Gå til innhold

Hva får deres barn med som skolemat? Min på 13 kommer stort sett hjem uten å ha spist noe hele dagen..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mine på 10 og 12 år spiser heller ikke brødmat og matpakka kommer hjem uspist. 

Denne uken har de fått:

fullkornsris med kyllingbiter stekt med krydder. Cherrytomater ved siden av. 

Rundstykke med hardkokt egg og tomater/sukkererter ved siden av 

fullkornspasta med stekt karbonade. Tomater og sukkererter. 

Pastaslat men krutonger ved siden av og matmuffins. 

 

Lager om morgenen bortsett fra pastasalaten. Det er rester fra middagen. 

Anonymkode: 7bb9e...19b

Hjemmeværende? Eller er du superkvinnen? 😜

Anonymkode: e3d84...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det funker jo ikke det du gjør heller. Kanskje dere begge burde finne en middelvei mellom dilling og trusler. La hun lage maten sin selv. Hadde hun satt pris på dulligen din, så hadde hun vel spist maten. Dere kan vel ha en koselig morgenstund, mns hun lager sin egen skolemat

Anonymkode: 98c37...ac4

Seriøst? Er det galt å dulle med henne mtp å lage skolematen hennes? Hun ønsker at jeg skal gjøre det, og hun spiser ikke noe mer om hun lager den selv. 

 

Anonymkode: 097a7...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Seriøst? Er det galt å dulle med henne mtp å lage skolematen hennes? Hun ønsker at jeg skal gjøre det, og hun spiser ikke noe mer om hun lager den selv. 

 

Anonymkode: 097a7...09c

Men hvorfor ønsker hun det, når hun ikke spiser det alikevel?

Anonymkode: 98c37...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjemmeværende? Eller er du superkvinnen? 😜

Anonymkode: e3d84...f37

Ingen av delene 😆😆

langt fra superkvinnen og jobber 100%. Men driver eget selskap så har mer fleksibilitet på morgenen. Vekker barna og starter med KAFFE, frokost og matpakker mens barna steller seg. De spiser frokost mens jeg fortsetter med matpakker og drikker kaffe. Når de er ute av døra så går jeg i dusjen og er da på kontoret rundt klokka 9. 👍🏼 Jeg er heldig sånn! 

Anonymkode: 7bb9e...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor ønsker hun det, når hun ikke spiser det alikevel?

Anonymkode: 98c37...ac4

Sikkert fordi det er en koselig tradisjon, en vane, bare en ting mamma alltid har gjort. Jeg syns det er rart å henge seg opp i at jeg gjør det, skulle jeg ikke gjort det av en eller annen grunn?

Anonymkode: 097a7...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye har løst seg hjemme hos oss da vi kjøpte mattermoser til barna. 

Eksempler på varm niste er

- havregrøt. Topping som frukt, bær eller syltetøy i liten boks ved siden av. Eller annen grøt med annen topping...

- omelett. Brød med smør ved siden av. 

- pytt i panne

- nudler og amerikansk blanding. (En pakke nudler og en god «dæsj» frosne grønnsaker kokes opp og helles i mattermos. )

- nesten alle former for middagsrester varmes i mikro og puttes i termos. 

- alle former for suppe. Både hjemmelagde middagsrester og rett i koppen. Gjøres mettende med f.eks. kokt egg, pasta, kjøttbiter, krutonger++++

Anonymkode: ea810...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter med 13 åringen her også, når jeg kjøper Rema sine fryste pizzasnurrer spiser han, og salat, og mellombarer, han liker ikke yoghurt, og frukt blir ikke spist. 

Han lager maten selv, og smører seg to brødskiver og spiser innimellom ei, fikk beskjed fra både ernæringsfysiolog og lærer at det beste er at han lager sin egen mat, og har alternativer tilgjengelig som han liker. Han ble sendt fra legen til sykehuset pga underernæring, og da ble han litt skremt, så han spiser mer nå enn tidligere. Han er også med å handler slik at han kan velge da hva som frister.

Anonymkode: dff94...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sikkert fordi det er en koselig tradisjon, en vane, bare en ting mamma alltid har gjort. Jeg syns det er rart å henge seg opp i at jeg gjør det, skulle jeg ikke gjort det av en eller annen grunn?

