Gå til innhold

Vi må spare inn på mat - noen som vil bli med på en inspirasjonstråd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke så fryktelig mye å bidra med selv for øyeblikket - det er der problemet mitt ligger -  men regner med jeg blir god på dette etter hvert :)

Det hadde vært så fint å få en tråd som samler gode tips til en økonomisk husholdning. Gode oppskrifter, tips til retter man kan fryse ned, eksempel på ukeshandel, tips om gode tilbud, gode restemiddager osv.

Vi er to voksne og et barn, og har brukt over 10.000 i måneden på mat og husholdningsartikler. Jeg har nå satt av 8.000 i budsjettet, men vil forsøke å komme godt under det. Men jeg er redd jeg har dårlige vaner. Handler ofte, gjerne når jeg er sulten, sliter med å finne gode ukesmenyer - og holde meg til dem jeg lager osv. 

Resultater er at det rett og slett blir mye matsvinn, fordi jeg sjelden har ingredienser til hele retter i kjøleskapet.

Vi spiser også glutenfritt, pga. allergi hos barnet. 

 

Anonymkode: 71930...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Last ned appen som heter mattilbud, også ser du gjennom den hver søndag ettermiddag. Der ser du hva som er på tilbud i de forskjellige butikkene og kan passe på å handle ting dere bruker uansett.

Jeg handler på mandag, butikkene er åpne til elleve på kvelden så du kan handle en tid på døgnet du kan reise alene. Jeg handler inne tilbudsvarer i de forskjellige butikkene, her ligger meny, prix, obs osv på rekke og rad så er det tilbud på ost og kaffe et sted, kjøttdeig neste sted og ketshup det tredje stedet tar jeg runden og fyller opp. Basisvarer som melk, egg, mel osv handler jeg enten på Rema eller Kiwi.

Anonymkode: 6a894...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare tipse om at det ligger lange og ganske oppdaterte tråder om akkurat det temaet. Mange!😊

Anonymkode: 70c8d...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Last ned appen som heter mattilbud, også ser du gjennom den hver søndag ettermiddag. Der ser du hva som er på tilbud i de forskjellige butikkene og kan passe på å handle ting dere bruker uansett.

Jeg handler på mandag, butikkene er åpne til elleve på kvelden så du kan handle en tid på døgnet du kan reise alene. Jeg handler inne tilbudsvarer i de forskjellige butikkene, her ligger meny, prix, obs osv på rekke og rad så er det tilbud på ost og kaffe et sted, kjøttdeig neste sted og ketshup det tredje stedet tar jeg runden og fyller opp. Basisvarer som melk, egg, mel osv handler jeg enten på Rema eller Kiwi.

Anonymkode: 6a894...476

Lurt!! :D Takk for tips 

HI

Anonymkode: 71930...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vil bare tipse om at det ligger lange og ganske oppdaterte tråder om akkurat det temaet. Mange!😊

Anonymkode: 70c8d...ff8

Takk da søker jeg!

HI

Anonymkode: 71930...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vil bare tipse om at det ligger lange og ganske oppdaterte tråder om akkurat det temaet. Mange!😊

Anonymkode: 70c8d...ff8

Supert om du har noen trådtitler på lager.. hvis jeg søker på enkeltord så kommer det ubegrenset med tråder.

HI

Anonymkode: 71930...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker mye brokkoli. Jeg har begynt å spare på stilkene, når jeg har 2-3 stykker lager jeg pure av dem. Slik reduserer jeg matsvinn, sparer penger og får nydelig middagstilbehør.

Anonymkode: cce12...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handle når du er mett, og bare en gang i uka.

Skriv en ukesmeny, lag en handleliste ut fra menyen og hold deg strengt til listen. Hold deg til menyen når du lager middag.

Hvis ting som såpe, dopapir og tørkepapir er med i budsjettet ditt: Kjøp inn stort på Europris eller Felleskjøpet. Felleskjøpet har femliterskanner med Lano, og store pakker med Omo og Blenda vaskemiddel til klær, til en rimelig penge.

