Gå til innhold

Jeg får ikke lov å velge kjønn på behandler fordi de ikke kan diskriminere ved tildeling


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en venninne som har vært på Modum Bad etter en veldig stygg voldtekt, og hun sier at det var helt fantastisk å være der. Det var selvfølgelig kjempetøft, men det å få konsentrere seg om å bare bli bedre uten å måtte tenke på alle hverdagslige ting som man gjør hjemme, var veldig godt for henne.

Du skal aldri trenge å unnskylde deg eller forklare for andre hi. Du har ikke gjort noe galt, du er sterk og tøff som tar tak i dette så du kan bli bedre. Du må bare lukke øynene for de stygge kommentarene i tråden og overse de. De er ikke verdt kreftene dine, de er ikke verdt å svare på.

Anonymkode: a839b...f45

Dessverre blir det bare dagplass på leg. Jeg må altså pendle (med bil heldigvis), for jeg har ingen til å ha barna. 

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

barna har det helt fint og tror jeg er som alle andre mødre. De tenker ikke over at jeg ikke er ute av huset uten at noen er med meg. De tenker bare at jeg har en mamma som jeg er mye sammen med og et par venninner som jeg henger med. De har mye utbytte av å være sammen med mormor og andre voksne ressusrspersoner så ofte som de er.

Anonymkode: 27fe1...9e4

Akkurat disse tankene hadde også min mor under min oppveksten, men hun tok veldig feil. Ja hverdagen var tilnærmet normal, men jeg fanget opp mye ved min mor hun trodde hun skjulte og det påvirket meg veldig negativt. Å være så arrogant som du er i forhold til dine barn er ikke noe annet enn veldig feil og barna dine er garantert påvirket av din manglende evne til å fungere.

Anonymkode: 5b6f3...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen ganger trenger man bare å vite at man ikke er alene. Og det er jeg jo ikke. Men det er sjelden man møter på noen som opplever det samme OG tør å si det. 

Jeg har nok ingen jeg stoler nok på til å fortelle om noe eller snakke om det. Tør så vidt å innrømme overfor meg selv at det har skjedd. Og så blir det som om jeg snakker om en annen de få gangene jeg forsøker å si det til meg selv inni meg. 

Jeg har forsøkt å si det foran speilet «xxxxxx skjedde med deg. Men det er ikke din feil. Du er uskyldig. Du er dårlig behandlet. Det er 2019 og faren er over for xxx år siden. Du er trygg og ingen kan gjøre deg noe galt» så går jeg ut døren og så tenker jeg «visst pokker kan de skade meg!» og så er det inn injisere og på’n igjen. Egentlig litt morsomt hvordan jeg reagerer når jeg ser tilbake på det i etterkant. Og jeg kan le av at jeg er så irrasjonell, men der og da er det liv eller død faktisk. 

Men nå har jeg bedt om hjelp og jeg vet at jeg må ha hjelp.

Anonymkode: 27fe1...9e4

Ikke la de kommentarene som kommer nå ang. barn få skiple deg heller, Hi. Du har gjort det rette nå, du har søkt hjelp, du er i gang med prosessen din! Skulle det komme frem senere at barna dine har fått med seg mer enn du tror, da kan du i hvert fall vise til at du søkte hjelp og at du snudde situasjonen når du var i stand til det. Det virker jo som om du tross alt har et godt opplegg med at din mor eller venninner støtter opp når du/dere skal ut, og da gjør du jo alt du kan gjøre nå. Det eneste du skal fokusere på nå er at du har tatt ansvar for å få hjelp til å bli bra igjen.

En i min familie ble ikke klar over egne traumer før etter 40 år, HI. Det tok en god del behandling etter at ting hadde kommet opp, men den personen lever helt fint med det i dag, så hold troen på deg selv!

Du jobber allerede med deg selv, og selv om du foreløpig reagerer med flykten, så er du allerede i gang med nå snu systemet ditt. Og når du nå har bedt så tydelig om hjelp, da har du allerede kommet langt! Du er i gang, og det skal du være stolt av! :)

 

Anonymkode: acf51...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat disse tankene hadde også min mor under min oppveksten, men hun tok veldig feil. Ja hverdagen var tilnærmet normal, men jeg fanget opp mye ved min mor hun trodde hun skjulte og det påvirket meg veldig negativt. Å være så arrogant som du er i forhold til dine barn er ikke noe annet enn veldig feil og barna dine er garantert påvirket av din manglende evne til å fungere.

