Gå til innhold

Er narkotika mer vanlig enn det jeg har trodd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

I jobbsammenheng har jeg sett flere av disse som bare bruker "1-3 ganger i året", som en annen snakker om. Eller, det var i hvert fall der de begynte. For de hadde jo råd til det. Utad var de ofte høyt utdannet eller hadde godt betalte jobber og god økonomi. Fornuftige og ansvarlige var de også, gjorde det kun ifm. fest når barna var borte, og bare på fester i privat regi. De fleste startet der. Så begynte det å vakke på seg. Var jo også fint å ty til bare litt i perioder med veldig høyt stress på jobb. Så var det jo viktig å holde statusen oppe når man drev med nettverkbygging, gjøre som de andre, ikke være den som var festbrems. Så begynte det å gå utover prestasjoner. Familielivet knaket - enda større grunn til å bruke mer. Dyrt ble det også. Firma i grøfta, store økonomiske problemer. Sparken fra jobb pga. avslørt som ruset. Mistet familie. Ødelagt psykisk helse. Til og med skadet eller drept andre i vanvare i rus.

Men de begynte alle med bare 1-3 ganger pr. år...

Når de så har krasjet, på ene eller andre måten, da holder de ofte maska utad, foretar en "livsstilsendring" som kan forklare andre prioriteringer. Alt for å ikke bli avslørt som rusmisbrukere.

Uansett, bryter man loven, så bryter man loven. Hvis man vet at man bryter loven og likevel velger å gjøre det, selv om man vet at man risikerer å gjøre ting som får følger for deres omsorgsevne, da er man ikke noen god forelder. Da prioriterer man egoistisk nytelse fremfor barnas sikkerhet.

Anonymkode: b2190...0f7

Klart det er noen som får problemer, og som går over til misbruk, akkurat som noen får problemer med alkohol, gambling, mat o.s.v. Men en rekke “narkotika” er klassifisert som mindre skadelig og vanedannende enn alkohol, hvorfor skal det gjøre en til et så vanvittig dårlig menneske å ty til et av disse? 

Ja, det er ulovlig. Dessverre. Krigen mot “narkotika” har ført til mye død, krig, kriminalitet og lidelse, og har bare gjort vondt verre. Sannheten er at det ofte er forbudet som får mennesker ut i uføre, ikke “narkotikaen” i seg selv.

Når det gjelder å bryte loven, så har de aller fleste nordmenn gjort dette en eller annen gang, uten at det nødvendigvis gjør en til en dårlig forelder eller menneske.

 

Anonymkode: 61869...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klart det er noen som får problemer, og som går over til misbruk, akkurat som noen får problemer med alkohol, gambling, mat o.s.v. Men en rekke “narkotika” er klassifisert som mindre skadelig og vanedannende enn alkohol, hvorfor skal det gjøre en til et så vanvittig dårlig menneske å ty til et av disse? 

Ja, det er ulovlig. Dessverre. Krigen mot “narkotika” har ført til mye død, krig, kriminalitet og lidelse, og har bare gjort vondt verre. Sannheten er at det ofte er forbudet som får mennesker ut i uføre, ikke “narkotikaen” i seg selv.

Når det gjelder å bryte loven, så har de aller fleste nordmenn gjort dette en eller annen gang, uten at det nødvendigvis gjør en til en dårlig forelder eller menneske.

 

Anonymkode: 61869...fd0

Du må gjerne fortsette å bagatellisere det at narkotika ødelegger veldig mange liv, også hos de som ikke er "typiske" for å bli avhengig. Det ødelegger. Det er ulovlig.

Det har ikke nødvendigvis blitt mer kriminalitet ved legalisering av cannabis i USA, men det har ført til økt bruk, flere psykoser og psykiske problemer knyttet til bruken, flere bilulykker pga. kjøring i rus, flere legevaktbesøk. I Colorado er antall som må legges inn på sykehus pga. cannabis doblet seg siden de åpnet for legalisering i 2012. I tillegg har det svarte markedet økt og de produserer nå langt sterker cannabis enn tidligere.

