Gå til innhold

Gutt på 14 år som er 145 cm høy...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

og veier 38 kg. Er ikke det veldig lite?

Han plages litt av det selv, og føler at de andre erter han litt. De bærer han rundt, bruker han som vekt ...

Burde jeg hørt med legen ang høyden? Andre med små gutter som har vokst seg lange?

Anonymkode: f032e...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

145cm og 14 år? Det er jo veldig lite. Er han kommet i puberteten? Jeg har ei jente på elleve som er 140cm. Hun er den laveste i klassen. Bare til sammenligning. Så ja, jeg hadde tatt gutten til lege.

Anonymkode: 59e38...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner var ca samme høyde i den alderen. Han skjøt plutselig i været da han var 16-17 år. Han er i dag over 180 cm høy. Forresten, jeg kjenner to, en som begynte å skyte i været da han var 17-18 også, han er vel ca. 185 cm høy. Ingen av dem trengte hormonbehandling, tror ikke det ble vurdert for noen av dem. De var bare sent ute. Men de hadde heller ingen tegn til puberteten da de var 14 år, så det har kanskje noe med det å gjøre.

Dere kan jo få det sjekket ut, men pass på at det ikke blir altfor stort fokus på det heller.

Anonymkode: 5f3ff...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt på 14 er 195 høy og 70 kilo. So ja en tur til lege kanskje.  Min er en av de høyeste da. 

Anonymkode: d66b8...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nylig hos legen med min sønn på 15. Han veier et par kg mer enn din, og er 157 cm høy. Han blir fulgt opp på sykehuset. For hans del virker det som det skal gå bra. Skjelettalderen er 13 år, så han har godt vekstpotensiale. Jeg ville tatt kontakt med fastlege for henvisning. 

Anonymkode: 4c3b7...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min gutt på 14 er 195 høy og 70 kilo. So ja en tur til lege kanskje.  Min er en av de høyeste da. 

Anonymkode: d66b8...ee5

Din er jo ekstrem i den andre retningen og ikke noen mal for Hi å forholde seg til. Blant vernepliktige menn for ti år siden var det ca. 1,5 % av gutta som var 195 cm eller høyere. Ca. like mange som var under 165 cm høy.

Kanskje du bør ta din til legen også, for å sikre at din ikke blir så høy at det vil hemme ham? ;)

Anonymkode: 5f3ff...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn var ca 155 da han fylte 15. Nå har det gått 8 måneder og han er 180. Han var den i puberteten, har ikke kommet i stemmeskifte enda, ikke hårvekst nesten heller. Men det kommer.

Anonymkode: c6565...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 7åring på 140 (137 for å være nøyaktig), han har en fetter på 11 som kun er et par cm høyere en han (de bruker samme bukselengde) - Ingen av de er det noe medisinsk galt med, så jeg tenker at "normalen" er sterkt variabel. 

Men plages han så ville jeg oppsøkt lege. Trengs hormoner så må det startes rundt pubertet. 

Anonymkode: 21a06...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

og veier 38 kg. Er ikke det veldig lite?

Han plages litt av det selv, og føler at de andre erter han litt. De bærer han rundt, bruker han som vekt ...

Burde jeg hørt med legen ang høyden? Andre med små gutter som har vokst seg lange?

Anonymkode: f032e...8aa

Det er veldig lite min 10 åring er 158 cm ville fått det sjekket hos lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt var nok omtrent like liten. Legen tok det på alvor. Tok blodprøver og sendte han til røntgen for å se at alt var som det skulle. Verdiene var på grensen og sønnen ble fulgt opp med legetime hver 6.mnd. Nå er han ca 15 1/2 år gammel og har "skutt i været". Fortsatt tynn, men han er nok i alle fall 175 cm nå. Så det kan virkelig plutselig snu. Men helt greit å høre med legen hva han tenker. 

Anonymkode: fbfe6...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to gutter og eldste hadde sin vekstfase i 9.klasse, mens nestemann hadde det i 10.klasse.  Så du kan nok regne med at han "skyter" i været snart, men han er jo lav da.

Jeg har til sammenligning en jente på 11 år (6.klasse) som er 142 cm og hun er en av de laveste jentene i klassen. Så at en gutt på 14 er bare noen cm høyere ville jeg nok gått til legen med. 

