Gå til innhold

Synes dere jeg burde ha veto på fargevalg etc her?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det synes nemlig jeg! 

I fire år har vi bodd i et hus fra 70-tallet, som har malt strietapet på veggene og mye trepanel. Jeg er den eneste av oss to som gjør noe som helst her hjemme. Både når det gjelder støvsuging og vask, men også oppussing. Jeg har malt kjellerstue, malt ganger, malt datters rom to ganger, male kjøkken. Og mye av dette måtte males med fire strøk! 2 x grunning og 2 x maling. De få gangene samboeren har skullet hjelpe til, så slurver han så fælt. Jeg har ommøblert, skrudd møbler fra hverandre og sammen. Jeg har tatt fra hverandre en skyvedørsgarderobe. Jeg er den eneste som prøver å rydde i bod og gjøre kjellerstue trivelig. 

Samboeren er enten fornøyd med slik vi har det, eller det er bare mest bekvemt. Nå ønsker jeg å bare kjøpe på fullstendig på egen hånd. Og det jeg vil aller, aller mest er å male pipen vi har i stua. Den er oransje og grå mursteiner. Og samboeren sier han synes den er såååååå fin! Og jo finere han synes den er, jo mer vil jeg male den hvit eller grå eller noe slikt. Siden han aldri bidrar. 

Så, synes dere at jeg kan gjøre som jeg vil, eller fortsatt prøve å inkludere han i avgjørelser og la han bestemme ting, når han aldri gjør noe for at vi skal ha det finere her (og snarere lar alt forfalle)?

Anonymkode: 18e36...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor gjør du alt, da?

Virker som om den pipen er blitt et symbol på alt som er galt i forholdet. Reparer det andre først.

Anonymkode: 16e47...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er begge sitt hjem. Begge har vetorett! Han kan si nei til malt pipe, men du kan jo også si nei om han får en ide om å male hele soverommet svart eller ha en diger takvifte over spisebordet.

Hvem som gjør arbeid i huset er en separat sak. Det virker som du er veldig frustrert over tingenes tilstand. Jeg anbefaler en tur på fvk for å lære å snakke sammen igjen. Men det har strengt tatt ikke noe med pipen å gjøre.

Anonymkode: 24996...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære vene, bare å kjøre på det vel, han bryr seg jo ikke... kjøp maling og sett i gang....

Anonymkode: 7fc7f...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett ut muren med murpuss og mal i den fargen du vil ha. Mannen bidrar jo ikke. 

Men hvis jeg var deg ville jeg startet med en samtale om forholdet og hvordan dere organiserer hverdagen sammen...

Anonymkode: a8595...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i all verden gidder du alt dette? Åpenbart er det et solo-prosjekt, mannen din setter ikke pris på innsatsen din, eller gjør han det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Stakkars mann.

Fordi han er så lat? Enig. 

Anonymkode: 18e36...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wonder Woman skrev:

Men hvorfor i all verden gidder du alt dette? Åpenbart er det et solo-prosjekt, mannen din setter ikke pris på innsatsen din, eller gjør han det?

Jeg trives jo med å få det finere her ganske enkelt. 

Anonymkode: 18e36...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er begge sitt hjem. Begge har vetorett! Han kan si nei til malt pipe, men du kan jo også si nei om han får en ide om å male hele soverommet svart eller ha en diger takvifte over spisebordet.

Anonymkode: 24996...af1

Jeg hadde bare blitt ekstremt glad hvis han tok initiativ til noe - uansett hva! 

Anonymkode: 18e36...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du maler pipa nå, så er det virkelig en fuck you-melding til han

 

Anonymkode: d33e1...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg trives jo med å få det finere her ganske enkelt. 

Anonymkode: 18e36...f42

Men du virker også skuffet over ham, og det forstår jeg godt. Så hvis hans motvilje bare bunner i ren latskap, er det bare å male over. Din trivsel er ikke viktig for ham. Bidrar han ikke, har han heller ikke noe han skulle ha sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva som er galt med damer som behandler ekteskap og forhold som en arbeidsplass. Å ha veto? Nei, du har ikke rett til å overkjøre mannen. Kommunikasjon går begge veier, kanskje du er kilden til problemet fordi du opererer med begreper som vetorett i et forhold. Du høres veldig dominant ut. Kanskje mannen din har gitt opp fordi du kritiserer og alltid skal ha siste ordet. 

Mal gjerne den muren, jeg har også malt hjemme uten å spørre mannen, men kunne ikke falt meg inn å male over noe mannen liker før han har sagt det er greit. 

Jeg tenker at forholdet deres ryker snart uansett, dere har begge distansert dere fra hverandre. Problemet er ikke mur, maling og vetorett. Problemet er at dere ikke klarer å samarbeide og kommunisere. 

Anonymkode: d78f4...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Lurer på hva som er galt med damer som behandler ekteskap og forhold som en arbeidsplass. Å ha veto? Nei, du har ikke rett til å overkjøre mannen. Kommunikasjon går begge veier, kanskje du er kilden til problemet fordi du opererer med begreper som vetorett i et forhold. Du høres veldig dominant ut. Kanskje mannen din har gitt opp fordi du kritiserer og alltid skal ha siste ordet. 

Mal gjerne den muren, jeg har også malt hjemme uten å spørre mannen, men kunne ikke falt meg inn å male over noe mannen liker før han har sagt det er greit. 

