee74...1fa

Fordi retningssansen er ikke ferdigutviklet før det.

Anonymkode: 2a22b...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det sant? Hvorfor det?

Ingen av dem jeg kjenner som har katt har holdt den inne så lenge. Og kattene deres er veltilpasset og lette å ha med å gjøre. 

Anonymkode: 4ee74...1fa

Kattunger har ikke stedsans og kan lett gå seg bort. hvis de blir skremt av noe og løper vekk, så er det ikke sikkert at de finner tilbake. De skal heller ikke  ut før de er sterilisert eller kastrert

Anonymkode: 1835e...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kattunger har ikke stedsans og kan lett gå seg bort. hvis de blir skremt av noe og løper vekk, så er det ikke sikkert at de finner tilbake. De skal heller ikke  ut før de er sterilisert eller kastrert

Anonymkode: 1835e...233

Tull!! Les linken jeg har lagt ut over.

Anonymkode: b48b9...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi retningssansen er ikke ferdigutviklet før det.

Anonymkode: 2a22b...c77

Men de kan vel være ute om de blir passet på? 

Anonymkode: 4ee74...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men de kan vel være ute om de blir passet på? 

Anonymkode: 4ee74...1fa

Ja hvis du har den i bånd så går det jo fint.

Anonymkode: 2a22b...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tull!! Les linken jeg har lagt ut over.

Anonymkode: b48b9...ac7

Nei, det er ikke tull. Du bør lese din egen link bedre

Anonymkode: 1835e...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det står og at en kattunge ikke skal overlates til seg selv ute før den er 6 mnd

Anonymkode: 1835e...233

Er det noen som har snakket om å overlate den til seg selv? Slippes ut/gå ut med den.

Det påstås at den skal være inne i 9 mnd, eller i bånd, det er jo bare tull. Står ingenting om det der.

Man får vel gjerne en kattunge når den er 12 uker +. Det er 3 mnd. Så holder du den inne i 2-4 uker, etter 4 uker er den minst 4 mnd. så kan du vel lufte den i bånd ei uke eller 2, og være ute sammen med den en stund etter dette.

Men det har gått fint med våre katter ,som var alene ute fra vi hadde hatt de i 2-4 uker. Men det spørs vel hvordan du bor. Midt i byen med mange like hus ville jeg kanskje ikke sluppet katten ut alene så kjappt. Har vært heldig og bodd litt utenfor sentrum vi da.

Anonymkode: b48b9...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å få kattunge nå. Men dere må tåle å holde dørene lukket i sommer. 

Vi fikk katt på denne tiden. Hadde den mye ute i bånd som hang fritt om sommeren. 

Begynte å la den være ute alene mens vi var hjemme da den var 8 mnd omtrent. 

Det ble litt varmt på sommeren. Og det hendte at den smatt ut mellom bena på oss, men da bare hentet vi den inn eller tok på bånd. 

Ville ikke latt en kattunge streife fritt.  

Anonymkode: a83f3...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd at kattunger går vekk fra hagen altså. I starten er man jo ute med katten.

Å holde kattunge inne i 9 mnd høres ekstremt ut. Det hadde mine katter aldri godtatt

Anonymkode: c11ba...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss hadde det vært perfekt å få kattunge nå. Ingen har vel dørene mye oppe før mai? Spørs vel hvor du bor selvfølgelig. Er vel helt flott nå, så kan man tilvenne katta å være mer og mer ute når det blir varmere i været. Ingen av våre katter har vært inne i 2 mnd heller, har vel praktisert inne i 2-4 uker. Katter knytter seg til personer, ikke til hus. Katta vil være der dere er uansett.

Anonymkode: b48b9...ac7

Katter skal være inne i 6-9 mnd. Før det har de ikke utviklet stedsans 

Anonymkode: cfd44...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skaffet mine på sommeren, hatt de ute i bånd litt nå og da og holdt de inne til neste vår. Aldri vært noe problem, de har jo aldri opplevd å være ute og savner det derfor sjeldent. Har også sørget for at de er kastrerte/sterlisert før de slippes ut.

Anonymkode: 9af89...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss hadde det vært perfekt å få kattunge nå. Ingen har vel dørene mye oppe før mai? Spørs vel hvor du bor selvfølgelig. Er vel helt flott nå, så kan man tilvenne katta å være mer og mer ute når det blir varmere i været. Ingen av våre katter har vært inne i 2 mnd heller, har vel praktisert inne i 2-4 uker. Katter knytter seg til personer, ikke til hus. Katta vil være der dere er uansett.

Anonymkode: b48b9...ac7

Det stemmer ikke. En katt har ikke utviklet stedsans når de er så små. 

Anonymkode: bf835...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kattunge skal ikke slippes ut alene før den er minst 9-10mnd, helst når de nærmet seg 12mnd. De har ikke retningssansen på plass før det. Det er bare til å sjekke savnet-sider ol, masse ungkatter som er savnet. Og selvsagt ikke slippe ut noen før de er kastrert😉

Jeg jobber selv i dyrebeskyttelsen og ser hvor mange ungkatter som kommer inn, gjerne uten chip og ikke kastrert, det er altfor mange useriøse "katteeiere" der ute og de skulle virkelig ha lest seg litt opp på forhånd.

Hehe, dagens utblåsing etter å ha vært på "jobb".

Anonymkode: 52c35...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

En kattunge skal ikke slippes ut alene før den er minst 9-10mnd, helst når de nærmet seg 12mnd. De har ikke retningssansen på plass før det. Det er bare til å sjekke savnet-sider ol, masse ungkatter som er savnet. Og selvsagt ikke slippe ut noen før de er kastrert😉

Jeg jobber selv i dyrebeskyttelsen og ser hvor mange ungkatter som kommer inn, gjerne uten chip og ikke kastrert, det er altfor mange useriøse "katteeiere" der ute og de skulle virkelig ha lest seg litt opp på forhånd.

Hehe, dagens utblåsing etter å ha vært på "jobb".

Anonymkode: 52c35...fcb

Men dette er jo ikke retningslinjene dyrebeskyttelsen går ut med, ref link over?

Og å holde en katt inne i opp mot et år er greit, men å ha innekatter er inhumant og på grensen til dyremishandling? 

Hvordan vil en katt klare seg ute når den kun har beveget seg på stuegulvet i et helt år? 

Jeg syns det høres merkelig ut. 

Anonymkode: 4ee74...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...