Gå til innhold

Men hun har jo fullstendig rett.. (klima)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er første gang noen sinne at jeg helhjertet applauderer en Frp-politiker. Hun HAR rett. Dette er 99% bortskjemte konsumenter hvis engasjement ikke strekker seg lenger enn til en dag skolefri. Dette er unger som ikke tar kutt i noe annet, men soler seg i glansen av en aksjon som ikke betyr noe som helst for mesteparten av dem. De aller fleste av dem som ikke går på skolen den dagen drar ikke til byen og demonstrerer, de tar en dag fri - for de er ikke så engasjerte at det gjør noe som helst. Det er selvsagt synd for de få som gjør det med full innsats - jeg har ikke noe imot engasjement selv om dette er en tullete framgangsmåte. Men de få som faktisk er villige til å ta den ekle bivirkningen av streikemedisinen, nemlig å senke sitt konsum og droppe miljøskadelige handlinger i størst mulig grad - er ikke mange. Man trenger ikke være særlig synsk for å spå at det vil være dårlig samsvar mellom antallet som får ugyldig fravær og antallet som faktisk deltar på markeringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, sug lut skrev:

Det er første gang noen sinne at jeg helhjertet applauderer en Frp-politiker. Hun HAR rett. Dette er 99% bortskjemte konsumenter hvis engasjement ikke strekker seg lenger enn til en dag skolefri. Dette er unger som ikke tar kutt i noe annet, men soler seg i glansen av en aksjon som ikke betyr noe som helst for mesteparten av dem. De aller fleste av dem som ikke går på skolen den dagen drar ikke til byen og demonstrerer, de tar en dag fri - for de er ikke så engasjerte at det gjør noe som helst. Det er selvsagt synd for de få som gjør det med full innsats - jeg har ikke noe imot engasjement selv om dette er en tullete framgangsmåte. Men de få som faktisk er villige til å ta den ekle bivirkningen av streikemedisinen, nemlig å senke sitt konsum og droppe miljøskadelige handlinger i størst mulig grad - er ikke mange. Man trenger ikke være særlig synsk for å spå at det vil være dårlig samsvar mellom antallet som får ugyldig fravær og antallet som faktisk deltar på markeringer.

Jeg tror oppriktig du tar feil når du antar at de fleste skulker, og jeg tror også du og åpenbart flere med deg undervurderer hvilket engasjement og hvilken styrke som ligger i denne protesten.

Og uansett hvem som tar feil eller ikke synes jeg det er fryktelig stusselig å applaudere latterliggjøring av barn og unges miljøengasjement. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, amandine skrev:

Jeg tror oppriktig du tar feil når du antar at de fleste skulker, og jeg tror også du og åpenbart flere med deg undervurderer hvilket engasjement og hvilken styrke som ligger i denne protesten.

Og uansett hvem som tar feil eller ikke synes jeg det er fryktelig stusselig å applaudere latterliggjøring av barn og unges miljøengasjement. 

Men det er jo nettopp det: for de fleste som tar fri er det nettopp fri og ikke engasjement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

https://www.nrk.no/telemark/frp-politiker-fleipet-om-klimastreik-1.14478684

 

Hvorfor blir noen så sure? Det er morsomt, men lilevel sant. Ungdommer må lære seg at de ikke kan få i pose og sekk, og at de faktisk må ta konsekvensene av valgene sine...

https://www.nrk.no/telemark/frp-politiker-fleipet-om-klimastreik-1.14478684

Anonymkode: 0ed25...182

 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De ER jo lille venn 😂😂 morsomt å se hvor mye energi du bruker på dette hahah

Anonymkode: 0ed25...182

Du ler faktisk av andre for deres engasjement? Du? Virkelig? 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Wow..

Anonymkode: 0ed25...182

 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvem snakket om rart? 

Anonymkode: 0ed25...182

 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hele POENGET er at de ikke ønsker forandring :) de bruker fortsatt like mye sminke, tar fly, kjøper klær. Byttedag på skolen er jo genialt.

å skulke skolen hjelper ingen.

