Gå til innhold

Desperate forsøk på å få omsorgen, hevnmeldinger til barneverntjenesten og ryktespredning


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når en mor forbereder seg til samværsak i retten ved å sette ut rykter om at far er en overgriper begynner ting å bli farlig.

Denne moren klarte å påvirke et nærmt familiemedlem hos far og fikk henne til å sende bekymringsmelding til barneverntjenesten der hun selv bekreftet at det var henne dette var skjedd med. Det hører med til historien at både mor og familiemedlemmet til far har store fellestrekk med sterke psykiske diagnoser.

Historien om hva som har skjedd forandrer seg stort fra hver gang dette familiemedlemmet beskriver det og det er da vanskelig for meg og andre utenforstående å tro at det er hold i det som skrives.

Det har i mange år vært flere runder med barneverntjenesten, familieveiledere  psykologer inne i bildet grunnet mors diagnose. Alle disse kjenner også far godt og har heller ikke fått signaler på at noe er galt hverken med far eller barn. De mener at far tar veldig godt vare på barnet.

Barneverntjenesten undersøkte denne saken om far og fant ingenting negativt og henla den.

Retten dømte minimalt samvær med mor og barnet bor hos far. Retten har tydelig sett igjennom påstandene og vurdert dem som ikke betydningsfulle.

Alt tyder derfor på at far har rett i at han er uskyldig.

Problemene fortsetter allikevel eller alt dette er lagt frem og ryktene ser ut til å bære preg av at de blir stående.

Vedkommende som har meldt dette står fast på at dette faktisk har skjedd og det er blitt helt ekte for henne. Andre i familien klarer ikke å forstå hvordan dette kan stemme. De har derfor valgt å forholde seg nøytral i denne saken, noe jeg anser som helt riktig.

Melder har dermed følt seg sviktet av egen familie og stenger nå store deler av den ute med unntak av barnets mor. Far ansees ikke lenger som familie hos melder. Alt som blir sagt som gjelder fars forsvar blir vrengt på og kommer ut igjen som nye rykter. Det har i etterkant blitt bevist gjentatte ganger at de begge fortsetter å snakke om barnets far som en overgriper til venner og bekjente.

Far søker til meg for hjelp og støtte og jeg kjenner jeg føler meg rådvill når det gjelder dette. Hvordan bør far forholde seg her? Har noen vært borti lignende og kan dele erfaringer?

Bør far anmelde dette forholdet for å renvaske seg, eller gjør det vondt verre?

Bør han la det ligge å håpe på at mor og familiemedlemmet slutter å sette ut rykter?

Bør han sette i gang ny samværssak i forsøk på å få aleneomsorg for barnet for å sikre at barnet ikke blir skadelidende av ryktespredning og nedlatende kommentarer?

Jeg har sett at far beskytter barnet så godt han klarer og tar de tøffe avgjørelsene som trengs for barnets beste. Både far og barn har det merkbart mye bedre nå enn når far og mor bodde sammen og fremtidsutsiktene er gode. Dette kommer også frem av alle rapportene som er skrevet i disse sakene.

Selv mener far han bør fortsette som før, overse alle ryktene og påstandene for å sikre en god fremtid for barnet. Han mener det er barnet som er viktig og ikke han selv. Det er jeg på en måte enig i, men beskytter han ikke seg selv så kan det etterhvert bli vanskelig å beskytte barnet.

Jeg er redd for at ryktene kommer til å gå så langt at de ødelegger for både han og barnet.

Jeg håper derfor det er noen som kan dele sin erfaring slik at jeg kan se litt på hva som er den mest fornuftige måten å gå frem på.

Anonymkode: e5316...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutes ago, Anonym bruker said:

La meg gjette: Du er fars nye partner. 

Anonymkode: fdc19...bc0

Jeg kan forstå at du tror det, men nei. Vi er venner og har vært det siden barneskolen. Jeg kjenner både far og mor godt.

Anonymkode: e5316...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg kan forstå at du tror det, men nei. Vi er venner og har vært det siden barneskolen. Jeg kjenner både far og mor godt.

