Gå til innhold

Ikke medlem i fagforening?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har en skikkelig svak fagforening på min arbeidsplass, så det å være medlem der ser jeg faktisk på som å kaste pengene ut av vinduet.  Lederen er en ekkel kverulant,  og sikker ledelsen opp etter ryggen,  definitivt ikke rett mann til å snakke for oss på  gulvet. 

Anonymkode: 671bd...191

Herlighet. Da må jo medlemmene i klubben velge en annen tillitsvalgt. 

Anonymkode: 9f12c...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det må man ikke. Man har krav på fri rettshjelp. Men nå har jeg ingen problemer med å betale advokat selv..eller forhandle min egen lønn osv.

Anonymkode: a0ba1...fc3

Krav på fri rettshjelp? Tjener du virkelig så lite at du hadde fått fri rettshjelp?

Anonymkode: a8ec9...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Herlighet. Da må jo medlemmene i klubben velge en annen tillitsvalgt. 

Anonymkode: 9f12c...c48

Ja, og hvis de får til det så skal jeg melde meg inn 🙊

Anonymkode: 671bd...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde ikke fått det. Og jeg skrev også at jeg ikke har problemer til å betale advokat selv. Men har man ikke det, så har man krav på fri rettshjelp.

Anonymkode: a0ba1...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg hadde ikke fått det. Og jeg skrev også at jeg ikke har problemer til å betale advokat selv. Men har man ikke det, så har man krav på fri rettshjelp.

Anonymkode: a0ba1...fc3

Det er klare krav på inntekt i forhold til å kvalifisere seg til fri rettshjelp, og de fleste som jobber kommer over det. Mao selvom man ikke har råd til advokat så betyr ikke det at man får fri rettshjelp.

Anonymkode: a8ec9...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et spørsmål: hvor blir det av pengene? Si at 15 av 20 ansatte i en barnehage er fagorganisert og betaler 5000,- i året i kontigent i 10 år uten streik eller behov for hjelp. Det er 15x5000,-x10= 750 000,- i en barnehage. Om man ganger det med 50 barnehager samt mange andre tjenestesteder i en kommune snakker vi store summer. Hvor mange er fast ansatt lokalt og sentralt i en fagforening? 

Var på kurs på Lærernes Hus i Oslo som deler lokaler med Utdanningsforbundet. Flotte, moderne lokaler med subsidiert kantine. På min jobb spiser jeg matpakka mi i slitne brakker som råtner på rot. Beklager, fikk ikke lyst til å bruke penger på å støtte det, gratispassasjer eller ikke. 

Anonymkode: bbbde...b84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men et spørsmål: hvor blir det av pengene? Si at 15 av 20 ansatte i en barnehage er fagorganisert og betaler 5000,- i året i kontigent i 10 år uten streik eller behov for hjelp. Det er 15x5000,-x10= 750 000,- i en barnehage. Om man ganger det med 50 barnehager samt mange andre tjenestesteder i en kommune snakker vi store summer. Hvor mange er fast ansatt lokalt og sentralt i en fagforening? 

Var på kurs på Lærernes Hus i Oslo som deler lokaler med Utdanningsforbundet. Flotte, moderne lokaler med subsidiert kantine. På min jobb spiser jeg matpakka mi i slitne brakker som råtner på rot. Beklager, fikk ikke lyst til å bruke penger på å støtte det, gratispassasjer eller ikke. 

Anonymkode: bbbde...b84

En del går jo i streikekassen og til advokat osv for dem som trenger det. I tillegg blir det ofte tilbudt kurser både til tillitsvalgte og almene medlemmer. Det er en del av å være solidarisk at man betaler inn, og kanskje man en dag selv står som mottaker av noe av dette.

Anonymkode: d6a8c...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men et spørsmål: hvor blir det av pengene? Si at 15 av 20 ansatte i en barnehage er fagorganisert og betaler 5000,- i året i kontigent i 10 år uten streik eller behov for hjelp. Det er 15x5000,-x10= 750 000,- i en barnehage. Om man ganger det med 50 barnehager samt mange andre tjenestesteder i en kommune snakker vi store summer. Hvor mange er fast ansatt lokalt og sentralt i en fagforening? 