Anonymkode: 0ed25...182

 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

God språkforståelse👌

Anonymkode: 0ed25...182

 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei😊

Anonymkode: 0ed25...182

 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og nettopp derfor er det sant. For de må følge opp ellers, på alle områder.

Anonymkode: 0ed25...182

 

Anonymkode: 201ec...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teksten er ikke morsom, den er nedlatende og pinlig. ikke mindre pinlig er hun når hun kaller de som er uenige med henne for surpomper. Å trykke ned ungdommer som vil engasjere seg er for dumt, hun burde løftet de opp.

Anonymkode: 48495...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forsøk på «humor» fra generasjonen som har født og oppdratt megaforbrukere. Som selv har hytte i Spania, båt og bobil og nekter å gå ned i levestandard så planeten har sjans til å overleve oss. 

Anonymkode: 3b426...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ungdommen skal ha for engasjementet, men det hjelper jo ikke. Fordi vi mennesker har den genetiske «riggingen» vi har. Ingen politiker vil vinne noe valg på forbud mot flyreiser, kun en bil pr husstand eller forbud mot å kjøpe jallating på Wish. Jo, slike forbud kommer til å tvinge seg frem, men ikke før klimakonsekvensene blir så store at folk kjenner dem fysisk på kroppen. Og da vil det selvsagt være for sent.

Alternativet er et verdensomspennende «miljødiktatur». Klart at det ikke går. 

I mellomtiden går vi mot vår undergang. På første klasse. Hvis vi ikke da blir rammet av en katastrofe slik at vi blir utryddet/folketallet blir drastisk senka til et nivå kloden kan håndtere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sug lut skrev:

Det er første gang noen sinne at jeg helhjertet applauderer en Frp-politiker. Hun HAR rett. Dette er 99% bortskjemte konsumenter hvis engasjement ikke strekker seg lenger enn til en dag skolefri. Dette er unger som ikke tar kutt i noe annet, men soler seg i glansen av en aksjon som ikke betyr noe som helst for mesteparten av dem. De aller fleste av dem som ikke går på skolen den dagen drar ikke til byen og demonstrerer, de tar en dag fri - for de er ikke så engasjerte at det gjør noe som helst. Det er selvsagt synd for de få som gjør det med full innsats - jeg har ikke noe imot engasjement selv om dette er en tullete framgangsmåte. Men de få som faktisk er villige til å ta den ekle bivirkningen av streikemedisinen, nemlig å senke sitt konsum og droppe miljøskadelige handlinger i størst mulig grad - er ikke mange. Man trenger ikke være særlig synsk for å spå at det vil være dårlig samsvar mellom antallet som får ugyldig fravær og antallet som faktisk deltar på markeringer.

Hvordan vet du det?

Så fint det må være å sitte på fasiten. 

Anonymkode: f22e4...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal slike streiker legges til siste timene på fredag tro? Mener faktisk det hadde vært mer hold i en streik som ikke gjør at det oppfattes som ekstra langfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei😊

Anonymkode: 0ed25...182

Jo, hun har det. 

Anonymkode: e83cc...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hele POENGET er at de ikke ønsker forandring :) de bruker fortsatt like mye sminke, tar fly, kjøper klær. Byttedag på skolen er jo genialt.

å skulke skolen hjelper ingen.

Anonymkode: 0ed25...182

Det er et godt poeng i å streike. Hvorfor bruke tid på utdanning hvis ikke det er noen fremtid? 

Anonymkode: 49289...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 timer siden, sug lut skrev:

Men det er jo nettopp det: for de fleste som tar fri er det nettopp fri og ikke engasjement.

Det kan jo ikke du vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pashla skrev:

Så hvis man ikke lever klimaperfekt, kan man ikke engasjere seg? Det er jo idioti. 

Hvis selv ikke de som påstår at de er ihuga miljøforkjempere er villige til å leve «klimaperfekt» (i betydningen tåle å ta banen til trening i stedet for å bli kjørt, ikke ta fly, ikke ha et høyt forbruk osv), hva i alle dager er poenget med å streike da? Da er vi i hvert fall kjørt!

Det blir som å hyle opp mot pelsindustrien mens man sitter i en splitter ny minkkåpe.