Anonymkode: 5b6f3...b47

Du må gjerne tro hva du vil. Men nå er ikke jeg moren din. Og jeg skjuler ikke så mye for barna. Jeg er ærlig med de og har fortalt de at noen ganger kan mamma bli litt rar og redd uten grunn, men det er bare sånn mammaen deres gjør fordi noe dumt skjedde med henne da hun var liten. Jeg planlegger alt jeg skal gjøre og jeg kan love deg at mine barn har det helt fint.

Jeg har ikke en manglende evne til å fungere. Jeg har en evne keg må gjenoppfriske litt. Jeg fungerer jo helt supert her hjemme hvor alt er trygt. Hvor mange foreldre er det som er ute på et eller annet om kvelden når de er alene med barn?

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Årsaken er at menn er triggere. Det skal være nok.

Anonymkode: 27fe1...9e4

Og vi prøver igjen; uavhengig av hvor aktverdig årsaken er...

Anonymkode: 2dc76...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke la de kommentarene som kommer nå ang. barn få skiple deg heller, Hi. Du har gjort det rette nå, du har søkt hjelp, du er i gang med prosessen din! Skulle det komme frem senere at barna dine har fått med seg mer enn du tror, da kan du i hvert fall vise til at du søkte hjelp og at du snudde situasjonen når du var i stand til det. Det virker jo som om du tross alt har et godt opplegg med at din mor eller venninner støtter opp når du/dere skal ut, og da gjør du jo alt du kan gjøre nå. Det eneste du skal fokusere på nå er at du har tatt ansvar for å få hjelp til å bli bra igjen.

En i min familie ble ikke klar over egne traumer før etter 40 år, HI. Det tok en god del behandling etter at ting hadde kommet opp, men den personen lever helt fint med det i dag, så hold troen på deg selv!

Du jobber allerede med deg selv, og selv om du foreløpig reagerer med flykten, så er du allerede i gang med nå snu systemet ditt. Og når du nå har bedt så tydelig om hjelp, da har du allerede kommet langt! Du er i gang, og det skal du være stolt av! :)

 

Anonymkode: acf51...62b

Jeg har stor tro på at ærlighet med barna varer lengst, så barna vet at jeg kan reagere enkelte ganger. Men ikke hva jeg oftest reagerer på. Jeg synes det er merkelig at barn skal skjermes totalt for psykisk sykdom som om det er spedalskhet. Hvis vi lærer barn om disse tingene er vi langt på vei med å slippe unna slik uvitenhet som man møter på både her inne og der ute. Man skal selvsagt ikke gå i detaljer, men hjelpe barn til å se at voksne med psykisk sykdom ikke er noe annet enn mennesker som har opplevd noe vanskelig eller sliter med noe vanskelig. 

Jeg søker hjelp for 2. gang nå og det nærmer seg 30 år siden. Det er (heldigvis) ikke uvanlig. For om jeg blir mer uvanlig nå, så vet jeg ikke hva jeg gjør.

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og vi prøver igjen; uavhengig av hvor aktverdig årsaken er...

Anonymkode: 2dc76...dbd

 

Jeg forstår ikke hvorfor du skriver «uavhengig». Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg av svarene dine her, men med «uavhengig», så vil jeg tro du mener at jeg bør få byttet til kvinne?

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet er at det ofte kommer forespørsel om et kjønn. Og noen ganger er det bare en preferanse, eller at de tror det er lettere å snakke med mann/kvinne. 

Jeg ville bedt fastlegen om å skrive litt mer utfyllende og sende til dps. 

Anonymkode: e5b6a...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt av problemet er at det ofte kommer forespørsel om et kjønn. Og noen ganger er det bare en preferanse, eller at de tror det er lettere å snakke med mann/kvinne. 

Jeg ville bedt fastlegen om å skrive litt mer utfyllende og sende til dps. 

Anonymkode: e5b6a...6ec

Årsaken er sendt til dps. De kan gi kvinnelig behandler, men det kan ta inntil et år før jeg får tildelt en fordi de som ikke har preferanser også må fordeles. De kunne bare fordelt meg til en kvinne ved neste fordeling, men det gjør de altså ikke fordi jeg har denne ene preferansen. På et eller annet vis havner jeg bakerst i køen hele tiden uten at jeg kan forstå hvorfor

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Feiler du noe alvorlig galt?

