Gå til innhold

Hvor mye penger koster feriene deres?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Herregud så glad jeg er for at vi bare har ett barn når det gjelder ferieturer!

Vi hadde 1 uke i Hellas ifjor. Kjempe fint hotell, fly tur-retur og all inclusive til 30 000,-

Anonymkode: f3f8c...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I fjor var vi i Spania i 12 dager, 17000 for 3 barn og to voksne+ ca 25000 i lommepenger. I år blir det nok camping ettersom vi skal fikse litt på huset. Var også på en London tur i fjor høst, langhelg for meg og mannen, ca 12-15000 inkl. Lommepenger.

Anonymkode: 3661b...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker på det og her velger vi å ikke dra på lange flyturer hvert år. I tillegg til at jeg ikke liker at barna forventer eksotiske reisemål hvert år. Nå er det slik at det finne massevis av flotte ferieopplevelser også i Norge. Vi kunne om vi ønsket brukt 250.000,- hvert år på ferie, men velger av flere grunner hvor av miljøhensyn er en av dem, å ikke gjøre det.

Jeg tenker at de som reiser svært mye bør reflektere over at deres valg er svært lite bærekraftig. Jeg synes det nesten er litt pinlig med de som tror de er såååå miljøvennlige med Teslaen og plastsortering, men flyr på utallige turer rundt i verden hvert år.

Anonymkode: 78299...19e

Støtter!

Anonymkode: 82ef2...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3 barn. Vil vi til Syden om sommeren i to uker, kommer det på 80 000 totalt, fordi jeg krever all-inklusive for å få den graden av avslapning jeg trenger. 

I sommer skal vi på 2-ukers all-inklusive surfeferie i Frankrike. Til påske skal vi på all-inklusive høyfjellshotell. Disse feriene koster ca. 20 000 per uke, og det beløpet regner jeg alltid som minimum når vi skal feriere. Jeg gidder aldri slit med handling, matlaging og vasking når jeg er på ferie. Det er ikke ferie for meg. Å finne restauranter og vente på mat og regning med tre små barn er også uaktuelt. Så vi betaler gjerne for å få all-inclusive så lenge barna er små. 

Det ER dyrt med ferie. Jeg er lærer så vi ferierer alltid i skoleferier. Vi gleder oss vilt til hver ferie og lever nøkternt for å spare til ferie. 

Anonymkode: b93d3...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok, da er vi forskjellige. 

Vi reiser annethvert år. På fire år har barna hatt fri i tre uker totalt. Det lever jeg godt med. 

Barna får opplevelser, erfaring, språkpraksis mm som skolen ikke kan tilby. De er skoleflinke og lærer lett, så de kunnskapshullene de får på ferie tettes lett. Vi får med ukeplaner, og pleier å gjøre lekser for hele ferien på flyturen.

Mens vi er på ferie skriver barna dagbok som de viser til klassen når de kommer hjem, med tekst og bilder. De har i tillegg fått utfordringer av læreren sin, som f.eks. regne om til norske kroner når man kjøper noe, bestille selv på engelsk, finne fakta om landet vi skal til og fortelle om landet til klassen mm. Det har vi fokus på gjennom ferien, og det ville vi ha fokusert på uansett om læreren bad om det eller ikke.

For mine barn mener jeg det er utelukkende positivt, andre får gjøre vurderinger på vegne av sine barn. 

Anonymkode: 29fd6...171

De aller fleste skoler i Norge har relativt strenge regler for fri utenom skoleferier. De skoler våre barn går i hadde aldri godtatt 3 uker på fire år. Det er vel en grunn til det tenker jeg.

Anonymkode: aa5d7...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Du har rett ! Vi har det godt😊

Er det å ha det godt? Er vel ikke å ha det godt å kaste bort 100 000 på én ferie, det er å ha det vondt. Så vondt at man ikke forstår at man er egoist 

Anonymkode: cd07e...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det å ha det godt? Er vel ikke å ha det godt å kaste bort 100 000 på én ferie, det er å ha det vondt. Så vondt at man ikke forstår at man er egoist 

Anonymkode: cd07e...290

Egoist??!! Nå er vel også det « å kaste bort 100 000 « basert på øyet som ser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Egoist??!! Nå er vel også det « å kaste bort 100 000 « basert på øyet som ser

Men hva tenker du i forhold til klimabelastningen du og familien din påfører felles natur når dere reiser så mye? Tenker du at det er greit? Vil du vurdere å reise med fex tog i stedet? 

Anonymkode: 1c50d...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men hva tenker du i forhold til klimabelastningen du og familien din påfører felles natur når dere reiser så mye? Tenker du at det er greit? Vil du vurdere å reise med fex tog i stedet? 

Anonymkode: 1c50d...3c3

Vi kan helt klart vurdere tog. Vi velger ofte miljøvennlig bil på ferie. Vi velger å prioritere reiser men velger ofte steder som trenger og ønsker seg sårt flere turister . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi kan helt klart vurdere tog. Vi velger ofte miljøvennlig bil på ferie. Vi velger å prioritere reiser men velger ofte steder som trenger og ønsker seg sårt flere turister . 