I de statene det er legalisert ser de en betydelig økt bruk blant unge - de som er mest sårbare, både pga. ikke ferdig utviklede hjerner og dermed også mer tilbøyelig til å utvikle avhengighetsproblemer. I aldersgruppen 12-17 år er bruken 30 % høyere enn i stater der det ikke er legalisert. Hver tredje i aldersgruppen 18-25 brukte cannabis minst en gang i måneden i disse statene også. I Colorado har f.eks. ikke bruken av hverken alkohol eller opioider gått ned etter legaliseringen av cannabis. Overdoser har økt. Ca. 70 % av de som bruker cannabis innrømmer å ha kjørt i cannabisrus siste året.

Forskning har vist at cannabis er mer skadelig for ungdomers hjerner og utvikling enn det alkohol er. De får større problemer med å regulere følelser, kognitive evner og hukommelse. I motsetning til alkohol er skadene av cannabis langvarige, også etter avsluttet bruk. Og man regner med at en av seks blir avhengige. Regelmessig bruk av cannabis senker grunnivået av dopamin i hjernen.

Det er ingen grunn til å tro at vi ikke får en lignende utvikling her som de har hatt i de statene i USA som har legalisert cannabis. I Nederland har man funnet ut at de studentene som bruker cannabis yter dårligere på tester og eksamener.

Dette er IKKE noe man ønsker å legalisere i Norge!

Anonymkode: b2190...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må gjerne fortsette å bagatellisere det at narkotika ødelegger veldig mange liv, også hos de som ikke er "typiske" for å bli avhengig. Det ødelegger. Det er ulovlig.

Det har ikke nødvendigvis blitt mer kriminalitet ved legalisering av cannabis i USA, men det har ført til økt bruk, flere psykoser og psykiske problemer knyttet til bruken, flere bilulykker pga. kjøring i rus, flere legevaktbesøk. I Colorado er antall som må legges inn på sykehus pga. cannabis doblet seg siden de åpnet for legalisering i 2012. I tillegg har det svarte markedet økt og de produserer nå langt sterker cannabis enn tidligere.

I de statene det er legalisert ser de en betydelig økt bruk blant unge - de som er mest sårbare, både pga. ikke ferdig utviklede hjerner og dermed også mer tilbøyelig til å utvikle avhengighetsproblemer. I aldersgruppen 12-17 år er bruken 30 % høyere enn i stater der det ikke er legalisert. Hver tredje i aldersgruppen 18-25 brukte cannabis minst en gang i måneden i disse statene også. I Colorado har f.eks. ikke bruken av hverken alkohol eller opioider gått ned etter legaliseringen av cannabis. Overdoser har økt. Ca. 70 % av de som bruker cannabis innrømmer å ha kjørt i cannabisrus siste året.

Forskning har vist at cannabis er mer skadelig for ungdomers hjerner og utvikling enn det alkohol er. De får større problemer med å regulere følelser, kognitive evner og hukommelse. I motsetning til alkohol er skadene av cannabis langvarige, også etter avsluttet bruk. Og man regner med at en av seks blir avhengige. Regelmessig bruk av cannabis senker grunnivået av dopamin i hjernen.

Det er ingen grunn til å tro at vi ikke får en lignende utvikling her som de har hatt i de statene i USA som har legalisert cannabis. I Nederland har man funnet ut at de studentene som bruker cannabis yter dårligere på tester og eksamener.

Dette er IKKE noe man ønsker å legalisere i Norge!

Anonymkode: b2190...0f7

Unnskyld meg, hvilke kilder er det du bruker? Actis? Overdose på cannabis? 😂 Der mistet du all troverdighet. Se videoen jeg linket til tidligere i tråden. 

Anonymkode: 61869...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det tror jeg er mye mer vanlig enn folk tror. Ingen ville i dag rent gjettet at jeg er gammel "junkie". Har tatt alt jeg kom over utenom heroin, gikk konstant rusa fra 13-14 års alderen og frem til 20 årene. Veldig mange i min omgangskrets prøvde litt hasj av og til, noen litt sterkere ting og andre var fullstendige rusmisbrukere. De fleste er i dag normale, oppegående folk med familie og ordentlige jobber. 

Så har du alle de som er medisinske misbrukere.. Fremdeles i voksen alder. Det er nok mye rart folk gjør bak lukkede dører. 

Anonymkode: a5109...1db

Jada. Det er plenty ungdom som ruser seg på alt mulig. Dumme de også, men ungdom. Ikke klarer de å forstå konsekvens og når de rundt gjør det er det lett å bli med. 
Du har naturligvis også rett i at det er mange medisinske brukere, som du sier.