Jeg tenker at forholdet deres ryker snart uansett, dere har begge distansert dere fra hverandre. Problemet er ikke mur, maling og vetorett. Problemet er at dere ikke klarer å samarbeide og kommunisere. 

Anonymkode: d78f4...487

Hun liker å pusse opp, han gjør ikke det og de er uenige om hvorvidt pipa bør males eller ikke. Hun lurer på om hun kan male pipa selv om han ikke vil, fordi han generelt ikke bryr seg om estetikken i huset. 

Og med utgangspunkt i dette har du allerede satt diagnose på forholdet? Du mener helt oppriktig at du har dekning for å si at hi og mannen ikke klarer å samarbeide (på noen som helst område) eller kommunisere.

Kvinnfolk ass 😊

Anonymkode: 182b9...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Lurer på hva som er galt med damer som behandler ekteskap og forhold som en arbeidsplass. Å ha veto? Nei, du har ikke rett til å overkjøre mannen. Kommunikasjon går begge veier, kanskje du er kilden til problemet fordi du opererer med begreper som vetorett i et forhold. Du høres veldig dominant ut. Kanskje mannen din har gitt opp fordi du kritiserer og alltid skal ha siste ordet. 

Mal gjerne den muren, jeg har også malt hjemme uten å spørre mannen, men kunne ikke falt meg inn å male over noe mannen liker før han har sagt det er greit. 

Jeg tenker at forholdet deres ryker snart uansett, dere har begge distansert dere fra hverandre. Problemet er ikke mur, maling og vetorett. Problemet er at dere ikke klarer å samarbeide og kommunisere. 

Anonymkode: d78f4...487

Neida, forholdet ryker ikke. Det er ikke i nærheten faktisk. Ikke er jeg dominerende heller. Jeg tror kanskje det er hele problemet, at jeg ikke bosser han mer rundt. Og pipa er ikke noe stort diskusjonsmoment. Men jeg vet at når jeg prøver å inkludere han i avgjørelser om møbler, farger, oppussing etc, så blir alt bare hengende i luften. Ingenting blir avgjort eller gjort. Og hvis jeg først har inkludert han, så kan jeg ikke etterpå gjøre det jeg selv vil. Det er lenge siden vi snakket om pipa. Og nettopp derfor vil jeg gjøre noe med den uten å nevne det, uten å inkludere. Late som jeg ikke husket hva han har sagt om den. 

Anonymkode: 18e36...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare mal i vei! Herrefred om han bryr seg så lite, er det vel ikke noe stress med den pipa? 

Om du har gjort alt annet, så er det vel tydelig hvem som bryr seg. 

Anonymkode: 4a584...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du gjør alt husarbeidet og all oppussing er ikke en grunn til at du skal ha vetorett. Ingen har vetorett i felles hjem. 

Hvis han ikke bryr seg uansett og du bryr deg og vil male den, da kan du male den. Personlig ville jeg sagt ifra at jeg maler den x farge bare i tilfelle mannen ikke liker det eller har andre planer for den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Men altså. Man maler da ikke murstein... man bestiller inn en fagmann til å legge murpuss sånn at den blir glatt. Og så maler man evt etterpå.

Uansett maler man ikke noe bare fordi den andre parten liker det. Du liker jo ikke mannen din, HI. Begynn der i stedet, ikke begynn med å ødelegge noe han faktisk syns er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvis jeg først har inkludert han, så kan jeg ikke etterpå gjøre det jeg selv vil. Det er lenge siden vi snakket om pipa. Og nettopp derfor vil jeg gjøre noe med den uten å nevne det, uten å inkludere. Late som jeg ikke husket hva han har sagt om den. 

Anonymkode: 18e36...f42

Ojojoj. Passiv-aggressiv? 

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og jo finere han synes den er, jo mer vil jeg male den hvit eller grå eller noe slikt. Siden han aldri bidrar. 

 

Bare på faen, liksom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt distrahert av at du ikkje veit kva vetorett er.  Det er retten til å seie "nei" når ein ikkje er einig i eit vedtak, ikkje ein rett til å køyre på med sin eigen vilje, uansett kva den andre meiner.  Det er altså mannen din som kan påberope seg vetorett i pipesaka. 

Eg meiner begge bør ha vetorett når ein eig og bur i eit hus i lag.  Du ynskjer forandring og ommøblering, han bryr seg ikkje.  Du kan forandre og ommøblere, men han må få lov å seie nei om han synes ting vert heilt feil, og ikkje er slik han ynskjer å ha det i huset sitt.  Synes altså ikkje du kan ture på heilt slik som du vil, utan å spørje, sjølv om det berre er du som gjer arbeidet (eller synes at det trengs å gjerast)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg trives jo med å få det finere her ganske enkelt. 

Anonymkode: 18e36...f42

Men blir det finere? Du synes det, men synes han? Eller bor han nå i et hus han egentlig ikke liker fargene i? Du skriver også at når han har prøvd å hjelpe til, så slurver han. Etter din målestokk det og? Forstår på en måte at han har gitt litt opp og ikke bidrar. Spesielt når du har slike metoder som i dette tilfellet med pipa.

Nei, jeg synes ikke du skal male mursteinspipa når han har gitt uttrykk for at han ønsker den slik den er. Dessuten kjører man ikke bare i gang å male murstein. Da blir det garantert ikke finere hos dere.... Her må det murpuss til først. 

Anonymkode: 3a3cd...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...