Men det hjelper ikke miljøet å besøke steder som eravhengig av turisme. Det er også mange steder turismen er en direkte belastning på både samfunnet (Kanariøyene) eller natur (særlig Svalbard og nordområder). Det aller aller aller viktigste vi alle kan gjøre for miljøet er å fly mindre. Jeg blir veldig glad for å lese at du vil vurdere tog, og håper virkelig du gjør det! Det er en fantastisk opplevelse å ta med ungene på en slik ferie også :)

Anonymkode: 1c50d...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men det hjelper ikke miljøet å besøke steder som eravhengig av turisme. Det er også mange steder turismen er en direkte belastning på både samfunnet (Kanariøyene) eller natur (særlig Svalbard og nordområder). Det aller aller aller viktigste vi alle kan gjøre for miljøet er å fly mindre. Jeg blir veldig glad for å lese at du vil vurdere tog, og håper virkelig du gjør det! Det er en fantastisk opplevelse å ta med ungene på en slik ferie også :)

Anonymkode: 1c50d...3c3

Vi vurderer tog som ferieform i påsken. Skal ikke se bort i fra at vi går for det. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi vurderer tog som ferieform i påsken. Skal ikke se bort i fra at vi går for det. 😊

Hurra!!!! :) det blir sikkert knallbra :)

Anonymkode: 1c50d...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hurra!!!! :) det blir sikkert knallbra :)

Anonymkode: 1c50d...3c3

Håper på det ja😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ja vel. Hvis det gjør meg dum så er det helt greit. Vi velger å prioritere ferie og sånn er det. Vi velger dog ofte steder som trenger turismen og velger ofte å reise med miljøvennlig bil. I år går 2 av sommerens ferier til steder som virkelig trenger at folk reiser dit og den siste turen i sommer gjøres i bil. 

Nysgjerrig. Hvor skal dere?

Anonymkode: 29d80...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nysgjerrig. Hvor skal dere?

Anonymkode: 29d80...b96

Vi skal til ett middelhavsland og bilturen blir nedover i Europa. En tur på lykke og fromme med noen steder vi vet vi vil se og noe tar vi som det kommer. Vi ser hva vi rekker. Vi har 3 uker til rådighet og siden det på den turen bare blir meg og mannen så blir det mye kultur 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2019 den 13.59, Anonym bruker skrev:

Er det ingen av dere som svarer at dere reiser på utallige utenlandsturer i året, gjerne 1-2 reme shoppingturer, som får litt dårlig bismak i munnen med tanke på hvilken klimabelastning denne type ferier medfører? 

Synes det er helt perverst å lese hva folk holder på med!

Anonymkode: 1c50d...3c3

Nei, det vier jeg ikke en tanke. Jeg kjører elbil i det minste da.

Anonymkode: a2231...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Vi er 4 og om vi bruker over 20 000 på sommerferie tenker jeg at det er mye. Men sjelden vi er borte mer enn en uke da. I fjor var vi i Danmark i 12 dager, tok fly og buss/tog. Bodde i ferieleilighet og Airbnb. Pluss lommepenger, mat og opplevelser havnet vi nok på nærmere 30000. Det syntes vi var en dyr ferie. For 4 år siden var vi i Polen en uke, det var et billig ferieland! Vi var heldige og fikk ekstremt billige flybilletter, så hele ferien kostet oss rundt 10 000 inkludert mat og lommepenger! Men da hadde vi litt flaks og. 

Bor sjelden på hotell, det er trangt og ikke så fritt. Camping/feriehus/Airbnb og jeg ser som regel etter steder til opp mot 1000,- pr natt. Kjøper inn og lager en del måltider selv der, spiser vi ute hver dag i ferien blir det merkbart dyrere. Ellers pleier vi som regel å bo noe privat i løpet av en ferie. 

I tillegg til sommerferien kan det bli en mindre tur i høst/vinterferie. Som oftest med bil. Der er smertegrensen 7-8000 føler jeg. 

Vi har ikke dårlig økonomi, samlet inntekt på over 1 mill, men ferier merkes på kontoen. 

 

Anonymkode: 0149f...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at folk får feriere slik de selv ønsker og etter lommebok/prioriteringer. Det viktigste er at man trives med egne valg😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fatter ikke at dere bruker så vanvittige summer på ferier. 

Anonymkode: c4446...507

Nå er det vel IGJEN opp til øyet som ser hva som er vanvittige summer ! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har arvet et lite hus som vi skal bruke som sommerhus! Så dette året blir sommerferien der og på hytta til mine foreldre.

 

vi har små barn og ungdommer og de elsker å være på hytta med å kjøre båt, bade, fiske, fange krabbe og bare surre rundt. Hele slekta er der så det er et herlig kaos.

 

dette året håper jeg på litt finvær hjemme i Hagen så vi får grillet litt. Kjøpte svær grill i fjor men fikk ikke brukt den pga grillforbud pga tørke.

 

så i år bruker vi ikke penger på ferie, utenom bensin for 3 timers kjøring! I fjor var vi i USA og brukte vel 150.000 på en ferie. Vi var mye i parker og det er veldig dyrt. I to parker kjøpte vi dyrere billetter så vi slapp stå i kø for å ta karuseller! Året før spanderte svigerfar sydentur på alle så da brukte vi heller ikke mer penger enn hjemme.

Anonymkode: 072ae...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...