Gå til innhold

hvordan order vi dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nettopp mitt 5 barn, og minstesøsteren som er 9 år, hater han, og vil ikke være i nærheten av oss eller han, hva skjer her?

hater hun virkelig broren, både jeg og far har prøvd og være mye sammens med henne og latt tvillingjentene våre på 15 passe lillebroren i noen timer, han er flaske barn og tar ikke pupp, storebror på 17, kan holde han og snakke med han,men er ikke så intressert ellers sikkert normalt. men nå er lillebror snart 1 måned og vi begynner og bli sikkelig redde.

Vi er MYE sammens med 9åring som sagt, både jeg og far, vi har det kjempe koselig da, vi har vert på teater , ute og spist, på kino og hockeykamp. dette er veldig sårt for alle,men så klart lillebror skjønner jo heldigvis ikke så mye, men både tvillingene og storebroren har prøvd og snakke med henne, uten at hun åpner seg. er dette normalt? hun var jo alene lenge og de andre er jo 6 og 8 år eldre så hun var jo den miste lenge.

Hvordan skal vi ordne dette? det må jo bli bedre får lillebror blir større. vi har tilbud henne og hjelpe til med og bade han, mate han, leke med han og legge han,men hun er ikke intressert. Hun ble kjempe sint når vi satt han ved siden henne i bilen,så da måtte hun og storebroren bytte plass, for hun nekter rett og slett og ha noe som helst med lillebror og gjøre. vi aner ikke hva vi skal gjøre og setter stor pris på alt hjelp

Anonymkode: 8d8cb...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere må rett og slett snakke skikkelig med henne om dette, hvor ubehagelig det enn er. Om det så tar timesvis med at hun nekter å snakke, så ikke gi opp. Samtalen må tas før hun går gjøre noe annet (velg en dag dere har god tid). Det er viktig at hun får hjelp til å sette ord på hvordan hun føler det. Er hun sjalu? Eller bare liker hun ikke babyer? Jeg for min del "hatet" babyer da jeg var barn, jeg synes ikke de var søte, bare siklete, bråkete og kjipe. Og jeg hadde, takk og pris, ikke yngre søsken heller. Uansett må dere hjelpe henne med å uttrykke hva hun egentlig føler før dere kan gjøre noe annet.

Anonymkode: 4b8cf...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bare dere må være litt tålmodig og fortsette å gjøre ting med henne alene. Babyen er jo bare 1 mnd., det er nok bare sjalu som går over etterhvert. Ikke press henne, men forsøk og få til en prat. Slitsomt, men det går over, garantert. 

Anonymkode: 68c1c...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette er faktiske opplysninger om familien din, synes jeg du ber be om å få det slettet. Det er ikke så mange familier som har fem barn, og med opplysninger om alder, kjønn og tvillinger blir det veldig gjenkjennelig. 

Anonymkode: 31a22...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar.

Og du som skrev jeg skjønner henne godt, du har problemer med deg selv. og #5 du overdriver.

Men til dere 3 som svarte sikkelig, ja vi må jo sette oss ned for og snakke om dette. vi skal gjøre det i helga, da kan en av tvillingene ta med lillebror på tur

Anonymkode: 8d8cb...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for gode svar.

Og du som skrev jeg skjønner henne godt, du har problemer med deg selv. og #5 du overdriver.

Men til dere 3 som svarte sikkelig, ja vi må jo sette oss ned for og snakke om dette. vi skal gjøre det i helga, da kan en av tvillingene ta med lillebror på tur

Anonymkode: 8d8cb...315

Nei, jeg overdriver ikke. Det finnes nok ikke så mange familier i Norge med en gutt på 17, tvillingjenter på 15, jente på ni og nyfødt gutt. Du utleverer datteren din veldig, så dette bør du få slettet. Ikke kjempegøy dersom en mor til noen i klassen hennes vanker her inne, gjenkjenner det og viser det til barnet sitt. Sånt skjer, veldig mange voksne tenker ikke så veldig langt.

Anonymkode: 31a22...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg overdriver ikke. Det finnes nok ikke så mange familier i Norge med en gutt på 17, tvillingjenter på 15, jente på ni og nyfødt gutt. Du utleverer datteren din veldig, så dette bør du få slettet. Ikke kjempegøy dersom en mor til noen i klassen hennes vanker her inne, gjenkjenner det og viser det til barnet sitt. Sånt skjer, veldig mange voksne tenker ikke så veldig langt.

Anonymkode: 31a22...3f5

For alt du vet, så har hun anonymisert alle her, hun kan ha endret litt på både alder og kjønn på et eller flere av barna, det gjør jeg ofte når jeg skriver her inne.
Kanskje det ikke er en gutt på 17, kanskje det er en uinteressert jente på 16, evt tvillingjentene på 15, kanskje det er tvillinggutter på 14/15.
Kanskje nestminste på 9 år er en gutt, og kanskje minste er ei jente.
Hva vet vi.

