Gå til innhold

Hvordan kan det skje at en ansatt på legevakten får meslinger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har man ikke bedre kontroll i norsk helsevesen enn dette?! Sørger man ikke for at alle ansatte er vaksinert? Dette er jo fullstendig krise! Noen bør stilles til ansvar her for at byens befolkning - barn og mennesker som er syke fra før - har blitt eksponert for smitte!

Anonymkode: f770e...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arbeidsgiver har ikke lov til å kreve at ansatte vaksinerer seg. De kan oppfordre, men de kan ikke kreve. Hvis du vil stille noen til ansvar må det dermed være lovgiverne, all den tid ingen har gjort noe som er mot loven.

Anonymkode: c32c7...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Arbeidsgiver har ikke lov til å kreve at ansatte vaksinerer seg. De kan oppfordre, men de kan ikke kreve. Hvis du vil stille noen til ansvar må det dermed være lovgiverne, all den tid ingen har gjort noe som er mot loven.

Anonymkode: c32c7...612

Evt stille den ansatte til ansvar:

§ 237 a. Grov smitteoverføring

Grov smitteoverføring straffes med fengsel inntil 6 år. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på om smitten

a) har ført til tap av liv
b) er overført til to eller flere personer
c) er overført ved særlig hensynsløs atferd

   

Anonymkode: f770e...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som kan kreve at vaksinekort vises ved ansettelse, det er kun Hep. B vaksine man får tilbud om å ta, muligens det er pålagt. Har vært borti sykepleiere som ikke vaksinerer barna sine.

Anonymkode: b896c...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ansatte var vaksinert, men kun en gang. De fleste blir immune etter en vaksine, men noen få må ha to. Derfor er det standard å gi to vaksiner. Antagelig er den syke så gammel at han/ hun ikke har fått meslingvaksinen som en del an barnevaksinasjonsprogrammet både som baby og på barneskolen og har vært så uheldig at en vaksine ikke har vært nok. Vaksinen ble tatt inn i programmet i 1969, men de første årene var det likevel ikke alle som fikk den. 

Anonymkode: 2f13b...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid finnes mennesker som en vaksine ikke virker på. Det vil dessuten finnes vaksinedoser som det er feil på. Og som en her over nevner, det vil finnes folk med "gammel" vaksine eller mangelfull vaksine. Det er DERFOR vi skal sørge for at befolkningen for øvrig er gjennomvaksinert! For da vil det ikke spille noen rolle om vaksinedosen var defekt, eller at personen har fått for lite.

Jeg er selv født i 1971, men ble ikke vaksinert. Muligens var det tenkt at vi skulle få den underveis i barndommen, men jeg rakk å få sykdommen før den tid, i 1974. Så selv om vaksinen var inne i programmet, så ble den nok implisert gradvis.

Anonymkode: 19f3b...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men alt dette må helsevesenet ta høyde for. De må sørge for at ansatte som kun har fått en dose som ung vaksineres på nytt nå!

Anonymkode: f770e...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 74 og jeg fikk bare en dose, i 6.klasse. Da hadde jeg allerede hatt kusma... 

Er immun mot meslinger da, har sjekket det med blodprøve. Men det er nok ikke hele den voksne befolkningen som er immune, selv om de har fått en vaksine som barn. De fleste er det da heldigvis, mener de sier at ca 90% er immune selv om de bare har fått en dose. I dag dekker de opp de siste 10% ved å gi to doser. 

Anonymkode: 7d372...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Evt stille den ansatte til ansvar:

§ 237 a. Grov smitteoverføring

Grov smitteoverføring straffes med fengsel inntil 6 år. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på om smitten

a) har ført til tap av liv
b) er overført til to eller flere personer
c) er overført ved særlig hensynsløs atferd

   

Anonymkode: f770e...db8

Denne loven gjelder ikke hvis du, uviten om egen smitte, smitter ande. Da må alle holde seg hjemme, selv om de bare er litt forkjøla. De fleste går på jobb og butikk som småforskjøla, og dermed smitter andre. Starten på meslinger, er ganske lik en forkjølelse.

