Gå til innhold

Men hun har jo fullstendig rett.. (klima)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

12 timer siden, Pashla skrev:

OK, denne tråden handler om innlegget til Frp-dama, jeg regnet med at vi alle var på samme debatt her. 

Ikke vær så sur og vanskelig nå da. Jeg kommenterte en påstand som kom frem i en debatt, som for så vidt også var innenfor temaet vi debatterte. 

Du blir så grinete når folk ikke er fullt ut enige med deg!

Anonymkode: 15ff4...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er mere hyklersk at ei gammel dame som ikke må leve med de konsekvensene som kommer kritiserer de unge for deres engasjement. Om hun mener unge lever feil så må man vel bruke mer resserser på å opplyse samt vise en bedre måte å gjøre tingene på. 

Hvis man ikke kan engasjere seg uten å være "perfekt" og at man må vite alle tiltakene som finnes så er det temmelig farlig. At  hun ikke klarer å ta ansvar for seg selv er ansvarsfraskrivelse. 

Jeg er miljøbevist, kunne lagd en liste over alle tiltak jeg gjør men det er ikke noe poeng her. Jeg tenker på klimaet og miljøet i det daglige, men i storfamilien så er det ikke mange av oss.

De fleste andre (i storfamilien) gjør INGENTING for å begrense sitt fotavtrykk, de andre som gjør noe er de unge som er litt mer opplyste. De med foreldre som gir faen gir ofte faen selv også, men "roser seg selv" for småting som egentlig er grønnvasking og ikke reelle klimatiltak. De spiser kjøtt, kjøtt, kjøtt, bruker såpe/vaskemiddel/shampoo/vaskemiddel oav full av giftstoffer, de reiser ofte med fly og drar på weekendturer (med fly), kjøper klær uten å tenke på mikroplast, kjøper varer uten å tenke miljø osv osv. Lista er lang og vond, så om disse hadde vist sin interesse ved å støtte aksjonen så hadde jeg blitt glad da det viser til at de bryr seg men de trenger å bli litt opplyste. Hadde gjerne tatt det opp med dem hva andre tiltak de kunne gjort, om de bare hadde brydd seg. Sånn er det iallefall i familien her, håper jo ikke dette er normalen men jeg har en følelse av at det faktisk er temmelig vanlig å leve slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2019 den 20.54, sug lut skrev:

Nei, men  det vet de jeg kjenner i målgruppa. De vet hvor mange på trinnet som har tenkt å ikke være tilstede på skolen, og at minst to av tre har helt andre planer for den tiden. Trene, shoppe, gå på kafé...

Vel, da gjelder det faktisk dét trinnet. Og det er ikke representativt for alle. Her får elevene på ungdomstrinnet gyldig fravær om de ønsker å demonstrere, likevel er det mange på skolen. Og mange er i demonstrasjonen. Ikke på trening eller kafé. I følge alle de jeg kjenner i målgruppen, det dokumenteres på sosiale medier og de er stolte av å være med. De sier de føler seg sterke av å stå sammen, og dette er en sak de står sammen om, både de som er veldig engasjerte, de mindre engasjerte, de gryende politisk blå og de gryende røde. 

Det er TIPP TOPP TOMMEL OPP. På så mange måter.

Noen få er nok på kafé eller trening, de er kanskje med neste gang.

Endret av amandine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste forresten en snutt i avisen i dag angående de her innleggene på Facebook. Han sa blant annet noe om at de blåeste, de som er mot for eksempel økt innvandring, absolutt burde støtte barna. For én ting er sikkert, flyktninger pga klima kommer. Og de kan ikke reise hjem for de har ikke lenger hjem. 

 

Anonymkode: 5d8eb...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, amandine skrev:

Vel, da gjelder det faktisk dét trinnet. Og det er ikke representativt for alle. Her får elevene på ungdomstrinnet gyldig fravær om de ønsker å demonstrere, likevel er det mange på skolen. Og mange er i demonstrasjonen. Ikke på trening eller kafé. I følge alle de jeg kjenner i målgruppen, det dokumenteres på sosiale medier og de er stolte av å være med. De sier de føler seg sterke av å stå sammen, og dette er en sak de står sammen om, både de som er veldig engasjerte, de mindre engasjerte, de gryende politisk blå og de gryende røde. 

