Gå til innhold

Nyfødt baby og henting av søsken i bhg


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Spørsmål til dere som bor sammen med partner. 

Mannen min leverer og henter storebror i bhg nå, vi har en 15 dager gammel baby. Men,  jeg merker at han begynner å forvente at jeg skal hente (ikke levere). Foreløpig kjenner jeg meg ikke helt klar,  pga rutinene med baby ikke er kommet på plass og det kjennes litt to much akkurat nå. 

Så jeg lurer på når startet dere å hente større søsken etter at ny baby var kommet? 

Anonymkode: 6c665...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg måtte gjøre det med en gang mannen begynte å jobbe igjen etter 10 dager permisjon.  Både leverte og henta. Må bare time det da,  når babyen er mett og våken f.eks ,eller når de skal sove hvis du kan trille til bhg. 

Anonymkode: cdbab...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var når pappaen begynte å jobbe igjen etter 14 dagers permisjonen.

Jeg visste jeg måtte komme avgårde å hente innenfor kl 15-16 og da klarte jeg fint å få det til.

Jeg måtte også levere på morgenen, var litt mer tidspress da. Men pappaen gjorde alt klart med de eldste, så jeg måtte bare ordne meg, skifte bleie på baby og putte han i bilstolen. Ja, jeg kunne være umenneskelig trøtt på morgenen, men jeg hadde ikke noe valg. 

Anonymkode: 82b8e...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gjorde jeg det meste fra starten, hadde babyen i bæresele med overalt. 

Anonymkode: f2e72...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det husker jeg ikke, tror jeg gjorde det innimellom hele tiden, men mannen leverte hver dag.

I vårt tilfelle så var barnehagen på vei til jobben til mannen, så ingen omvei, tenker at det også spiller en rolle. Hvis han må kjøre omvei på 10-20 min hver ettermiddag for å hente, så forstår jeg godt at han ønsker at du kan gjøre det innimellom, slik at han også får mer tid hjemme og med babyen/familien

Så spørs det jo hvor mye ekstra styr det er for deg, og hvordan babyen reagerer på flytting, kan baby flyttes til bilsetet og sove like godt der? og flyttes tilbake der den sov når dere kommer hjem igjen?

Anonymkode: 7d200...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henta en sjelden gang i starten.

Far både leverer og henter som regel nå, babt 7 mnd. Glad han ønsker det, gir meg en veldig fin permisjonstid.

Anonymkode: 6fb5d...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har levert og henta hver dag fra mannen begynte å jobbe etter 14 dager. Mye styr, men det er verdt det fordi eldstemann da får litt kortere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverte og hentet fra mannen begynte å jobbe. Syns ikke det var noe problem. La stort sett babyen i vogna så han sov der, så trillet vi til barnehagen. 

Anonymkode: 3dcbd...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynner mannen på jobb kl 06.30 å barnehagen åpner 07.15, så når den tid kommer så må jeg levere, å mannen kommer til hente på vei hjem fra jobb 🙂

Anonymkode: a04e1...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levert å hentet fra jeg kom hjem fra sykehuset dagen etter fødsel både etter nr to og tre. Mannen hadde kun fri under fødsel. Hadde de kun i bh 5-6 timer, tre dager i uken til de begynte på skolen. 

Anonymkode: 58a08...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henta som oftest rett etter at fars 14- dager fri var over. Da slapp 5- åringen å være så lenge i bhg. Tima det med babyen, ikke noe problem. 

Anonymkode: 95b15...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fødte nr 4 på en torsdag,kom heim fra sjukehuset fredag. Og fullt kjør med alt av levering, henting og handling mandag. Also 4 dager etter fødsel. Er jo bare og ta med lille vel? Er ikke noe hokus Pokus det😋 

Anonymkode: 797f0...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 dager etter fødsel sto jeg for levering og henting av storesøster på skolen. Gjorde henne iorden også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To uker etter fødsel måtte jeg hente, levere, ta morgenstell/kveldsstell og være alene med begge hele ettermiddager. Var en time å gå til barnehage, ikke buss, og minstemann skrek til og fra barnehagen hver eneste gang. Helt forferdelig. 

