Gå til innhold

Hjemme med kontantstøtte eller barnehage?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lillebror har fått plass fra august og da er han 14 mnd. Svarfrist på fredag om vi skal ha plassen. Jeg er sååå i tvil. Storebror begynte når han var 11 mnd. Han var ekstremt mye syk første året.

Er det noen som har gått hjemme til barnet er 2 år som vil dele sine erfaringer? :-) fordeler og ulemper. 

Anonymkode: b324a...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnehage. Barn nr to har kjent på alle bassilusker storebror har hatt med hjem og har mest sannsynlig et bedre forberedt immunforsvar enn hva førstemann hadde. 

Anonymkode: c04b6...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge de to yngste hos oss har vært hjemme til de var 2 år. Veldig mye mindre stress rundt barna. De to eldste begynte i barnehagen da de var 14-15 mndr, og trivdes veldig godt. Dette må dere vurdere ut fra deres livssituasjon. Da de to eldste var små hadde vi ikke økonomi til at noen var hjemme, så vi så ikke på det som en mulighet. 

Anonymkode: fa16f...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Begge de to yngste hos oss har vært hjemme til de var 2 år. Veldig mye mindre stress rundt barna. De to eldste begynte i barnehagen da de var 14-15 mndr, og trivdes veldig godt. Dette må dere vurdere ut fra deres livssituasjon. Da de to eldste var små hadde vi ikke økonomi til at noen var hjemme, så vi så ikke på det som en mulighet. 

Anonymkode: fa16f...15b

Det må sies at vi har lang vei til barnehagen, 30 minutter hver vei, og dermed ble det veldig langt å kjøre med så små barn.

Hilsen anonym...15b

Anonymkode: fa16f...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir jo like mye syke om de begynner seinere. Må få på plass et immunforsvar.

 

Mi er 13 måneder i august og skal begynne da. Storesøstera går der allerede så hun er ofte med å hente og levere. Tror det skal gå kjempefint :)

Anonymkode: a7748...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste begynte da han var 13mnd. Var mye syk det første året og det tok tid før han var ordentlig tilvendt barnehagen. 

Yngste begynte da han var 15mnd. Lite syk og kunne definitivt begynt tidligere. Han var veldig sosial og til tross for åpen barnehage og andre barn vi traff jevnlig i tillegg til alt annet vi gjorde, kjedet han seg hjemme mot slutten og elsket å leke i barnehagen da vi hentet eldste. Jeg er veldig glad jeg ikke hadde noen planer om å være hjemme enda et år med han. 

Anonymkode: d0999...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min begynte da han var akkurat 2 og var også mye syk da han begynte. Tilvenningen gikk som en lek da, han var veldig klar. Vi hadde vært på besøk i bhg noen ganger på forhånd, og han var alltid lei seg når vi måtte gå, så han var i ekstase over å endelig få være der hele dagen.

Men det siste halvåret hadde han nok trengt litt mer enn jeg kunne gi ham hjemme. Vi bodde på et øde sted hvor det ikke var så mye annet å finne på enn å gå tur i skogen. Det ble kjedelig i lengden sammen med bare mamma, selv om jeg prøvde å være så morsom jeg kunne. 😛 Han sa selv at han ville leke med barna.

Hadde vi bodd et sted med åpen barnehage, lekeland eller andre tilbud, eller i det minste en lekeplass eller flere barn som var hjemme som vi kunne treffe (ALLE gikk i bhg) så hadde det nok gått mye bedre. :) Så jeg ville tatt vurderingen ut fra hvordan dere bor. Og økonomi selvsagt.

Anonymkode: ad9f6...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hjemme med mine til de hadde rundet to år. Hvis du har muligheten til å være hjemme, så er det best. Ro er undervurdert. Ettåringer i barnehage er stresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første her begynte i barnehage når han var 1 år. Stortrivdes fra første stund. Holdt på å gå på veggene i helger og ferier, da han var vant til at det skjedde noe rundt han hele tiden, og ville ha full fart. Husker at det var en befrielse å begynne i jobb igjen, og han i barnehagen. Hadde kanskje vært annerledes om han hadde eldre søsken. Kan ikke huske at han var så mye syk at det gjorde noe. 

Minste begynte på 1/2 plass da hun var 9 mnd. Stortrivdes i barnehagen, og men trivdes også med å være hjemme med meg. Var lite syk. Hun gikk i en liten barnehage, der det var lite stress og mas.

Vil si at det kommer an på barnet, og hva du har å tilby hjemme. Eldste var da, og er fortsatt en gutt som må ha folk rundt seg heletiden, og er "der det skjer".
Minste er roligere, liker å være med venner, men liker også å pusle med sine egne ting. De er begge tenåringer nå.

Anonymkode: 66389...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hjemme med barnet mitt på 19 mndr nå. Og helt ærlig det er det beste valget jeg har tatt. 

Jeg får oppleve en helt annen side enn det jeg ville gjort om barnet hadde vært i barnehagen. Nye ting, nye ord og masse morsomme sprell som ungen driver på med. Jeg er faktisk veldig glad for at jeg bestemte meg for det. Det betyr mye å få opplevd disse tingene for meg, og jeg kommer nok til å savne det med neste barn da jeg ikke har samme mulighet med å være hjemme lenge ☺️

Anonymkode: 87de5...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gale damen skrev:

Jeg var hjemme med mine til de hadde rundet to år. Hvis du har muligheten til å være hjemme, så er det best. Ro er undervurdert. Ettåringer i barnehage er stresset.

