Gå til innhold

Hvordan minne kollega på at hun skylder meg penger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Yellow Brick Road skrev:

Ja, det tolker jeg. "Hun burde skjønne at det var for dyrt" - nei, hun burde ikke skjønne det og uansett om det er grunner som gjør at hun burde skjønne det, så er det likevel HI sitt ansvar å si i fra at det er for dyrt. Jeg har også vært med på å bli med på ting som jeg egentlig ikke ville bli med på, kanskje til og med følt en form for press, men det er likevel ene og alene mitt ansvar. Og det var mitt ansvar å ikke havne i samme situasjon en annen gang. 

Og ja, selvfølgelig er det irriterende at folk glemmer å betale tilbake, men det er likevel noe som kan skje, og da må man tørre å be om å få de pengene tilbake på en ordentlig måte. Dersom jeg skulle glemme å betale tilbake noe, og det kan faktisk skje den beste av oss, så forventer jeg likevel at personen jeg skylder penger minner meg på det uten å henge meg ut overfor andre. Og omvendt, lar noen være (av gode eller dårlige grunner) å betale meg noe de skylder meg, kan jeg ikke være så tafatt at jeg ikke tør å be om å få pengene mine tilbake. 

Jeg står fremdeles ved at HI virker tafatt, og det er noe hun må jobbe med og trene på å stå opp for seg selv. 

Er du slik når personer du kjenner ber deg om råd? Svarer dem med at "Du burde visst bedre" og "Du er tafatt fordi du ikke tør å ta det opp". Ganske fordømmende i mine øyne. I min verden er det lov å ikke ha full kontroll hele tiden, kjenne på usikkerhet og be om råd. Det heter sympati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Wonder Woman skrev:

Er du slik når personer du kjenner ber deg om råd? Svarer dem med at "Du burde visst bedre" og "Du er tafatt fordi du ikke tør å ta det opp". Ganske fordømmende i mine øyne. I min verden er det lov å ikke ha full kontroll hele tiden, kjenne på usikkerhet og be om råd. Det heter sympati.

Nå kan jeg ikke se at jeg har skrevet at noen burde visst bedre. Men ja, jeg kunne godt sagt til en som spør meg om råd at du må stå opp for deg selv / ikke vær så tafatt- gi beskjed når det er noe / du kan ikke gi Helene skylda for at du brukte så mye penger osv osv.  Jeg fordømmer sjelden andre mennesker, men jeg tror på direkte, ærlig tale. Jeg fordømmer ikke HI for å ha latt seg presse til å kjøpe en altfor dyr gave, det kan skje oss alle i rette (eller gale) øyeblikk, men det er likevel hennes ansvar, ikke den andre sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Nå kan jeg ikke se at jeg har skrevet at noen burde visst bedre. Men ja, jeg kunne godt sagt til en som spør meg om råd at du må stå opp for deg selv / ikke vær så tafatt- gi beskjed når det er noe / du kan ikke gi Helene skylda for at du brukte så mye penger osv osv.  Jeg fordømmer sjelden andre mennesker, men jeg tror på direkte, ærlig tale. Jeg fordømmer ikke HI for å ha latt seg presse til å kjøpe en altfor dyr gave, det kan skje oss alle i rette (eller gale) øyeblikk, men det er likevel hennes ansvar, ikke den andre sitt. 

Jeg oppfatter det ikke slik at HI ikke tar ansvar for at hun ble med på å kjøpe en dyr gave, hun ber tross ikke kollegaen om å betale mindre, hun vil bare ha tilbake summen de ble enig om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2019 den 23.44, Anonym bruker skrev:

Du kan jo ikke være irritert før du har gitt henne en påminnelse og mulighet til å gjøre opp for seg. 

Gjør det du føler for av forslagene du har fått. Send forespørsel på vipps, minn henne på det på melding/snap/Messenger, eller si det ansikt til ansikt. Hvis hun heller ikke da betaler innen rimelig tid, har du grunn til å bli irritert!

Anonymkode: b6b40...665

Joda. Man kan irritere seg før man har minnet voksne folk på å betale sin avtalte halvpart. HI er ikke kollegaens overbærende mor, og burde ikke måtte mase om å få dem. 

Anonymkode: 91223...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det å be en kollega om å ordne og legge ut for gave, i tillegg til at denne også må bake kake, synes jeg er freidig. 

Det koster å bake kake også da.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hi her. Min kollega kom ikke på jobb i dag, så jeg minnet henne om pengene hun skylder meg på messenger. Hun så meldingen min tidlig i dag, men har ikke svart..

Anonymkode: 63559...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Anonym bruker said:

Hi her. Min kollega kom ikke på jobb i dag, så jeg minnet henne om pengene hun skylder meg på messenger. Hun så meldingen min tidlig i dag, men har ikke svart..

Anonymkode: 63559...e4c

Send en forespørsel på vipps 

Anonymkode: f0937...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har gjort det nå.

hi

Anonymkode: 63559...e4c

Bra!! Hvis hun ikke gir lyd fra seg innen et par dager ville jeg gått rett til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her, denne uka har jeg sendt to meldinger der jeg minnet henne på pengene hun skylder meg. Begge gangene har hun sagt at det hadde hun glemt og at hun skal vippse meg neste dag. Har fortsatt ikke fått pengene og hun har ikke vært på jobb denne uka..

