Gå til innhold

Du som har/har hatt kreft ❤


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mitt sykehus er elendig og mener at jeg bare er hypokonder, Rikshospitalet som jeg egentlig bruker (men MR-bildene er tatt på mitt lokalsykehus, og de så ikke den stor kulen i hjernen min, det var jeg som oppdaget det) er helt enig i meg i mine plager, er ganske syk og har masse symptomer på hjernesvulst. Men fordi mitt lokalsykehus tok bildene så må de vurdere dem, men jeg skal snart til nevrolog på Rikshospitalet så da skal jeg ta dette opp. Men en ufarlig cyste kan og gi symptomer på hjernesvulst, så lenge den er stor nok. Så jeg satser på at det er en ufarlig cyste. Jeg vet mer om dette enn folk flest som ikke er leger, er ikke lege jeg heller men vært "hjernesyk" i noen år. Jeg vet om en som er død fordi lokalsykehuset ikke så svulsten, noe et annet sykehus så med en gang men da var det for sent å fikse det :( Så ja mitt sykehud suger big time! Og jeg tipper at det står HYPOKONDER i journalen min med store bokstaver, så derfor gidder ikke Radiologisk avdeling å stresse med bildet, hehe neida det står neppe det. Men jeg har allerede snakket med dem på tlf og de sa at de aldri overser noe, vel vel, jeg fant en kul som ikke beskrevet av radilogen. Også er det jo han som er død 💜 Men jeg frykter som sagt ikke egentlig at det er kreft, jeg vil bare få bekreftet hva det er :)

Anonymkode: f094b...a53

Men er du hypokonder, da!? Siden du tror sykehuset vil legge denne «merkelappen» på deg? Jeg har jobbet i sykehus i 17 år, og ingen pasienter har noen gang blitt benevnt som hypokonder med mindre de har sakt det selv at de er det. Ikke i journaler, ikke i sykepleier-rapportert og definitivt ikke i radiologiske henvisninger. 

Husker din forrige tråd, hvor du hadde «sett» noe som ingen andre så, på dine egne bilder. Og nå opprettet du en tråd som starter med «til deg som har kreft/har hatt kreft», som om du er i samme båt? Du sier du tenker det kan være en cyste, og at du sannsynligvis ikke har kreft. Hvorfor da denne dramatiske overskriften? 

Man kan være psykisk syk selv om man jobber i helsevesenet selv. Kan det være psykisk «hjernesyk» du er, som du selv kaller det? 

Hadde det vært noe cancersuspekt på bildene dine, ville du vært kalt inn til time, evnt ny undersøkelse med en gang. 

Anonymkode: f41f7...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Beklager, men det tror jeg ikke på. At en radiolog ikke så svulst, men at du gjorde det...

 

en turnuslege, ja.. men ikke en radiolog.. 

 

 

håper du får positive nyheter. 

Anonymkode: 54129...f63

Tingen er ikke nevnt i beskrivelsen så om radiologen så den så bør radiologen beskrive den. Dessuten skjedde det med en mann som døde fordi de ikke så svulsten på lillehjernen. Så ja de kan overse ting. 

Takk!

Anonymkode: f094b...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men er du hypokonder, da!? Siden du tror sykehuset vil legge denne «merkelappen» på deg? Jeg har jobbet i sykehus i 17 år, og ingen pasienter har noen gang blitt benevnt som hypokonder med mindre de har sakt det selv at de er det. Ikke i journaler, ikke i sykepleier-rapportert og definitivt ikke i radiologiske henvisninger. 

Husker din forrige tråd, hvor du hadde «sett» noe som ingen andre så, på dine egne bilder. Og nå opprettet du en tråd som starter med «til deg som har kreft/har hatt kreft», som om du er i samme båt? Du sier du tenker det kan være en cyste, og at du sannsynligvis ikke har kreft. Hvorfor da denne dramatiske overskriften? 

