Gå til innhold

Hjemme med kontantstøtte eller barnehage?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

 

Barn begynner som regel ikke å leke ordentlig sammen før de er 2-3 år. Et mindre barn får ingen ‘’sosialisering’’ ut av å være i barnehagen.

Anonymkode: e8a1d...00e

Da vet du tydeligvis veldig lite om de minste barna hvis du tror at de ikke får noe ut av sosialisering

Anonymkode: 0e25f...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Barn begynner som regel ikke å leke ordentlig sammen før de er 2-3 år. Et mindre barn får ingen ‘’sosialisering’’ ut av å være i barnehagen.

Anonymkode: e8a1d...00e

Det stemmer ikke. Det er masse verdifullt og viktig å lære i barnehagen, selv for de minste. 

Anonymkode: f1eb4...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://familieklubben.no/smaabarn/lykkelig-over-aa-droppe-barnehagen/157

Tenker at barn ikke får noe ut av å starte i barnehagen så tidlig. De krever som regel mye stimulering, nærhet og oppmerksomhet. De kan fort bli overstimulerte og slitne pga mye støy og høyt hektisk nivå i barnehage-hverdagen. Dette går utover foreldrene på kveldene. Barn under 2 år leker som regel for seg selv og ikke med andre. Da holder det med besøk til andre familier med barn på samme alder i ny og ne og den trygge basen hjemme. Selvfølgelig blir de fleste barn trygge etter tilvenning, men da må tilvenningstiden taes etter barnets tempo og ikke barnehagens, og i bhg er det ofte kun 3 dagers tilvenning og opptil 1 uke. For noen barn er det altfor lite, så da må man finne en barnehage som møter de kravene man har til bhg. Husk at dette er folk som skal ta seg av ditt barn og ha «ansvar» for hen flere timer i uka og da er det viktig at de møter dine forventninger og gjør en god med å ta vare på barnet ditt den tiden du ikke er der. 

Mitt barn startet i bhg når han var 11 mnd og det var altfor tidlig. Men jeg var fornøyd med barnehagen, leveringen gikk greit etterhvert og de var flinke! Likevel, Jeg tok hn ut rundt 14 mnd alder, flytta og så starta hn igjen nå i høst. Hn blir 4 i år. Den tiden vi har hatt hjemme har vært veldig verdifull for oss ❤️man må bare planlegge hver dagene, stimulere barnet og gjøre aktiviteter. 

Har du mulighet å være hjemme og er i tvil, så takk ja til barnehagen og så kan du evnt takke nei ved bhg start om du fortsatt er i tvil. Det er også ofte sånn at du kan avtale en dag du og barnet kommer å besøker barnehagen for å gjøre dere kjent med plassen og se hvordan det er der på forhånd. :) Ta det valget som er til det beste for DITT barn og deg :) hva andre mener skal du ikke bry deg om.

Anonymkode: e8a1d...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer ikke. Det er masse verdifullt og viktig å lære i barnehagen, selv for de minste. 

Anonymkode: f1eb4...d84

Formulerte meg feil. Mente ikke at de ikke får noe ut av å være i barnehagen, men at de ikke får noe sosialisering ut av å være med andre barn i barnehagen. De er så små at de etablerer ikke «vennskapelige bånd» med andre eller leker naturlig med andre barn. Dette sa barnepsykologen, bvt og bup som jeg har vært i kontakt med.

Anonymkode: e8a1d...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da vet du tydeligvis veldig lite om de minste barna hvis du tror at de ikke får noe ut av sosialisering

Anonymkode: 0e25f...f3f

Absolutt ikke, dette var det bvt, bup og barnepsykologen som sa til meg når de mente jeg skulle vente med å sette mitt barn i bhg når han var 16 mnd. Selv om barnet hadde hatt det fint med blant annet sang i barnehagen og lesing av bok, men de etablerer ingen vennskapelig bånd og leker naturlig med andre barn slik 2 barn som er 2-4 år gjør. Barn i den alderen leker gjerne sammen og velger hva de vil leke med, barn under 2 er ofte mer egen og har en ‘’ min, min, min’’ periode.

Anonymkode: e8a1d...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Formulerte meg feil. Mente ikke at de ikke får noe ut av å være i barnehagen, men at de ikke får noe sosialisering ut av å være med andre barn i barnehagen. De er så små at de etablerer ikke «vennskapelige bånd» med andre eller leker naturlig med andre barn. Dette sa barnepsykologen, bvt og bup som jeg har vært i kontakt med.

Anonymkode: e8a1d...00e

Jeg jobber med de aller minste og kan skrive under på at de absolutt knytter bånd til hverandre, og har stor glede av hverandre.

Anonymkode: 0e25f...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 hours ago, Anonym bruker said:

 

Barn begynner som regel ikke å leke ordentlig sammen før de er 2-3 år. Et mindre barn får ingen ‘’sosialisering’’ ut av å være i barnehagen.

Anonymkode: e8a1d...00e

dette er helt feil, mitt barn lekte med 2 stk fra han var ca 17mnd og de henger forsatt sammen og er snart 10

Anonymkode: df497...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Formulerte meg feil. Mente ikke at de ikke får noe ut av å være i barnehagen, men at de ikke får noe sosialisering ut av å være med andre barn i barnehagen. De er så små at de etablerer ikke «vennskapelige bånd» med andre eller leker naturlig med andre barn. Dette sa barnepsykologen, bvt og bup som jeg har vært i kontakt med.

