Gå til innhold

Er det normalt at 14 år gamle jenter farger håret hos frisør?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun kom nettopp hjem og spurte om lov for flere i jentegjengen skal det nå, og hun visste om en billig frisør som kunne farge og klippe for kr 1300. Jeg er alene med tre barn, og det er faktisk et ganske stort utlegg for meg. Dette kommer tett på det at hun fikk et par joggesko til kr 1200 (til dels som bursdagspresang).

Hun sammenligner alltid det hun får og ikke får oppimot hva andre får og ikke får, og jeg føler konstant dårlig samvittighet og at jeg kommer til kort. Den ene venninnen pleier å ringe foreldrene når hun finner ting hun syns er fine og får penger satt over til kortkontoen sin. Hun kjøpte angivelig nettopp et par sko til kr 1300 fordi foreldrene syns de var rimelig priset, det til tross for at hun nettopp hadde fått sko til tusenlappen.

Jeg kan ikke forstå at unge jenter skal komme så lett til ting og få det i fanget bare fordi de knipser. Hvordan i søren skal de klare seg i en studenttilværelse? Jeg forstår heller ikke hva slags penger folk har mellom hendene når de kan bruke mange tusen i mnd på ting som strengt tatt ikke er nødvendige. Man skal jo feire jul og dra på sommerferie og 😕 

Kan det være at alt dette er oppspinn og typisk tenåringsmanipulasjon? Eller er vår familie så atypiske?

Anonymkode: d513b...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 14 åring har noen lyse striper i håret. 

Hun skal til frisøren igjen i juli og stripe på nytt. Det er bursdagsgaven hennes. Vil hun gjøre det igjen før neste sommer må hun spare mesteparten selv.

Anonymkode: d76b4...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok normalt at de har lyst hvertfall, når først den ene venninnen har fått gjort det vil vel de andre også. Jeg var 13 år første gangen, og inngikk da avtale med foreldrene mine om at jeg skulle få farge det 1 gang i året hos frisør. I den alderen hadde jeg også en venninne som farget det ved hvert frisørbesøk, og alltid fikk penger overført fra foreldrene når vi var på shopping sammen mens jeg brukte mine 500 som jeg hadde spart inn av ukelønnen siste ukene 😂 Hun har også i voksen alder slitt med at pengene ikke strekker til pga sløsing blant annet, så tror nok ungdommer får best økonomisk sans av å ikke ha "for mye" og lære seg å disponere egne penger på en lur måte ut ifra hva de ønsker seg.  😊 

Anonymkode: e1e84...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera mi er 12 og hun striper håret 1 til 2 gg i året😊 ser ikke problemet. Men om man ikke har råd blir det jo verre med.

Anonymkode: 3b21d...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spurte frisøren, og fikk til svar at de anbefaler ikke før 16.(og må ha godkjennelse fra foreldre før det)

Anonymkode: ecadf...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi spurte frisøren, og fikk til svar at de anbefaler ikke før 16.(og må ha godkjennelse fra foreldre før det)

Anonymkode: ecadf...36d

I så fall er det bare rett og rimelig å opplyse foreldrene. 10-åringen min har stripet håret flere ganger og her er det vanlig at de farger og striper håret i den alderen. 

Anonymkode: 5a3aa...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet, det er bare hår 😊 

jenta mi på 5år har hatt både rosa, lilla, blå striper i håret.

Det er «in» å forandre på hårfarger nå til dags. 

 

Anonymkode: c2cda...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min striper håret hos frisør. Mye heller det enn å helbleke hjemme selv😱 jeg ser litt stort på det. Hun går ikke på noen aktiviteter så hun «koster» oss ikke noe særlig på den måten. Derfor er det innenfor rimelighet at hun får stripe håret hos frisør to tre fanger i året 😂

Anonymkode: 191b6...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det i alle fall ikke vanlig. 

Og har du ikke råd, så har du ikke råd. Jeg synes det er innafor å forklare for en 14 åring at det har vi ikke penger til akkurat nå. Men om hun er fornøyd med hjemmefarging, så kan det være et alternativ. 

 

Anonymkode: b0eb4...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve fargingrn ser jeg ikke som et problem. Men dersom hun har ønskede utgifter som er større enn pengebeholdningen hennes, så bør hun gjøre en innsats her. Hva gjør hun for å tjene penger selv?

mine 13-åringer er håndball- og fotball-dommere. De måker snø hos naboen og går tur ned bikkja til bestemor. 15-åringen har fått seg småjobber på gårdene i området her. Han måker snø og klipper gress, plukker stein om våren, forer hester osv. Til sommeren blir han 16 og har skkurat vært rundt og levert søknader om sommerjobb. 

Anonymkode: e5716...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke vanlig her...

Det som er vanlig her er at ungdommene må jobbe litt for lommepengene. Ikke alle selvfølgelig, det er alltid noen som bare får og får, men det er ikke uvanlig at de selv jobber for slike ting.

Har selv en 17-åring som jobber i butikk ved siden av skolen og en 15-åring som tar inn post for en nabo som reiser mye, klipper gress for en eldre dame som er dårlig til beins, lufter hunden for en enslig nabo som jobber skift osv.

Om hun vil ha såpass mye penger for å gå til frisør så får hun jobbe for det mener jeg, det er en ting egne lommepenger må brukes til.

Anonymkode: 7087c...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...