Dette kan ikke sidestilles med "flotte familiefedre" som ruser seg på fest. Det er rett og slett ikke normalt å gå på fest i voksen alder og dille med dop. 

Rett og slett fordi man som oftest har utviklet pannelappen sin slik som den skal utvikles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og han er fortsatt en bra mann, en god pappa og en ordentlig og stabil fyr med god jobb, selv om han slår ut håret litt ekstra på fest innimellom. Husk det!

Anonymkode: f876b...038

Vel, jeg er ikke enig. En god mann, en god pappa og stabil fyr bruker ikke narkotika. Da får vi heller være enig i at vi er uenige!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med å dele ut metadon til rusmisbrukere. De aller fleste startet med 1-3 ganger, så skulle de bare osv. Vi har mødre med barn på slep, familiefedre på vei til jobb og hjemløse. 

 

Ungdom ned i 13 års alderen er tatt med dop og må jevnlig avlegge prøver hos politiet. Det er en snap unna, så enkelt å få tak i forteller ungdommen min. Mulig grunnen er fordi så mange voksne synes det er greit med 1-3 ganger i året.

Anonymkode: 56cb3...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke uttal deg, når du ikke har særlig forstand eller fornuft å tilby diskusjonen. Selvfølgelig kan man være et godt menneske selv om man bruker noe få ganger i året. Jeg kjenner også høyt utdannede mennesker, som eksempelvis kan ta litt kokain ved store fester (kanskje 1-3 ganger årlig), men fortsatt er fantastiske mennesker, fantastiske foreldre og fantastiske bidragsytere til samfunnet.

Få litt virkelighetsbegrep! Det er forskjell på å ta noe 1-3 ganger årlig, og på å være sprøytenarkoman. Akkurat som at det er forskjell på å drikke seg sørpe full 1-3 ganger årlig, og være alkoholiker.

Anonymkode: f876b...038

Er man egentlig et veldig godt og reflektert menneske dersom man som voksen og attpåtil med høy utdanning (og dermed burde visst bedre), inntar et ulovlig stoff og dermed bidrar til å opprettholde distribusjon av et stoff som koster mange mennesker livet eller friheten? Selv om det bare er noen ganger i året, er det akkurat like ulovlig, og det er med på å holde igang en industri som ikke fører med seg noe godt. En industri tett sammenvevet med prostitusjon og  overgrep mot barn. Du er ekstremt naiv dersom du virkelig mener at en person som tar narkotika faktisk er like oppegående og samvittighetsfulle som alle andre.

Anonymkode: f4b2a...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Dere må gjerne forsvare bruk av narkotika, men det er fortsatt ulovlig. Eget bruk kan også straffes med fengsel, selv om det ikke er vanlig. Brudd på lov er brudd på lov. Gode foreldre er lovlydige. 

Anonymkode: c2ad9...e39

Jeg kan ikke se at jeg forsvarer bruk av narkotika i det jeg skriver. Jeg forteller hvilken lov man bryter ved å bruke narkotika.  

Brudd på loven er brudd på loven, ja. Husk det når du sitter i bilen din og skal bare rekke det gule lyset før det blir rødt, eller gasser på for å rekke en ferge. Tenk også nøye over dette når du gjør skattemeldingen din og i alle aspekt hvor du beveger deg rundt i samfunnet. 

Kanskje dine lovbrudd er ok? Siden det er du som begår de?

Anonymkode: 3b298...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er man egentlig et veldig godt og reflektert menneske dersom man som voksen og attpåtil med høy utdanning (og dermed burde visst bedre), inntar et ulovlig stoff og dermed bidrar til å opprettholde distribusjon av et stoff som koster mange mennesker livet eller friheten? Selv om det bare er noen ganger i året, er det akkurat like ulovlig, og det er med på å holde igang en industri som ikke fører med seg noe godt. En industri tett sammenvevet med prostitusjon og  overgrep mot barn. Du er ekstremt naiv dersom du virkelig mener at en person som tar narkotika faktisk er like oppegående og samvittighetsfulle som alle andre.

Anonymkode: f4b2a...f66

Det samme er jo tilfellet for utvinning av litiumet som brukes i el. bil batterier. 