Grov smitteoverføring vil f.eks. sei at en som er HIV-positiv, men likevel har ubeskyttet sex, kan straffeforfølges.

Anonymkode: 726ce...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men alt dette må helsevesenet ta høyde for. De må sørge for at ansatte som kun har fått en dose som ung vaksineres på nytt nå!

Anonymkode: f770e...db8

Hvis helsevesenet skal kunne sørge for dette må det først vedtas en lov som gir arbeidsgiver mulighet til å kreve dette av sine ansatte.

Anonymkode: c32c7...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen bør stilles til ansvar her for at byens befolkning - barn og mennesker som er syke fra før - har blitt eksponert for smitte!

Anonymkode: f770e...db8

Dersom de selv er vaksinerte, blir de jo ikke "eksponert for smitte"... det er jo litt av poenget!

Anonymkode: 19f3b...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Evt stille den ansatte til ansvar:

§ 237 a. Grov smitteoverføring

Grov smitteoverføring straffes med fengsel inntil 6 år. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på om smitten

a) har ført til tap av liv
b) er overført til to eller flere personer
c) er overført ved særlig hensynsløs atferd

   

Anonymkode: f770e...db8

Nå forutsetter du at den ansatte var klar over at vedkommende hadde meslinger.

Anonymkode: c32c7...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Evt stille den ansatte til ansvar:

§ 237 a. Grov smitteoverføring

Grov smitteoverføring straffes med fengsel inntil 6 år. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på om smitten

a) har ført til tap av liv
b) er overført til to eller flere personer
c) er overført ved særlig hensynsløs atferd

   

Anonymkode: f770e...db8

Vanskelig å forstå lovens definisjoner? Dette kommer ikke under denne ordlyden, uansett hva du personlig skulle mene.

 

Anonymkode: da3a7...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men alt dette må helsevesenet ta høyde for. De må sørge for at ansatte som kun har fått en dose som ung vaksineres på nytt nå!

Anonymkode: f770e...db8

"sørge for" ja 😂😂 beklager, men vi har knapt nok rene uniformer og vask av instrumenter, hvor i all verden tror du de har budsjetter og logistikk til å kvalitetssikre noe i en slik skala som du foreslår. 

Hadde vært deilig med en sort/hvitt verden, ikke sant? 😉

Anonymkode: 52fab...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Evt stille den ansatte til ansvar:

§ 237 a. Grov smitteoverføring

Grov smitteoverføring straffes med fengsel inntil 6 år. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på om smitten

a) har ført til tap av liv
b) er overført til to eller flere personer
c) er overført ved særlig hensynsløs atferd

   

Anonymkode: f770e...db8

Du linker som du har vett til, denne loven gjelder da ikke uvaksinerte. Den gjelder om du f.eks vet du er smittet av hiv men likevel har ubeskyttet sex for å smitte.

Anonymkode: 7d372...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn off topic, men kan man få meslinger flere ganger? Jeg hadde det som ettåring (før jeg ble vaksinert) men har ikke tatt booster i voksen alder. Så lurer jeg på om jeg er immun?

Anonymkode: 40470...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dersom de selv er vaksinerte, blir de jo ikke "eksponert for smitte"... det er jo litt av poenget!

Anonymkode: 19f3b...178

Man blir jo eksponert for smitte selv om man er vaksinert. Man kan til og med føre smitte med seg til andre selv om man selv er vaksinert.

Jeg fikk alle vaksinene. Har likevel hatt alle barnesykdommene. Røde hunder, meslinger og kusma. Så for meg fungerte tydeligvis ikke vaksinene.

Man kan aldri forsikre seg 100 %, uansett hvor mye man måtte ønske det.

