Gå til innhold

Hva får deres barn med som skolemat? Min på 13 kommer stort sett hjem uten å ha spist noe hele dagen..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har prøvd forskjellige typer brød, og polarbrød, men hun spiser ikke. Hun får med div frukt (oppdelt) som hun liker, men det blir heller ikke spist. Når vi har middager som hun liker og som passer seg å ha med, spiser hun stort sett dette, men jeg kan jo ikke alltid lage og sende med middager.. Hun får noen gang med yoghurt, men jeg syns ikke det er nok for en hel dag på skolen, spesielt de dagene hun har full dag fra kl 08.15 til kl 15.

Dette har alltid vært et problem, og jeg har tatt det opp med lærer siden 1.klasse, men han sier det er barnas eget ansvar å spise i spisetiden, og det er greit nok nå når hun er så stor, men det kjentes ikke greit ut når hun var 1.klassing. 

Så har dere noen forslag til skolemat som er noenlunde sunn og god, og ikke krever mye arbeid?😊

Anonymkode: 097a7...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å lage granola som blandes i yoghurten? Mange fine yoghurtbeger å få kjøpt med plass til granola/musli.

Anonymkode: fe6a0...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun spiser middag sender du med henne middagsrester. Lag litt ekstra og legg i matpakken dagen før. Jeg liker heller ikke brødskiver eller polarbrød til lunsj, så jeg skjønner henne veldig godt.

Anonymkode: 4570b...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vil av og til ha rundstykke og en banan. 

Skive med hamburgerrygg ,agurk og tomat

tacolefse med salat og rester etter taco/fajitas/kyllingfilet,laks el

hun har med frukt ,nøtter,bær ved siden av. 

Har alltid spist niste da, ikke vært noe problem. Din som aldri har vært  glad i niste, er jo en annen sak🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får alltid en yougurt i matboksen, alltid en skive, polarbrød eller knekkebrød. Så har de med litt forskjellig frukt eller grønnsaker, nøtter, tørket frukt eller lignende.

omelett er også populært, så det får de innimellom. Hender de får med gryn også, som de heller skolemelken over.

Anonymkode: 33121...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker noen ganger fylte grove rundstykker som jeg legger i frysen. De er veldig greie å legge i en matboks.

Fyllet kan være alt mulig. Egg og grønnsaker, pølsebiter og saus, en rest kjøttsaus og grønnsaker. Bruker hva jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine på 10 og 12 år spiser heller ikke brødmat og matpakka kommer hjem uspist. 

Denne uken har de fått:

fullkornsris med kyllingbiter stekt med krydder. Cherrytomater ved siden av. 

Rundstykke med hardkokt egg og tomater/sukkererter ved siden av 

fullkornspasta med stekt karbonade. Tomater og sukkererter. 

Pastaslat men krutonger ved siden av og matmuffins. 

 

Lager om morgenen bortsett fra pastasalaten. Det er rester fra middagen. 

Anonymkode: 7bb9e...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager omelettmuffins som jeg sender med sammen med en salat på glass. Da blir maten spist. 

Anonymkode: f04b7...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine på 10 og 12 år spiser heller ikke brødmat og matpakka kommer hjem uspist. 

Denne uken har de fått:

fullkornsris med kyllingbiter stekt med krydder. Cherrytomater ved siden av. 

Rundstykke med hardkokt egg og tomater/sukkererter ved siden av 

fullkornspasta med stekt karbonade. Tomater og sukkererter. 

Pastaslat men krutonger ved siden av og matmuffins. 

 

Lager om morgenen bortsett fra pastasalaten. Det er rester fra middagen. 

Anonymkode: 7bb9e...19b

Spiser ikke brødmat, men spiser rundstykke... Fikse ideer de har, disse unge. 

Anonymkode: cb9cc...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker pizzasnurrer og legger i frysa, to stykker i matboksen hver dag og de er tint og klare til spising når de kommer til spisefri.