20% av litiumutvinningen gjøres med barnearbeid og slavearbeid i livsfarlige omgivelser.  Barn dør for at vi skal kunne kjøre miljøvennlige biler.  

Anonymkode: 3b298...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det samme er jo tilfellet for utvinning av litiumet som brukes i el. bil batterier. 

20% av litiumutvinningen gjøres med barnearbeid og slavearbeid i livsfarlige omgivelser.  Barn dør for at vi skal kunne kjøre miljøvennlige biler.  

Anonymkode: 3b298...694

Ja, men DA så! Så lenge bare alle andre også gjør ting som ikke er bra, er det bare til å kjøre på! Fantastisk filosofi 😂

Anonymkode: f4b2a...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men DA så! Så lenge bare alle andre også gjør ting som ikke er bra, er det bare til å kjøre på! Fantastisk filosofi 😂

Anonymkode: f4b2a...f66

Hvordan  klarte du tolke det ut fra hva jeg skrev? Lider du av predefinerte oppfatninger siden du tolker enkle fakta i hytt og vær?

Jeg kunne jo like godt mene at man skal avstå fra både narkotika og el. biler. Ut fra samme fakta. 

Anonymkode: 3b298...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan  klarte du tolke det ut fra hva jeg skrev? Lider du av predefinerte oppfatninger siden du tolker enkle fakta i hytt og vær?

Jeg kunne jo like godt mene at man skal avstå fra både narkotika og el. biler. Ut fra samme fakta. 

Anonymkode: 3b298...694

Ut i fra de andre svarene dine på denne tråden, går du veldig langt i å trekke fram alt annet som også er ulovlig, og i stor grad sidestiller du dette med å ta narkotika. Kjøre for fort, kjøpe el-bil, ta narkotika, det er jo akkurat det samme, liksom. Det kan godt være at du bare er veldig dårlig i retorikk, men effekten blir uansett den samme. Du framstår som en som ikke forstår alvoret i at noen voksne utdannede mennesker bruker narkotika på fest i ny og ne. 

Anonymkode: f4b2a...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig og lett å kjenne igjen tegnene. Jeg kan spotte en misbruker på tre sekunder på et hvilket som helst utested. Fra jeg var 15 til rundt 20 var jeg mer eller mindre konstant ruset. Bodde for meg selv og det var nok for å døyve en slags smerte. Gjorde det supert på skolen, toppkarakter i de fleste fag. Jobbet nesten hver kveld og helg ved siden av skolen. Likevel svelget jeg piller og sniffet og røyket hjemme, på pauserommet, på skolen og for å komme meg opp på morgenen. Ingen som hadde gjettet det i dag, fint hus, snill mann og god jobb. Det rare er at jeg ikke angrer på misbruket. Det hjalp meg gjennom tøffe år. Det var enkelt å slutte på dagen da jeg bestemte meg for at nok er nok. Ville aldri prøvd noe i dag og vil forhindre for alt i verden at barna mine prøver. 

Anonymkode: 97c10...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ut i fra de andre svarene dine på denne tråden, går du veldig langt i å trekke fram alt annet som også er ulovlig, og i stor grad sidestiller du dette med å ta narkotika. Kjøre for fort, kjøpe el-bil, ta narkotika, det er jo akkurat det samme, liksom. Det kan godt være at du bare er veldig dårlig i retorikk, men effekten blir uansett den samme. Du framstår som en som ikke forstår alvoret i at noen voksne utdannede mennesker bruker narkotika på fest i ny og ne. 

Anonymkode: f4b2a...f66

Du vet at vi er flere anonyme her inne som er enige, ikke sant?

Anonymkode: f876b...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ut i fra de andre svarene dine på denne tråden, går du veldig langt i å trekke fram alt annet som også er ulovlig, og i stor grad sidestiller du dette med å ta narkotika. Kjøre for fort, kjøpe el-bil, ta narkotika, det er jo akkurat det samme, liksom. Det kan godt være at du bare er veldig dårlig i retorikk, men effekten blir uansett den samme. Du framstår som en som ikke forstår alvoret i at noen voksne utdannede mennesker bruker narkotika på fest i ny og ne. 

Anonymkode: f4b2a...f66

Jeg stør ut fakta og du tolker. Synes du tolkingen din formidler intelligens, refleksjon eller kanskje endimensjonal oppfatning?

Jeg sidestilling ingenting, for den som faktisk klarer lese. 