Sats på frukt og grønt som er i sesong, i stedet for eksklusive og dyre varer. Nå kjøper jeg appelsiner i stedet for jordbær, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg var i din situasjon i fjor, så på nettbanken og kunne nesten ikke tro mine egne øyne! 

Tipper forresten dere kan komme godt under 8000kr i måneden om du holder deg til å handle en gang i uka. Også må jeg tipse om å ikke sette opp middager som du egentlig ikke har lyst på, der bomma jeg første måneden. Jeg er for eksempel ikke så veldig glad i fiskeboller (generelt ikke så glad i norsk husmannskost) så når dagen kom for å ha det fordi jeg hadde satt det opp endte jeg med å bestille takeaway 🙄😅 Velg derfor middager du VET du liker, som du syns er godt og som du kan glede deg til.

På en uke spiser vi f.eks:

Rekepasta med salat og hvitløksbrød til (pasta (glutenfritt i deres tilfelle), frosne reker som du tar opp gran frysen på morgenen, chilipaste, hvitløk, fløte, olivenolje, kruspersille, salat og hvitløksbrød). Hvitløksbrødet kan jo byttes ut med det tilbehøret dere vil ha.

Stekte fiskekaker i med tzatziki, salat, og grønnsaker.

Pita med biff, stekte grønnsaker, mangodressing og salat. (Mangodressingen består av yoghurt naturell, finmost mango, knuste cashewnøtter, chilipulver, hvitløkspulver, gurkemeie og sitronsaft).

 

Kylling i form med grønnsaker, kremet kyllingsaus, krydder etter smak og ris.

Hvit bønneburger med rester av mangodressingen, salat og grønnsaker.

Hjemmelaget pizza med spekeskinke, grønnsaker og hvit saus.

Her er vi en voksen og ett barn (9 år og spiser som en voksen mann).

Og med middager, alt av husholdningsartikler, lunsj, frokost, kveldsmat og matpakker ligger vi på ca 5000kr i måneden, men vi kunne spart enda mer om vi ikke var så fryktelig glade i godteri og søtt (har dessert hver dag, og det er jo helt unødvendig).

 

Regn med at noen av handleturene kan bli dyrere, for innimellom trenger man mer krydder, ris osv, men disse holder jo en stund, så neste gang du skal ha den typen rett er det billigere igjen fordi du allerede har tingene i skapet.

Vil også tipse deg om å laste ned appen Google Keep, der kan du lage lister gjennom uka over alt som trengs, så huker du bare av når du har vært i butikken. Da slipper du handlelister som blir glemt hjemme og lapper som forsvinner underveis i uka ;)

Anonymkode: 1e7d3...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker mye brokkoli. Jeg har begynt å spare på stilkene, når jeg har 2-3 stykker lager jeg pure av dem. Slik reduserer jeg matsvinn, sparer penger og får nydelig middagstilbehør.

Anonymkode: cce12...ca3

Hvorfor bruker du ikke bare stilkene sammen med resten?

Anonymkode: 01e1c...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker mye brokkoli. Jeg har begynt å spare på stilkene, når jeg har 2-3 stykker lager jeg pure av dem. Slik reduserer jeg matsvinn, sparer penger og får nydelig middagstilbehør.

Anonymkode: cce12...ca3

Spare på stilkene? Det er da beste delen av brokkolien? Bruker du ikke den som brokkoli?

Anonymkode: de929...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett de 8000 på en egen konto/ta dem ut. Da er du nødt til å overholde beløpet og kan ikke "komme til" å gå over. 

Regn over innholdet i innkjøpsvognen for hver ting du legger oppi. Bruk ca-pris å rund opp. F eks om du tar noe som koster 18.66, rund opp til 20. Neste ting koster 37.25. Rund opp til 40. Du har nå varer for ca 60 kr osv. Da risikerer du for det første ikke å gå over budsjettet og for det andre tvinger du deg selv til å tenke pris hele veien og ikke bare bevisstløst slenge ting oppi vognen fordi du får lyst på det. Du tar kontroll. 

