GĂ„ til innhold

đŸ„Please, si at jeg gjorde det riktige🙈. Kalde fĂžtter!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I 10Är har jeg hatt en fantastisk jobb. Eller vent litt, i 5Är var jobben som sykepleier fantastisk. Pasientene har alltid vÊrt flotte, kollegaene er stort sett bra, men sjefen Þdela alt. De fÞrste fem Ärene hadde vi en sjef som sto bak oss ansatte og sÄ pasientenes beste. Bemanningen var ikke noe problem.

 

De siste Ärene har vi hatt en sjef som er populÊr blant sine sjefer. Sjefen tjener penger pÄ kutt i ansatte, ved Ä gi oss flere arbeidsoppgaver og mindre folk pÄ jobb. Vi jobber oss i hjel! Alle er misfornÞyde med sjefen og hvordan h#n kjÞrer oss ansatte til bristepunktet. Det er hÞyt sykefravÊr, mye sykemeldinger og folk blir utbrente. Jeg var selv nÊr ved Ä bli utbrent Ä mÄtte vÊre sykemeldt i 2mnd. Jeg kjente heldigvis symptomene pÄ kroppen Ä tok tak i det tidlig, heldigvis. Flere kollegaer har vÊrt borte i ett Är og fortsatt ikke kommet seg opp pÄ bena.

 

For meg selv og min familie innsÄ jeg at jeg mÄ bytte jobb for Ä fÄ det bedre pÄ jobb. Jeg har undersÞkt nÞye og jeg tror jeg har funnet ett bra arbeidssted , og keg vet sjefene er fantastiske. Jeg har fÄtt vikariat i ny jobb i 1Är. I den gamle jobben er jeg fast ansatt. Skulle jeg ikke fÄ jobb videre bor jeg sentralt pÄ ett sted med sykepleiermangel, pluss at jeg har svÊrt gode referanser. Jeg vil kunne fÄ ny jobb ett eller annet sted. Permisjon fra den gamle jobben fÄr vi ikke lov til. Ulempen er at jeg egentlig ville prÞve Ä fÄ ett barn til mot sommeren, men nÄ har jeg altsÄ fÄtt ny jobb og er i vikariat (med stor mulighet for forlengelse av vikariat pluss fast ansettelse etterhvert.

 

SÄ da sitter jeg her og har sagt opp jobben min. Jeg fÄr ikke sove pga sommerfugler i magen. Gjorde jeg det riktige? Jeg har sÄ mange flotte kollegaer pÄ den gamle jobben! Synd at en sjef kan velte en hel avdeling. Selv om kollegaene er flotte blir det mye klaging nÄr ting er som de er. 

Anonymkode: a3572...f55

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

Ja, klart du har! Du kommer til Ä fÄ et nytt liv med ny jobb, og sykepleiere fÄr barn hele tiden. Du fÄr sikkert forlenget vikariatet ditt, jobb fÄr du uansett. NÄ fÄr jo damene knapt nok fÞdselspermisjon uansett, etter hva jeg har forstÄtt. SÄ noen mnd uten lÞnn klarer du i vÊrste fall. 

Anonymkode: 5d60a...254

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Du gjorde det riktige. Jeg var helsefagarbeider fÞr jeg tok lÊrerutdanningen, jobba mange Är og var tilslutt sÄ utslitt pÄ den ene jobben. Fikk meg ny jobb og sa opp. Selvom jeg var veldig glad i kollegaer og pasienter var det den beste avgjÞrelsen jeg noen gang har tatt 

Anonymkode: 34815...c6c

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det tror jeg var et helt riktig valg! StÄ pÄ, jeg heier pÄ deg! 

Livet er for kort til at vi skal gÄ pÄ en jobb vi ikke trives i dag ut og dag inn, Är ut og Är inn. Synd en person kan Þdelegge sÄ mye som sjefen din har gjort. 

Jeg startet i den nye jobben min med Ä fortelle at jeg var gravid fÞrste arbeidsdag. Grua meg i hel for Ä fortelle det, men sjefen tok i mot nyheten pÄ en fantastisk mÄte. 

Lykke til med ny jobb og ProsjektBaby! 

Anonymkode: 14525...139

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det tror jeg var et helt riktig valg! StÄ pÄ, jeg heier pÄ deg! 

Livet er for kort til at vi skal gÄ pÄ en jobb vi ikke trives i dag ut og dag inn, Är ut og Är inn. Synd en person kan Þdelegge sÄ mye som sjefen din har gjort. 

Jeg startet i den nye jobben min med Ä fortelle at jeg var gravid fÞrste arbeidsdag. Grua meg i hel for Ä fortelle det, men sjefen tok i mot nyheten pÄ en fantastisk mÄte. 

Lykke til med ny jobb og ProsjektBaby! 

Anonymkode: 14525...139

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Lykke til med viktig valg. Og riktig valg. Det er godt Ä hÞre at du tar vare pÄ deg selv og at du fremdeles skal jobbe som sykepleier, de trengs sÄ veldig og alt for mange slutter fordi de ikke orker mer.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Du har tatt et klokt valg!! 

Hilsen en som tok det valget alt for sent og endte opp utbrent.

Anonymkode: a4b73...02d

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Som alle andre sier - du tok helt klart det riktige valget. For deg selv og for andre. Hadde du fortsatt i den jobben, med en slik ledelse, da hadde du med stor sannsynlighet kommet til Ă„ brenne deg ut etterhvert.