For å avhjelpe vrangtolkningene dine; 

Jeg er for å møte folk med forståelse fremfor fordømmelse. Når det gjelder å stigmatisere folk som uegnede foreldre ut fra egen oppfatning, synes jeg først man skal se til seg selv. Andres lovbrudd er skandale, mens ens egne ikke er det - tankegang  

Jeg avstår fra enhver form for rus, jeg bryr meg om klimaet og reiser enten kollektivt eller med sykkel/til fots. Jeg begrenser bruk av plastikk, gjenbruker det jeg kan. 

Du burde gå en hel del i deg selv. Du fremstår som et snevert, lite intelligent  og dømmende menneske. 

Anonymkode: 3b298...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er man egentlig et veldig godt og reflektert menneske dersom man som voksen og attpåtil med høy utdanning (og dermed burde visst bedre), inntar et ulovlig stoff og dermed bidrar til å opprettholde distribusjon av et stoff som koster mange mennesker livet eller friheten? Selv om det bare er noen ganger i året, er det akkurat like ulovlig, og det er med på å holde igang en industri som ikke fører med seg noe godt. En industri tett sammenvevet med prostitusjon og  overgrep mot barn. Du er ekstremt naiv dersom du virkelig mener at en person som tar narkotika faktisk er like oppegående og samvittighetsfulle som alle andre.

Anonymkode: f4b2a...f66

Jeg er ikke naiv. Jeg er realistisk. Og jeg VET at disse menneskene er oppegående, flotte mennesker. 😉 

Anonymkode: f876b...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Unnskyld meg, hvilke kilder er det du bruker? Actis? Overdose på cannabis? 😂 Der mistet du all troverdighet. Se videoen jeg linket til tidligere i tråden. 

Anonymkode: 61869...fd0

Jeg skrev ikke overdose på cannabis, det var det du som tolket det til. Jeg kunne selvfølgelig ha presisert at det er overdoser generelt, altså av andre narkotiske stoffer, som har økt i disse statene, men det trodde jeg var lett å forstå.

Teorien til slike som deg, og de som bestemte å legalisere cannabis, var jo nettopp at man ikke kan ta overdose med det, at det ikke ville bli så mange som gikk over på sterkere stoffer, at brukerproblematikk og overdoseproblematikken ville gå ned. Vel tallene er klare. Tallene går ikke ned etter legalisering av cannabis, de går opp!

At du ønsker å hoppe bukk over fakta om hvordan cannabis påvirker kropp og ikke minst hjerne, og hjerneutviklingen til unge under 25, det gjør at du på ingen måte er troverdig i din diskusjon. Det viser at du ikke har forståelse for hvor alvorlige følger selv mindre bruk av dette stoffet kan føre til for mange, at hjernene deres blir varig endret til å fungere dårligere. De endringene er alvorlige, ikke bare for den enkelte som dermed ikke får utnyttet sine potensial, men også for samfunnet som både får flere som fungerer suboptimalt pga. stoffbruk, og som også får store utgifter de ellers ikke ville hatt like mye av.

Og den videoen du la ut... han snakker aller mest om en ev. medisinsk bruk av cannabis, og det er en helt annen diskusjon enn en generell legalisering.

Anonymkode: b2190...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppegående ressurssterke foreldre bruker ikke litt dop i helgene altså.

Jeg snakket med ansvarlig leder for et kjent norsk fengsel og spurte ham om det var mye psykiske problemer blant de innsatte. Han var klar på at rusmisbruk gjorde sitt til at halvparten av de innsatte har psykiske problemer.

Her blir det gjerne en runddans hvor man selvmedisinerer stress og uro og indre demoner hvorpå alt på sikt kun blir verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan ikke se at jeg forsvarer bruk av narkotika i det jeg skriver. Jeg forteller hvilken lov man bryter ved å bruke narkotika.  

Brudd på loven er brudd på loven, ja. Husk det når du sitter i bilen din og skal bare rekke det gule lyset før det blir rødt, eller gasser på for å rekke en ferge. Tenk også nøye over dette når du gjør skattemeldingen din og i alle aspekt hvor du beveger deg rundt i samfunnet. 

Kanskje dine lovbrudd er ok? Siden det er du som begår de?