Man kan være psykisk syk selv om man jobber i helsevesenet selv. Kan det være psykisk «hjernesyk» du er, som du selv kaller det? 

Hadde det vært noe cancersuspekt på bildene dine, ville du vært kalt inn til time, evnt ny undersøkelse med en gang. 

Anonymkode: f41f7...388

Som jeg har nevnt så er jeg pasient hos Rikshospitalet og de tar meg seriøst, jeg nevnte og at jeg skal dit snart til nevrolog. Jeg er absolutt nevrologisk syk, har en veldig sjelden diagnose men vil ikke fortelle alt for vil ikke bli gjenkjent. Jeg har andre MR-funn som bekrefter diagnosen jeg har, men for det så mener lokalsykehuset at jeg er hypokonder, problemet et at de ikke kan min sjeldne syndom og ville derfor ikke ha noe med meg å gjøre. Dessverre er det sånn at en del spesialister ikke vil innrømme at de ikke kan noe, og istedenfor å lære seg så avviser de pasienten. Jeg har en til nevrologisk sykdom og den tok det 4.5 år å få diagnosen på fordi mitt lokalsykehus ikke hadde peiling på den og. Rikshospitalet tar meg som sagt veldig seriøst, og det er fordi de kan begge mine to nevrologiske sykdommer. Og i år har Rikshospitalet gjort et kirurgisk inngrep i hjernen min. Hadde de gjort det om jeg bare var hypokonder? 

Kanskje noen kjenner meg igjen nå men det får bare være...

Anonymkode: f094b...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min erfaring er at det er spesialistene som ofte stopper prosessen. Svarene fra radiologisk går til den spesialisten som har henvist det i utgangspunktet, denne skal formidle det videre til pasienten. (såsant det ikke er bilder pasienten kan få kopi av og resultatsvar av utenom. Hodebilder har de visstnok ikke lov til å bare oversende tolkningen av direkte til pasienten, ble jeg fortalt en gang.) Jeg har tatt bilder jeg ikke har kunnet få ut før spesialisten jeg går til har godkjent det. Også opplevd det med andre prøver. Da er man gjerne prisgitt når denne har tid til å se på bildebeskrivelsen/prøvesvarene... og ikke minst når denne tar seg tid til å sende svar til fastlegen. 

Kortsvaret til deg blir vel at hodebilder, der har de retningslinjer om at de ikke har lov å gi ut resultatene til pasienten uten å ha formidlet det til pasienten i en time (er jeg blitt informert om et par ganger). Men det kan også være at den spesialisten som har fått radiologen til å se på bildene igjen har så mye å gjøre at denne glemmer det og derfor ikke har videresendt resultatene eller husket å kalle deg inn. Du må bare fortsette å minne dem på det!

 

Anonymkode: bb70c...d98

MR-bildene ble tatt i mars 2018, jeg fikk kopi for morro skyld. Jeg så på bildene fort og så ikke tingen. Februar i år så jeg igjen på bildene pga jeg ville se på nytt pga et funn. Jeg har flere funn som bekrefter en sjelden nevrologisk sykdom. Og da så jeg tingen. Jeg sjekket beskrivelsen og der stod den ikke nevnt, bare alt det andre. Jeg ringte til Radiologisk avd. som bare lo av meg og sa at de overser ingenting. Etter 2 timer ringte de tilbake og sa at det er snørr! Ergo jeg har snørr oppå hjernen? Tingen ligger ganske høyt opp. Jeg var tilfeldig hos fastlegen uken etter og nevnte dette, hun ringte til Radiologisk avd som sa at de ikke overser ting men det er bare bein fordi beinutvekster nevner de ikke. Men dette er ikke bein, dette er en del av hjernen, altså dette er en del av "kjøttet" til hjernen. Så vi ble enige om å vente til jeg skal til Rikshospitalet, at jeg skal vise bildet da. Men jeg fikk senere time enn jeg trodde, og jeg er en utålmodig sjel. Så uka etter ringte jeg legekontoret og ba fastlegen sendte en skriftlig henvisning til Radiologisk avd, og jeg ba henne skrive nr på ene bildeserien og ene bildet i serien, så de får se nøyaktig hva det er. De kan ikke overse tingen da. Og i morgen har det gått 2 uker siden hun sendte henvisningen, det ser jeg på HelseNorge. Så det er ingen spesialist vi venter på :) Svaret skal rett til fastlegen for er henne som ba om en ny vurdering. 