Anonymkode: 3b890...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du mener så er det mange foreldre som bør straffes for å dra smittefarlige barn med vannkopper på butikker, lekeland osv. Det er mange med nedsatt imunforsvar som blir alvorlig syke av vannkopper.

Anonymkode: 06c2c...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dersom de selv er vaksinerte, blir de jo ikke "eksponert for smitte"... det er jo litt av poenget!

Anonymkode: 19f3b...178

Det er mange babyer og barn under 15 mnd på legevakten som enda ikke har fått mmr. Samt de som ikke tåler vaksinen.

Anonymkode: f770e...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Denne loven gjelder ikke hvis du, uviten om egen smitte, smitter ande. Da må alle holde seg hjemme, selv om de bare er litt forkjøla. De fleste går på jobb og butikk som småforskjøla, og dermed smitter andre. Starten på meslinger, er ganske lik en forkjølelse.

Grov smitteoverføring vil f.eks. sei at en som er HIV-positiv, men likevel har ubeskyttet sex, kan straffeforfølges.

Anonymkode: 726ce...426

Ok, så straffeloven 237 i stedet. Overføring av smittsom sykdom. Grovt uaktsom overtredelse straffes med bot eller fengsel inntil 1 år. Det er grovt uaktsomt å jobbe på legevakten som uvaksinert.

Anonymkode: f770e...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, så straffeloven 237 i stedet. Overføring av smittsom sykdom. Grovt uaktsom overtredelse straffes med bot eller fengsel inntil 1 år. Det er grovt uaktsomt å jobbe på legevakten som uvaksinert.

Anonymkode: f770e...db8

Det er jo ikke det, så lenge det ikke er regler for det. Helsepersonell er ikke pålagt å vaksinere seg eller revaksinere seg.

Anonymkode: feb92...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan være vaksinert selv om hun har fått meslinger. Jeg hatt tatt alle vaksiner som ble tilbudt da jeg var baby/barn. Da jeg gikk gravid med eldste ble det ikke påvist antistoffer mot rubella. Fikk ny vaksine etter fødsel. Da jeg gikk gravid med nr 2 ble det fremdeles ikke påvist antistoffer mot rubella. Da var det ikke vits å ta ny vaksine igjen, siden den tydeligvis ikke virker på meg. 

Anonymkode: bc01a...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Anonym bruker said:

Litt sånn off topic, men kan man få meslinger flere ganger? Jeg hadde det som ettåring (før jeg ble vaksinert) men har ikke tatt booster i voksen alder. Så lurer jeg på om jeg er immun?

Anonymkode: 40470...60b

Man kan det, men det er uvanlig. Det betyr jo at immunforsvaret enten har "glemt leksen sin" evt er satt ut av spill på et eller annet vis (f. eks av aids eller medisiner). 

Allikevel er du omtrent så immun man kan få blitt. 

Anonymkode: af52b...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun kan være vaksinert selv om hun har fått meslinger. Jeg hatt tatt alle vaksiner som ble tilbudt da jeg var baby/barn. Da jeg gikk gravid med eldste ble det ikke påvist antistoffer mot rubella. Fikk ny vaksine etter fødsel. Da jeg gikk gravid med nr 2 ble det fremdeles ikke påvist antistoffer mot rubella. Da var det ikke vits å ta ny vaksine igjen, siden den tydeligvis ikke virker på meg. 

Anonymkode: bc01a...a55

Sånn er jeg også med røde hunder, bortsett fra at jeg har hatt det og er vaksinert tre ganger. Fortsatt ingen antistoffer.

Anonymkode: 4edf8...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk meslingsvaksinen i 1983, har ikke tatt den på nytt så jeg kan få meslinger. Har time i neste uke for oppdatering av alle barnevaksinene. Har jobbet innefor helse og aldri blitt spurt ang vaksiner og har heller aldri tenkt på det før nå. 

Anonymkode: 3b087...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...