Anonymkode: 3b298...694

Jeg holder fartsgrensen og jeg kjører ikke på rødt lys. Fartsgrensen øker ikke av at køer oppløses eller av at jeg er sent ute. Da får jeg ta konsekvensen av det selv og fortsatt holde fartsgrensen. Jeg leverer en lovlig skattemelding og jeg gjør generelt ikke noe i strid med loven. 

Jeg begår ikke lovbrudd, så hvilke lovbrudd er det du tenker jeg begår?

Anonymkode: c2ad9...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er man egentlig et veldig godt og reflektert menneske dersom man som voksen og attpåtil med høy utdanning (og dermed burde visst bedre), inntar et ulovlig stoff og dermed bidrar til å opprettholde distribusjon av et stoff som koster mange mennesker livet eller friheten? Selv om det bare er noen ganger i året, er det akkurat like ulovlig, og det er med på å holde igang en industri som ikke fører med seg noe godt. En industri tett sammenvevet med prostitusjon og  overgrep mot barn. Du er ekstremt naiv dersom du virkelig mener at en person som tar narkotika faktisk er like oppegående og samvittighetsfulle som alle andre.

Anonymkode: f4b2a...f66

Alt du skriver her er gode argumenter for å legalisere “narkotika”. Krigen mot narkotika har beviselig feilet. Et tegn på galskap er å gjøre det samme om og om igjen, men forvente et nytt utfall. Ta markedet ut av de kriminelles hender, og la folk få kjøpe rene, sertifiserte produkt fra rene, lovlige forhandlere (gjerne et statlig pol) som genererer skattepenger, frigjør fengselsplasser og gir politiet ressurser til å jakte på voldtektsmenn, ranere, voldsbrukere osv istedenfor, samt inntekter som kan brukes til forebygging og rehabilitering av rusavhengighet. La folk få oppsøke helsehjelp uten å risikere politianmeldelse. 

Vi gjorde det samme med alkohol, et stoff som er meget avhengighetsdannende og har kostet utallige liv, uten at vi ser oss tilbake til forbudstiden. 

Når det gjelder cannabis er det mange hobbydyrkere der ute som ikke er del av noen skumle nettverk, men som kanskje selger til noen venner i tillegg til seg selv. Det finnes mer uskyldige kilder, og det finnes skumle kilder. Uansett, 50% av Oslo’s befolkning har prøvd cannabis. Er de alle “dårlige” mennesker?

Anonymkode: 61869...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alt du skriver her er gode argumenter for å legalisere “narkotika”. Krigen mot narkotika har beviselig feilet. Et tegn på galskap er å gjøre det samme om og om igjen, men forvente et nytt utfall. Ta markedet ut av de kriminelles hender, og la folk få kjøpe rene, sertifiserte produkt fra rene, lovlige forhandlere (gjerne et statlig pol) som genererer skattepenger, frigjør fengselsplasser og gir politiet ressurser til å jakte på voldtektsmenn, ranere, voldsbrukere osv istedenfor, samt inntekter som kan brukes til forebygging og rehabilitering av rusavhengighet. La folk få oppsøke helsehjelp uten å risikere politianmeldelse. 

Vi gjorde det samme med alkohol, et stoff som er meget avhengighetsdannende og har kostet utallige liv, uten at vi ser oss tilbake til forbudstiden. 

Når det gjelder cannabis er det mange hobbydyrkere der ute som ikke er del av noen skumle nettverk, men som kanskje selger til noen venner i tillegg til seg selv. Det finnes mer uskyldige kilder, og det finnes skumle kilder. Uansett, 50% av Oslo’s befolkning har prøvd cannabis. Er de alle “dårlige” mennesker?

Anonymkode: 61869...fd0

Det er forskjell på å prøve noe og å gjøre det til en del av livet. Og din sammenligning med alkohol er ikke helt valid, for vi klarer ikke å kvitte oss med alkohol det er en alt for stor del av vår kultur. Hadde alkoholen kommet i dag, så hadde den blitt forbudt den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2019 den 23.13, Anonym bruker skrev:

I jobbsammenheng har jeg sett flere av disse som bare bruker "1-3 ganger i året", som en annen snakker om. Eller, det var i hvert fall der de begynte. For de hadde jo råd til det. Utad var de ofte høyt utdannet eller hadde godt betalte jobber og god økonomi. Fornuftige og ansvarlige var de også, gjorde det kun ifm. fest når barna var borte, og bare på fester i privat regi. De fleste startet der. Så begynte det å vakke på seg. Var jo også fint å ty til bare litt i perioder med veldig høyt stress på jobb. Så var det jo viktig å holde statusen oppe når man drev med nettverkbygging, gjøre som de andre, ikke være den som var festbrems. Så begynte det å gå utover prestasjoner. Familielivet knaket - enda større grunn til å bruke mer. Dyrt ble det også. Firma i grøfta, store økonomiske problemer. Sparken fra jobb pga. avslørt som ruset. Mistet familie. Ødelagt psykisk helse. Til og med skadet eller drept andre i vanvare i rus.

Men de begynte alle med bare 1-3 ganger pr. år...

Når de så har krasjet, på ene eller andre måten, da holder de ofte maska utad, foretar en "livsstilsendring" som kan forklare andre prioriteringer. Alt for å ikke bli avslørt som rusmisbrukere.

Uansett, bryter man loven, så bryter man loven. Hvis man vet at man bryter loven og likevel velger å gjøre det, selv om man vet at man risikerer å gjøre ting som får følger for deres omsorgsevne, da er man ikke noen god forelder. Da prioriterer man egoistisk nytelse fremfor barnas sikkerhet.

Anonymkode: b2190...0f7

Dette er jeg faktisk enig i. Dette er grunnen til at jeg ikke rører noe. Av erfaring vet jeg at jeg liker rusen så godt at jeg ikke hadde klart å holde det til 1 - 3 ganger i året. Det et dette som er så farlig. Hadde en vill ungdomstid. Sikkert ingen som hadde trodd det om meg i dag. 

Holder meg i dag til vin. Og drikker ikke dette en gang foran barna. 

 

Anonymkode: 38d63...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2019 den 7.59, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber med å dele ut metadon til rusmisbrukere. De aller fleste startet med 1-3 ganger, så skulle de bare osv. Vi har mødre med barn på slep, familiefedre på vei til jobb og hjemløse. 

 

Ungdom ned i 13 års alderen er tatt med dop og må jevnlig avlegge prøver hos politiet. Det er en snap unna, så enkelt å få tak i forteller ungdommen min. Mulig grunnen er fordi så mange voksne synes det er greit med 1-3 ganger i året.

Anonymkode: 56cb3...036

😢😔

Anonymkode: 43fc2...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Det er forskjell på å prøve noe og å gjøre det til en del av livet. Og din sammenligning med alkohol er ikke helt valid, for vi klarer ikke å kvitte oss med alkohol det er en alt for stor del av vår kultur. Hadde alkoholen kommet i dag, så hadde den blitt forbudt den også.

Vi klarer jo helt tydelig ikke å kvitte oss med «narkotika» heller, især cannabis. Det har vi prøvd i hvor mange år nå? Resultatet er ikke at folk slutter å bruke det, fordi onkel politi sier «nei», men at stoffene de bruker er mer potente, urene og solgt av kriminelle som pusher hva som helst på hvem som helst. I tillegg tør ikke folk å oppsøke hjelp om de skulle få problemer med ulovlige rusmidler, av frykt for konsekvensene om de søker hjelp. 

Og ja, det er forskjell på å prøve noe, bruke det en gang i blandt eller bli avhengige, enten det er cannabis, alkohol eller noe annet. Nå er jo cannabis mye mindre avhengighetsdannende enn alkohol, og mindre farlig generelt, så cannabis med lavere THC innhold er jo i så måte å foretrekke at folk velger som rusmiddel, istedenfor alkohol, skal man se på et helsemessig perspektiv. Det forutsetter jo en legalisering. Man kan også regulere markedet, og være restriktive på «skunk» f.eks.

Anonymkode: 61869...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2019 den 22.30, Anonym bruker skrev:

Det er mye, normalt i visse kretser og ungdommene får tak i det overalt. 14 åringen melder om bruk av hasj og piller på fester. Jeg jobber innen rus og psykiatri og ser dette på nært hold. Både i bruk hos pasienter og ansatte. Derav «gjerne der du venter det minst»

Anonymkode: 0a3b8...269

Bruk av ansatte innen rus og psykiatri?! Høres fornuftig ut.

(Jeg jobber selv innen rus).

Anonymkode: 4c2aa...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...