Anonymkode: a839b...f45

Mener du det IKKE skader barn å vokse opp med en mor som ikle overhodet fungerer? Som ikke kan gå ut fordi det er menn der?

Anonymkode: 48750...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

I utgangspunktet er det ikke lov å nekte pasienter nødvendig behandling på offentlige sykehus. En av nødvendighetene er at jeg blir behandlet av en kvinne.

Anonymkode: 27fe1...9e4

DPS er jo delegert retten til å vurdere om du kvalifiserer for hjelp fra spesialisthelsetjenesten, det er det ikke fastlegen din som bestemmer. De vurderer også når retten er innfridd. Med krav om nødvendig hjelp etter fastsatte tidsfrister, kan de nok mene at du er tilbudt den nødvendige helsehjelpen ved å tilby deg en mannlig behandler. Om det er riktig eller ikke, vet ikke jeg, og du kan nok påklage det til fylkeslegen også. Men uansett er det altså ikke fastlegen som kan bestemme hva spesialisthelsetjenesten skal gjøre.

Anonymkode: d5135...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da må det bli nummer en. Kan fastlegen da bare ringe dps/rop (det heter det her) og be de vurdere henvisningen på nytt, eller må det sendes ny henvisning? Jeg er henvist akutt.

Anonymkode: 27fe1...9e4

Fastlegen kan i alle fall prøve å ringe først synes jeg. De har vel ikke avsluttet din henvisning vil jeg tro. 

Anonymkode: 8e820...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

DPS er jo delegert retten til å vurdere om du kvalifiserer for hjelp fra spesialisthelsetjenesten, det er det ikke fastlegen din som bestemmer. De vurderer også når retten er innfridd. Med krav om nødvendig hjelp etter fastsatte tidsfrister, kan de nok mene at du er tilbudt den nødvendige helsehjelpen ved å tilby deg en mannlig behandler. Om det er riktig eller ikke, vet ikke jeg, og du kan nok påklage det til fylkeslegen også. Men uansett er det altså ikke fastlegen som kan bestemme hva spesialisthelsetjenesten skal gjøre.

Anonymkode: d5135...885

De har vurdert at jeg har krav på aluttpsykiatrisk hjelp, men at jeg da må behandles av en mann, selv om de har kvinnelige behandlere. Jeg kan vente på «vanlig» liste i 6-12 mnd fordi dps er enig i at jeg bør ha en kvinnelig behandler.

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Saken er den at det faktisk finnes menn. Man kan ikke ignorere det. Kan hende noen menn er ille, ifølge PTSD som HI snakker om, men det er så, så, galt å dømme alle menn for det en eller flere menn har gjordt! 

Anonymkode: 5d2e2...70b

Nå må du faktisk bare holde kjeft og ikke uttale deg om ting du absolutt ikke har greie på. Herregud! 

Anonymkode: 8e820...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fastlegen kan i alle fall prøve å ringe først synes jeg. De har vel ikke avsluttet din henvisning vil jeg tro. 

Anonymkode: 8e820...f75

Det kan de ikke ha gjort i og med at jeg nå er fjernet fra akutt hjelp til «vanlig» hjelp

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du det IKKE skader barn å vokse opp med en mor som ikle overhodet fungerer? Som ikke kan gå ut fordi det er menn der?

Anonymkode: 48750...14e

Jeg går ut. Men jeg har med en annen voksen de gangene jeg skal ut. Og det er ikke sånn at jeg over hodet ikke fungerer. Jeg har fungert veldig bra jeg. Men i det siste har det «klikket» for meg. Men mamma og/eller ei venninne er alltid sammen med meg når jeg skal ut akkurat nå.

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Jeg forstår ikke hvorfor du skriver «uavhengig». Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg av svarene dine her, men med «uavhengig», så vil jeg tro du mener at jeg bør få byttet til kvinne?

Anonymkode: 27fe1...9e4

Jeg forstår ikke hva det er du ikke forstår. Jeg har ikke ytret noe som helst om hva du bør og ikke bør få, jeg finner det mest formålstjenlig å se på hva som faktisk er.