Jeg har og ringt Rikshospitalet i forhold til dette, da det var nevrologen på Rikshospitalet som henviste meg til MRen. Men de sier at siden bildene er tatt her så må Radiologen her gi et ordentlig svar. Jeg  må reise med fly til Rikshospitalet så derfor er MRen utført her. 

Anonymkode: f094b...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke Hi, men har selv sett ting på MR-bilder som leger ikke har sett, som de burde ha sett.

Mannen til en venninne av meg har spesialisert seg innen et bestemt felt i radiologien, tror han holder på med en doktorgrad. Etter at han spesialiserte seg på det siste var han skremt over hvor mye han garantert måtte ha oversett før han spesialiserte seg, til og med ting som burde vært opplagte å se, bare han hadde visst hva han skulle se etter. Han sa da, og han sier fremdeles, at selv om vi er avhengig av lokalsykehusene slik landet er skapt, så er det et ubestridelig faktum at en del pasienter dessverre får bildene sine vurdert av leger som ikke er gode nok til å se det de mer spesialiserte er, som også ser langt flere tilfeller og derfor blir bedre på å skille små, men viktige detaljer som andre lett overser som ingenting eller uviktig. Før han spesialiserte seg innen det siste var han regnet for å være veldig dyktig radiolog, og likevel er han tydelig på at han tidligere garantert har oversett mange tilfeller han burde ha oppdaget, selv om han da fullt og helt gjorde sitt beste ut fra det han da kunne.

Så joda, radiologer overser også ting, å tro annet er naivt. Bilder blir ofte bare sett av en radiolog, ikke dobbelkontrollert. Her er noen eksempler:

https://www.nrk.no/ho/oversa-lett-synlig-kreftsvulst-_-faren-dode-1.14350647

https://www.nrk.no/sorlandet/sykehuset-oppdaget-ikke-kreftsvulst-1.11713864

https://www.t-a.no/ekstra/article11190389.ece

https://www.moss-avis.no/nyheter/nyheter/radiolog-pa-sykehuset-ostfold-oversa-kreftspredning/s/2-2.2643-1.7753168

Generelt sett har vi et forholdsvis godt helsevesen. Vi ligger omtrent midt på treet kvalitetsmessig sammenlignet med land vi ellers kan sammenligne oss med. Det er mange dyktige folk i helsevesenet, men det gjøres feil. Dessverre også alvorlige feil. Så som pasient bør man forsøke å følge litt med, ikke bare tro blindt på det legene sier eller gjør.

Anonymkode: bb70c...d98

Nettopp 💜 Takk for et godt støttende svar! I mitt tilfelle er tingen ikke synlig på kjempe masse bilder og jeg så den ikke første gang jeg så på bildene. Radiologene fokuserer på ansiktet mitt og lillehjernen fordi det er der funnene for min sjeldne sykdom er eller kan være, så de har nok sett fort på resten. 