Anonymkode: 5486c...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor bruker du ikke bare stilkene sammen med resten?

Anonymkode: 01e1c...2d0

Fordi vi liker det sånn?

Anonymkode: cce12...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fordi vi liker det sånn?

Anonymkode: cce12...ca3

Jo, men da er det vel ikke et sparetips egentlig, for folk pleier vel ikke kaste halvparten av maten de kjøper? 

Anonymkode: de929...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, men da er det vel ikke et sparetips egentlig, for folk pleier vel ikke kaste halvparten av maten de kjøper? 

Anonymkode: de929...888

Jo, det er nettopp det folk gjør. Det er helt vanlig å bruke toppen av brokkolien og hive stilken i søpla. 

Anonymkode: cce12...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jo, det er nettopp det folk gjør. Det er helt vanlig å bruke toppen av brokkolien og hive stilken i søpla. 

Anonymkode: cce12...ca3

Det tror jeg ikke på. Det er jo stilken barna liker best feks. 

Anonymkode: de929...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det tror jeg ikke på. Det er jo stilken barna liker best feks. 

Anonymkode: de929...888

Ja, la oss for all del diskutere dette over flere sider i HIs tråd. Om du ikke er av de som hiver stilken er det ikke så relevant. Og at du ikke tror at andre hiver stilken er heller ikke så viktig. 

Ha en god dag videre.

Anonymkode: cce12...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uff, jeg var i din situasjon i fjor, så på nettbanken og kunne nesten ikke tro mine egne øyne! 

Tipper forresten dere kan komme godt under 8000kr i måneden om du holder deg til å handle en gang i uka. Også må jeg tipse om å ikke sette opp middager som du egentlig ikke har lyst på, der bomma jeg første måneden. Jeg er for eksempel ikke så veldig glad i fiskeboller (generelt ikke så glad i norsk husmannskost) så når dagen kom for å ha det fordi jeg hadde satt det opp endte jeg med å bestille takeaway 🙄😅 Velg derfor middager du VET du liker, som du syns er godt og som du kan glede deg til.

På en uke spiser vi f.eks:

Rekepasta med salat og hvitløksbrød til (pasta (glutenfritt i deres tilfelle), frosne reker som du tar opp gran frysen på morgenen, chilipaste, hvitløk, fløte, olivenolje, kruspersille, salat og hvitløksbrød). Hvitløksbrødet kan jo byttes ut med det tilbehøret dere vil ha.

Stekte fiskekaker i med tzatziki, salat, og grønnsaker.

Pita med biff, stekte grønnsaker, mangodressing og salat. (Mangodressingen består av yoghurt naturell, finmost mango, knuste cashewnøtter, chilipulver, hvitløkspulver, gurkemeie og sitronsaft).

 

Kylling i form med grønnsaker, kremet kyllingsaus, krydder etter smak og ris.

Hvit bønneburger med rester av mangodressingen, salat og grønnsaker.

Hjemmelaget pizza med spekeskinke, grønnsaker og hvit saus.

Her er vi en voksen og ett barn (9 år og spiser som en voksen mann).

Og med middager, alt av husholdningsartikler, lunsj, frokost, kveldsmat og matpakker ligger vi på ca 5000kr i måneden, men vi kunne spart enda mer om vi ikke var så fryktelig glade i godteri og søtt (har dessert hver dag, og det er jo helt unødvendig).

 

Regn med at noen av handleturene kan bli dyrere, for innimellom trenger man mer krydder, ris osv, men disse holder jo en stund, så neste gang du skal ha den typen rett er det billigere igjen fordi du allerede har tingene i skapet.

Vil også tipse deg om å laste ned appen Google Keep, der kan du lage lister gjennom uka over alt som trengs, så huker du bare av når du har vært i butikken. Da slipper du handlelister som blir glemt hjemme og lapper som forsvinner underveis i uka ;)

Anonymkode: 1e7d3...ffc

Wow! Takk :D😮 

HI

Anonymkode: 71930...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sett de 8000 på en egen konto/ta dem ut. Da er du nødt til å overholde beløpet og kan ikke "komme til" å gå over. 