Anonymkode: 702ff...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt får med seg kylling stimler og ris. Eller svinekjøtt i strimler. Og litt grønnsaker. Ikke hver dag men 2 ganger i uken. 

Anonymkode: fb21e...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å sende med smoothie med feks banan, jordbær, blåbær, spinat/brokkoli, gresk yoghurt/vaniljekesam, havregryn/chiafrø/linfrø og litt olje (linfrøolje, tran el). 

Anonymkode: 17e35...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine bruker å få med seg feks

horn (baker og legger i frysen. Tar opp på morgen så er det klart til lunsj)

pizzasnurrer (samme som horn)

omelett

matmuffins

smoothie 

yoghurt med müsli 

lefse med diverse fyll.  Alt etter hva de liker den uken...

Bestandig frukt og grønt! 

Husker ikke mer i farta, men varierer mer enn dette da. 😉

Anonymkode: 6e47a...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi på 13 år lager matpakka si selv, gjør ikke deres 13 åringer det?

Tror hun lager seg brødskiver med det pålegget hun liker, men har egentlig ikke oversikt. Jeg står aldri over henne når hun ordner seg mat.
Hun forteller hvilket brød hun ønsker at vi har, og jeg forholder meg til det, kjøper eget brød til meg selv, siden jeg ikke er overbegeistret for kneipp. Kjøper polarbrød innimellom som avveksling. Hun vil helst ha det hele tiden, men det tar vi oss ikke råd til.

Hva med å spørre 13 åringene hva de vil ha? God morgen yoghurt, evt yoghurt med hjemmelaget granola er vel ikke så ille? Og bedre enn ingenting?

Anonymkode: 9e6bd...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvis hun spiser yoghurten, er ikke det bedre med bare den, enn med ingenting. Bedre å sende med en yoghurt som blir spist, enn masse mat som ikke blir spist.

Anonymkode: 8ef37...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips! Her er flere ting jeg skal prøve🤗😄

Hun lager frokosten selv, men jeg syns det er kjekt å gjøre det for henne. Så jeg lager den samtidig som jeg lager frokost til meg selv, og hun spiser og steller seg mens vi snakker om dagen og sånt. Når jeg skulle tidlig på jobb pleide hun ofte å lage den selv, men hun syns også det er kjekt når jeg lager den, jeg syns det er en koselig ting. Faren derimot syns det er tull og at jeg skjemmer henne bort og gjør henne hjelpeløs, han skjønner ikke at det er fordi jeg vil og at hun og jeg syns det er koselig. Når hun er hos han, må hun alltid lage selv. 

Anonymkode: 097a7...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jenta mi på 13 år lager matpakka si selv, gjør ikke deres 13 åringer det?

Tror hun lager seg brødskiver med det pålegget hun liker, men har egentlig ikke oversikt. Jeg står aldri over henne når hun ordner seg mat.
Hun forteller hvilket brød hun ønsker at vi har, og jeg forholder meg til det, kjøper eget brød til meg selv, siden jeg ikke er overbegeistret for kneipp. Kjøper polarbrød innimellom som avveksling. Hun vil helst ha det hele tiden, men det tar vi oss ikke råd til.

Hva med å spørre 13 åringene hva de vil ha? God morgen yoghurt, evt yoghurt med hjemmelaget granola er vel ikke så ille? Og bedre enn ingenting?

Anonymkode: 9e6bd...09c

Nei matpakka er noe jeg ønsker å lage for barna, både fordi jeg syns det er en hyggelig ting å gjøre for de, men mest fordi da vet jeg at de får i seg en sunn og god lunch. 

Barna setter stor pris på at matpakker blir lagd for de og bidrar heller med andre ting hjemme. Min mamma lagde frokost og matpakker til meg og min bror til vi gikk ut av videregående. 