Anonymkode: 097a7...09c

Jeg tenkte at siden hun alikevel ikke spiser det du lager, så var det kanskje på tide at hun prøver å lage seg nista selv.

Anonymkode: 98c37...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mye har løst seg hjemme hos oss da vi kjøpte mattermoser til barna. 

Eksempler på varm niste er

- havregrøt. Topping som frukt, bær eller syltetøy i liten boks ved siden av. Eller annen grøt med annen topping...

- omelett. Brød med smør ved siden av. 

- pytt i panne

- nudler og amerikansk blanding. (En pakke nudler og en god «dæsj» frosne grønnsaker kokes opp og helles i mattermos. )

- nesten alle former for middagsrester varmes i mikro og puttes i termos. 

- alle former for suppe. Både hjemmelagde middagsrester og rett i koppen. Gjøres mettende med f.eks. kokt egg, pasta, kjøttbiter, krutonger++++

Anonymkode: ea810...3c5

Hva slags mattermos har dere kjøpt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har prøvd forskjellige typer brød, og polarbrød, men hun spiser ikke. Hun får med div frukt (oppdelt) som hun liker, men det blir heller ikke spist. Når vi har middager som hun liker og som passer seg å ha med, spiser hun stort sett dette, men jeg kan jo ikke alltid lage og sende med middager.. Hun får noen gang med yoghurt, men jeg syns ikke det er nok for en hel dag på skolen, spesielt de dagene hun har full dag fra kl 08.15 til kl 15.

Dette har alltid vært et problem, og jeg har tatt det opp med lærer siden 1.klasse, men han sier det er barnas eget ansvar å spise i spisetiden, og det er greit nok nå når hun er så stor, men det kjentes ikke greit ut når hun var 1.klassing. 

Så har dere noen forslag til skolemat som er noenlunde sunn og god, og ikke krever mye arbeid?😊

Anonymkode: 097a7...09c

Hun spiser yoghurt og hun spiser middagsrester, men akkurat det vil du ikke gi henne? Du er rar.

Anonymkode: 23351...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Odine! skrev:

Hva slags mattermos har dere kjøpt?

Har også kjøpte mattermos til mitt barn, er  helt genialt. 

Jeg kjøpte en på apoteket for noen år siden, som ligner på denne :

https://www.adlibris.com/no/produkt/klean-kanteen-mattermos-0237-l-rostfritt-stal-37621281?article=P37621281&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Klean+Kanteen+Mattermos++0.237+L+Rostfri

Anonymkode: bf0ae...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Odine! skrev:

Hva slags mattermos har dere kjøpt?

Vi har flere forskjellige. IKEA sin holder ikke så godt på varmen, men yngstemann foretrekker den, fordi han ikke er glad i glovarm mat. 

Vi har en fra stanley (eller hva det nå heter?), som i følge eldste er den beste. 

Og to andre som jeg ikke husker merke på, men lurer på om de kan være kjøpt på obs???

Ingen av våre søler i sekken, alle er tette og holder maten varm nok.

De bør romme 4-5 dl, da er det god plass til maten, men den tar ikke for stor plass i sekken. Ellers er det viktig at den er lav og bred, ikke smal og høy. Så den blir enkel å spise av. Man har jo ikke med seg tallerken.

Anonymkode: ea810...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har prøvd forskjellige typer brød, og polarbrød, men hun spiser ikke. Hun får med div frukt (oppdelt) som hun liker, men det blir heller ikke spist. Når vi har middager som hun liker og som passer seg å ha med, spiser hun stort sett dette, men jeg kan jo ikke alltid lage og sende med middager.. Hun får noen gang med yoghurt, men jeg syns ikke det er nok for en hel dag på skolen, spesielt de dagene hun har full dag fra kl 08.15 til kl 15.

Dette har alltid vært et problem, og jeg har tatt det opp med lærer siden 1.klasse, men han sier det er barnas eget ansvar å spise i spisetiden, og det er greit nok nå når hun er så stor, men det kjentes ikke greit ut når hun var 1.klassing. 

Så har dere noen forslag til skolemat som er noenlunde sunn og god, og ikke krever mye arbeid?😊

Anonymkode: 097a7...09c

Har litt det samme problemet som deg, at brød og mye annet ikke spises. Grove vafler, pannekaker og salat med ost og agurk spises foreløpig.

