Gå til innhold

Når slutter barna å måtte lese samme leselekse igjen og igjen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

6-åringen min går i 1.klasse i en Osloskole. Hver uke får han med en liten heftet bok som han skal lese hver eneste dag den uken. Han er i utgangspunktet flink til å lese så det er ikke noe problem, leser raskt og forstår alt. Men han vil jo mye heller lese noe annet! Altså, morsomt å lese igjennom det heftet en gang, men taper seg litt etterhvert. Er ikke akkurat stor litteratur heller... Vi er en familie av lesehester og har alltid en bunke med spennende bøker fra biblioteket og i det siste har han begynt å sluke enkle kapittelbøker på kveldene. Kan jeg si til læreren at han må få slippe å måtte lese den samme boka igjen og igjen så lenge han har motivasjon til å lese andre ting i minst 15 minutter hver dag - eller er det noe spesielt poeng med det at de må lese det samme igjen og igjen. Noen som vet? 

Anonymkode: d26dc...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med lærer! Det er synd å skulle drepe leselysten allerede i 1. klasse. Vi har fått "streng" beskjed av lærer om at det viktigste er at de leser og at hvis leseleksen er for kjedelig o.l så kan de heller lese noe alternativt. Vi har brukt alternative bøker, tegneserier osv etter de har knekt lesekoden.

Anonymkode: 8c05a...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme problemstilling i høst på konferansetime. 6-åringen vred seg som en makk når han måtte lese det samme arket med enkeltbokstaver, ord og korte setninger igjen og igjen. Lærerne var bare positive til å finne gode alternativer. Han leser alltid en halvtime før leggetid, så vi ble enige om at det erstatter den repetitive leseleksa. «Vanlig» leselekse i læreverket leser han som resten av klassen.

Nå varierer vi mellom egne bøker, bøker fra biblioteket og skolebiblioteket i stedet, og gutten har virkelig funnet lesegleden. Han leser de enkleste bøkene høyt for en av oss voksne, mens bøker med noe mer tekst leser han og jeg annenhver side. 

Anonymkode: c85fa...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Repetert lesing er en pedagogisk metode. Riktignok fra 1950, men en metode. Og den har sine følgere som alle andre metoder. Det virker vel ikke her som om din sønn har fått tilpasset lekse, så ta det opp med læreren og hør om det går an å finne noe annet å lese. Han virker ut fra din beskrivelse til å være bedre til å lese enn de fleste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Repetert lesing er kjempe effektivt for å utvikle både leseferdighet/ortografisk lesing! Men, er barnet allerede hod til å lese for sin alder kan dere vel bare lese mervi tillegg, altså annet stoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skulle de lese samme side 3 ganger etter hverandre, hver dag. Jeg begynte å la sønnen min lese det bare én gang, også var han ferdig. For han likte å lese fra før, men det ble sånn at når han ble tvunget til å lese det samme om igjen, så skulle han i alle fall ikke lese ett ord mer enn han måtte!

Han brukte jo under et halvt minutt på den siden, og etter at jeg har latt ham slippe det så leser han i minst 20 minutter daglig helt frivillig, så vil tro han har mer utbytte av det. Har nevnt det for læreren, og han syntes det var helt greit.

Anonymkode: 4e303...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står fremdeles på ukeplanen til 4.klassingen min. "Les side 33 tre ganger, siste gangen høyt for en voksen" 

Min gjør ikke det 😉

Jeg skjønner tanken, de vil automatisere og få barna til å kjenne igjen ord osv. Men det er lesetrening, er barnet ditt bedre enn dette kan det selvfølgelig lese andre ting. Det viktige er at de faktisk leser. 

Anonymkode: 94d72...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går og ann å gjera leseleksa morosam. Les den opp-ned, finn eit speil og les den i speilet, legg arket opp til ruta og les gjennom o.l.

Men det viktigaste er at dei leser, samme kva det er! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 1. Kl skal de her lese minst 10 min hver dag, 2-3 kl 15-20 min. 

MEN! Når lesestykket sitter og flyten er bra, kan de gjerne lese noe annet. Lite vits i å lese til siden sitter utenat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...