Det er mye man burde, skulle og ville. Men begrensninger på den ene siden av bordet vil føre til problemer på andre siden av bordet.

Se for deg at de har fire nevrologer eller psykologer, eller forsåvidt kassapersonale eller bussjåfører. Dette vil gjelde uavhengig om du går til behandling eller tar bussen eller kjøper brød. Av de fire kan det være at 2 eller 3 er menn. Det å utelukkende stå i køen til den kvinnelige nevrologen, eller kasseoperatøren på rema, vil kunne føre til at du må vente lenger. Om du lar være å gå på de tre bussene med  mannlig sjåfør og venter til bussen med kvinnelig sjåfør kommer forbi vil det ta tid før du får reist. Og dette vil gjelde uansett hvor god grunn du har. 

 

Anonymkode: 2dc76...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår ikke hva det er du ikke forstår. Jeg har ikke ytret noe som helst om hva du bør og ikke bør få, jeg finner det mest formålstjenlig å se på hva som faktisk er.

Det er mye man burde, skulle og ville. Men begrensninger på den ene siden av bordet vil føre til problemer på andre siden av bordet.

Se for deg at de har fire nevrologer eller psykologer, eller forsåvidt kassapersonale eller bussjåfører. Dette vil gjelde uavhengig om du går til behandling eller tar bussen eller kjøper brød. Av de fire kan det være at 2 eller 3 er menn. Det å utelukkende stå i køen til den kvinnelige nevrologen, eller kasseoperatøren på rema, vil kunne føre til at du må vente lenger. Om du lar være å gå på de tre bussene med  mannlig sjåfør og venter til bussen med kvinnelig sjåfør kommer forbi vil det ta tid før du får reist. Og dette vil gjelde uansett hvor god grunn du har. 

 

Anonymkode: 2dc76...dbd

Nå er det sånn at det er en forkjell på å gå i butikken og det å ta buss og det å trenge akutt psykiatrisk hjelp. Det finnes alternativ til buss og man kan sende andre i butikken. Det finnes kvinner jeg kan få som behandler på dps. De bare vil ikke gi det til meg akutt fordi jeg allerede er blitt tildelt en behandler og en kvinne ble ikke tatt ut til å bli min da de fordelte de nye pasientene. 

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må gjerne tro hva du vil. Men nå er ikke jeg moren din. Og jeg skjuler ikke så mye for barna. Jeg er ærlig med de og har fortalt de at noen ganger kan mamma bli litt rar og redd uten grunn, men det er bare sånn mammaen deres gjør fordi noe dumt skjedde med henne da hun var liten. Jeg planlegger alt jeg skal gjøre og jeg kan love deg at mine barn har det helt fint.

Jeg har ikke en manglende evne til å fungere. Jeg har en evne keg må gjenoppfriske litt. Jeg fungerer jo helt supert her hjemme hvor alt er trygt. Hvor mange foreldre er det som er ute på et eller annet om kvelden når de er alene med barn?

Anonymkode: 27fe1...9e4

Og akkurat disse forklaringene gav min mor meg også, du er helt lik henne på dette området og både hun, du og andre foreldre med så store psykiske problemer er en byrde og skadelig for barn. Du må gjerne prøve å overbevise deg selv om at barna dine har det veldig bra, men det har de garantert ikke og med tiden vil de bli preget av en barndom med en psykisk syk mor. 

Anonymkode: 5b6f3...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nå er det sånn at det er en forkjell på å gå i butikken og det å ta buss og det å trenge akutt psykiatrisk hjelp. Det finnes alternativ til buss og man kan sende andre i butikken. Det finnes kvinner jeg kan få som behandler på dps. De bare vil ikke gi det til meg akutt fordi jeg allerede er blitt tildelt en behandler og en kvinne ble ikke tatt ut til å bli min da de fordelte de nye pasientene. 

Anonymkode: 27fe1...9e4

Det er forskjell på arbeidets art, ja. Men det er fremdeles slik at du på ingen måte er den eneste pasienten og at de andre bare er listefyll. Alle må vente på time, og vil du ikke ha time hos den som har time til deg nå vil du måtte vente lenger. De skubber ikke ut pasientene til den behandleren du ønsker deg. Og det er et faktum, ikke en vurdering av hvor gode grunner du har.  