Anonymkode: f094b...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne og hennes venninne bruker ikke nevrologisk avd på vårt sykehus fordi de har blitt dårlig behandlet, så jeg er ikke alene. Venninna mi ble nesten drept av dem, mens venninnen hennes fikk kjeft når hun begynte å gråte når hun fikk MS-diagnosen. Hvem blir ikke lei seg av å få MS-diagnosen? Hun fikk beskjed om å "skjerpe seg og slutte å gråte fordi det er ikke noe å gråte over". De bruker andre sykehus, er heldigvis fritt sykehusvalg her i Norge :) Så jeg er ikke alene om å være skuffet over nevrolgisk avd. her. Radiologisk avd vet jeg lite om, dette er første gang jeg har gjort noe annet annet å bare ligge i MR- og CT- maskinene. Kanskje ikke noen tror jeg, men det bryr jeg meg ikke om fordi jeg vet at dette er sannheten. Jeg lyver ikke og venninna mi lyver ikke.

HI

Anonymkode: f094b...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har to sjeldne nevrologiske sykdommer nesten ingen kan noe om, og som det har tatt år å diagnostisere, og du har tolket dine egne MR-bilder og opprettet en tråd om kreft? 

Fortsatt henger ikke dette helt på greip. Selv om noen andre har vært uheldige og fått ting oversett, betyr det ikke at alle bilder feiltolkes. Det er ikke bare én radiograf pr sykehus. 

Mat du ikke har hørt noe på flere uker er et godt tegn, kan du jo trøste deg med. 

Anonymkode: f41f7...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har to sjeldne nevrologiske sykdommer nesten ingen kan noe om, og som det har tatt år å diagnostisere, og du har tolket dine egne MR-bilder og opprettet en tråd om kreft? 

Fortsatt henger ikke dette helt på greip. Selv om noen andre har vært uheldige og fått ting oversett, betyr det ikke at alle bilder feiltolkes. Det er ikke bare én radiograf pr sykehus. 

Mat du ikke har hørt noe på flere uker er et godt tegn, kan du jo trøste deg med. 

Anonymkode: f41f7...388

Hvis du har jobbet 17 år på sykehus, som du skriver over her et sted, da vet du at feil gjøres på sykehusene. Det er menneskelig å feile, leger feiler, annet helsepersonell feiler. Noen ganger er det ikke til å unngå, andre ganger er det slurv, andre ganger er de så presset på tid at ting blir oversett i vanvare. Det er faktum.

At Hi opprettet tråden om kreft er jo ikke så rart når det er sett noe på bildene som ser ut som en svulst. Og legen hennes har jo bekreftet at denne ser det samme og at dette ikke er omtalt i bildebeskrivelsen. Hi har ikke skrevet at hun tror hun har kreft, men å tenke tanken og høre andres erfaringer, det er naturlig i hennes situasjon.

At det har tatt flere år å diagnostisere to veldig sjeldne nevrologiske sykdommer er ikke uvanlig, spesielt når hun tidligere har vært knyttet til et lokalsykehus som ikke har noen kompetanse på disse sykdommene.

Nei, ikke alle får ting oversett. Men det skjer. Hi kan være en av dem, det vet ingen foreløpig. Du sier at det ikke bare er én radiograf pr. sykehus. Men ofte er praksis, på lokale sykehus spesielt, at bare én radiograf ser bildene. Det skal ikke være slik, men manglende ressurser, både økonomisk og personellmessig og spesialiseringsmessig, gjør at selv om de ansatte gjør sitt beste så er de ofte for få. Da tas snarveier. Og som regel går det bra. Så er det de få tilfellene som blir oversett.

Når et lokalsykehus, som ikke har kompetanse på det Hi feiler og har fått diagnoser på på Rikshospitalet, behandler henne som om hun skulle være hypokonder, også for de symptomene på de nevrologiske diagnosene, da er det ikke veldig rart om hun føler de har skrevet at hun er hypokonder.

Jeg har en historie som ikke er ulik den Hi forteller. I tillegg er jeg helsepersonell selv. Ingen har heller skrevet i journal at jeg er hypokonder, men det er blitt antydet flere ganger. Og jeg har fått spørsmål direkte fra en overlege om jeg ikke bare var hypokonder. Dette til tross for at funnene er helt reelle, helt konkrete og stemmer med symptomene jeg har, og det ikke er mulig å fake de prøvene eller symptomene. Utredninger hos psykolog og psykiater har konkludert med at jeg ikke har psykiske sykdommer. Likevel er det tydeligvis langt enklere i en travel og tidvis arrogant sykehusverden å si at det er et psykisk problem hos pasienten enn å innrømme at de selv ikke har kompetanse på det som faktisk feiler pasienten.