Dette ❤

Anonymkode: 5d1c0...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk hjemme med første til barnet var 2 år, andre barnet startet i barnehage 10 mnd gammel. Første barnet var da veldig klar for barnehage, var en ekstremt sosial og aktiv unge, men hadde det nok bra hjemme og. Minste skulle jeg gjerne ha blitt hjemme med lenger, men jeg ble svært syk bare noen få måneder etter han var født. Så far måtte overta permisjonen. Og jeg maktet jo ikke å skulle gå hjemme fulltid med han. Og han hadde det nok mye bedre i barnehagen med friske ansatte, så komme hjem til meg og far, og da hadde jeg fått hvile hele dagen, og kunne være en god mor resten av dagen. Han hadde korte dager siden jeg gikk hjemme. 

Anonymkode: 478bb...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme - uavhengig av kontantstøtte. Dersom foreldre er oppegående og friske, vel å merke.

Anonymkode: 423a7...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine var hjemme til barna har vært 17-18 mnd gamle og synes det var helt gull. Men det er mange ting å tenke på, hva om du blir langvarig syn når du har ulønnet permisjon f.eks og ikke har krav på sykepenger, vil økonomien deres tåle det?

Vi løste det ved at far tok fedrekvoten som tidskonto, jeg begynte å jobbe et par dager i uken og hadde perm uten lønn tre dager i uken + all ferien det året.

Anonymkode: 77190...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, gale damen skrev:

Jeg var hjemme med mine til de hadde rundet to år. Hvis du har muligheten til å være hjemme, så er det best. Ro er undervurdert. Ettåringer i barnehage er stresset.

Mine barn er veldig lykkelige og glade i barnehagen 😃 Er sammen med venner, gjør mye spennende og er mye ute å leker. Begge her begynte da de var 1 år. 

Jeg kjenner barn som har  begynt seint i bhg. Syns de bruker lenger tid til  å tilpasse seg, større overgang fra å være hjemme med mor til å være sammen med mange barn. Merker også at de ikke har lært feks hvordan man leker med andre Barn og vente på tur osv. 

Like greit å begynne med dette når de er små 😊

 

Anonymkode: c3b77...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste barn er fornøyde med tingenes tilstand nesten uansett, så lenge de får primærbehovene dekket, men jeg er ikke i tvil om at de aller fleste har det best hjemme til de nærmer seg to år. 

Alle mine har startet i barnehage rundt den alderen, litt før og litt etter, og tilvenningen har gått helt supert. Ikke en tåre hos noen av de, bare veldig klar. Og veldig lite syke  

Å være hjemme året mellom 1 og 2 år er jo sjarmøretappen. Da sover de ganske greit, de er mobile og sosiale. Vi bor på en liten plass, men deltok i alt som foregikk om det så var kirkekafe om formiddagen eller babysvømming. Et barn på den alderen kjeder seg ikke hjemme om foreldrene er rimelig oppegående og opptatt av å aktivisere. 

Jeg hadde ofret mye for å slippe å levere barnet i barnehage når det såvidt hadde rundet året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er vel hva du også ønsker her HI, har dere muligheten til å bli hjemme et halvt år til så er det neppe noe du vil angre på.

ser på meg selv som feminist, men når det kommer til små barn og barnehage så kjenner jeg at jeg ser stort på det:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at barnehagen til eldste kommer til å ha en ledig plass til en toåring neste år da? Her er det kun ett-åringer som får plass, så sant ingen av de eldre barna flytter/bytter barnehage. Så du kan risikere å ende opp med plass i to forskjellige barnehager...

Anonymkode: cbd26...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er i tvil, kan du jo takke ja til plassen, så søke om 1/2 eller 1 års permisjon.

Anonymkode: 66389...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/20/2019 at 8:36 AM, Anonym bruker said:

Lillebror har fått plass fra august og da er han 14 mnd. Svarfrist på fredag om vi skal ha plassen. Jeg er sååå i tvil. Storebror begynte når han var 11 mnd. Han var ekstremt mye syk første året.

Er det noen som har gått hjemme til barnet er 2 år som vil dele sine erfaringer? :-) fordeler og ulemper. 

Anonymkode: b324a...1f1

barnehagen uten tvil

Anonymkode: df497...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare takket ja og sett ann når høsten nærmer seg. Vi sa fra oss plassen fordi han ikke var klar ved 20 mnd, litt spesiell bakgrunn her. Startet da han var 2 år og 9 måneder og da var han veldig klar. Syntes frem til 2 var fantastisk, etter 2 litt mer utfordrende mtp å leke med andre og finne på ting. Men angrer ikke. De to eldste begynte ved 12 og 14 mnd

Anonymkode: ee756...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal være hjemme med kontantstøtte 😊   Takk gud for kontantstøtte 🙌 Storebror får kortere dager i bhg mens jeg og småen nyter dagene hjemme. 

Synes at barn under 2 år har det best med mor.

Anonymkode: f7b94...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme med kontantstøtten. Begge mine har vært hjemme til de var mellom halvannet og to år. Det har vært veldig fint for dem og oss. Rolige dager, hyggelige aktiviteter, masse tid sammen og til alt hjemme og i tillegg den desidert morsomste alderen mellom 1 og 2 år. De er helt fantastiske i den alderen. Barnehage er sikkert greit, men erfaringsmessig (har jobbet i barnehage før) er det stressende, utrygt og for lite voksentid pga for lite bemanning og mye å gjøre i barnehage. Det spiller ingen rolle hvor flinke de ansatte er for det er bare ikke nok tid, armer og fang til alle. 

Anonymkode: f1eb4...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

her teller tydeligvis behov for penger enn og sosialering for barna

Anonymkode: df497...96b

Barn begynner som regel ikke å leke ordentlig sammen før de er 2-3 år. Et mindre barn får ingen ‘’sosialisering’’ ut av å være i barnehagen.

Anonymkode: e8a1d...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...