Gå til innhold

(Vågå-dialekten:) Betyr «inn og ut» «totaliteten i en situasjon»?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette er en seks år gammel artikkel. Og en manns ansvarsfraskrivelse og bortforklaringer betyr selvfølgelig ikke at begrepet betyr det han sier.

Hvor har du det fra at folk i Vågå tolker dette begrepet slik? Bruker du å generalisere like mye alltid?

Anonymkode: eafe1...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Dette er en seks år gammel artikkel. Og en manns ansvarsfraskrivelse og bortforklaringer betyr selvfølgelig ikke at begrepet betyr det han sier.

Hvor har du det fra at folk i Vågå tolker dette begrepet slik? Bruker du å generalisere like mye alltid?

Anonymkode: eafe1...50f

Men Øygard selv har selv hevdet at dette er vanlig Vågå-mål.

Anonymkode: 83376...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt tydelig at det er noen litt spesielle verdier i Gudbrandsdalen generelt og Vågå spesielt. Ikke bare Øygards uttalelser tyder på dette. En annen kommunetopp i Vågå hevdet f.eks.:

Det er helt vanlig i Nord-Gudbrandsdalen at voksne og tenåringer under deres ansvar deler seng ved overnatting utenfor hjemmet, enten det er på setrer, i fjellhytter eller på hoteller utenbys, ifølge den 52 år gamle kvinnen.

Hun ville ikke hatt noen problemer med å gjøre det samme, om hun var på reise for eksempel med et tantebarn, forklarte hun i Eidsivating lagmannsrett tirsdag.

https://www.aftenposten.no/norge/i/4qzPo/Oygard-venn---Vanlig-i-Gudbrandsdalen-a-dele-seng

Anonymkode: e5d05...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Det er helt tydelig at det er noen litt spesielle verdier i Gudbrandsdalen generelt og Vågå spesielt. Ikke bare Øygards uttalelser tyder på dette. En annen kommunetopp i Vågå hevdet f.eks.:

 

 

Anonymkode: e5d05...ae5

Mye rart på bygda.

Anonymkode: 83376...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt tydelig at det er noen litt spesielle verdier i Gudbrandsdalen generelt og Vågå spesielt. Ikke bare Øygards uttalelser tyder på dette. En annen kommunetopp i Vågå hevdet f.eks.:

Anonymkode: e5d05...ae5

Må ikke glemme at dette er politikk. Det er jo klassisk at andre har svært vanskelig for å gjennomskue store manipulatorer og overgripere.

Det er tydelig flere som har et svært forkvaklet forhold til dette. Hun sammenligner det med at hun deler seng med et tantebarn på reise, det blir ikke det samme. Dessverre bagatelliserer hun med det alt han har gjort. Man kan jo håpe at hun har blitt litt klokere på de årene som har gått, at hun ikke fortsetter å forsvare personer som overgriper seg på barn.

Men ikke døm alle i et helt geografisk område for det en, to eller noen få mener.

Anonymkode: eafe1...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Anonym bruker said:

Må ikke glemme at dette er politikk. Det er jo klassisk at andre har svært vanskelig for å gjennomskue store manipulatorer og overgripere.

Det er tydelig flere som har et svært forkvaklet forhold til dette. Hun sammenligner det med at hun deler seng med et tantebarn på reise, det blir ikke det samme. Dessverre bagatelliserer hun med det alt han har gjort. Man kan jo håpe at hun har blitt litt klokere på de årene som har gått, at hun ikke fortsetter å forsvare personer som overgriper seg på barn.

Men ikke døm alle i et helt geografisk område for det en, to eller noen få mener.

Anonymkode: eafe1...50f

Det var jo «hele bygda»? Under hele rettssaken var jenta og kjæresten paria i hele Vågå. Det var et stort flertall i kommunestyret, på rådhuset, skolen og blant ungdommene i bygda som støttet Øygard lenge etter at hele Norge hadde hva for en gris han var. Så deg var ikke en eller to. Det var en hel bygd. Noen påpekte at det mye mer innavl i Vågå enn f.eks. i Oslo. De har giftet seg med fetre, kusiner, tanter og onkler i sikkert tusen år. Det er kjent at det fører til at intelligensen går nedover.

Anonymkode: e5d05...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var jo «hele bygda»? Under hele rettssaken var jenta og kjæresten paria i hele Vågå. Det var et stort flertall i kommunestyret, på rådhuset, skolen og blant ungdommene i bygda som støttet Øygard lenge etter at hele Norge hadde hva for en gris han var. Så deg var ikke en eller to. Det var en hel bygd. Noen påpekte at det mye mer innavl i Vågå enn f.eks. i Oslo. De har giftet seg med fetre, kusiner, tanter og onkler i sikkert tusen år. Det er kjent at det fører til at intelligensen går nedover.