Anonymkode: e5316...9ab

Ingen av oss liker menn på den måten, så det hadde uansett ikke fungert. 😂

Anonymkode: e5316...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ryktespredningen er jo så alvorlig at jeg er enig med deg og frykter at dette en dag kan slå tilbake på far.

Jeg synes far skal be om et møte og en samtale med politiet og fortelle hvordan situasjonen er og spørre om råd der. Da kan han få litt mer faglige råd før han ev. bestemmer seg. Det kan også være lurt å kontakte barnevernet og ta opp problemet der. Hvis barnet er lite fremdeles er det jo også stor fare for at barnet vil komme til å høre de falske ryktene som settes ut om far. Om mor og det andre familiemedlemmet da manipulerer barnet kan dette bli svært vanskelig for barnet. Derfor synes jeg far skal ligge i forkant, ta opp problemstillingen med barnevernet og be om råd der. Og gå til politiet og gjøre det samme. En slik ryktespredning som bedrives er uten tvil ulovlig.

Anonymkode: 7f2f6...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, Anonym bruker said:

Denne ryktespredningen er jo så alvorlig at jeg er enig med deg og frykter at dette en dag kan slå tilbake på far.

Jeg synes far skal be om et møte og en samtale med politiet og fortelle hvordan situasjonen er og spørre om råd der. Da kan han få litt mer faglige råd før han ev. bestemmer seg. Det kan også være lurt å kontakte barnevernet og ta opp problemet der. Hvis barnet er lite fremdeles er det jo også stor fare for at barnet vil komme til å høre de falske ryktene som settes ut om far. Om mor og det andre familiemedlemmet da manipulerer barnet kan dette bli svært vanskelig for barnet. Derfor synes jeg far skal ligge i forkant, ta opp problemstillingen med barnevernet og be om råd der. Og gå til politiet og gjøre det samme. En slik ryktespredning som bedrives er uten tvil ulovlig.

Anonymkode: 7f2f6...6a6

Dette var et godt råd, man kan jo rådføre seg med disse instansene uten å nødvendigvis lage en stor sak ut av det. Barneverntjenesten kjenner tross alt til dette fra før, så der bør det være lett å komme i dialog.

Jeg skal bringe denne videre. Takk!

Anonymkode: e5316...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring, man kommer ingen vei med å ta det videre. Mor er åpenbart psykisk syk og muligens også en manipulator. Men ikke en god manipulator, da ville hun vunnet i retten. 

Jeg hadde støttet meg til dommen, muligens bedt om møte hos barnevernet, hatt en jevnlig dialog med de om ryktene mor setter ut og bedt om hjelp til å beskytte barnet rett og slett. 

Å stoppe mor klarer dere ALDRI. Hun lever i sin verden der hun VET hun har rett. 

Anonymkode: 278ac...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Anonym bruker said:

Min erfaring, man kommer ingen vei med å ta det videre. Mor er åpenbart psykisk syk og muligens også en manipulator. Men ikke en god manipulator, da ville hun vunnet i retten. 

Jeg hadde støttet meg til dommen, muligens bedt om møte hos barnevernet, hatt en jevnlig dialog med de om ryktene mor setter ut og bedt om hjelp til å beskytte barnet rett og slett. 

Å stoppe mor klarer dere ALDRI. Hun lever i sin verden der hun VET hun har rett. 

Anonymkode: 278ac...f5e

Du har noen veldig gode poeng der. Far har hatt dialog med barneverntjenesten i dag. De kan ikke gå han i møte uten at det er en pågående sak.

Å sette i gang en prossess der ønsker han ikke før han har beviser på at påstandene som settes ut påvirker barnet.

Du har rett i at mor ikke kan stanses med tvang. Men jeg håper at noen klarer å få mor til å se at far gjør det han gjør for å trygge barnet og ikke for å ødelegge for henne. Det vil nok ikke en anmeldelse eller en ny sak hos barneverntjenesten medføre.

 

 

Anonymkode: e5316...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...