Gå til innhold

Spekulasjonstråd om MJ


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har du rapportert tråden? 

Anonymkode: 8f4e4...815

Ja. 

Anonymkode: e8a05...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144363976-hva-tror-dere-om-mj-dokumentaren/

Nå har denne tråden fått stå i over fem timer. Tråden er kun spekulasjoner: hvem som lyver, hva motivet deres er, hva årsaken til visse handlinger var. 

Anonymkode: e8a05...578

Jeg stusser og på dette, siden den forrige tråden om samme tema ble slettet raskt.

Anonymkode: ee4eb...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett den andre tråden, men jeg kan ikke se en eneste grunn til at ikke den tråden skal få stå. Det er en diskusjon og hva man tror om noe det har vært et tv-program om. Å si hva man tror på grunnlag av det programmet viser, er ikke spekulasjoner. Så lenge man holder seg til personer som har vært med i og blitt omtalt i programmet (som jeg heller ikke har sett), vil jeg kalle de diskusjoner, ikke spekulasjoner. 

 

Anonymkode: 6379a...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke sett den andre tråden, men jeg kan ikke se en eneste grunn til at ikke den tråden skal få stå. Det er en diskusjon og hva man tror om noe det har vært et tv-program om. Å si hva man tror på grunnlag av det programmet viser, er ikke spekulasjoner. Så lenge man holder seg til personer som har vært med i og blitt omtalt i programmet (som jeg heller ikke har sett), vil jeg kalle de diskusjoner, ikke spekulasjoner. 

 

Anonymkode: 6379a...0ea

Moderatorene har slettet tilsvarende tråder tidligere, med begrunnelsen at de har inneholdt spekulasjoner om ting ingen kan vite noe om. Det samme gjelder i denne tråden. 

Og jo, det å synse og tro om hvem som lyver og hva motivene kan være, er spekulasjoner.

Anonymkode: e8a05...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei
Grunnen til at denne tråden modereres litt annerledes enn store kriminalsaker i Norge er at våre regler går på "spekluasjoner til skade". Dette er en sak som har vært heftig diskutert over hele verden, og det at det diskuteres på et av våre forum i Norge anses ikke å være belastende for Michael Jackson sin familie på samme måte som det ville vært det for en norsk familie. En verdensstjerne med en sånn sak vil skape spekulasjoner, men ikke til skade på samme måte.

Samtidig skal man ikke la all mulig "dritt" stå i en slik tråd, og den vil bli moderert, men basert på det som har kommet fram i tv-serien og det som generelt diskuteres i media vil man kunne tillate mer spekulasjoner her enn om saken skulle omhandlet en mer "hjemlig" kjent person.

På samme måte (men med et totalt annet eksempel) vil man for eksempel moderere vekk "er den og den norske kjendisen gravid" i større grad enn "er den og den amerikanske kjendisen gravid" - fordi en spekulasjon i et norsk nettforum ikke antas å være til skade/belastning på samme måte for den amerikanske verdensstjernen.

Hanne Mari, forumansvarlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, HanneMari Egmont skrev:

Hei
Grunnen til at denne tråden modereres litt annerledes enn store kriminalsaker i Norge er at våre regler går på "spekluasjoner til skade". Dette er en sak som har vært heftig diskutert over hele verden, og det at det diskuteres på et av våre forum i Norge anses ikke å være belastende for Michael Jackson sin familie på samme måte som det ville vært det for en norsk familie. En verdensstjerne med en sånn sak vil skape spekulasjoner, men ikke til skade på samme måte.

Samtidig skal man ikke la all mulig "dritt" stå i en slik tråd, og den vil bli moderert, men basert på det som har kommet fram i tv-serien og det som generelt diskuteres i media vil man kunne tillate mer spekulasjoner her enn om saken skulle omhandlet en mer "hjemlig" kjent person.

På samme måte (men med et totalt annet eksempel) vil man for eksempel moderere vekk "er den og den norske kjendisen gravid" i større grad enn "er den og den amerikanske kjendisen gravid" - fordi en spekulasjon i et norsk nettforum ikke antas å være til skade/belastning på samme måte for den amerikanske verdensstjernen.