Anonymkode: 7bb9e...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takker for tips! Her er flere ting jeg skal prøve🤗😄

Hun lager frokosten selv, men jeg syns det er kjekt å gjøre det for henne. Så jeg lager den samtidig som jeg lager frokost til meg selv, og hun spiser og steller seg mens vi snakker om dagen og sånt. Når jeg skulle tidlig på jobb pleide hun ofte å lage den selv, men hun syns også det er kjekt når jeg lager den, jeg syns det er en koselig ting. Faren derimot syns det er tull og at jeg skjemmer henne bort og gjør henne hjelpeløs, han skjønner ikke at det er fordi jeg vil og at hun og jeg syns det er koselig. Når hun er hos han, må hun alltid lage selv. 

Anonymkode: 097a7...09c

Men hvor koselig er det når hun aldri spiser det du lager? Spiser hun maten som hun lager selv når hun er hos faren?

Anonymkode: 98c37...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter er like gammel som din og vi har/har hatt nøyaktig det samme problemet. Det viser seg at min datter overhodet ikke er glad i brødmat, dvs alt som går inn under ‘typisk norsk niste’. Så nå får hun i hovedsak middagsrester med seg, men det er jo ikke alle middager som passer som matpakkelunsj, da får hun finne seg i brødmat de gangene. Vi har kjøpt en slags termomatpakke som holder maten varm. Kanskje noe lignende kan fungere for din datter?

Anonymkode: f494a...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvor koselig er det når hun aldri spiser det du lager? Spiser hun maten som hun lager selv når hun er hos faren?

Anonymkode: 98c37...ac4

Det er koselig på den måten at vi har en stund sammen på morgenen, hun sitter pris på å bli "dullet" litt med, og jeg liker å dulle litt med henne, det er bare en greie vi har, og jeg ser for meg at vi kommer til å fortsette med dette. 

Hun spiser ikke maten hos faren heller, i tillegg forlanger han at hun skal lage 4(!!) skiver til skolematen, og hun blir straffet om hun ikke spiser de opp, så der kaster hun maten på skolen. Han fatter ikke at han er med på å lage spisevegring hos henne..

Anonymkode: 097a7...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er koselig på den måten at vi har en stund sammen på morgenen, hun sitter pris på å bli "dullet" litt med, og jeg liker å dulle litt med henne, det er bare en greie vi har, og jeg ser for meg at vi kommer til å fortsette med dette. 

Hun spiser ikke maten hos faren heller, i tillegg forlanger han at hun skal lage 4(!!) skiver til skolematen, og hun blir straffet om hun ikke spiser de opp, så der kaster hun maten på skolen. Han fatter ikke at han er med på å lage spisevegring hos henne..

Anonymkode: 097a7...09c

Det funker jo ikke det du gjør heller. Kanskje dere begge burde finne en middelvei mellom dilling og trusler. La hun lage maten sin selv. Hadde hun satt pris på dulligen din, så hadde hun vel spist maten. Dere kan vel ha en koselig morgenstund, mns hun lager sin egen skolemat

Anonymkode: 98c37...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lager 13 åringen matpakke selv evt så kjøper hun mat i kantina på skolen. De serverer ofte varmmat så det er litt mer fristende. 

Anonymkode: 178f2...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 11 åring som sliter med det samme. Jeg har siden hun startet skolen hatt en jobb med å få henne til å forstå at hun er avhengig av å spise for at hjerne og kropp skal fungere. 

Her hjelper det ikke om hun lager matpakken selv. Så jeg lager den og her er variasjon nøklen. Hun kan spise brødskive. Men får hun det hver dag spiser hun mindre og mindre. 

Forøvrig blir ikke barn bortskjemte av å få en matpakke. Det er totalbildet man må se på om man skal kunne bedømme om et barn blir bortskjemt. 

Anonymkode: aad2a...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine (12 og 14) spiser brødskiver hver dag. De smører selv med det de vil ha på. I tillegg har de bestandig en frukt og så putter vi oppi litt selvtørket frukt, en bar av noe slag eller litt middagsretter.

Anonymkode: 76a5b...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...