Var på kurs på Lærernes Hus i Oslo som deler lokaler med Utdanningsforbundet. Flotte, moderne lokaler med subsidiert kantine. På min jobb spiser jeg matpakka mi i slitne brakker som råtner på rot. Beklager, fikk ikke lyst til å bruke penger på å støtte det, gratispassasjer eller ikke. 

Anonymkode: bbbde...b84

Pengene går bl.a. til streikekassa. Vanvittig bra å ha en god buffer der, altså! Skulle jeg bli tatt ut i streik, noe som fort kan skje, så stopper ikke mine utgifter selv om lønna stopper. Da får jeg dekket utgiftene mine likevel, selv om det bare en noen små hundrelapper jeg betaler inn hver måned. 

Dessuten går en del til advokathjelp som en annen nevner. Utdanningsforbundet er et stort forbund og må selvfølgelig administreres. Som du selv sier, så deler de lokaler med Lærernes Hus, og SÅ råflott er det slett ikke, ikke er det spesielt dyr adresse heller. 

Nå er jeg ikke i Utdanningsforbundet lenger, men har vært. Nå er jeg i en smalere, profesjonsrettet organisasjon, med lav medlemskontingent og liten administrasjon. 

Anonymkode: 9f12c...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg hadde ikke fått det. Og jeg skrev også at jeg ikke har problemer til å betale advokat selv. Men har man ikke det, så har man krav på fri rettshjelp.

Anonymkode: a0ba1...fc3

Jeg har ikke råd tilmålte betale advokat (+en dyr rettsak) selv, men tjener for mye for fri rettshjelp. Glad jeg er organisert:)

Anonymkode: 888c9...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De såkalte fagforeningene på min forrige arbeidsplass NRK var ensidig opptatt av de fast ansatte, og gav blaffen i de mange midlertidige ansatte. Arbeidsgiveren utnyttet systematisk vikarer, som normalt ble skiftet ut før de fikk rett til fast ansettelse, så de fleste som jobbet der hadde jobbet flere år som midlertidig ansatte før de fikk fast jobb, og det var til enhver tid massevis av midlertidig ansatte i 20- og 30-årene som fagforeningene gav blaffen i. Derimot var fagforeningene veldig opptatt av gamle folk i 40- og 50-årene som ble ansatt der da gjerdet var mye lavere. Så jeg ble aldri medlem av noen fagforening.

Anonymkode: c7fc9...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De såkalte fagforeningene på min forrige arbeidsplass NRK var ensidig opptatt av de fast ansatte, og gav blaffen i de mange midlertidige ansatte. Arbeidsgiveren utnyttet systematisk vikarer, som normalt ble skiftet ut før de fikk rett til fast ansettelse, så de fleste som jobbet der hadde jobbet flere år som midlertidig ansatte før de fikk fast jobb, og det var til enhver tid massevis av midlertidig ansatte i 20- og 30-årene som fagforeningene gav blaffen i. Derimot var fagforeningene veldig opptatt av gamle folk i 40- og 50-årene som ble ansatt der da gjerdet var mye lavere. Så jeg ble aldri medlem av noen fagforening.

Anonymkode: c7fc9...314

Jeg er i en annen bransje, men meldte meg ut av fagforeningen fordi jeg så at den var altfor dårlig. Den jobbet kun for de eldste, som allerede var priveligerte pga. ordninger man før fikk gratis, ordninger de eldste utnyttet rått fordi de kunne jobbe mindre og mindre og likevel sitte med samme høye inntekt. Fagforeningen jobbet ikke for de yngre, for de som satt på toppen jo tilhørte de eldste, eller yngre som i siste liten fikk karret til seg privilegiene som nå er bortimot umulig. Det er så ille at det som først var ulovlig er blitt lovlig fordi fagforbundet ikke jobbet med saken og dette gjør at de aller fleste unge som jobber innen en stor del av bransjen jobber flere dager i uken med langt mindre inntekt enn det staten selv har satt skal være inntekt.

Jeg meldte meg ut og kommer ikke til å melde meg inn igjen.