Det er TIPP TOPP TOMMEL OPP. På så mange måter.

Noen få er nok på kafé eller trening, de er kanskje med neste gang.

Oppmerksomhet om klima? Nei. De har fått en masse oppmerksomhet om seg selv og streiken sin. Som en vanlig dag på SoMe, med andre ord. Masse prat og preik, lite annet og ingen effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, sug lut skrev:

Oppmerksomhet om klima? Nei. De har fått en masse oppmerksomhet om seg selv og streiken sin. Som en vanlig dag på SoMe, med andre ord. Masse prat og preik, lite annet og ingen effekt.

Jeg er så glad for at jeg ser denne saken på en helt annen måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
På ‎22‎.‎03‎.‎2019 den 6.24, Anonym bruker skrev:

Ikke vær så sur og vanskelig nå da. Jeg kommenterte en påstand som kom frem i en debatt, som for så vidt også var innenfor temaet vi debatterte. 

Du blir så grinete når folk ikke er fullt ut enige med deg!

Anonymkode: 15ff4...a5e

Nei, jeg driter i hvem som er enige med meg, jeg er indrestyrt. Men jeg ser ikke noe poeng i å diskutere noe helt annet enn trådens innhold, så jeg sier takk for debatten.

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22. mars 2019 den 13.35, sug lut skrev:

Oppmerksomhet om klima? Nei. De har fått en masse oppmerksomhet om seg selv og streiken sin. Som en vanlig dag på SoMe, med andre ord. Masse prat og preik, lite annet og ingen effekt.

Ah, men hva mener du da, Sug Lut, har størst effekt på klimaet? Tipper at svaret ditt blir temmelig blankt.........

Anonymkode: 0b471...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ah, men hva mener du da, Sug Lut, har størst effekt på klimaet? Tipper at svaret ditt blir temmelig blankt.........

Anonymkode: 0b471...482

Du gir deg ikke? Passe psykt, faktisk.

Anonymkode: 10eaf...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig noen av de som streiket egentlig satt på Starbucks og deretter gikk på shopping. Det er sannsynlig at noen av de som streiket ikke er så miljøbevisste i hverdagen. Det er også sannsynlig at noen av de som streiket fikk oppleve at det er fint å samles om et budskap, og at man kan bli hørt hvis man sier fra. Det er sannsynlig at mange av de som streiket satt seg inn i et viktig tema i enda større grad enn de ellers gjør. Det er sannsynlig at mange av de som streiket (og mange av de som ikke streiket) vil bli litt mer bevisste på de valgene de tar i hverdagen. 

Jeg synes det er artig at foreldregenerasjonen og besteforeldregenerasjonen synes de har rett til å bestemme hvordan unge mennesker skal uttrykke seg. Enda artigere er det hvis disse voksne er de samme som klager over at ungdom nå til dags er så passive, de bruker for mye tid foran en skjerm, og de engasjerer seg ikke i noe. De jeg kjenner som streiket på fredag varierer i engasjement i miljøsaken i hverdagen. De fleste av dem valgte allikevel å bruke noen timer på å fortelle omverdenen at dette synes de vi bør være bevisste på. Mange av dem kommer nok til å streve med å velge «riktig» ved neste korsvei, de kommer til å spise kjøtt og de kommer til å være med familien på ferie i sommer. Omtrent som meg, med andre ord, som kjører elbil, sorterer søppel, prøver å unngå for mye matavfall, men som dusjer hver dag og reiser på ferie med fly. Allikevel er jeg mer miljøbevisst enn det foreldrene mine er, og ungene mine gjør meg oppmerksom på ting jeg ikke selv har tenkt over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du gir deg ikke? Passe psykt, faktisk.

Anonymkode: 10eaf...257

Venter på seriøst svar. Forventer ikke at jeg får.

Anonymkode: 0b471...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Venter på seriøst svar. Forventer ikke at jeg får.

Anonymkode: 0b471...482

Å svare med nick og som anonym i samme tråd er ikke lov

Anonymkode: 48495...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Havfruene
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å svare med nick og som anonym i samme tråd er ikke lov

Anonymkode: 48495...77a

Enig, det er ikke lov. Jeg beklager, gjorde det ikke med vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Havfruene skrev:

Enig, det er ikke lov. Jeg beklager, gjorde det ikke med vilje.

👍

Anonymkode: 48495...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...