Gå til innhold

Skylder jeg ham et siste møte når vi for en gangs skyld er i samme bygd? Lang historie


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei, skal prøve å gjøre dette kort

I 2012 ville min mann skilles, mot min vilje. Det var ekstra vondt fordi vi sammen hadde et barn på 1 år. Men så møtte jeg en mann jeg falt for nokså raskt etter det. Vi ble aldri sammen i turbofart av respekt for barnet mitt, men vi ble fort forelsket. Og vi ble etterhvert kjærester.

Problemet var bare at jeg klarte å forelske meg i en annen underveis, samtidig som mannen min angret på avgjørelsen sin, han ville fortsatt satse på oss. Jeg ble veldig forvirret av dette og endte med å såre han som egentlig var min kjæreste veldig mange ganger i løpet av to år.

Jeg lovte han mye, som ikke ble holdt. Enden på visa var at jeg og min daværende eksmann(far til barnet) ble sammen igjen og har idag to barn sammen. Jeg har dessverre behandlet denne kjæresten jeg hadde veldig dårlig. I dag bor vi 100 000 km unna hverandre og er aldri samme sted. Jeg bor utenlands. Men jeg skal til hjembygda mi samtidig som han tilfeldigvis er der via jobb. Han er en slags kunstner og veldig mange mener at hans "utgivelser" uten tvil handler om meg, at jeg er den han har elsket mest, som har sviktet ham mest. Vi har ikke vekslet et eneste ord siden jeg slo opp via en lapp for fem år siden. Vi har aldri vært i samme landsdel. Men nå kommer vi til å være det, i en bygd med knapt 10 000 innbyggere.

Bør jeg møte opp der jeg vet han er og be om unnskyldning så vi får en slags avslutning? Han har ikke etablert seg på nytt enda. En felles bekjent vi har sier at jeg knuste ham den gangen men at han ikke har turt å nevne meg igjen så han vet ikke hvordan han ser på meg i dag.

 

Anonymkode: d05bc...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det burde du ikke gjøre. Ikke for å si unnskyld hvert fall. Hva vil du eventuelt oppnå med dette?

Anonymkode: 8889e...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skylder han ingenting. Kanskje du ripper mer opp i ting en gjør det godt. 

 

Men du kan jo skrive en melding, se hva han svarer. 

 

Anonymkode: 7c05c...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på overskriften din, nei.... 

Skulle dere tilfeldig møtes, ta gjerne en kaffe og ikke unnskyld deg men bare erkjenn at noen valg ble tatt som du i ettertid ser kunne vært anderledes og du mindre konfliktsky om det dukker opp. Du skylder han ingenting.

Men ikke oppsøk han, det blir for dumt. Om han skulle være så dødsens forelsket da, så vil all vennlighet bli sett på som tegn og bare blåst liv i gamle følelser. 

Anonymkode: 8184d...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han bedt om et møte? Nei.

Har han gitt noe indikasjon på at han ønsker å møte deg? Nei.

Du bare synser og hører på rykter, noe som sjeldent fører noe godt med seg.

Anonymkode: 97d57...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slo opp på en LAPP?! Som voksen kvinne skrev du en lapp om at det var slutt, og har ikke snakket med han siden? 

Det var ufattelig slemt. Hva tror du han følte han var verdt? Og nei, du bør ikke ta kontakt. La fyren være.

Anonymkode: 23e84...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han er kunstner, så er det jo sånn at de fleste av disse uttrykker seg via indre smerte, så da trenger han ikke en som gjør det godt igjen. 

Sannsynligheten for at det er deg er liten, og de ryktene du har hørt om at det er deg er muligens bare rykter.

Anonymkode: 44f73...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar kontakt hvis du ønsker drama. For det blir det, på en eller annen måte.

Let it goooo

Anonymkode: 11337...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis han er kunstner, så er det jo sånn at de fleste av disse uttrykker seg via indre smerte, så da trenger han ikke en som gjør det godt igjen. 