Anonymkode: 63559...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her, denne uka har jeg sendt to meldinger der jeg minnet henne på pengene hun skylder meg. Begge gangene har hun sagt at det hadde hun glemt og at hun skal vippse meg neste dag. Har fortsatt ikke fått pengene og hun har ikke vært på jobb denne uka..

Anonymkode: 63559...e4c

Spesielt! Det er jo skikkelig flaut!! 

Anonymkode: 89fb0...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her, denne uka har jeg sendt to meldinger der jeg minnet henne på pengene hun skylder meg. Begge gangene har hun sagt at det hadde hun glemt og at hun skal vippse meg neste dag. Har fortsatt ikke fått pengene og hun har ikke vært på jobb denne uka..

Anonymkode: 63559...e4c

Det er jo mulig hun faktisk er syk, vet om mange som er veldig dårlige for tiden.

Men når hun kommer på jobb igjen, da ville jeg sagt til henne uten at kolleger hørte det: "Kari, nå trenger jeg virkelig pengene du skylder meg, det har gått xx antall uker siden jeg la ut for deg. Kan du ikke vippse pengene til meg her og nå?"

Hvis hun fremdeles ikke vil gjøre det, da hadde til og med jeg vurdert å ta det opp igjen i f.eks. lunsjen mens andre satt rundt. "Kari, forresten, kan du vippse over pengene du skylder meg for gaven. Jeg trenger dem nå, det er jo fort gjort å bare gjøre det her og nå."

 

Anonymkode: e6458...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg skjønner ikke dette.. jeg tror mer og mer at hun planla dette på forhånd.. hi

Anonymkode: 63559...e4c

Da jeg leste oppdateringen din nå så tenkte jeg at det ikke forundrer meg om hun har gjort dette før med andre kolleger, men at ingen tør lage noen sak ut av det. Det virker jo helt ulogisk hele greia. Hvis hun ikke har penger til å betale deg, da er det jo veldig merkelig at hun insisterte på en så dyr gave. Og om hun planla dette, da tror jeg hun er ganske på tynn is på flere felt i livet, for da sliter hun nok med mye og har mistet gangsynet på hva som er normal oppførsel.

Vær litt tøff når hun kommer tilbake på jobb, veldig direkte, ikke gi deg.

Anonymkode: e6458...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo mulig hun faktisk er syk, vet om mange som er veldig dårlige for tiden.

Men når hun kommer på jobb igjen, da ville jeg sagt til henne uten at kolleger hørte det: "Kari, nå trenger jeg virkelig pengene du skylder meg, det har gått xx antall uker siden jeg la ut for deg. Kan du ikke vippse pengene til meg her og nå?"

Hvis hun fremdeles ikke vil gjøre det, da hadde til og med jeg vurdert å ta det opp igjen i f.eks. lunsjen mens andre satt rundt. "Kari, forresten, kan du vippse over pengene du skylder meg for gaven. Jeg trenger dem nå, det er jo fort gjort å bare gjøre det her og nå."

 

Anonymkode: e6458...7d1

Kanskje hun er syk men jeg vet hun var på kino med en annen kollega av oss denne uka.

Anonymkode: 63559...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da jeg leste oppdateringen din nå så tenkte jeg at det ikke forundrer meg om hun har gjort dette før med andre kolleger, men at ingen tør lage noen sak ut av det. Det virker jo helt ulogisk hele greia. Hvis hun ikke har penger til å betale deg, da er det jo veldig merkelig at hun insisterte på en så dyr gave. Og om hun planla dette, da tror jeg hun er ganske på tynn is på flere felt i livet, for da sliter hun nok med mye og har mistet gangsynet på hva som er normal oppførsel.

Vær litt tøff når hun kommer tilbake på jobb, veldig direkte, ikke gi deg.

Anonymkode: e6458...7d1

Jeg tror du har rett.

Anonymkode: 63559...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje hun er syk men jeg vet hun var på kino med en annen kollega av oss denne uka.

Anonymkode: 63559...e4c

Hadde penger til det da tydeligvis.

Ta det opp i plenum, litt sånn tilfeldig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her. Ja jeg skal gjøre det denne uka hvis hun kommer på jobb. Det får meg bare til å lure på om det er noe som plager henne. Hun har ofte så store ambisjoner om ting og når det skal utføres har hun alltid en unnskyldning.

Anonymkode: 63559...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her. Ja jeg skal gjøre det denne uka hvis hun kommer på jobb. Det får meg bare til å lure på om det er noe som plager henne. Hun har ofte så store ambisjoner om ting og når det skal utføres har hun alltid en unnskyldning.

Anonymkode: 63559...e4c

Lite hyggelig å bli manipulert på denne måten! Stå på Hi, ikke gi deg, ikke la henne slippe unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten, dere! Jeg føler meg manipulert ja, det er mye verre enn pengene jeg har tapt. Får ikke dette helt ut av hodet. Hi

Anonymkode: 63559...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså dama har jo ikke skjønt at hun ikke kommer unna uansett! Du jobber jo med henne, hvordan skal hun da la det hele gli forbi i stillhet? 😂 dumme kjerring!

Anonymkode: c25ca...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg ikke skjønner, og begynner å lure på om hun bare ønsket jeg skulle få en skikkelig utgiftspost for å være slem. Tror egentlig hun ville sette seg selv i et bedre lys overfor avdelingslederen vår og tenkte at jeg kunne fikse😏

Anonymkode: 63559...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...