Det er merkelig det der i helsevesenet (og etterhvert ogsÄ andre steder), de tyner arbeidskraften altfor langt, kutter ned og kutter ned selv om de vet at det vil gÄ pÄ bekostning pÄ de ansattes helse. De vet at det fÞrer til flere sykemeldinger, bÄde korte og lange. Og merkelig nok, selv om de ogsÄ mÄ vite at det er dyrere Ä stadig betale dobbel og trippel lÞnn (sykepenger for den som er syk + vikarer som ofte tas inn gjennom vikarbyrÄ og som dermed koster mer for arb.giver)... sÄ fortsetter de samme praksis.

Er du tÞff nok skriver du et brev til ledelsen over din leder, Hi, etter at du slutter, forklarer hvordan situasjonen har utviklet seg de siste fem Ärene med ny leder, at sykefravÊret er blitt stÞrre pÄ avdelingen, at de ansatte er mye mer misfornÞyd, at arbeidsmiljÞet er blitt markant dÄrligere og at dette igjen fÞrer til mer sykdom. Og oppgi dette som grunn til at du slutter, understrek hvor mye du trivdes i jobben fÞr disse negative prosessene begynte samtidig som ny sjef begynte i sin stilling. Men om det er verdt det, det er en annen sak. De som sitter hÞyere opp trenger Ä hÞre disse historiene, og bli minnet pÄ at praksisen de holder pÄ med pÄ sikt er langt dyrere for dem.

Uansett, ikke tvil pÄ at du har gjort det rette! Lykke til videre!

Anonymkode: 3871b...c43

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Antarctica
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er merkelig det der i helsevesenet (og etterhvert ogsĂ„ andre steder), de tyner arbeidskraften altfor langt, kutter ned og kutter ned selv om de vet at det vil gĂ„ pĂ„ bekostning pĂ„ de ansattes helse. De vet at det fĂžrer til flere sykemeldinger, bĂ„de korte og lange. Og merkelig nok, selv om de ogsĂ„ mĂ„ vite at det er dyrere Ă„ stadig betale dobbel og trippel lĂžnn (sykepenger for den som er syk + vikarer som ofte tas inn gjennom vikarbyrĂ„ og som dermed koster mer for arbï»ż.giver)... sĂ„ fortsetter de samme praksis.

Har lagt merke til dette, ja. Det kalles Ä spare seg til fant, men forebygging er jo sÄ kjedelig...

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

26 minutter siden, Pashla skrev:

Har lagt merke til dette, ja. Det kalles Ä spare seg til fant, men forebygging er jo sÄ kjedelig...

Det er dette man fÄr nÄr man ansetter personer til Ä gjÞre en spesialisert jobb uten at de har kunnskaper om hvordan bedriften eller foretaket egentlig fungerer i praksis. Gjerne uten noen som helst praktisk yrkeserfaring "pÄ gulvet" heller, og dermed mindre grunnlag for forstÄelse for hva som er mulig og ikke mulig Ä gjÞre.

Vi ser det spesielt tydelig i helsevesenet. ByrÄkrater og Þkonomer settes til Ä bestemme sparetiltak som enhver med noenlunde logisk sans og fornuft vet mÄ gÄ galt. Likevel fÄr de fortsette. At samme Þkonomer og byrÄkrater sjelden pÄpeker det opplagte, at foretaksmodellen ikke fungerer, det er merkelig. Men med tanke pÄ at de gjerne sÞker seg oppover til de posisjonene som sitter og bestemmer slikt, sÄ er det kanskje ikke sÄ rart at de lukker Þynene for det opplagte ...

Anonymkode: 3871b...c43

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Tusen takk for fine tilbakemeldinger. Krg har tenkt til Ä nevne Ärsaker til at jeg slutter selv om jeg tror sjefen gir f!!! Jeg har klaget tidligere uten at det gar hjulpet. Sjefen har forsvart det med «hÞyt sykefravÊr og at vi er inne i en periode med mange pasienter»! Dette har hun sagt i flere Är! Vi har det samme antallet pasienter men mindre bemanning! FÞler jeg snakker til dÞve Þrer. 

 

 

Hi

Anonymkode: a3572...f55

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Lykke til..jeg gjorde det samme for noen Ă„r siden.fĂžlte meg gal.er oxo sykepleier.hadde en lederstilling og tente godt men trivdes ikke med d.sa opp 100% fast til 60%, tenkte at det ordna seg og det gjorde det.nĂ„ jobber jg med forebyggende arbeid og har 100% fast jobb.stortrives og har IKKE angra 😉

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

6 timer siden, stratosen_er mamma_ skrev:

Lykke til..jeg gjorde det samme for noen Ă„r siden.fĂžlte meg gal.er oxo sykepleier.hadde en lederstilling og tente godt men trivdes ikke med d.sa opp 100% fast til 60%, tenkte at det ordna seg og det gjorde det.nĂ„ jobber jg med forebyggende arbeid og har 100% fast jobb.stortrives og har IKKE angra 😉

Takk for opplÞftende melding. Ja man fÞler seg helt gal. Flott Ä hÞre at du trives nÄ, det er viktigere enn lÞnn alt i alt.

 

hi

Anonymkode: a3572...f55

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg gikk fra 100% fast til 75% vikariat, mye kortere reisevei pÄ den nye jobben og jeg hadde begynt Ä mistrives i den gamle. 

Har ikke angra. Fikk etter hvert fast jobb pÄ den nye plassen. 

Anonymkode: e69b9...439

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
×
×
  • Opprett ny...