Sannsynligheten for at det er deg er liten, og de ryktene du har hørt om at det er deg er muligens bare rykter.

Anonymkode: 44f73...91c

Kunstnere i generalisert form uttrykker seg «via indre smerte», og med det trenger man ikke mennesker som reparerer og unnskylder dårlige handlinger? Det var dagens karakterdrap på yrkesutøvende kunstnere, gitt. 

—-

Om du hi bør oppsøke for å reparere? Min mann lurte på slikt i begynnelsen av oss. «Ta en kaffe for å høre hvordan det går» med et tidligere vraket ligg etc. Jeg sa: Du kan gjøre hva du vil for meg, min oppgave er ikke å kontrollere deg. Det viktige for meg er ene og alene at du navigerer etter respekt for andre mer enn å vanne egen nysgjerrighet, behov for bekreftelse etc. Altså, hva oppsøker man den andre for? Hvis det er for å leve bedre etterpå selv, så nei. Det er ikke riktig. Ha respekt for at vedkommende har gått videre, ha redpekt for eventuell partner vedkommende har og din egen. Og deg selv! Du skal ikke klemme deg inn der og være noen for ham. Det går trolig på bekostning av hans behov, din partners behov og ditt behov for å være hel ved. 

Anonymkode: 152a0...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er best å gjøre, eller hva som er best for ham. Det er det jo bare han som kan vite.

Jeg er av typen som ønsker å forstå og bruker mye lengre tid på å komme over noen hvis jeg ikke forstår hva eller hvorfor noe har ført til et brudd. Og likevel, jeg har vært i hans sko. Der tok mannen kontakt etter et par år. Da hadde jeg akkurat kommet over ham og følte jeg kunne gå videre. Egentlig var det ingen unnskyldning, han fortalte meg at han hadde gjort sitt livs tabbe, men at slik ting var blitt med han etterpå så måtte han bli der. Jeg fikk noen forklaringer. Men de forklaringene hjalp meg ingenting. Det eneste det førte til var vel bare at jeg ble sittende igjen med enda flere spørsmål, jeg fikk rippet opp igjen i følelsene for ham, jeg ble lei meg, frustrert og sint på nytt. Jeg måtte faktisk bruke lang tid etter dette på å få ham ut av systemet igjen. For meg ville det helt klart vært mye bedre om han ikke tok kontakt - selv om jeg sikkert ville sagt det motsatte på forhånd.

Jeg tror du skal spørre deg selv, og være helt ærlig, Hi, om hvorfor du egentlig ønsker å ta kontakt med ham. Er du 100 % sikker på at det er for hans skyld du ønsker å ta kontakt med ham? Hvis det er slik at han aldri har kommet over deg, hva godt tror du det vil gjøre? Er han typen som trenger forklaringer? Og hvilken forklaring har du nå som du ikke har gitt ham tidligere? Og hvis det er slik at du har inspirert ham og flere vet det, hvordan tror du det blir om du tropper opp der? Kan du si 100 % sikkert at du ev. vil gjøre det for ham, og ikke for din egen del? Prøve å bli kvitt den skyldfølelsen du går med pga. måten du behandlet ham?

Kan være han ønsker en mulighet til å prate. Men kan også være det bare vil være å rippe opp i ting. Bare han vet hva som er best for ham.

Anonymkode: 44018...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel dine egne behov du skal dekke hvis du treffer ham igjen. For meg høres det ut som om du trenger å vite at du fortsatt er viktig for ham, at det ville vært en deilig bekreftelse for deg hvis han fortsatt lider av savnet etter deg. Jeg tenker altså at det ville vært nok en egoistisk handling hvis du oppsøkte ham nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sende en lapp og spørre om han har lyst til å treffe deg.. 