Anonymkode: 15ff4...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom Karianne Hansen ikke selv kutter kjøtt, overforbruk og flyreiser, er det jo hun som er hyklerisk, ikke ungdommene?

Anonymkode: 760cc...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

Det kan jo ikke du vite.

Nei, men  det vet de jeg kjenner i målgruppa. De vet hvor mange på trinnet som har tenkt å ikke være tilstede på skolen, og at minst to av tre har helt andre planer for den tiden. Trene, shoppe, gå på kafé...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, sug lut skrev:

Nei, men  det vet de jeg kjenner i målgruppa. De vet hvor mange på trinnet som har tenkt å ikke være tilstede på skolen, og at minst to av tre har helt andre planer for den tiden. Trene, shoppe, gå på kafé...

Slabbedasker finnes over alt, men de som virkelig jobber for saken skal ikke klandres for at enkelte nek utnytter streiken på den måten du beskriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, sug lut skrev:

Nei, men  det vet de jeg kjenner i målgruppa. De vet hvor mange på trinnet som har tenkt å ikke være tilstede på skolen, og at minst to av tre har helt andre planer for den tiden. Trene, shoppe, gå på kafé...

I vårt fylke får vgs elevene ikke gyldig fravær, og jeg tenker at det er få som pådrar seg fare for å nå 10 % for å drikke kaffe. 

De elevene som går på ungdomsskolen må vise til er opplegg og får oppgaver i ettertid for å ikke få ugyldig fravær. 

Jeg har faktisk troen på at dette er et tema som genuint  engasjerer mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hjemfylke får elever som ikke møter til undervisning på fredag ugyldig fravær. Det samme i nabofylket, som vi snart skal slås sammen med. 

Jeg verdsetter initiativet, men framgangsmåten blir feil. Elevene burde søkt støtte i nivåer mye høyere opp. Kunne man fått til f.eks. en halv dag, eller kanskje til og med en hel dag på nasjonalt plan, med elever, lærere, skoleledelse og skoleeiere i samhandling, hvor dette var tema, så kunne aksjonen til og med fått  påvirkningskraft. Slik opplegget er nå, vil nok mer enn 50 % av elevene, de som har "råd" til mer ugyldig fravær, vel å merke, ta seg en halv dag fri uten å stille opp i noen demonstrasjon. 

Anonymkode: 7a040...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I mitt hjemfylke får elever som ikke møter til undervisning på fredag ugyldig fravær. Det samme i nabofylket, som vi snart skal slås sammen med. 

Jeg verdsetter initiativet, men framgangsmåten blir feil. Elevene burde søkt støtte i nivåer mye høyere opp. Kunne man fått til f.eks. en halv dag, eller kanskje til og med en hel dag på nasjonalt plan, med elever, lærere, skoleledelse og skoleeiere i samhandling, hvor dette var tema, så kunne aksjonen til og med fått  påvirkningskraft. Slik opplegget er nå, vil nok mer enn 50 % av elevene, de som har "råd" til mer ugyldig fravær, vel å merke, ta seg en halv dag fri uten å stille opp i noen demonstrasjon. 

Anonymkode: 7a040...55c

Og ungdomsskolen enda mer, siden fraværet er helt uvesentlig.

Anonymkode: 10eaf...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 timer siden, sug lut skrev:

Nei, men  det vet de jeg kjenner i målgruppa. De vet hvor mange på trinnet som har tenkt å ikke være tilstede på skolen, og at minst to av tre har helt andre planer for den tiden. Trene, shoppe, gå på kafé...

Svogerforskning. Jeg kjenner også målgruppa, og har merka meg at de er engasjerte i mange, mange temaer. Bl a er det på vei ut å ta kjøretimer. De vil ikke bruke biler. 

Den samme skepsisen møtte vår generasjon da Operasjon Dagsverk var nytt. "Vil bare ha en fridag" osv. Men organisasjonen har drevet bistandsarbeid og praktisk solidaritet i flere tiår.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis selv ikke de som påstår at de er ihuga miljøforkjempere er villige til å leve «klimaperfekt» (i betydningen tåle å ta banen til trening i stedet for å bli kjørt, ikke ta fly, ikke ha et høyt forbruk osv), hva i alle dager er poenget med å streike da? Da er vi i hvert fall kjørt!