For all del, vi har på mange områder et veldig bra helsevesen som vi bør være glade for å ha. Men så utrolig gode som vi ønsker å tro at det er, det er det ikke - det viste rapporten helseminister Høie selv bestilte for å sammenligne kvaliteten på helsevesenet i Norge med andre land det er naturlig å sammenligne oss med. Da havnet vi bare midt på treet, til tross for at vi er helt i toppen på antall helsekroner brukt pr. innbygger. Det er et tankekors. Da burde det ikke være slik at fagpersoner lar være å ta til seg lærdom og kunnskap. Det viser en arroganse som skader helsevesenet generelt og pasienter spesielt. Selv når de, som i His tilfelle, får en pasient som er diagnostisert for flere sjeldne diagnoser på Rikshospitalet, velger de på lokalsykehuset (som brukte år uten å greie å diagnostisere riktig) å ikke sette seg inn i hva dette faktisk innebærer, hvordan de kan lære av saken, de velger å ignorere det de kan lære av det. Det er jo også kjent at en del diagnoser som til nå har vært ansett som veldig sjeldne viser seg å være mindre sjeldne enn tidligere antatt, nettopp fordi pasientene tidligere ikke ble diagnostisert med det selv om de hadde det, fordi legene ikke har kunnet nok om det eller det ikke har vært gode nok diagnostiske tester.

Det er ikke slik at man skal gå rundt og være mistroisk til helsevesenet, for i de fleste tilfeller gjør de en god eller god nok jobb. Men man kan heller ikke være så naiv at man tror slikt som HI forteller ikke skjer. Forhåpentligvis er det HI har sett ikke farlig. Kanskje er det til og med noe de kan gjøre noe med som også kan gjøre henne bedre. Kanskje er det et uviktig funn som ikke påvirker noe. Men om det er noe som ikke skal være der, da skulle det likevel ha blitt beskrevet av radiolog som så bildene. Er ikke det gjort er det en feil, uansett hva det er som vises på HIs bilder.

Og det du skriver om tidsperspektivet på tilbakemelding og kreft/ikke kreft - det stemmer også i de aller, aller fleste tilfeller, men det er dessverre unntak der også. De aller, aller fleste kan stole på at det blir gjort e. god jobb i det norske helsevesenet, heldigvis. De andre tilfellene må helsevesenet være villige til å lære av!

Anonymkode: bb70c...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikshospitalet kan mine diagnoser :)

Jeg fikk svar fra Radiologisk avd og de hevder at det er bein. Så jeg gir de opp, jeg får vente til jeg skal til Rikshospitalet i juni.

tusen takk for alle seriøse svar og støtte 💜 Disse sykdommene er fæle og jeg ee ufø pga det, det var ikke sånn livet mitt skulle bli :(

Anonymkode: f094b...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rikshospitalet kan mine diagnoser :)

Jeg fikk svar fra Radiologisk avd og de hevder at det er bein. Så jeg gir de opp, jeg får vente til jeg skal til Rikshospitalet i juni.

tusen takk for alle seriøse svar og støtte 💜 Disse sykdommene er fæle og jeg ee ufø pga det, det var ikke sånn livet mitt skulle bli :(

Anonymkode: f094b...a53

Det er jo flott hvis det ikke er noe som påvirker helsen din negativt. Uansett bør man ta tak i slikt, for feil blir gjort. Legen din mener jo også at det er noe. Så får Riksen se mer på det.