Anonymkode: 84030...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sendt ham en Mail, melding på messenger el.l. og sagt at du har hatt dårlig samvittighet over måten du behandlet ham på, og tenker på det ennå. Si unnskyld! Videre kan du si at du skjønner om han ikke ønsker kontakt, og at han overhodet ikke må svare deg om han ikke vil. Men at du vet at dere vil være på samme sted på gitt tidspunkt, og at du gjerne møter ham til en prat over en kaffe, fordi DU har et behov for å forklare/beklage. Men da må du også understreke at du har full forståelse om han ikke vil det, og at du lar det være opp til ham. 

Da har du fått sagt unnskyld for at du var en idiot og behandlet ham dårlig, uavhengig av om han svarer eller ønsker å treffes. Om han leser meldingen og velger å ikke svare så må du respektere det ved å verken skrive igjen eller oppsøke ham. Svarer han så er det opp til ham. 

Anonymkode: 13e5f...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Iiiiik skrev:

Det er vel dine egne behov du skal dekke hvis du treffer ham igjen. For meg høres det ut som om du trenger å vite at du fortsatt er viktig for ham, at det ville vært en deilig bekreftelse for deg hvis han fortsatt lider av savnet etter deg. Jeg tenker altså at det ville vært nok en egoistisk handling hvis du oppsøkte ham nå. 

Enig med deg. 

Anonymkode: 98f94...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mannen din likt at du besøkte denne mannen ? Tror ikke det. 

Du kommer til å lage drama. Hva vil du oppnå med å møte han ? Tror du vil ha bekreftelse. La det fare. 

Anonymkode: 98f94...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Jeg ville ha møtt ham og snakket med ham. Og takket for det som var. Du vil aldri angre på de gode og redelige ting du har gjort. Jeg ser at du angrer på de dårlige, og det har du med deg nå. Det er et godt utgangspunkt for å snakke sammen og få lukket den døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Iiiiik skrev:

Det er vel dine egne behov du skal dekke hvis du treffer ham igjen. For meg høres det ut som om du trenger å vite at du fortsatt er viktig for ham, at det ville vært en deilig bekreftelse for deg hvis han fortsatt lider av savnet etter deg. Jeg tenker altså at det ville vært nok en egoistisk handling hvis du oppsøkte ham nå. 

Dette er jeg enig. Tror dette er mer for å lette din samvittighet snarere enn godhet for en du har såret.

Anonymkode: da9ae...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ville jeg latt ligge. Du er tydeligvis ikke ferdig meg ham, siden du diskuterer ham med felles bekjente og holder styr på hvor han skal jobbe. Du valgte mannen din. Stå for valget og respekter ham og barna dere har sammen. Ikke lek med ilden. 

Anonymkode: 524aa...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ofte jeg siterer Frozen, men her tror jeg det er riktig : Let it go! 

Anonymkode: 1abb7...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Iiiiik skrev:

Det er vel dine egne behov du skal dekke hvis du treffer ham igjen. For meg høres det ut som om du trenger å vite at du fortsatt er viktig for ham, at det ville vært en deilig bekreftelse for deg hvis han fortsatt lider av savnet etter deg. Jeg tenker altså at det ville vært nok en egoistisk handling hvis du oppsøkte ham nå. 

Dette tenkte jeg også. 

Kanskhe på tide å skrinlegge egoismen?

Anonymkode: d4c9c...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter heller ikke denne "skylder jeg ham et siste møte"

Sannsynligvis vil et av to skje. Enten at du ripper opp i noe som gjør det vanskelig for han. Eller at han overhode ikke bryr seg når han ser deg - fordi han også har gått videre i livet sitt. Hans verden har faktisk ikke snurret rundt din akse de siste årene. 

Det høres for meg ut som om at du har romantisert denne historien, og som så mange andre næret av den når eget forhold faller inn i vante rammer. Men i og med at det ikke er sånn at andre mennesker rundt oss kun er statister i vårt eget liv, så bør du bare la det fare. 

Eventuelt skriv en status på Facebook om at du er i bygda, som du seter offentlig. Sannsynligvis er han innom profilen din titt og ofte hvis du fortsatt betyr så mye for ham, så da ser han det og tar kontakt om han vil.. 

