Gå til innhold

Jeg får ikke lov å velge kjønn på behandler fordi de ikke kan diskriminere ved tildeling


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er henvist til både dps, fysioterapeut og nevrolog. I henvisningen er det bedt om kvinnelig behandler, årsaken er «personlige årsaker».

Så ringer dps og vil ha meg inn på oppstartsamtale. Til mannlig behandler. Jeg sier at jeg ikke kan ha en mannlig behandler og de svarer at jeg må enten ta den jeg får tildelt eller vente inntil et år. Jeg må altså vente med behandling i 6-12 mnd.

Nevrologen sender brev om time. Hos mannlig behandler. Jeg ringer og sier at det ikke er mulig for meg og får beskjed om at det kan jeg ikke velge, for da vil de diskriminere sine ansatte. Jeg ender med å avlyse timen.

Fysioterapauten jeg ble tildelt var også mann. Jeg ringte dit også, og de byttet og beklaget så snart de leste henvisningen en gang til. Så der er jeg i alle fall i gang.

Hvorfor kan man ikke få en kvinnelig behandler om man ber om det? Stoler de ikke på vurderingen til fastlegene?

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste vil vell gjøre sin egen vurdering. Jeg hadde møtt opp til første time med mannlig behandler. Forklart hvorfor det er umulig for deg, og be dem om å løse det. Både på dps og nevrolog. Ikke start behandlingen, men utdyp det som står i henvisningen. Ofte løser de problemet mye raskere når du først er der, enn når du venter hjemme i kø. 

Anonymkode: 2c7cc...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste vil vell gjøre sin egen vurdering. Jeg hadde møtt opp til første time med mannlig behandler. Forklart hvorfor det er umulig for deg, og be dem om å løse det. Både på dps og nevrolog. Ikke start behandlingen, men utdyp det som står i henvisningen. Ofte løser de problemet mye raskere når du først er der, enn når du venter hjemme i kø. 

Anonymkode: 2c7cc...4ff

Jeg kan ikke møte opp til time med mannlig behandler. Det vil forverre helsetilstanden min. Jeg har også fortalt grunnen, men det hjelper ikke. 

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg kan ikke møte opp til time med mannlig behandler. Det vil forverre helsetilstanden min. Jeg har også fortalt grunnen, men det hjelper ikke. 

Anonymkode: 27fe1...9e4

Det er det nok vanskelig for DPS og nevrologisk avdeling å forstå - at helsetilstanden din vil bli forverret av å møte til time med en mannlig behandler. Det virker som om du har låst deg fast i at det er umulig for deg, og som behandler ville jeg også tenkt at det er nødvendig å utfordre et så fastlåst syn på livet. Mange offentlige hjelpetjenester lar ikke pasienter eller brukere bestemme kjønn, religion, etnisitet, alder osv på behandleren sin, rett og slett fordi det er for vanskelig å imøtekomme alle behovene. 

Anonymkode: d5135...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det nok vanskelig for DPS og nevrologisk avdeling å forstå - at helsetilstanden din vil bli forverret av å møte til time med en mannlig behandler. Det virker som om du har låst deg fast i at det er umulig for deg, og som behandler ville jeg også tenkt at det er nødvendig å utfordre et så fastlåst syn på livet. Mange offentlige hjelpetjenester lar ikke pasienter eller brukere bestemme kjønn, religion, etnisitet, alder osv på behandleren sin, rett og slett fordi det er for vanskelig å imøtekomme alle behovene. 

Anonymkode: d5135...885

Det har ikke noe med å være låst å gjøre. Jeg har ptsd kompleks type hvor menn er den største triggeren. Jeg tør så vidt gå i butikken fordi jeg kan møte menn. Og da kan man ikke starte med et pang. Det vil ikke være bra for meg. Dps forstod dette, men jeg må vente mye lenger på kvinnelig behandler.

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke sikkert de har noen damer med ledige timer.

Anonymkode: fc2a1...5d5

Nevrologen hadde det, men de ville ikke diskriminere. Dps hadde ikke det og jeg må vente lenger

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, jeg synes du skal kontakte din fastlege igjen, og også pasientombudet. Legen din kan ta kontakt igjen med de respektive behandlingsstedene og forklare tydeligere hva som er problemet. Ofte har de muligheter til å endre ting, men de er så presset fra alle kanter at de helst lar være. Da er det enklere å avvise deg i første omgang.

Pasientombudet kan hjelpe deg med å sende en klage, de kan også skrive den for deg. Send en mail til Pasientombudet i ditt fylke, forklar at du pga. helsemessige årsaker må få en kvinnelig saksbehandler, og at du trenger hjelp.

Det hadde vært anderledes hvis du nå var akutt syk og om det stod om livet ditt, da måtte første tilgjengelige lege ha behandlet deg, uavhengig av kjønn. Men når det er planlagte timer og behandling, da bør det være mulig å finne noen. Unntaket er kanskje hvis du bor et så lite sted at det faktisk ikke finnes kvinnelige behandlere.