Anonymkode: e0bdb...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med en gang 😊 er jo bare å ta babyen med. En av godene med permisjon er jo å kunne levere litt senere enn vanlig men før kjernetid og hente tidlig (når kjernetiden er slutt). Er lenge for et barn å være 8-9 timer i bhg viss det ikke må og den ene forelderen er hjemme uansett. Er no også godt å få luftet seg i løpet av dagen og ikke bare sitte inne? 

Anonymkode: 31f6b...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist fødte jeg i juli så da hadde vi ferie, men det var jo full rulle med alt av aktiviteter. 

Med nr 2 fødte jeg på høsten. Mannen leverte i bhg fordi jeg ikke gadd å stå opp, men jeg henta fra han var tilbake på jobb etter 14 dager

Anonymkode: 7a597...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke føler deg helt klar og han har mulighet, så tenker jeg at du med god samvittighet kan utsette det litt til. 

Jeg har fire barn. Hentet og leverte to dager etter fødsel, sprek som bare det, etter andre og sistemann. Barna sov hele natten fra dag 1 og jeg var i supergod form og hadde mye energi etter fødselene. Etter nr 3 tok det tid å komme til hektene. Jeg hadde mistet mye blod så var utmattet, jeg lakk melk så det sprutet til en hver tid, jeg hadde bekkenløsning, gangvansker pga total ruptur, sov dårlig, ammeproblemer, barseltårer osv. Henting og levering i barnehagen var uaktuelt så lenge mannen hadde mulighet. 

Anonymkode: 9c70c...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 14 dager, da far var tilbake i jobb. Han begynner 7 og jeg så ingen grunn til at 3 åringen skulle i bhg så tidlig da jeg likevel var hjemme. Gikk til bhg med baby i vogn. Leverte mellom 9 og 9.30. Hentet som regel i 14 tiden. Hvis ikke hentet far barnet kl.15

Anonymkode: df40a...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 dager etter fødsel, men jeg var klar for det. Hvis mannen din kan gjøre det, å du ikke er klar enda, så kan han gjøre det. Man har bare 1 baby tid med den babyen, og hver mamma må få lov til å bestemme det selv. Gratulerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg både hentet og leverte da mannen startet på jobb igjen etter fødsel. Da kunne jo eldre søsken få litt kortere dager... 

Leverte stort sett i 9-tiden og hentet i 15-tiden, litt avhengig av når minste sov og spiste.

Har fire barn og eldre søsken har stort sett hatt 5-6 timers dag når jeg har hatt permisjon. 

Anonymkode: f6fc6...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde måttet hente og levere tre dager etter fødsel hadde jeg heller holdt søsken hjemme fra barnehagen en periode. Det hadde jeg aldri orka! 

Forlvrig hadde jeg mine to hjemme et halvt år før den største begynte i barnehage. Hun var da 2 år og 4 mnd. I halv plass. Vi koste oss veldig hjemme med nyfødt baby og åpen barnehage. 

Anonymkode: 8eb4a...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er blitt for tøff og selvstendig av å være 100% alene med barn, men jeg ser ikke problemet. Du skal hente og det har gått litt tid etter fødsel nå. Kjernetiden er som regel over i 14 tiden, og om bhg stenger 17 så da har du 3 timer til å finne en tid som passer å hente.

Jeg hadde valgt å dra etter mating og ny bleie før babyen sovner. Så har du den i bil stol under henting og legger over i vogn el.l når dere kommer hjem. Finn ut hva som passer dere. Du tror kanskje det er for mye, men jeg er helt sikker på at du får det fint til med en gang. Ta et par spontane turer i butikken først hvis du vil øve :) Og en annen ting, hvis babyen blir urolig så er det nok av folk som sikkert gladelig hjelper til i barnehagen. Tenk også så stas det er å få vist frem nytt småsøsken for den som allerede går der.

Anonymkode: 98ee2...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet og leverte selv etter 2 uker. Timet det med soving til babyen. Har tre tette. Gikk veldig fint da alle elsket å trille tur. Litt mer styr om vinteren selvsagt. Bæresele er ellers veldig greit!

Anonymkode: cbfed...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...