Regn over innholdet i innkjøpsvognen for hver ting du legger oppi. Bruk ca-pris å rund opp. F eks om du tar noe som koster 18.66, rund opp til 20. Neste ting koster 37.25. Rund opp til 40. Du har nå varer for ca 60 kr osv. Da risikerer du for det første ikke å gå over budsjettet og for det andre tvinger du deg selv til å tenke pris hele veien og ikke bare bevisstløst slenge ting oppi vognen fordi du får lyst på det. Du tar kontroll. 

Anonymkode: 5486c...52c

Bra tips! 

Vi har allerede tatt steget med en egen matkonto. Det synliggjør veldig hva vi bruker. Lurer også på å ta en periode å spare på kvitteringene for å se hva vi kjøper som vi kanskje ikke trenger..

Skal ned i fryseren i kjelleren nå og skrive en liste over hva som liger der.. 

HI

Anonymkode: 71930...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Superdolly skrev:

Handle når du er mett, og bare en gang i uka.

Skriv en ukesmeny, lag en handleliste ut fra menyen og hold deg strengt til listen. Hold deg til menyen når du lager middag.

Hvis ting som såpe, dopapir og tørkepapir er med i budsjettet ditt: Kjøp inn stort på Europris eller Felleskjøpet. Felleskjøpet har femliterskanner med Lano, og store pakker med Omo og Blenda vaskemiddel til klær, til en rimelig penge.

Sats på frukt og grønt som er i sesong, i stedet for eksklusive og dyre varer. Nå kjøper jeg appelsiner i stedet for jordbær, for eksempel.

Supre tips. Vi har også en sånn grønnsakshandler i nærheten som har veldig billig frukt og grønt. Det er litt tiltak å dra dit, men det kan være lurt for å spare inn.

Og det med å kjøpe store kvanta er bra.. bare det ikke blir helt Jenny Jensen :D:D Ref: I lomma på Silje

HI

Anonymkode: 71930...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker mye brokkoli. Jeg har begynt å spare på stilkene, når jeg har 2-3 stykker lager jeg pure av dem. Slik reduserer jeg matsvinn, sparer penger og får nydelig middagstilbehør.

Anonymkode: cce12...ca3

Brokkolipure hørtes godt ut :D

HU

Anonymkode: 71930...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi handler ofte 50% avslag på mat og legger i fryseren. Dermed så trenger vi kun kjøpe basisvarer noen uker. Bruker litt over 1000,- i uka 2 og voksne og 2 barn.

Anonymkode: f4849...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tegner opp 7 loddrette linjer på et ark og skriver ukesmeny. Øverst hvilken rett og så alle ingredienser under. Bruker jeg 1/2 løk i mandagsretten prøver jeg å finne retter der jeg kan bruke resten osv.

Hver fredag har vi restemat! Ofte suppe (bruker det jeg har i kjøleskap), pita/taco, en god gryterett osv. Vi handler hver fredag så da får vi tømt kjøleskapet først.

 

listene sparer jeg så har jeg jo ennukesplan til senere. Har og en liste på benken der vi fører opp ting vi trenger etterhvert. Blir det tomt for eple spis appelsin. Tomt for melk, drikk vann! 

Anonymkode: 2bbcd...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bra tips! 

Vi har allerede tatt steget med en egen matkonto. Det synliggjør veldig hva vi bruker. Lurer også på å ta en periode å spare på kvitteringene for å se hva vi kjøper som vi kanskje ikke trenger..

Skal ned i fryseren i kjelleren nå og skrive en liste over hva som liger der.. 

HI

Anonymkode: 71930...9fa

Ta vare på kvitteringene i en måned, også går du gjennom dem med fargestifter i flere farger. Man får noen aha-opplevelser når f.eks alt snop blir strøket over med rosa, brus med gul, brød med grønn, frukt og grønt med lysegrønn osv.

Greit å ha gjort det en måned for å få et overblikk.

Anonymkode: 6a894...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...