Anonymkode: e8a1d...00e

Her tar du helt feil. Dersom du faktisk har snakker med barnepsykolog, Barnevernet og BUP blir jeg faktisk veldig bekymret for kunnskapsgrunnlaget til de du har snakket med, da dette er svært utdatert barnesyn/kunnskap. Så jeg tror faktisk ikke på at noen i disse har formidlet dette til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt ikke, dette var det bvt, bup og barnepsykologen som sa til meg når de mente jeg skulle vente med å sette mitt barn i bhg når han var 16 mnd. Selv om barnet hadde hatt det fint med blant annet sang i barnehagen og lesing av bok, men de etablerer ingen vennskapelig bånd og leker naturlig med andre barn slik 2 barn som er 2-4 år gjør. Barn i den alderen leker gjerne sammen og velger hva de vil leke med, barn under 2 er ofte mer egen og har en ‘’ min, min, min’’ periode.

Anonymkode: e8a1d...00e

Hvorfor i alle dager har disse instansene uttalt seg om hvorvidt barnet ditt skulle i barnehagen eller ei? Det er da ikke normalt, da er det noe spesielt med barnet ditt eller deg.

Barn helt ned i 12mnd alder har god og fin lek sammen og har vennskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

dette er helt feil, mitt barn lekte med 2 stk fra han var ca 17mnd og de henger forsatt sammen og er snart 10

Anonymkode: df497...96b

Det hadde han nok sikkert også gjort hvis han begynte i bhg som 2-3 åring....

Anonymkode: f7b94...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, ulenissen skrev:

Hvorfor i alle dager har disse instansene uttalt seg om hvorvidt barnet ditt skulle i barnehagen eller ei? Det er da ikke normalt, da er det noe spesielt med barnet ditt eller deg.

Barn helt ned i 12mnd alder har god og fin lek sammen og har vennskap.

Godt mulig, men de har det fortsatt best hjemme...

Anonymkode: f7b94...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt mulig, men de har det fortsatt best hjemme...

Anonymkode: f7b94...b18

Det er dun mening...

Endret av ulenissen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Være hjemme? Med 7000kr i mnd.? Er du ikke i jobb? 

Anonymkode: efc10...700

Man kan fint ta seg ulønnet permisjon i et år og leve av kontantstøtte dersom man har liten gjeld om en mann i arbeid.

Anonymkode: f7b94...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ulenissen skrev:

Det er dun mening...

Ikke bare min.....

Anonymkode: f7b94...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mine hjemme til de var 2. Angrer ikke ett sekund. Den første tiden er så viktig og dyrebar. Og når de var to var de veldig klare til å begynne i barnehagen :) Det var rett valg for oss. 

Anonymkode: e1ed1...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Anonym bruker said:

Det hadde han nok sikkert også gjort hvis han begynte i bhg som 2-3 åring....

Anonymkode: f7b94...b18

men poenget mitt var at 1åringer kan klare seg like fint i bhg som en på 2-3 år

Anonymkode: df497...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. Jeg har bestemt meg for bhg start ved 14 mnd. Skal ta noen mnd ulønnet, jobbe redusert og pappaen til permisjon. Så da blir det et halvt år med fridager, korte dager. Blir en fin tilvenning ihvertfall ☺️

Anonymkode: b324a...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2019 den 23.34, Anonym bruker skrev:

Absolutt ikke, dette var det bvt, bup og barnepsykologen som sa til meg når de mente jeg skulle vente med å sette mitt barn i bhg når han var 16 mnd. Selv om barnet hadde hatt det fint med blant annet sang i barnehagen og lesing av bok, men de etablerer ingen vennskapelig bånd og leker naturlig med andre barn slik 2 barn som er 2-4 år gjør. Barn i den alderen leker gjerne sammen og velger hva de vil leke med, barn under 2 er ofte mer egen og har en ‘’ min, min, min’’ periode.

Anonymkode: e8a1d...00e

Om då mange har uttalt seg om ditt barns barnehagestart, så har jo barnet ditt spesielle behov. Kan dermed ikke sammenlignes med friske barn sine behov.

 

alt kommer an på type barnehage. Tvillingene her var 15 måneder når de startet og hadde en primærkontakt som kun hadde ansvar for de to. Liten, privat barnehage med 50 barn og veldig bra voksendekning. I tillegg fikk de korte dager.

 

vi har lite familie som stiller opp, så å få knyttet bånd til flere voksne enn oss foreldre samt være med andre barn var utrolig nyttig! De storkoste seg fra første dag!

Anonymkode: 9a15f...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hjemme og brukte åpen bhg 3 ganger i uken. Fantastisk tid . Anbefaler det virkelig. Tiden med de små før tidsklemma kommer er så fin.

Anonymkode: 27d62...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme til barnet er 2 år. Burde ikke vurdere for og i mot om du har muligheten. Mine har hatt en flott start etter fylte 2 år i barnehagen og har ikke hatt problem og tilvennes. Hadde angret fryktelig om de skulle begynt i barnehage rundt 1 år. Vi har storkoset oss,og så var tiden inne for barnehage og nye utfordringer.

Anonymkode: 517fe...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...