Hanne Mari, forumansvarlig 

Denne begrunnelsen synes jeg virker lite seriøs, og modereringen på dette forumet fremstår som mer og mer tilfeldig og skjønnsmessig. 

Opererer dere etter et prinsipp om at dersom det alt er gjort skade, så spiller det ingen rolle med litt til? Hva om det skulle vise seg at en av personene som står frem som overgrepsofre behersker norsk? Er det mer akseptabelt å spekulere rundt en død person (som absolutt ikke har noen mulighet til å forsvare seg) enn en levende? 

Orderudsaken er en svært omdiskutert sak der fire mennesker ble dømt i to rettsinstanser. MJ-saken er en sak der den ene parten var barn som hevdet å bli utsatt for seksuelle overgrep, den andre parten ble frikjent for overgrep. Begge parter har vel større krav på vern mot spekulasjoner enn dobbeltdømte trippeldrapsmedvirkere? 

Anonymkode: e8a05...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, HanneMari Egmont skrev:

Hei
Grunnen til at denne tråden modereres litt annerledes enn store kriminalsaker i Norge er at våre regler går på "spekluasjoner til skade". Dette er en sak som har vært heftig diskutert over hele verden, og det at det diskuteres på et av våre forum i Norge anses ikke å være belastende for Michael Jackson sin familie på samme måte som det ville vært det for en norsk familie. En verdensstjerne med en sånn sak vil skape spekulasjoner, men ikke til skade på samme måte.

Samtidig skal man ikke la all mulig "dritt" stå i en slik tråd, og den vil bli moderert, men basert på det som har kommet fram i tv-serien og det som generelt diskuteres i media vil man kunne tillate mer spekulasjoner her enn om saken skulle omhandlet en mer "hjemlig" kjent person.

På samme måte (men med et totalt annet eksempel) vil man for eksempel moderere vekk "er den og den norske kjendisen gravid" i større grad enn "er den og den amerikanske kjendisen gravid" - fordi en spekulasjon i et norsk nettforum ikke antas å være til skade/belastning på samme måte for den amerikanske verdensstjernen.

Hanne Mari, forumansvarlig 

Det er jo litt rart siden den første tråden om han ble slettet gansk raskt. Dere burde rydde opp i modereringsreglene deres, for nå virker det ofte som det modereres tilfeldig etter innfallsmetoden og personlige preferanser

Anonymkode: ee4eb...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo litt rart siden den første tråden om han ble slettet gansk raskt. Dere burde rydde opp i modereringsreglene deres, for nå virker det ofte som det modereres tilfeldig etter innfallsmetoden og personlige preferanser

Anonymkode: ee4eb...370

Den første tråden inneholdt også spekulasjoner om andre personer og ble derfor slettet.

Ann Christin, admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ann Christin skrev:

Den første tråden inneholdt også spekulasjoner om andre personer og ble derfor slettet.

Ann Christin, admin

Men mener dere at det er verre å spekulere i hvorvidt (dobbelt)dømte personer er skyldige eller ikke enn å spekulere i hvorvidt barn har løyet om seksuelle overgrep? 

Anonymkode: e8a05...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken har et så ekstremt stort trøkk over absolutt hele verden, der også presse, mediedebattanter og sosiale medier diskuterer skyldspørsmålet. Det er vanskelig å sidestille den med noen andre debatter, ettersom Jackson var en så stor stjerne med ekstremt stort fokus. Da er det naturlig at den også diskuteres her.

Det har også med nærhet å gjøre. På samme måte som norske medier vil behandle en sak om en alvorlig ulykke med ulik styrke/fokus utfra hvem som er involvert og hvor den skjer, om det er norske/skandinaviske/europeiske mennesker involvert osv. 

Det anes ikke som like mye til skade hva som sies på et norsk forum om en sak som denne som det ville vært om det var snakk om mer hjemlige former. Orderudsaken, der de involverte selv direkte kan lese om diskusjonene vil behandles strengere i forum enn en sak av såpass stort internasjonalt omfang som Jackson-saken.

Nå har jeg ikke sett den andre tråden det refereres til, så den kan jeg ikke uttale meg om. Vi vil ikke tillate absolutt all form for spekulasjon i en slik tråd, men terskelen for hva som er greit å diskutere er høyere.

Hanne Mari, forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...