Ta med bildene dit, jeg har opplevd der at de kun får opp beskrivelsen av bildene og ikke kan se selve bildene. Da er det greit å ha bildene tilgjengelig slik at spesialisten kan se på dem mens du er der. Og så håper jeg du har bedre erfaring med Riksen enn jeg har hatt til nå. Men det virker det jo også som om du har hatt :)

Lykke til videre!

Ps... oppdater gjerne om du finner ut av det.

 

Anonymkode: bb70c...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2019 den 21.49, Anonym bruker skrev:

Det er jo flott hvis det ikke er noe som påvirker helsen din negativt. Uansett bør man ta tak i slikt, for feil blir gjort. Legen din mener jo også at det er noe. Så får Riksen se mer på det.

Ta med bildene dit, jeg har opplevd der at de kun får opp beskrivelsen av bildene og ikke kan se selve bildene. Da er det greit å ha bildene tilgjengelig slik at spesialisten kan se på dem mens du er der. Og så håper jeg du har bedre erfaring med Riksen enn jeg har hatt til nå. Men det virker det jo også som om du har hatt :)

Lykke til videre!

Ps... oppdater gjerne om du finner ut av det.

 

Anonymkode: bb70c...d98

Jeg har sendt flere av bildene til Lommelegen sin radiolog 🙈 Er 2 mnd til Rikshospitalet, syns det er lenge til. Har fått svar fra Radiologisk avdeling og de sier at det eneste de kan se som ikke er i beskrivelsen er en ekstra tykk skalle fremme i frontallappen, men det sa de sist og. Men det man ser på bildene er noe som sitter på hjernen og stikker ut.

Jeg kan ta med bildene til Rikshospitalet, er ikke sikkert at Lommelegen kan svare.

Takk jeg skal oppdatere!

Anonymkode: f094b...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått svar fra Lommelegen, han kan ikke si hva det er fordi han må se bildene på en diger skjerm på sykehus el lignende. Men det står at man kan sende inn bilder fra undersøkelser. Det burde stå "ikke send inn MR/CT- bilder", så føler meg litt lurt. Han tippa kanskje forkalkning i hjernehinnen eller på skallen.

Så da er jeg spent på hva Rikshospitalet sier i juni :)

Anonymkode: f094b...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fått svar fra Lommelegen, han kan ikke si hva det er fordi han må se bildene på en diger skjerm på sykehus el lignende. Men det står at man kan sende inn bilder fra undersøkelser. Det burde stå "ikke send inn MR/CT- bilder", så føler meg litt lurt. Han tippa kanskje forkalkning i hjernehinnen eller på skallen.

Så da er jeg spent på hva Rikshospitalet sier i juni :)

Anonymkode: f094b...a53

Pussig at det ikke er forbehold når de faktisk ikke kan se bildene.

Lykke til med timen i juni! :)

 

Anonymkode: bb70c...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har sendt flere av bildene til Lommelegen sin radiolog 🙈 Er 2 mnd til Rikshospitalet, syns det er lenge til. Har fått svar fra Radiologisk avdeling og de sier at det eneste de kan se som ikke er i beskrivelsen er en ekstra tykk skalle fremme i frontallappen, men det sa de sist og. Men det man ser på bildene er noe som sitter på hjernen og stikker ut.

Jeg kan ta med bildene til Rikshospitalet, er ikke sikkert at Lommelegen kan svare.

Takk jeg skal oppdatere!

Anonymkode: f094b...a53

Kan det være en mulighet å gå privat?

Anonymkode: be271...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan det være en mulighet å gå privat?

Anonymkode: be271...5fd

Jeg er ufør pga mine sykdommer så har ikke store lommeboka, om jeg kunne hadde jeg gått privat for lenge siden :)

Anonymkode: f094b...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Pussig at det ikke er forbehold når de faktisk ikke kan se bildene.

Lykke til med timen i juni! :)

 

Anonymkode: bb70c...d98

Ja pussig.

Takk 🥰

Anonymkode: f094b...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...