Det blir som å hyle opp mot pelsindustrien mens man sitter i en splitter ny minkkåpe.

Anonymkode: 15ff4...a5e

Men - hva vet vel egentlig du om dem som streiker? "Alle" er slik eller sånn, hva slags argumentasjon er det? Ungdommer forbruker uansett mindre enn oss voksne, bl a reiser de atskillig mer kollektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Pashla skrev:

Men - hva vet vel egentlig du om dem som streiker? "Alle" er slik eller sånn, hva slags argumentasjon er det? Ungdommer forbruker uansett mindre enn oss voksne, bl a reiser de atskillig mer kollektivt.

Jeg har ikke påstått at jeg vet noe som helst om de som streiker. Vil tippe mange er oppriktig engasjerte, mens andre igjen ser dette som en mulighet til å ta fri. Så ikke tillegg meg noe som helst. Du må tåle at ikke alle er enige med deg.

Poenget mitt er at man faktisk bør kunne forvente at de som påberoper seg å være engasjerte i miljøet, og som gjerne kritiserer andres valg, faktisk lever mest mulig miljøvennlig selv. Liv og lære. Jeg har ikke så lave forventninger til dagens unge at jeg ikke tror de klarer å gå/ta t-bane til skole/trening/venner, kutte kraftig ned på forbruket, droppe utanlandsreiser, spise mindre kjøtt osv selv om det er vår generasjon som har «skapt systemet».

Anonymkode: 15ff4...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste teksten og mulig den er nedlatende. Men. Jeg så noen av disse talene fra ungene forleden og kan ikke akkurat si at de sparte på kruttet de heller.

En del av å bli voksen er å tåle motsvar. Mange av oss med barn vet hvor mange krav man blir stilt overfor når det gjelder oppfølging på alle plan. Vi ser hvordan forsøplingen er rundt skoler og har temmelig ofte opplevd tomme varmtvannstanker når vi selv endelig kan ta kveldsdusjen. Dessuten ser mange ungdommer på det som en selvfølge å dra på turer, med fly, både på shoppingturer! og lange feriereiser. Så var det taxivirksomheten. Personlig har jeg mistet tellingen på hvor mange småturer jeg har tatt i nærmiljø som følge av, regn, vind, for lite klær, for tung ransel, for mye treningstøy og bare "vær så snill, mamma"

Min konklusjon er at kommentaren til denne damen må unger tåle. De kan ta det som et ledd i oppdragelsen og som øvelse i å bli motsagt. De kan gjerne øve seg på å komme med motargumenter og gjerne på egenhånd, uten at foreldre tar på seg beskyttelseskappen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

De ER jo lille venn 😂😂 morsomt å se hvor mye energi du bruker på dette hahah

Anonymkode: 0ed25...182

De er Norges og verdens fremtid. Og det er så bra at de engasjerer seg! Hurra for et fornuftig ungdomsopprør!

Det er også feil å anta at tenåringer har alle disse luksusene hun skisserer. Noen, ja, men jeg tenker det er flere i foreldregenerasjonen som unner seg sydenturer og nye mobiltelefoner.

Ungdommen er nok klar over at de må forsake ting, som vi alle må. Men bedre å begynne nå, enn å vente.

Anonymkode: 52386...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke så lave forventninger til dagens unge at jeg ikke tror de klarer å gå/ta t-bane til skole/trening/venner, kutte kraftig ned på forbruket, droppe utanlandsreiser, spise mindre kjøtt osv selv om det er vår generasjon som har «skapt systemet».

Anonymkode: 15ff4...a5e

Og jeg påstår at jeg ser veldig mange gjøre det. F eks øker jo antallet veggiser, og det er blant de unge. 

Syns det blir noe smålig og banaliserende over hele debatten, litt på linje med koko-høyres merkelige nettsider som klager på at Lan Marie Berg tar drosje. Hun jobber for at hele Norge skal benytte kollektivtrafikken mer, men på toppen av idiotfjellet sitter folk og brøler "se! hun burde jo sykle!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...