Gå til innhold

Vi må spare inn på mat - noen som vil bli med på en inspirasjonstråd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lag kun glutenfritt til barnet det gjelder - med gluten til resten. Glutenfri mat er dyrt. 

Se og sammenligne priser i butikk. Løk i strømpe smaker det samme som løk i løs vekt. 

Anonymkode: 9340d...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi handler ofte 50% avslag på mat og legger i fryseren. Dermed så trenger vi kun kjøpe basisvarer noen uker. Bruker litt over 1000,- i uka 2 og voksne og 2 barn.

Anonymkode: f4849...42c

Vil det si at dere handler varer som nærmer seg holdbarhetsdato? Er det ok å bruke etter holdbarhetsdato så sant man fryser ned?

(Jeg er en løk på sånt.. )

HI

Anonymkode: 71930...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tegner opp 7 loddrette linjer på et ark og skriver ukesmeny. Øverst hvilken rett og så alle ingredienser under. Bruker jeg 1/2 løk i mandagsretten prøver jeg å finne retter der jeg kan bruke resten osv.

Hver fredag har vi restemat! Ofte suppe (bruker det jeg har i kjøleskap), pita/taco, en god gryterett osv. Vi handler hver fredag så da får vi tømt kjøleskapet først.

 

listene sparer jeg så har jeg jo ennukesplan til senere. Har og en liste på benken der vi fører opp ting vi trenger etterhvert. Blir det tomt for eple spis appelsin. Tomt for melk, drikk vann! 

Anonymkode: 2bbcd...fac

Det var jo en genial måte å skrive ukesmeny på! Det skal jeg gjøre med en gang!

HI

Anonymkode: 71930...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta vare på kvitteringene i en måned, også går du gjennom dem med fargestifter i flere farger. Man får noen aha-opplevelser når f.eks alt snop blir strøket over med rosa, brus med gul, brød med grønn, frukt og grønt med lysegrønn osv.

Greit å ha gjort det en måned for å få et overblikk.

Anonymkode: 6a894...476

Det skal jeg gjøre!

HI

Anonymkode: 71930...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Lag kun glutenfritt til barnet det gjelder - med gluten til resten. Glutenfri mat er dyrt. 

Se og sammenligne priser i butikk. Løk i strømpe smaker det samme som løk i løs vekt. 

Anonymkode: 9340d...3e7

Det er virkelig noe som mange ikke tenker på, og hvor det er sinnsykt stor forskjell på pris. Sjekk forskjellen på kiloprisen på løk i strømpe og løk i løsvekt, og du kjøper aldri i strømpe igjen.

Jeg var på butikken sammen med søsteren min her om dagen, og hun plukket med seg en 4-pk med røde epler, også hadde de akkurat samme type eple i løsvekt til en mye lavere pris. Hun tenker overhodet ikke økonomi i butikken og skulle jo ha ca fire epler og syntes det var helt genialt at hun slapp plukke de selv. Da hun så forskjellen på pris plukket hun selv likevel ;)

 

Anonymkode: 6a894...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er virkelig noe som mange ikke tenker på, og hvor det er sinnsykt stor forskjell på pris. Sjekk forskjellen på kiloprisen på løk i strømpe og løk i løsvekt, og du kjøper aldri i strømpe igjen.

Jeg var på butikken sammen med søsteren min her om dagen, og hun plukket med seg en 4-pk med røde epler, også hadde de akkurat samme type eple i løsvekt til en mye lavere pris. Hun tenker overhodet ikke økonomi i butikken og skulle jo ha ca fire epler og syntes det var helt genialt at hun slapp plukke de selv. Da hun så forskjellen på pris plukket hun selv likevel ;)

 

Anonymkode: 6a894...476

«Genialt at hun slapp å plukke dem selv» 😂😂😂😂

Ser absolutt poenget! 

Det å se på kilopris gir en del aha opplevelser

HI

Anonymkode: 71930...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vil det si at dere handler varer som nærmer seg holdbarhetsdato? Er det ok å bruke etter holdbarhetsdato så sant man fryser ned?

(Jeg er en løk på sånt.. )

HI

Anonymkode: 71930...9fa

Ja gjerne mat som går ut samme dag og legges rett i fryseren når jeg kommer hjem. Og da er det lett å planlegge middager den kommende uka. Fyller på med grønnsaker og melk utover uka hvis det trengs  

Anonymkode: f4849...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spis glutenfritt hele gjengen, det blir sykt dyrt! Lag alt fra bunnen (da blir det meste glutenfritt OG billig) Men det er unødvendig at alle skal spise glutenfrie brød, tacolefser, pasta, müsli, frokostblandinger osv. For det koster flesk! 

Får dere kost-stønad til glutenfri mat? Eller er det «selvdiagnostisert»? Dere får jo fortsatt litt i stønad til glutenfri kost. 

Kjøtt og fisk fra billigdisk kan fryses (i dypfryser), og da holder det leeeeeeeeenge! Det har jeg vokst opp på; mat som ble fryst før det «gikk ut på dato»

Anonymkode: 004c5...8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke spis glutenfritt hele gjengen, det blir sykt dyrt! Lag alt fra bunnen (da blir det meste glutenfritt OG billig) Men det er unødvendig at alle skal spise glutenfrie brød, tacolefser, pasta, müsli, frokostblandinger osv. For det koster flesk! 

Får dere kost-stønad til glutenfri mat? Eller er det «selvdiagnostisert»? Dere får jo fortsatt litt i stønad til glutenfri kost. 

Kjøtt og fisk fra billigdisk kan fryses (i dypfryser), og da holder det leeeeeeeeenge! Det har jeg vokst opp på; mat som ble fryst før det «gikk ut på dato»

Anonymkode: 004c5...8df

Vi har fått erklæring fra lege og venter på svar fra NAV på grunnstønad.

Så sant det ikke er gryter osv så spiser vi voksne vanlig brød osv. 😊

HI

Anonymkode: 71930...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja gjerne mat som går ut samme dag og legges rett i fryseren når jeg kommer hjem. Og da er det lett å planlegge middager den kommende uka. Fyller på med grønnsaker og melk utover uka hvis det trengs  

Anonymkode: f4849...42c

Den maten egner seg jo ikke for frysing, du må jo spise den med en gang. Det med lenger holdbarhet kan du fint fryse. 

Anonymkode: de929...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 1.3.2019 den 8.18, Anonym bruker skrev:

Den maten egner seg jo ikke for frysing, du må jo spise den med en gang. Det med lenger holdbarhet kan du fint fryse. 

Anonymkode: de929...888

Hvorfor skulle ikke det egne seg for frysing?

Anonymkode: 4f4de...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...