Anonymkode: 29395...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For alt du vet, så har hun anonymisert alle her, hun kan ha endret litt på både alder og kjønn på et eller flere av barna, det gjør jeg ofte når jeg skriver her inne.
Kanskje det ikke er en gutt på 17, kanskje det er en uinteressert jente på 16, evt tvillingjentene på 15, kanskje det er tvillinggutter på 14/15.
Kanskje nestminste på 9 år er en gutt, og kanskje minste er ei jente.
Hva vet vi.

Anonymkode: 29395...794

Det var derfor jeg skrev at hun bør få det slettet dersom innlegget inneholder faktiske opplysninger om familien. Og stikk i strid med hva både du og HI åpenbart tror, så var det ment som et godt råd, ikke en anklage. Jeg kjenner mennesker som har blitt gjenkjent på nett, og det ble faktisk en ganske stygg sak fordi vedkommende hadde skrevet om familiemedlemmer. Hvis innlegget er anonymisert, helt ok. Hvis ikke, få det slettet. 

Anonymkode: 31a22...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at du som mor har forlatt babyen som kun er 1 måned så mye. Babyen kan få tilknytningsproblemer. 

Anonymkode: bda49...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun et sjalu på oppmerksomheten babyen får fra tvillingsøstrene? Alltid vært minst å fått all oppmerksomhet å så kommer det plutselig en liten baby som stjeler alt. Kanskje de kan sette av litt kvalitetstid sammen?

Anonymkode: 01c29...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner niåringen godt. Det er for mange av dere.

Anonymkode: 9a2ea...d83

Så slem du er. Folk bestemmer vel selv hvor mange barn de vil ha. 

Håper dere finner ut av det, HI. Synes det virker som dere er flinke til å ivareta den ferske storesøsteren også. 

Anonymkode: 188ff...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner niåringen godt. Det er for mange av dere.

Anonymkode: 9a2ea...d83

Haha... er du sjalu selv eller? Har selv fire barn, aldri opplevd sånne problemer som hi. Støtter neste innlegger:

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje hun et sjalu på oppmerksomheten babyen får fra tvillingsøstrene? Alltid vært minst å fått all oppmerksomhet å så kommer det plutselig en liten baby som stjeler alt. Kanskje de kan sette av litt kvalitetstid sammen?

Anonymkode: 01c29...7da

Prøv å kos deg med babyen, mens 9-åringen får henge litt med tvillingene! Regner med at hun ser litt opp til de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke normal oppførsel i det hele tatt. Jeg ville ikke godtatt det. Hun får være så sur hun bare vil lillebroren kan ikke overlates til andre. Han trenger at enten du eller far er hjemme nå i begynnelsen. Gi datteren din oppmerksomhet. Gjør ting sammen med henne men ikke på bekostning av lillebror. Snakk med henne og forsøk å finne ut hvorfor hun er slik mot broren. Det er sjalusi i en eller annen form men kanskje du rett og slett må kontakte en barnepsykolog hvis hun ikke holder opp. Hun kan ikke velge lillebroren bort han er kommet for å bli så det er hun som må slutte med denne trassen. Du har latt det gå for langt allerede. Hvis det ikke hjelper å snakke med henne må du rett og slett begynne å sette grenser for hva hun kan tillate seg å si eller gjøre. At hun ikke vil stelle,mate eller bade er ok men ikke at hun ikke vil snakke med han eller holde han er så galt som det kan bli. Hvis ikke dette tas tak i har du om ett par år en liten som følger etter storesøster skal du da tillate henne å si at han skal gå vekk . Lillegutten vil jo etterhvert bli redd henne når hun oppfører seg sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

er max et par timer vi er borte, og far og jeg er rundt babyen hele tiden, bare et par ganger vi har dratt begge 2,men da har minsten vert sammens med tvillingene kanskje en times tid. Vi skal snakke med henne,men er veldig vanskelig akkurat nå, et familiemedlem forslo at vi skulle la henne snakke med helsesøster på skolen, tror dere det kan være en løsning?

Anonymkode: 8d8cb...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å spørre henne hvordan hun tror det hadde vært for henne selv da hun var minst i familien hvis de eldre søsknene oppførte seg slik hun gjør mot lillebror?

Snakk med helsesøster og forklar situasjonen, så kan hun kanskje prøve å snakke med jenta.

Ellers synes jeg, som andre har sagt, at dere har latt det gå for langt, selv om baby bare er en måned enda. Det er en stor omstilling for hun som til nå har vært minstemann i familien, men dere kan ikke la henne få kontrollere dere og andre i familien - for det er det dere tillater når dere flytter på lillebror fordi hun ikke vil sitte ved siden av babyen. Løsningen da burde vært at enten godtok hun det, eller så fikk hun ikke være med.

Anonymkode: 46600...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 9 år, absolutt gammel nok til å kunne ta en ordentlig prat med henne, og fortalt henne at sånt er ikke greit. Hun skal ikke styre huset, men det har jo dere latt henne få lov til å gjøre...Jeg hadde ikke funnet meg i det hele tatt. 