Lykke til videre! :)

Anonymkode: acf51...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI, jeg har jobbet på DPS og ruspoliklinikk i mamge år, og slike behov er det absolutt mulig å etterkomme. Jeg ville prøvd en av følgende: 

Få fastlegen din til å kontakte både DPS og nevrologen og snakke med dem om dette. 

Eller

Dersom du bor et sted hvor det finnes flere DPS og/eller nevrologiske avdelinger, ring rundt til de andre stedene og forhør deg om de kan etterkomme dette behovet. Få så din henvisning overført dit med begrunnelse i fritt sykehusvalg. Henvisningen din skal da overføres med den ventelistevurderingen som er gjort første sted. Dette kan du også ev spørre din fastlege om han/hun kan hjelpe deg med. 

Anonymkode: 8e820...f75

Endret av Ann Christin
Tråden er ryddet for slettede sitater. Ann Christin, admin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mulig å etterkomme. Men det kan også bety mye lenger ventetid - som vel er nettopp det svaret du har fått fra dps. 

Dersom det i tillegg bare er oppgitt «personlige årsaker» i henvisningen så er dette altfor lite informasjon til at de kan vurdere dette nødvendig. Hvorfor skriver ikke fastlegen utfyllende om hvorfor du ikke kan ha en mannlig behandler?

Anonymkode: b60a0...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan være mulig å etterkomme. Men det kan også bety mye lenger ventetid - som vel er nettopp det svaret du har fått fra dps. 

Dersom det i tillegg bare er oppgitt «personlige årsaker» i henvisningen så er dette altfor lite informasjon til at de kan vurdere dette nødvendig. Hvorfor skriver ikke fastlegen utfyllende om hvorfor du ikke kan ha en mannlig behandler?

Anonymkode: b60a0...d08

«Personlige årsaker» er hva jeg skrev. Det står selvsagt noe annet i henvisningen. Jeg sensurerte det med å heller skrive «personlige årsaker» i stedet for hva som egentlig står der. 

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

«Personlige årsaker» er hva jeg skrev. Det står selvsagt noe annet i henvisningen. Jeg sensurerte det med å heller skrive «personlige årsaker» i stedet for hva som egentlig står der. 

Anonymkode: 27fe1...9e4

Men helt uavhengig av hvor aktverdig årsaken er, til flere begrensninger du setter til lenger tid vil det ta før du får hjelp.

Anonymkode: 2dc76...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.2.2019 den 19.15, Anonym bruker skrev:

HI, jeg har jobbet på DPS og ruspoliklinikk i mamge år, og slike behov er det absolutt mulig å etterkomme. Jeg ville prøvd en av følgende: 

Få fastlegen din til å kontakte både DPS og nevrologen og snakke med dem om dette. 

Eller

Dersom du bor et sted hvor det finnes flere DPS og/eller nevrologiske avdelinger, ring rundt til de andre stedene og forhør deg om de kan etterkomme dette behovet. Få så din henvisning overført dit med begrunnelse i fritt sykehusvalg. Henvisningen din skal da overføres med den ventelistevurderingen som er gjort første sted. Dette kan du også ev spørre din fastlege om han/hun kan hjelpe deg med. 

Anonymkode: 8e820...f75

Da må det bli nummer en. Kan fastlegen da bare ringe dps/rop (det heter det her) og be de vurdere henvisningen på nytt, eller må det sendes ny henvisning? Jeg er henvist akutt.

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men helt uavhengig av hvor aktverdig årsaken er, til flere begrensninger du setter til lenger tid vil det ta før du får hjelp.

Anonymkode: 2dc76...dbd

Jeg vil ikke kunne få hjelp om jeg må benytte mannlig behandler. Jeg vil få det verre. Jeg har ptsd kompleks type (altså opplevd flere traumer over tid) og jeg kan ikke en gang sitte i samme rom som en mann. Det er jo blant annet dette jeg skal få hjelp til, men det løses ikke av å hoppe rett i det. Da får jeg flere psykiske plager

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg vil ikke kunne få hjelp om jeg må benytte mannlig behandler. Jeg vil få det verre. Jeg har ptsd kompleks type (altså opplevd flere traumer over tid) og jeg kan ikke en gang sitte i samme rom som en mann. Det er jo blant annet dette jeg skal få hjelp til, men det løses ikke av å hoppe rett i det. Da får jeg flere psykiske plager

Anonymkode: 27fe1...9e4

Jeg håper at du ikke har en mann/samboer da. Hvis du ikke kan sitte i samme rom som en mann. Jeg håper at du ikke tar buss/trikk/tog/fly, for det kan være en mann der. Butikk, det kan være en mann der. 