Det finnes en mindre fagforening innen samme bransje, der er det litt bedre, men også der jobbes det mest mot de som allerede har disse privilegiene.

Det verste er at det at de ikke jobber for en rettferdig ordning ikke bare går utover egne medlemmer/kolleger, men også tredjepart.

Er det noen som vet om man kan være medlem i en av de store fagforeningene uten å være medlem av det spesifikke særforbundet? I så fall vil jeg vurdere å bli medlem.

Anonymkode: c20ca...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

De såkalte fagforeningene på min forrige arbeidsplass NRK var ensidig opptatt av de fast ansatte, og gav blaffen i de mange midlertidige ansatte. Arbeidsgiveren utnyttet systematisk vikarer, som normalt ble skiftet ut før de fikk rett til fast ansettelse, så de fleste som jobbet der hadde jobbet flere år som midlertidig ansatte før de fikk fast jobb, og det var til enhver tid massevis av midlertidig ansatte i 20- og 30-årene som fagforeningene gav blaffen i. Derimot var fagforeningene veldig opptatt av gamle folk i 40- og 50-årene som ble ansatt der da gjerdet var mye lavere. Så jeg ble aldri medlem av noen fagforening.

Anonymkode: c7fc9...314

Hva mener du meg at de «gav blaffen» i de midlertidig ansatte? Min erfaring er at fagforeningen (i alle fall min) er veldig opptatt av de midlertidige, og hjelper mange til å få fast stilling når de har krav på det, men de kan jo ikke trylle heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2019 den 12.41, Anonym bruker skrev:

Men et spørsmål: hvor blir det av pengene? Si at 15 av 20 ansatte i en barnehage er fagorganisert og betaler 5000,- i året i kontigent i 10 år uten streik eller behov for hjelp. Det er 15x5000,-x10= 750 000,- i en barnehage. Om man ganger det med 50 barnehager samt mange andre tjenestesteder i en kommune snakker vi store summer. Hvor mange er fast ansatt lokalt og sentralt i en fagforening? 

Var på kurs på Lærernes Hus i Oslo som deler lokaler med Utdanningsforbundet. Flotte, moderne lokaler med subsidiert kantine. På min jobb spiser jeg matpakka mi i slitne brakker som råtner på rot. Beklager, fikk ikke lyst til å bruke penger på å støtte det, gratispassasjer eller ikke. 

Anonymkode: bbbde...b84

Kan ikke svare for Utdanningsforbundet, men min fagforening bruker medlemskontingenten til skolering av tillitsvalgte, politisk arbeid for å bedre ansattes vilkår, bistand til enkeltmedlemmer som får problemer (kan potensielt vært veldig tidskrevende/koste svært mange penger), partssamarbeid/medbestemmelse, inngåelse av særavtaler og tariffavtaler, lønnsforhandlinger, arrangementer for medlemmer, solidaritetsarbeid OG streikefond. Pluss mye mer. 

Fagforeninga/tillitsvalgte sitter ikke stille og venter på en streik, de spiller en aktiv rolle i det daglige partssamarbeid med arbeidsgiver og politkerne. Daglig slås større eller mindre angrep på ansattes rettigheter tilbake. Fagforeningene har kjempet fram alt vi i dag tar for gitt, femte ferieuka, velferdsordninger, barnetrygd, oppsigelsesvern osv osv. 

Vi som er medlemmer av fagforeninger betaler vår kontingent både som en personlig forsikring og for at de skal kjempe for våre rettigheter. 

De uorganiserte er gratispassasjerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, aanonym skrev:

Hva mener du meg at de «gav blaffen» i de midlertidig ansatte? Min erfaring er at fagforeningen (i alle fall min) er veldig opptatt av de midlertidige, og hjelper mange til å få fast stilling når de har krav på det, men de kan jo ikke trylle heller. 

Ikke meg du spør, men jeg svarte samme bruker. Jeg har samme erfaring med min tidligere fagforening. De midlertidige eller de som fikk altfor dårlige avtaler ble det ikke kjempet for i det hele tatt. Så det er nok stor forskjell mellom de ulike fagforeningene.

Anonymkode: c20ca...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...