Jeg skjønner det er en stor omstilling for henne når hun har vært minst i så mange år, og dere skal selvsagt ta hensyn til det, gi henne alenetid og mye ros og bekreftelser når det er på sin plass, men dere må samtidig være tydelig på hvor grensene går, og at det er dere som bestemmer og styrer huset.

Anonymkode: 9b5e7...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for gode svar.

Og du som skrev jeg skjønner henne godt, du har problemer med deg selv. og #5 du overdriver.

Men til dere 3 som svarte sikkelig, ja vi må jo sette oss ned for og snakke om dette. vi skal gjøre det i helga, da kan en av tvillingene ta med lillebror på tur

Anonymkode: 8d8cb...315

Neida. Vi kan skjønne henne godt uten at vi bebreider deg for dette. Hun har alltid vært yngst. I 10 år nesten. Og nå er hun ikke det. Kan hende hun ikke klarer å fortelle eller skjønne selv denne reaksjonen. Ta tiden til hjelp. 

Her var jenta vår enebarn i 4 år. Selv om hun gledet seg til lillesøsken kom, fikk hun en reaksjon. Hele livet hennes og deres har forandret seg. Klart dette har innvirkning. Vi følte selv at vi var med 4 åringen 90% av tiden, men likevel måtte hun jo dele på oppmerksomheten. De er bestevenner i dag. 

Babyen er bare 30 dager. Det tar lenger tid enn som så å innstille seg. 

Anonymkode: c5b1d...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for gode svar.

Og du som skrev jeg skjønner henne godt, du har problemer med deg selv. og #5 du overdriver.

Men til dere 3 som svarte sikkelig, ja vi må jo sette oss ned for og snakke om dette. vi skal gjøre det i helga, da kan en av tvillingene ta med lillebror på tur

Anonymkode: 8d8cb...315

Og her har vi nok forklaringen på mye. Du er ikke god på andre menneskers opplevelser generelt, er du vel? Spesielt ikke når de oppfatter ting annerledes enn deg? Stakkars niåringen, hun møtes antakelig på samme måte.

Anonymkode: 9a2ea...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for gode svar.

Og du som skrev jeg skjønner henne godt, du har problemer med deg selv. og #5 du overdriver.

Men til dere 3 som svarte sikkelig, ja vi må jo sette oss ned for og snakke om dette. vi skal gjøre det i helga, da kan en av tvillingene ta med lillebror på tur

Anonymkode: 8d8cb...315

Hvorfor skal lillebror tas vekk når dere snakker med 9 åringen? Han er en bitte liten baby og bør være sammen med mamma nesten døgnet rundt. 

Lillebror bør være der du er. Har du en samtale med 9 åringen så skal han selvsagt ikke sendes bort. Da blir det jo bare forvirrende. La han være tilstede og forklar 9 åringen at ho er viktig i lillebrors liv. At antagelig blir ho den kule som kan hjelpe å lære han ting. At ho blir superhelten hennes. Forklar at lillebror blir lei seg viss ho ikke vil prate med han osv. Finn album fra da ho var liten og se på disse. Hva ville ho følt om tvillingene ikke var snill med henne?

 

Er det mulig at ho heller ville ha en lillesøster? Har andre venninner fått lillesøster? Å prate med helsesøster kan være en god ide.

Anonymkode: bda49...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falsk tråd fra BW som kjeder seg. Ingen grunn til å svare. Problemstillingen er falsk 

Anonymkode: 78b91...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Falsk tråd fra BW som kjeder seg. Ingen grunn til å svare. Problemstillingen er falsk 

Anonymkode: 78b91...926

Det spiller vel uansett ingen rolle , selv om den muligens er falsk denne gangen, er det absolut en situasjon som kan være reell for noen andre, og andre kan ha god hjelp av de svarene som kommer.

Hvorfor skal noen komme med slike kommentarer som at tråden er falsk?

Anonymkode: 29395...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det spiller vel uansett ingen rolle , selv om den muligens er falsk denne gangen, er det absolut en situasjon som kan være reell for noen andre, og andre kan ha god hjelp av de svarene som kommer.

Hvorfor skal noen komme med slike kommentarer som at tråden er falsk?

Anonymkode: 29395...794

Så du er bruker her inne, for å bruke tid på falske problemstillinger og falske brukere? Jeg foretrekker nemlig å forholde meg til faktiske problemstillinger. 

Fordi noen av oss er lei av vedkommende og moderatorene bryr seg tydelig ikke selv om det er imot forumreglene

Anonymkode: 78b91...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så du er bruker her inne, for å bruke tid på falske problemstillinger og falske brukere? Jeg foretrekker nemlig å forholde meg til faktiske problemstillinger. 

Fordi noen av oss er lei av vedkommende og moderatorene bryr seg tydelig ikke selv om det er imot forumreglene

Anonymkode: 78b91...926

Nei, jeg pleier ikke å lage falske problemstillinger, men har lært og plukket opp tips av problemstillinger som andre her inne har påstått er falsk.
Hva spiller et for rolle om problemstillingen er falsk eller ikke hvis det kan være et reellt problem?

Anonymkode: 29395...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...