Anonymkode: 5d2e2...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg håper at du ikke har en mann/samboer da. Hvis du ikke kan sitte i samme rom som en mann. Jeg håper at du ikke tar buss/trikk/tog/fly, for det kan være en mann der. Butikk, det kan være en mann der. 

Anonymkode: 5d2e2...70b

Når du har så lite kunnskap som du avslører her, da er det faktisk en fordel for deg selv at du holder kjeft!

Anonymkode: acf51...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg håper at du ikke har en mann/samboer da. Hvis du ikke kan sitte i samme rom som en mann. Jeg håper at du ikke tar buss/trikk/tog/fly, for det kan være en mann der. Butikk, det kan være en mann der. 

Anonymkode: 5d2e2...70b

Jeg har ikke samboer/mann, jeg tar ikke buss/trikk/tog/fly og jeg synes det er noe av det vanskeligste jeg gjør om jeg må i butikken. For det meste gjlr moren min det for meg. Av og til blir jeg med henne. 

For det meste sitter jeg inne, alene. Det kan være jeg møter på en mann om jeg går tur eller er utenfor døra. Tar med barna og mamma eller en venninne om jeg skal finne på noe med barna i helgene. 

Det er virkelig tøft å ha det sånn, men jeg har jo søkt hjelp, så da er jeg et steg nærmere å gå utenfor døra uten anstand

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, ikke svar på de som ikke vet hva de snakker om. Du har ingenting å forsvare. Du vet at behovet er reelt, legen din vet at det er reelt og du har rett på tilpasset behandling. Det er ikke tvil om det i ditt tilfelle! Så ikke kast bort energi på de som rett og slett ikke har evne til å sette seg inn i situasjonen og heller ikke har kunnskap hverken om diagnosen eller helsevesent. Bruk energien din på det som er viktig for deg istedenfor, ikke kast den bort på uviktige personer og ting. Du har ikke noe å forsvare eller forklare.

Anonymkode: acf51...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

I utgangspunktet er det ikke lov å nekte pasienter nødvendig behandling på offentlige sykehus. En av nødvendighetene er at jeg blir behandlet av en kvinne.

Anonymkode: 27fe1...9e4

Verden er full av menn. Det må du faktisk leve med og takle. Og så hos behandler.

Anonymkode: 48750...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du har barn oppi dette? Det er jo sykt skadelig å vokse opp med en som fungerer så dårlig. 

Anonymkode: 48750...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hi, ikke svar på de som ikke vet hva de snakker om. Du har ingenting å forsvare. Du vet at behovet er reelt, legen din vet at det er reelt og du har rett på tilpasset behandling. Det er ikke tvil om det i ditt tilfelle! Så ikke kast bort energi på de som rett og slett ikke har evne til å sette seg inn i situasjonen og heller ikke har kunnskap hverken om diagnosen eller helsevesent. Bruk energien din på det som er viktig for deg istedenfor, ikke kast den bort på uviktige personer og ting. Du har ikke noe å forsvare eller forklare.

Anonymkode: acf51...62b

Du aner ikke hvor mye og ofte jeg føler jeg må forklare hvorfor jeg er som jeg er uten å si selve sannheten. Alt er tabu og de fleste tror at det bare er å ta seg sammen, så forsvinner alle de vonde årene jeg hadde.... men du har egentlig rett. Jeg har ikke noe å forsvare eller forklare.

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Verden er full av menn. Det må du faktisk leve med og takle. Og så hos behandler.

Anonymkode: 48750...14e

Det er ikle bare å ta seg sammen skjønner du. Det har jeg forsøkt i flere år uten at det har fungert. Det har blitt verre og verre med årene å ta seg sammen og nå er det så ille som det aldri har vært.

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og du har barn oppi dette? Det er jo sykt skadelig å vokse opp med en som fungerer så dårlig. 

Anonymkode: 48750...14e

Jeg fungerer helt fint som mamma. De er ikke skadet på noen måte og tror mammaen deres er som alle andre mammaer.

Anonymkode: 27fe1...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Når du har så lite kunnskap som du avslører her, da er det faktisk en fordel for deg selv at du holder kjeft!

Anonymkode: acf51...62b

Saken er den at det faktisk finnes menn. Man kan ikke ignorere det. Kan hende noen menn er ille, ifølge PTSD som HI snakker om, men det er så, så, galt å dømme alle menn for det en eller flere menn har gjordt! 

Anonymkode: 5d2e2...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg håper at du ikke har en mann/samboer da. Hvis du ikke kan sitte i samme rom som en mann. Jeg håper at du ikke tar buss/trikk/tog/fly, for det kan være en mann der. Butikk, det kan være en mann der. 

Anonymkode: 5d2e2...70b

Tror du ikke hun strever nok med disse problemstillingene selv? Hun har det ikke på denne måten fordi det er rasjonelt, altså, men fordi hun er skadet og dypt traumatisert. Hva med litt empati og evne til å forestille seg andres situasjon?

Anonymkode: 625ba...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...