Greit for han også å få vite det om alt er normalt og han bare er litt sen med å vokse, men også greit å få vite det om han må ha noen veksthormoner.

Anonymkode: e03ef...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke vekt og høyde fulgt opp av helsesøster? På vår skole gar de jevnlige målinger. Vi fikk tilbud om kontrollmåling etter at datteren vår hadde vokst raskt en periode 

 

Anonymkode: 6e468...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lurt å snakke med legen, veldig stor påkjenning når de vokser mye på kort tid, om han er en som spretter i været over en sommer. 

Anonymkode: 906e9...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Din er jo ekstrem i den andre retningen og ikke noen mal for Hi å forholde seg til. Blant vernepliktige menn for ti år siden var det ca. 1,5 % av gutta som var 195 cm eller høyere. Ca. like mange som var under 165 cm høy.

Kanskje du bør ta din til legen også, for å sikre at din ikke blir så høy at det vil hemme ham? ;)

Anonymkode: 5f3ff...6e6

Han har alltid vert stor for alderen og mennene på far si side er rundt 2 meter høye. Han er ikke høy og tynn. Han er høy og muskuløs, brede skuldre og er heilt normal. Jeg også er høy 178. 

Anonymkode: d66b8...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Han har alltid vert stor for alderen og mennene på far si side er rundt 2 meter høye. Han er ikke høy og tynn. Han er høy og muskuløs, brede skuldre og er heilt normal. Jeg også er høy 178. 

Anonymkode: d66b8...ee5

Denne tråden handlet ikke om deg og din høye sønn... skorter tydeligvis litt på den sosiale intelligensen. 

Anonymkode: 7dd94...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til HI: mannen min var omtrent som din sønn da han var 14. Han begynte ikke å vokse skikkelig før han ble 16-17. Nå er han normal, 178cm. Så det er veldig individuelt. Men jeg ville likevel tatt ham med til lege, for sikkerhets skyld. 

Anonymkode: 7dd94...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høye er dere foreldre?

 

Ellers synes jeg det er merkelig tafatt at du ikke har tatt ham til lege tidligere med så lav vekt og høyde.

Anonymkode: 7ba59...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

og veier 38 kg. Er ikke det veldig lite?

Han plages litt av det selv, og føler at de andre erter han litt. De bærer han rundt, bruker han som vekt ...

Burde jeg hørt med legen ang høyden? Andre med små gutter som har vokst seg lange?

Anonymkode: f032e...8aa

Jo det er veldig lite. Hva med å snakke med legen om hva som kan gjøres?

Anonymkode: b7dfc...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt er 8 år, 140cm høy og 36 kg. Vil tro at en tur til legen for din gutt ikke skader. Syns han hørtes veldig lav ut!

Anonymkode: cdb4a...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar. 

Han har jo vært til helsesøster med jevne mellomrom. Men hun sier bare at det går seg til, men det har det jo ikke gjort ennå da.. 

Han var en brana da han var født. 5090 gr og 53 cm lang. Men så stoppa det liksom der. Men helsestasjonen har hele tiden sagt at det går seg til..

Skal bestille time hos legen. 

Anonymkode: f032e...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy er dere foreldre da? Jeg hadde tatt han til lege. Sannsynligvis kommer han til å skyte i været, men greit å slippe bekymringen og utelukke sykdom.

Min samboer var lavest i klassen ved konfirmasjon i april. Han var 150 cm høy. I august måned var han 185 cm og den høyeste i klassen. Han har lange foreldre (som stusset på hvorfor han var så liten). Han endte på 205.

Anonymkode: fd8b8...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis er han bare sein. Men mangler han veksthormon haster det vel om det ikke er for sent ! Han er jo som en liten 10 åring. Løp til legen 

Anonymkode: c2752...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han alltid vært lavere enn de andre? Eller virker det sommar han har stoppet opp litt?

mine barn er veldig lange, så jeg kan ikke sammenligne de med din sønn, men det jeg ser er at det har jevnet seg ut med årene.

Jeg ville tatt han til lege om det virker som om han har stoppet opp i vekst og selvsagt fordi han føler at han blir ertet for det.

Anonymkode: cc2a4...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å fikset pass til guttungen i dag. Han er 9,5 år og ble målt til 154 cm. Begge foreldre er ganske høye da. 145 på en 14 åring høres jo ikke så mye ut. Skader jo ikke å ta en prat med legen og høre hva han/hun har å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...