Anonymkode: e5164...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  Spiser hun sånne? 

Brødkive med sjokoladepålegg? 

Taco lefser ? 

Finn noe hun vil ha med og gi hun det. Viktig å spise. 

C1A55EA8-8C04-4FD3-BDDB-2D8EFC261FA9.png

Anonymkode: 7b3c7...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun spiser yoghurt og hun spiser middagsrester, men akkurat det vil du ikke gi henne? Du er rar.

Anonymkode: 23351...81c

Vil ikke gi henne? Det jeg skrev var at ikke alle middagene lar seg gjøre at hun kan ha det med dagen etter. Ang yoghurt skrev jeg at det ikke er nok for en hel dag på skolen, noen dager er det snakk om 8 timer, da ser jeg helst at hun får i seg mer enn det. Hva er rart med det?

Anonymkode: 097a7...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vil ikke gi henne? Det jeg skrev var at ikke alle middagene lar seg gjøre at hun kan ha det med dagen etter. Ang yoghurt skrev jeg at det ikke er nok for en hel dag på skolen, noen dager er det snakk om 8 timer, da ser jeg helst at hun får i seg mer enn det. Hva er rart med det?

Anonymkode: 097a7...09c

Hvis alternativet er ingenting, så er det vel bedre med en yoghurt, selv om hun helst skulle spist mer? 

Anonymkode: f04b7...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis alternativet er ingenting, så er det vel bedre med en yoghurt, selv om hun helst skulle spist mer? 

Anonymkode: f04b7...4dd

Nettopp. Send med to yoghurter, da, HI - eller lag middag som egner seg. Jeg synes fortsatt du er rar.

Anonymkode: 23351...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis alternativet er ingenting, så er det vel bedre med en yoghurt, selv om hun helst skulle spist mer? 

Anonymkode: f04b7...4dd

Ser ikke at jeg skriver at hun ikke får det med? Jeg prøver å variere maten hun får med, og ja, det hender hun får med diverse og da noen ganger uten yoghurt. 

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp. Send med to yoghurter, da, HI - eller lag middag som egner seg. Jeg synes fortsatt du er rar.

Anonymkode: 23351...81c

Hvorfor er jeg rar som ønsker å få tips om hva andre har med som skolemat? Hvorfor er jeg rar som ønsker at hun skal spise mer enn yoghurt en hel skoledag? Eller hvorfor er jeg rar som heller spør om tips her om forslag til hva jeg kan sende med når det er middager som ikke egner seg til å spare på og sende med dagen etterpå?

Uten at jeg var lest anonymkodene i tråden, så jeg gjetter vilt her, men hvorfor svare på ting som ikke blir spurt om? Hvorfor gå utifra ting som ikke står der, hvorfor prøve å få meg til å føle meg dum, at jeg ikke gir ungen min det jeg "må"? Hvorfor henge seg opp i at jeg fremdeles lager maten til henne? 

Men jeg har fått noen gode tips og forslag og det sitter jeg pris på, det var også det jeg var ute etter når jeg opprettet tråden. Jeg var ikke ute etter å føle meg dum eller rar. Jeg vil si det er dere som svarer som dette på et helt kurant spørsmål som er ganske rare. For hva får dere igjen for det?

Anonymkode: 097a7...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

  Spiser hun sånne? 

Brødkive med sjokoladepålegg? 

Taco lefser ? 

Finn noe hun vil ha med og gi hun det. Viktig å spise. 

C1A55EA8-8C04-4FD3-BDDB-2D8EFC261FA9.png

Anonymkode: 7b3c7...a9e

Hun er ikke særlig glad i sånne barer, sjokoladepålegg liker hun, men det får de kun lov å ha på når de har bursdag. Det er ikke pålegget i seg selv som er problemet, hun liker endel, men det er den brødmaten hun ikke vil ha, hun er lei det rett og slett. 

 

Anonymkode: 097a7...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 12- og 13åringer lager selv lunsj; det går i;

- 1 brødskive og en granolabar (f.eks mellombar)

- Nudler eller pasta på boks, de har vannkoker på klasserommet.