Anonymkode: 84030...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra overskriften virker det som han har tryglet deg om "et siste møte". Hvis det ikke er slik lar du det selvfølgelig ligge.

Anonymkode: 524aa...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Tenkte kommentere på et par ting. At jeg ikke betyr noe lengre for ham det er synsing som er feil. Forstår det kan virke provoserende at jeg er så skråsikker i min sak men man må nesten ha opplevd den typen forelskede og begjær for å forstå. Nei, hans verden dreier ikke rundt meg men jeg har nok en plass fortsatt. 

Dessuten kjenner jeg at han fortsatt nå og da har en sterk erotisk tiltrekningskraft på meg.

Jeg gjør det også fordi jeg har et reelt behov for å unnskylde meg. Ikke for å få det bedre med meg selv.

Jeg har bestemt meg for å sende en melding til en han skal være med i kveld og be om å få høre hans tanker. Han kjenner ham godt, og meg litt. Jeg vet at han har henvendt seg til ham ila den verste fasen.

Hi

Anonymkode: d05bc...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for innspill. Tenkte kommentere på et par ting. At jeg ikke betyr noe lengre for ham det er synsing som er feil. Forstår det kan virke provoserende at jeg er så skråsikker i min sak men man må nesten ha opplevd den typen forelskede og begjær for å forstå. Nei, hans verden dreier ikke rundt meg men jeg har nok en plass fortsatt. 

Dessuten kjenner jeg at han fortsatt nå og da har en sterk erotisk tiltrekningskraft på meg.

Jeg gjør det også fordi jeg har et reelt behov for å unnskylde meg. Ikke for å få det bedre med meg selv.

Jeg har bestemt meg for å sende en melding til en han skal være med i kveld og be om å få høre hans tanker. Han kjenner ham godt, og meg litt. Jeg vet at han har henvendt seg til ham ila den verste fasen.

Hi

Anonymkode: d05bc...3a6

Ja akkurat. Her bekrefter du at du møter han for å vedlikeholde følelser han har for deg. Fint å ha en beundrer gående på gress, så kan egoet ditt få næring. 

Anonymkode: d4c9c...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for innspill. Tenkte kommentere på et par ting. At jeg ikke betyr noe lengre for ham det er synsing som er feil. Forstår det kan virke provoserende at jeg er så skråsikker i min sak men man må nesten ha opplevd den typen forelskede og begjær for å forstå. Nei, hans verden dreier ikke rundt meg men jeg har nok en plass fortsatt. 

Dessuten kjenner jeg at han fortsatt nå og da har en sterk erotisk tiltrekningskraft på meg.

Jeg gjør det også fordi jeg har et reelt behov for å unnskylde meg. Ikke for å få det bedre med meg selv.

Jeg har bestemt meg for å sende en melding til en han skal være med i kveld og be om å få høre hans tanker. Han kjenner ham godt, og meg litt. Jeg vet at han har henvendt seg til ham ila den verste fasen.

Hi

Anonymkode: d05bc...3a6

Du minner meg om meg selv da jeg var 16. Det var deilig å ha et par utholdende beundrere, og jeg kan med skam huske at jeg "ga" dem nok til å sørge for at jeg fortsatt var viktig for dem. Du kan ikke for alvor mene at en som lever 100 000 km unna deg har en erotisk tiltrekningskraft på deg? Mulig du tror at din forelskelse og ditt begjær har en helt annen og dypere kvalitet enn den forelskelsen vi andre har opplevd, mulig den også har det, det kan ingen av oss vite. Men at det finnes en fysisk link over så mange kilometre, det tror jeg ikke. At dine minner om ham kan vekke deg seksuelt, og få deg til å lengte etter ham, det skjønner jeg. Hvis du har rett i at du fortsatt har en plass i hans verden, tror du det er bra eller ikke bra for ham å gjøre den plassen større? Hvorfor er det bra for ham at du åpner opp for begjær først, og så sorg etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...