Anonymkode: 2dc76...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og akkurat disse forklaringene gav min mor meg også, du er helt lik henne på dette området og både hun, du og andre foreldre med så store psykiske problemer er en byrde og skadelig for barn. Du må gjerne prøve å overbevise deg selv om at barna dine har det veldig bra, men det har de garantert ikke og med tiden vil de bli preget av en barndom med en psykisk syk mor. 

Anonymkode: 5b6f3...b47

Ja, ok. Men heldigvis vet jeg dette bedre enn deg. Og jeg mangler ikke innsikt i hvordan ting er. Barna mine har det bra og de tror faktisk at jeg er som alle andre mammaer. Og det er jeg også på de aller fleste plan. 

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, ok. Men heldigvis vet jeg dette bedre enn deg. Og jeg mangler ikke innsikt i hvordan ting er. Barna mine har det bra og de tror faktisk at jeg er som alle andre mammaer. Og det er jeg også på de aller fleste plan. 

Anonymkode: 27fe1...9e4

Du får fortsette å leve på en løgn, og ødelegge dine barns barndom.

Anonymkode: 5b6f3...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er forskjell på arbeidets art, ja. Men det er fremdeles slik at du på ingen måte er den eneste pasienten og at de andre bare er listefyll. Alle må vente på time, og vil du ikke ha time hos den som har time til deg nå vil du måtte vente lenger. De skubber ikke ut pasientene til den behandleren du ønsker deg. Og det er et faktum, ikke en vurdering av hvor gode grunner du har.  

Anonymkode: 2dc76...dbd

Jeg har ikke bedt noen prioritere meg, men det er bedt om kvinnelig behandler med bakgrunn i traumene mine. Så klarte de å tildele en behandler uten å ta hensyn til det, selv om det var kvinner jeg kunne bli tildelt til, og i stedet for å rette det opp, må jeg vente i lang tid selv om de har kommet frem til at jeg har krav på akutt hjelp. Og dersom jeg har krav på akutt hjelp, så bør jeg få det på en måte som kan hjelpe meg fremfor på en måte som kan gjøre meg sykere. Likevel ble det gjort en feil som de ikke kan rette opp i før om tidligst 6 mnd.

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får fortsette å leve på en løgn, og ødelegge dine barns barndom.

Anonymkode: 5b6f3...b47

Hva er det du mener jeg ødelegger for dem da? Spesifikt?

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får fortsette å leve på en løgn, og ødelegge dine barns barndom.

Anonymkode: 5b6f3...b47

Det virker som om du trenger å ta tak i traumene fra din egen barndom. I motsetning til din mor (?) så innrømmer HI faktisk at hun har et problem, OG hun gjør noe med det!

Selv om du er ekspert på din egen barndom, så kan ikke dine erfaringer automatisk overføres til His barn!

Mange som har opplevd slike ting som Hi har kan fungere helt normalt i årevis før noe trigger de gamle traumene. Da er det viktig å søke hjelp for å få hjelp med dette slik at det ikke går utover barna mer enn det ev. må. Det at mange fungerer så godt som normalt og kanskje også helt normalt i årevis, det betyr også at His barn kan ha hatt en helt annen oppvekst enn du har hatt. Tilsynelatende samme diagnoser og alvorlighetsgrad kan likevel arte seg svært forskjellig, slik at barn av en person med slike lidelser kan bli minimalt påvirket, en annens barn kan bli traumatisert av det. Du har ingen holdepunkt for å påstå at HIs barn er i siste gruppe.

Hi er veldig reflektert, hun har tatt grep for å få hjelp i hverdagen, hun har forklart barna nok til at de ikke skal bli for påvirket hvis hun får problemer. Det er fullt mulig at hennes barn ikke blir veldig påvirket av dette. Det er langt verre med de som fornekter at de har problemer, som prøver å skjule det som ikke kan skjules og påstår til barna at ingenting er galt. Slikt gjennomskuer barn, og det er langt verre. Barn har en utrolig evne til å tilpasse seg, så lenge ting blir avmystifisert og de får enkle forklaringer som er nok til at de ikke blir redde eller for usikre.

Hi HAR oppsøkt hjelp, hun ødelegger ikke sine barns barndom. Hun tar ansvar for sin diagnose! Og dermed tar hun også ansvar for sine barn.

 

Anonymkode: acf51...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...