- havregrøt på pose

-1 brødskive og en Skyr klempose (frossen i frysen)

- 2 skiver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting på "vår" skole får de kun lov å ha med nudler eller annet Rett i koppen- produkter på fredagene. Hadde de vært rundere i kantene hadde mye vært løst, selvom det ikke er det sunneste eller fyller best opp i mage og hode, er dette noe hun liker og faktisk spiser.. Forhåpentligvis blir slike ting annerledes på u.skolen, at de har tilgang på vannkoker og mikro. 

Anonymkode: 097a7...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En annen ting på "vår" skole får de kun lov å ha med nudler eller annet Rett i koppen- produkter på fredagene. Hadde de vært rundere i kantene hadde mye vært løst, selvom det ikke er det sunneste eller fyller best opp i mage og hode, er dette noe hun liker og faktisk spiser.. Forhåpentligvis blir slike ting annerledes på u.skolen, at de har tilgang på vannkoker og mikro. 

Anonymkode: 097a7...09c

Nudler er NULL verd. Det er ikke bare "ikke det sunneste". Men det er greit for deg?

Anonymkode: 23351...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

En annen ting på "vår" skole får de kun lov å ha med nudler eller annet Rett i koppen- produkter på fredagene. Hadde de vært rundere i kantene hadde mye vært løst, selvom det ikke er det sunneste eller fyller best opp i mage og hode, er dette noe hun liker og faktisk spiser.. Forhåpentligvis blir slike ting annerledes på u.skolen, at de har tilgang på vannkoker og mikro. 

Anonymkode: 097a7...09c

 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser ikke at jeg skriver at hun ikke får det med? Jeg prøver å variere maten hun får med, og ja, det hender hun får med diverse og da noen ganger uten yoghurt. 

Hvorfor er jeg rar som ønsker å få tips om hva andre har med som skolemat? Hvorfor er jeg rar som ønsker at hun skal spise mer enn yoghurt en hel skoledag? Eller hvorfor er jeg rar som heller spør om tips her om forslag til hva jeg kan sende med når det er middager som ikke egner seg til å spare på og sende med dagen etterpå?

Uten at jeg var lest anonymkodene i tråden, så jeg gjetter vilt her, men hvorfor svare på ting som ikke blir spurt om? Hvorfor gå utifra ting som ikke står der, hvorfor prøve å få meg til å føle meg dum, at jeg ikke gir ungen min det jeg "må"? Hvorfor henge seg opp i at jeg fremdeles lager maten til henne? 

Men jeg har fått noen gode tips og forslag og det sitter jeg pris på, det var også det jeg var ute etter når jeg opprettet tråden. Jeg var ikke ute etter å føle meg dum eller rar. Jeg vil si det er dere som svarer som dette på et helt kurant spørsmål som er ganske rare. For hva får dere igjen for det?

Anonymkode: 097a7...09c

Jeg er en av de som sa at hun burde lage maten sin selv. Jeg var ikke ute etter å få deg til å føle deg dum. Poenget mitt var at hun spiser jo ikke det du lager, så kanskje hvis hun fikk ansvaret for maten selv og lagde selv hva hun ville ha, så hadde hun kanskje spist den. Det var ikke kritikk mot deg, men et forslag til at det kanskje fungere hvis hun fikk ansvaret selv.

Hva med
- eggerøre eller omlett
- grønnsakstaver med dipp
- youghurt med noe hun kan ha oppi den - nøtter, havregryn, musli
- matmuffins
- fylte grove horn
- mettende smoothie
- lefseruller
- grove lapper

Anonymkode: 98c37...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nudler er NULL verd. Det er ikke bare "ikke det sunneste". Men det er greit for deg?

Anonymkode: 23351...81c

?? Hva er problemet ditt med mitt spørsmål? Jeg liker ikke at hun spiser nudler, når hun får det hjemme, må hun først spise noe ordentlig. Grunnen til at jeg nevnte nudler og rett i koppen, er fordi det ble nevnt lengre oppe i tråden. 

Om det hadde et greit for meg, så hadde jeg vel gitt beng i at hun ikke spiste noe på skolen, og jeg hadde vel heller ikke spurt her om råd til forslag? Så slutt å tillegge meg ting som overhode ikke stemmer. Hva har du kommet med forslag til mitt opprinnelige spørsmål?

Anonymkode: 097a7...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre er heldigvis enkle i kosten, så de spiser brødskiver hver dag. De får i tillegg frukt og melk på skole og i barnehage. 

Anonymkode: 722ea...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...