Anonymkode: e5d05...ae5

Hehe... Det gjelder ikke bare Vågå, men alle bygdesamfunn. Så ergo er vi alle delvis produkt av innavl.

Det har aldri vært lov/vanlig å gifte seg med tanter og onkler. Ikke på Vågå heller 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

en manns ansvarsfraskrivelse og bortforklaringer betyr selvfølgelig ikke at begrepet betyr det han sier.

Anonymkode: eafe1...50f

For en sexistisk kommentar! Hater du menn?

Anonymkode: b63d6...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var jo «hele bygda»? Under hele rettssaken var jenta og kjæresten paria i hele Vågå. Det var et stort flertall i kommunestyret, på rådhuset, skolen og blant ungdommene i bygda som støttet Øygard lenge etter at hele Norge hadde hva for en gris han var. Så deg var ikke en eller to. Det var en hel bygd. Noen påpekte at det mye mer innavl i Vågå enn f.eks. i Oslo. De har giftet seg med fetre, kusiner, tanter og onkler i sikkert tusen år. Det er kjent at det fører til at intelligensen går nedover.

Anonymkode: e5d05...ae5

Åh, det er deg, igjen, ja. Kjenner igjen argumentasjonen.

Med det nivået du med dette svaret legger diskusjonen, tenker jeg at jeg gir meg...

Anonymkode: eafe1...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For en sexistisk kommentar! Hater du menn?

Anonymkode: b63d6...5d1

Nei, hater ingen, men menn som utnytter sin maktposisjon er motbydelige. Enda verre er de som utnytter barn seksuelt.

Anonymkode: eafe1...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, hater ingen

Anonymkode: eafe1...50f

Kommentaren din: "en manns ansvarsfraskrivelse og bortforklaringer betyr selvfølgelig ikke at begrepet betyr det han sier" høres ut som en negativ generalisering av menn og har lite konkret med saken å gjøre.

Anonymkode: b63d6...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommentaren din: "en manns ansvarsfraskrivelse og bortforklaringer betyr selvfølgelig ikke at begrepet betyr det han sier" høres ut som en negativ generalisering av menn og har lite konkret med saken å gjøre.

Anonymkode: b63d6...5d1

Les svaret mitt igjen, jeg refererer til én mann som er dømt for å ha utnyttet sin maktposisjon og hatt seksuell omgang med et barn som var under den seksuelle lavalder. At samme mann i retten forsøker å bortforklare helt tydelige seksuelle formuleringer han har hatt til jenta, det er ansvarsfraskriving og bortforklaring.

Å ta avstand fra menn som har seksuell omgang med mindreårige barn og som utnytter sine maktposisjon for å få sex, det har ingenting med mannehat å gjøre. At du greier å tolke det dit, sier mye om deg.

Regner med at du er den brukeren som er utestengt fra forumet. Jeg har svart deg to ganger nå, at du velger å tolke noe helt annet i det jeg skriver enn det som faktisk står, det er ditt problem og vil ikke ytterligere bli forklart.

Anonymkode: eafe1...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg er helt enig om denne konkrete saken.

Forsto bare kommentaren din som at det er typisk menn å bortforklare skyld på den måten. I så fall hadde det vært en sexistisk kommentar av deg. Jeg synes fortsatt det ser sånn ut, men beklager om jeg tar feil.

Hvorfor skulle jeg bli utestengt for dette?

Anonymkode: b63d6...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, utifra rettspraksis generelt, samt ymse kommentarfelt i landets aviser i kjølvannet av bl.a Vågå- og Hemsedalssaken er det å støtte menns overgep mot småjenter virkelig ikke et fenomen som er begrenset til kun Vågå...

Anonymkode: 45dac...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, har ikke lest denne artikkelen i Dagbladet før. Men ble helt kvalm. At det går an. For noe sprøyt å prøve og bortforklare det han har sagt på den måten. Jeg har kjente og slekt i distriktet der, og de begrepene har i hvert fall ikke jeg hørt før. Fysj. Stakkars jente . Og ja, jeg var og er rystet over hvor mye støtte han fikk fra befolkningen der. De må være totalt hjernevasket.

Anonymkode: 90710...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Slurp...

Anonymkode: 213ea...d73

Vemmes......Grøsser da jeg leste sitatet der han sa det.

Anonymkode: 90710...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...